Men da er spørsmålet mitt: Hvor sjenerende synes du vekta var for kjøreegenskapene da du prøvde den? Og det var med bagasje!Bjerknez skrev:Jeg tenkte ikke så mye på vekten angående denne GSX'en før, men de siste dagene har virkelig fått meg til å lure på hvorfor denne veier så innmari mye. Men jeg har jo mer eller mindre fått svar på dette nå...
Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
- Bjerknez
- Innlegg: 22900
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Jeg har rett og slett ikke kjørt nok sykler til at jeg kan kommentere det, men hadde jeg kjørt din for så og kjøre min rett etterpå så hadde jeg nok merket det. Men man merker det vel ikke sånn til daglig vil jeg tro...mortenolb skrev:Men da er spørsmålet mitt: Hvor sjenerende synes du vekta var for kjøreegenskapene da du prøvde den? Og det var med bagasje!Bjerknez skrev:Jeg tenkte ikke så mye på vekten angående denne GSX'en før, men de siste dagene har virkelig fått meg til å lure på hvorfor denne veier så innmari mye. Men jeg har jo mer eller mindre fått svar på dette nå...
Men jeg anntar at man vil merke denne vekten i negativ grad hvis man er erfaren nok og kjører litt aktivt. 60-70kg. i forskjell MÅ man jo merke ganske betraktelig. Men om JEG ville merket det av spesiell grad ut fra min kjørestil er usikkert.
Men her snakker jeg da altså om vekten isolert sett og ikke hvordan det påvirker hver enkelt, for det kommer vel ann på kjørestil og ferdigheter vil jeg tro
Så dette er ikke for å disse sykkelen din mortenolb. Det er tross alt en veldig flott sykkel som har fått mye skryt
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Neida, og jeg hadde heller ikke tatt meg nær av det om du prøvde å disse den
Jeg ser vel forsåvidt poenget, men jeg har aldri følt at jeg har hatt behov for at den skulle veie mindre, sånn bortsett fra at den sikkert hadde vært litt lettere å få på bakhjulet, og generelt ville vært sprekere.
Jeg ser vel forsåvidt poenget, men jeg har aldri følt at jeg har hatt behov for at den skulle veie mindre, sånn bortsett fra at den sikkert hadde vært litt lettere å få på bakhjulet, og generelt ville vært sprekere.
- Bjerknez
- Innlegg: 22900
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Hadde den veid såpass mye mindre som 60kg. så hadde du nok merket det vil jeg tro. Vertfall når du er vant til sykkelen som du er nåmortenolb skrev:Neida, og jeg hadde heller ikke tatt meg nær av det om du prøvde å disse den
Jeg ser vel forsåvidt poenget, men jeg har aldri følt at jeg har hatt behov for at den skulle veie mindre, sånn bortsett fra at den sikkert hadde vært litt lettere å få på bakhjulet, og generelt ville vært sprekere.
Men for all del... det er jo ikke det som er poenget med denne diskusjonen heller...
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Aldri sagt jeg ikke kom til å merke detBjerknez skrev:Hadde den veid såpass mye mindre som 60kg. så hadde du nok merket det vil jeg tro. Vertfall når du er vant til sykkelen som du er nåmortenolb skrev:Neida, og jeg hadde heller ikke tatt meg nær av det om du prøvde å disse den
Jeg ser vel forsåvidt poenget, men jeg har aldri følt at jeg har hatt behov for at den skulle veie mindre, sånn bortsett fra at den sikkert hadde vært litt lettere å få på bakhjulet, og generelt ville vært sprekere.
Men for all del... det er jo ikke det som er poenget med denne diskusjonen heller...
Jeg bare velger å fjerne kiloene på føreren isteden
- Bjerknez
- Innlegg: 22900
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
mortenolb skrev:Aldri sagt jeg ikke kom til å merke detBjerknez skrev:Hadde den veid såpass mye mindre som 60kg. så hadde du nok merket det vil jeg tro. Vertfall når du er vant til sykkelen som du er nåmortenolb skrev:Neida, og jeg hadde heller ikke tatt meg nær av det om du prøvde å disse den
Jeg ser vel forsåvidt poenget, men jeg har aldri følt at jeg har hatt behov for at den skulle veie mindre, sånn bortsett fra at den sikkert hadde vært litt lettere å få på bakhjulet, og generelt ville vært sprekere.
Men for all del... det er jo ikke det som er poenget med denne diskusjonen heller...
Jeg bare velger å fjerne kiloene på føreren isteden
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Sted: Skien
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Greit nok at det er vanlig, men det går jo ikke ann å kjøre en tør sykkel.simpson skrev:BMW S1000RR er oppgitt til 183 kg tørr, CBR1000RR, 193 tørr, Yamaha R1, 177 tørr.Banditmannen skrev:Skal vel være bensin på tanken også, eller...?simpson skrev:Hakke vognkortet tilgjengelig nå, men synen 13 kg for olje og kjølevæske hørtes mye ut
Det er helt vanlig å oppgi tørrvekt.
Det er det som er den riktige vekt på sykkel.
Våtvekt burde være det vanlige, og jeg ser at de fleste opererer med begge deler.
Honda(Kellox) sier CBR1000RR veier 200 kjøreklar uten ABS, 211 med ABS
Yamaha oppgir servicevekt (fulltanket med olje og drivstoff) 199 kg på sin R1 (Sier ikke noe om det er med eller uten ABS)
På BMWs egen side står det at S1000RR veier 204 kg kjøreklar, med full bensintank og har en tørrvekt 175,5 kg. (Har vel ABS som standard, eller tar jeg feil?)
Det står også noe om hvordan dette måles.
Våtvekt= "Iht. EU-direktiv 93/93/EU med alle driftsmidler, tanken oppfylt til minst 90 % av disponibelt volum"
Tørrvekt= "Totalvekt uten driftsmidler"
http://www.bmw-motorrad.no/no/no/index. ... ¬rack=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Fant ikke noen pålitelig kilder for våtvekt på din Ducati.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
S1000RR har ABS som standard ja..... Varmeholker også
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
For å ikke nok en gang dra offtopicen ut i "Finn" tråden siterer jeg Fjeldern her:
Det er jo ikke et "MUST" at syklene må ha 35KW.
Jeg vil tippe en lettere sykkel med 32kw (f.eks. Duke 690 som mellomtung) drar like friskt om ikke friskere enn en stor tung sykkel som er begrenset til 35kw.
Jeg vil nå ikke si at en sykkel som Ducati Panigale 899 er en "billig" sykkel akuratt, selv om den har en himmelsk lav vekt/effekt rate på 169kg tørr
Fjeldern skrev:Når det kommer til mellomklasse syklene til Honda, så må en huske på at sykkelene må veie over 200 kg for å ha riktig kW/kg.Snikendeugle skrev:Liker looken. Skulle sett litt hissigere ut i bakenden, men...
Kjøreklar vekt: 208 Kilo
0_o
Og hule ut rammer, og spare vekt på sånne ting uten å minske hvor sterk den er, vil jo utgjøre en del vekt, og alt sånn blir vel spart inn på disse "billig" syklene.
Det er jo ikke et "MUST" at syklene må ha 35KW.
Jeg vil tippe en lettere sykkel med 32kw (f.eks. Duke 690 som mellomtung) drar like friskt om ikke friskere enn en stor tung sykkel som er begrenset til 35kw.
Jeg vil nå ikke si at en sykkel som Ducati Panigale 899 er en "billig" sykkel akuratt, selv om den har en himmelsk lav vekt/effekt rate på 169kg tørr
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Obs: Off topic:
En stor vektforskjell mellom ulike sykler utgjør nok uten tvil magen til føreren. Mange som er opptatt av å spare 4 kilo ved å bytte eksos, men som lett kunne kvittet seg med langt flere kiloer.
En stor vektforskjell mellom ulike sykler utgjør nok uten tvil magen til føreren. Mange som er opptatt av å spare 4 kilo ved å bytte eksos, men som lett kunne kvittet seg med langt flere kiloer.
Live long and prosper
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Så sant! Sykkelen min har fått gleden av å dra på 10kg mindre på grunn av litt egeninnsats.sankyo skrev:Obs: Off topic:
En stor vektforskjell mellom ulike sykler utgjør nok uten tvil magen til føreren. Mange som er opptatt av å spare 4 kilo ved å bytte eksos, men som lett kunne kvittet seg med langt flere kiloer.
Men alikevel:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=vgk-lA12FBk[/video]
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Definitivt et godt poeng. Selv om min potte reduserte vekten med 11 kilo og jeg strengt talt ikke har så mange flere kilo å avsesankyo skrev:Obs: Off topic:
En stor vektforskjell mellom ulike sykler utgjør nok uten tvil magen til føreren. Mange som er opptatt av å spare 4 kilo ved å bytte eksos, men som lett kunne kvittet seg med langt flere kiloer.
Note 4
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
En liten empirisk studie vil nok vise at du er i mindretallet...LordShaft skrev:Definitivt et godt poeng. Selv om min potte reduserte vekten med 11 kilo og jeg strengt talt ikke har så mange flere kilo å avsesankyo skrev:Obs: Off topic:
En stor vektforskjell mellom ulike sykler utgjør nok uten tvil magen til føreren. Mange som er opptatt av å spare 4 kilo ved å bytte eksos, men som lett kunne kvittet seg med langt flere kiloer.
Note 4
Live long and prosper
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Dessverre så er dette et trist faktum...de fleste har nok 20 kilo for myesankyo skrev:En liten empirisk studie vil nok vise at du er i mindretallet...LordShaft skrev:Definitivt et godt poeng. Selv om min potte reduserte vekten med 11 kilo og jeg strengt talt ikke har så mange flere kilo å avsesankyo skrev:Obs: Off topic:
En stor vektforskjell mellom ulike sykler utgjør nok uten tvil magen til føreren. Mange som er opptatt av å spare 4 kilo ved å bytte eksos, men som lett kunne kvittet seg med langt flere kiloer.
Note 4
Note 4
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Da prater vi selvfølgelig utelukkende om personer som ikke er medlem her eller leser innlegget på andre måter. 8-)LordShaft skrev:Dessverre så er dette et trist faktum...de fleste har nok 20 kilo for myesankyo skrev:En liten empirisk studie vil nok vise at du er i mindretallet...LordShaft skrev:Definitivt et godt poeng. Selv om min potte reduserte vekten med 11 kilo og jeg strengt talt ikke har så mange flere kilo å avsesankyo skrev:Obs: Off topic:
En stor vektforskjell mellom ulike sykler utgjør nok uten tvil magen til føreren. Mange som er opptatt av å spare 4 kilo ved å bytte eksos, men som lett kunne kvittet seg med langt flere kiloer.
Note 4
Note 4
Live long and prosper