Hva er beste komfort sykkeltype.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av SuperMorten »

Min erfaring er at fothvilerene må være plassert sånn at man kan reise seg opp og stå litt av og til. Da får man løsnet opp litt på blodsirkulasjonen og ristet løs litt. Det får man ikke gjort på mange cruisere hvor man har fothvilerene langt foran kroppen.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av LordShaft »

Du kan ha så komfortabel sykkel du bare vil, det kan fortsatt være ubehagelig for deg å kjøre den. Ingen her nevner det faktum at kroppen og diverse plager en har pådratt seg i form av for mye sitting, belastninger i form av jobb, idrett osv osv vil påvirke deg og komfort på sykkel i veldig høy grad.
Så noen ganger så kan faktisk dette være svaret på komfort eller fraværet av komfort. Har du en rygg som krever mye bevegelse for å være bra, ja da burde dette si litt om hvilken sykkel, sittestilling, kjørelengde osv du burde prioritere

Note4

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av Bjerknez »

Helt enig med LordShaft her. Hva som er komfort kommer ann på mye så det finnes ikke noe fasitsvar på dette tror jeg. Men jeg tror at hvis man sitter rett opp og ned (90 grader) på en sykkel så vil alle ujevnheter i veien slå rett opp i ryggraden. Sitter man i tillegg med beina forover slik at man ikke kan ta i mot noe av støtet så tror jeg man fort vil kjenne det i ryggen etter noen mil.

Jeg tror jeg er enig med dem som sier at sykler som Tiger Explorer/BMW 1200GS/KTP Adventure etc. er sykler man sitter veldig riktig på. Man sitter (tror jeg) LITT fremoverbøyd og man har beina under seg slik at man kan reise seg opp og eller ta i mot noe av ujevnhetene med beina. Man sitter også ganske høyt og demperene på disse syklene ser jeg for meg også er litt mer robuste enn dem er på en random cruiser. Litt synsing her, men min cruiser hadde vertfall ikke spesielt gode dempere... fant jeg ut etter å ha prøvd andre sykler. Men siden jeg ikke var vant til noe annet så følte jeg dem fungerte bra der og da.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av ATWindsor »

Bjerknez skrev:Helt enig med LordShaft her. Hva som er komfort kommer ann på mye så det finnes ikke noe fasitsvar på dette tror jeg. Men jeg tror at hvis man sitter rett opp og ned (90 grader) på en sykkel så vil alle ujevnheter i veien slå rett opp i ryggraden. Sitter man i tillegg med beina forover slik at man ikke kan ta i mot noe av støtet så tror jeg man fort vil kjenne det i ryggen etter noen mil.

Jeg tror jeg er enig med dem som sier at sykler som Tiger Explorer/BMW 1200GS/KTP Adventure etc. er sykler man sitter veldig riktig på. Man sitter (tror jeg) LITT fremoverbøyd og man har beina under seg slik at man kan reise seg opp og eller ta i mot noe av ujevnhetene med beina. Man sitter også ganske høyt og demperene på disse syklene ser jeg for meg også er litt mer robuste enn dem er på en random cruiser. Litt synsing her, men min cruiser hadde vertfall ikke spesielt gode dempere... fant jeg ut etter å ha prøvd andre sykler. Men siden jeg ikke var vant til noe annet så følte jeg dem fungerte bra der og da.
Ja, det er nok stor forskjell, har aldri blitt noe sliten i ryggen på min sykkel, men jeg blir sliten i knea og støl i låret.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av gorbys »

Cruisere ser jo behagelige ut, det ser jo ut som stresslessen hjemme. Men man sitter jo rett på rompa, med beina framover uten mulighet til å avlaste nedre del av ryggen og halebeinet. Stutt fjæringsvei gjør jo sitt til at turen fort kan bli ubehagelig. Men det son funker for en trenger ikke å funke for den andre. Eg har til no hatt cruiser, adv.sykkel, standard og sportsykkel. Standard og sport er det som har fungert best for meg.

svein690
Innlegg: 103
Registrert: 27 apr 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Sted: Tranby

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av svein690 »

Uten at jeg kan gi det store sammenligningsgrunnlaget helt enda, så har jeg jo fått litt erfaringer hittil

I fjor så hadde jeg en Honda cbr600 F, en sykkel som går under kategori "sportstouring", den har en forholdsvis "rett opp og ned" sittestilling, med litt sportslig preg. Denne var ikke noe for meg i lengden, salen og komforten der var ikke så gal, men håndleddene mine tålte ikke den sykkelen. Det ble for krapp vinkel på de

Nå i år, så har jeg jo allerede begynt sesongen på min F3 800, definitivt en sport sykkel. Det er ikke bygd for komfort i det heletatt. Men for meg, så sitter jeg faktisk bedre på den, og har en helt annen vinkel på armer på den. Har hittil i år bare fått kjørt ca 50 mil på den, så har jo ikke fått kjørt meg selv inn på den enda, men det virker som at dette er mer riktig type sykkel for min smak

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3438
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av JohnnyTh »

freddy123 skrev:hvordan får du beveget deg mere på sportstourern din ? sette du deg på passasjer salen litt så du kommer litt i høyden og så ned i førersete eller ? nei denne skjønte jeg ikke helt , man sitter vel på salen og der sitter man til man stopper og tar seg en liten hvil :-k
Jeg kan flytte meg frem og tilbake på salen, faktisk også helt bak på pasasjersetet. Kan strekke bena ned og ut, eller hvilie de på passasjer fothvilerne. Eller så kan jeg stå opp og kjøre. En sykkel jeg ikke kan stå og kjøre er ganske så uinteressant for meg. De cruisere jeg har prøvd går det ikke å stå og kjøre.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg får av og til muskulære smerter i korsryggen etter motocross. Da går jeg sterkt foroverbøyd. Eneste plassen jeg sitter godt da, er på min K1300S, altså lett fremover. Min kones rygg får store smerter av custombikes. Hun kjører GSXR1000, helst på Alpetur :-)

ZZR-Erling

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av ZZR-Erling »

Håndleddene..ja, de er min akilleshæl..ZZR1400 ga meg for bratt vinkel i lengden, men på K1300S er det fin fint. Her er det ofte små justeringer som hjelper. Mors GSXR1000 har lett endrede vinkler i form av andre styrepinner. ZZR1400 ble bra med lett heving av holkene. Min erfaring med Adventourer er fra min Tiger 800. Fikk jævlig ondt i ræva pga mer loddrett sittestilling...uhhh..men det sa flere jeg traff med samme, de sa at komfortsalen er et must. Jeg bytta til min nåværende uten å bytte sal. K1300S har en fantastisk god sal! Bedre enn K1200S sin også. Beste sal jeg har hatt! Beinvinkel er ikke kritisk for meg..kan godt kjøre GSXR1000 hele dagen.

the 3 X
Innlegg: 21
Registrert: 22 aug 2014, 18:32
Motorsykkelen din: Honda Shadow

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av the 3 X »

En slik ryggstøtte er kanskje å forsøke først. Jeg får jo ikke vondt i ryggen av å kjøre bil..

Funker ikke det, får jeg vel være åpen for annen type sykkel..eller kanskje kjøre mindre .. :sorry

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av hakhap »

the 3 X skrev:En slik ryggstøtte er kanskje å forsøke først. Jeg får jo ikke vondt i ryggen av å kjøre bil..

Funker ikke det, får jeg vel være åpen for annen type sykkel..eller kanskje kjøre mindre .. :sorry

Har du highway pegs så du kan stekke ut beina lenger frem?

Har aldri hatt noen problem å kjøre langt eller lenge på min shadow, men som andre sier er det veldig avhengig av kropp og evt. skader o.l. en har.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

the 3 X
Innlegg: 21
Registrert: 22 aug 2014, 18:32
Motorsykkelen din: Honda Shadow

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av the 3 X »

Slike pegs kan jeg jo kanskje også forsøke, har ikke det...men legger ofte anklene over fothvilerne...

Som sagt, har ikke problem med bilkjøring, og det er heller ikke alltid jeg kjenner det i korsryggen...

Digger disse custom syklene, gamlinger kan ikke sitte på racing sykler eller trial sykler..eller kan de ??

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av Kawagutten »

Det er da mange "gamlinger" som kjører sportslige sykler fordi noen av de har bra sittestilling for ryggen.Jeg har funnet ut at f.eks. Kawasaki GPZ1000RX og ZX12R som bør ha en styrehever har bra sittestilling.Ser stadig folk litt oppi åra kjører CBR1100xx og lignende så det er nok ikke bare for de yngre :prf
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av Voksen »

Regner med at de fleste vet at sykkelbukse kan gjøre turen mye bedre og komfortabel i baken.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av gorbys »

Ringte på en hayabusa i fjor og han eieren var 62 eller 72 så alder er ingen hindring for å kjøre sportsykkel ;-)

Svar