mopedliga i Alta

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

mopedliga i Alta

Legg inn av gsx750_80 »


KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: mopedliga i Alta

Legg inn av KevinmsR6 »

Hva med og bygge en motorcross bane til de? Så får de kjørt ifra seg!
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: mopedliga i Alta

Legg inn av AJ »

Er det ikke her Jompa bor... ;)
Er han sannhetsvitne til det som skjer, tro?

At enkelte politifolk har et "frynsete" rykte for å være ekstra på overfor mopedister fikk jeg igjen bekreftet hos en bilforhandler jeg var innom her om dagen i forb. med jobb.
Jeg hadde vært innom der tidligere på dagen også for å gjøre en avtale, og da var en politipatrulje også innom. Antakelig for å hente en sivil politibil som hadde hadde vært på verkstedet.
Jeg dro fra stedet rett etter at den ene politibetjenten dro med uniformert politibil. Kjørte forbi denne rett før påkjøringen til hovedveien siden han hadde stoppet for å ta en telefon, så det ut som.
Så jeg kjørte videre og la etter kort tid merke til at politibilen haddelagt seg på hjul - på en vei med svinger og 60 km/t...
Om jeg holdt 60? Joda... sånn omtrent. Var ikke over 65 på GPS'en på det meste. Ble ikke stoppet og kontrollert.
Senere da jeg var innom bilforhandleren igjen lurte de på nettopp dette, om jeg var blitt stoppet og kontrollert.
- Nei, ble ikke det. Holdt 60 hele veien, jeg, sa jeg.
- Ok, det var nok fordi du kjører motorsykkel, repliserte de bak verkstedskranken hos forhandleren.
- Hadde du kjørt moped hadde du garantert blitt stoppet, fikk jeg høre etterfulgt av en del kommentarer om nettopp denne politibetjenten som la seg på hjul etter meg.
Det meste gikk på hvor ivrig vedkommende var i tjenesten til å stadig stoppe og sjekke mopedister i distriktet.
Og betjenten ble, om jeg får si det, ikke omtalt spesielt positivt...

Så en del av den utfordrende problematikken som kommer til uttrykk i Alta og mange andre steder skyldes kanskje en noe forfeilet dialog fra "øvrigheta" med de som kjører moped og foreldrene deres?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: mopedliga i Alta

Legg inn av Canutus »

Husker jeg ble stoppet på moped av en beryktet politimann i Bergen på 90-tallet.
Han spurte nedlatende om å få se mopedførerbeviset, da jeg dro frem mitt ferske klasse A, sa han kunn "bare kjør". :P

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: mopedliga i Alta

Legg inn av FredrikE24 »

Selv synes jeg mopedtrimming er sunt. Man lærer seg å skru om man ønsker, får seg noe å drive med. Selv startet jeg på uplombert moped i 2007. Uplombert og nye drev så var man på en god dag oppi 90 på flata. Heiv på en kvass sylinder, en svær forgasser(26mm) med potte og vips var det mye krefter. Tok vel 4 uker, så var jeg avskilta. En tur hos biltilsynet med original moped som gikk i 35km/t på flata, kanskje 40km/h med choken på.. Så var det skilt igjen, raskeste(korteste) vei hjem og hive ut plomba og skifte drev igjen. Daglig unngikk jeg Politiet ved å stikke unna hver gang man så en politibil som snudde og skulle ta meg. Sivilpolitibiler kjente jeg igjen på lang avstand. Alt i alt ganske stress.

Så det å kjøre moped går som regel ut på å komme seg fra A til B, og i kompisgjenger så skal det kjøres det sykkelen makter. Det gjelder å tømme alle gir fra 1. til 6. gir, og når man endelig har kom dit, så har man nådd svimlende 50 km/t. En masse bråk, lite fart.
Så har det jo blitt sånn den siste tida, at det å motorvlogge er populært, og i USA(ofte) kjører slike vloggere i svæære gjenger med sykler som kjører sammen og bråker. Skal mopedungdom gjøre det samme, blir det mye totakt på en liten plass. Bråk tåler jo ingen for tiden.

steven
Innlegg: 113
Registrert: 22 apr 2012, 07:59
Motorsykkelen din: BSA A10 650 1960 og Honda NX650 Domi
Sted: Aksdal

Re: mopedliga i Alta

Legg inn av steven »

Politiet har vel et mål på hvor mange saker som skal håndteres/ løses pr år.

Da er det greit for dei å ha mopedister som er "lavt hengende frukt" til å jazze opp statistikken med kanskje bare 1 aktiv betjent, kontra 50 som etterforsker 1 alvorlig sak.

Eg er 100% sikker på at dette er fakta! ( som eg har komme på sjøl)..
Tidligere Mc:

250 Maico cross
84` Suzuki GSX 1100 Katana
93` Honda CBR 900 RR
98` Honda CBR 900 RR
04` Honda CBR 1000 RR

Nå - 60`BSA som skal bli caferacer/ streettracker
89`NX650 Dominator custom

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: mopedliga i Alta

Legg inn av KevinmsR6 »

AJ skrev:Er det ikke her Jompa bor... ;)
Er han sannhetsvitne til det som skjer, tro?

At enkelte politifolk har et "frynsete" rykte for å være ekstra på overfor mopedister fikk jeg igjen bekreftet hos en bilforhandler jeg var innom her om dagen i forb. med jobb.
Jeg hadde vært innom der tidligere på dagen også for å gjøre en avtale, og da var en politipatrulje også innom. Antakelig for å hente en sivil politibil som hadde hadde vært på verkstedet.
Jeg dro fra stedet rett etter at den ene politibetjenten dro med uniformert politibil. Kjørte forbi denne rett før påkjøringen til hovedveien siden han hadde stoppet for å ta en telefon, så det ut som.
Så jeg kjørte videre og la etter kort tid merke til at politibilen haddelagt seg på hjul - på en vei med svinger og 60 km/t...
Om jeg holdt 60? Joda... sånn omtrent. Var ikke over 65 på GPS'en på det meste. Ble ikke stoppet og kontrollert.
Senere da jeg var innom bilforhandleren igjen lurte de på nettopp dette, om jeg var blitt stoppet og kontrollert.
- Nei, ble ikke det. Holdt 60 hele veien, jeg, sa jeg.
- Ok, det var nok fordi du kjører motorsykkel, repliserte de bak verkstedskranken hos forhandleren.
- Hadde du kjørt moped hadde du garantert blitt stoppet, fikk jeg høre etterfulgt av en del kommentarer om nettopp denne politibetjenten som la seg på hjul etter meg.
Det meste gikk på hvor ivrig vedkommende var i tjenesten til å stadig stoppe og sjekke mopedister i distriktet.
Og betjenten ble, om jeg får si det, ikke omtalt spesielt positivt...

Så en del av den utfordrende problematikken som kommer til uttrykk i Alta og mange andre steder skyldes kanskje en noe forfeilet dialog fra "øvrigheta" med de som kjører moped og foreldrene deres?
Ikke mangen måneder siden eg fikk telefon ifra politiet at eg var blitt annmelt av en bil eg tok forbi kjøring på.. De hadde vist på grunnlag av den anmeldelsen god nok grunn til og frata meg førerkortet, de kom jo selvsagt ingen vei med dette men viser jo at det ikke bare er politiet som er ute etter oss på 2 hjul.
Kan jo nevnes at forbikjøringen ble fremprovosert av bilen foran og hvordan vedkommende manovrerte fartøyet sitt.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

ZZR-Erling

Re: mopedliga i Alta

Legg inn av ZZR-Erling »

:knegg



Selfølgelig må virksomheta opphøre, men litt komisk e det jo også.
Bråkeanlegg e må skit, og holdningene...hmmmmm

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: mopedliga i Alta

Legg inn av kjellv »

Jeg synes det er helt greit jeg at politiet holder et skarpt øye på mopedene. Det er en meget stor andel av disse som tøyer regelverket på all verdens kreative måter.
Selvfølgelig husker jeg selv hvor kjipt det var at sukien min ikke gikk mer enn noen og femti, og forstår at det er tøft å tyne mer ut av moppen enn dette. Men da burde de heller ha gått for lettsykkel og orntli føreropplæring også.

Her i byen har politiet rene razzia på parkeringsplassen utenfor de videregående skolene flere ganger i året. Da kontrolleres alle mopedene, og skiltfangsten pleier å være stor.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: mopedliga i Alta

Legg inn av kvase »

Mente jeg leste en artikkel om at det er prat om å heve kubikken til mellom 75-80 cc .- Slik at trafikksikkerheten skal ivaretas samtidig få noe bukt med trimminga .- ? :thumleft
Men ut fra media oppslaget så virker det som et relevant problem der nordpå :sk? .- får håpe ting fikser seg for alle parter slik at vi ikke får en subkultur som ikke er forenelig med egensikkerhet og andres sikkerhet på vei-nette for det er jo der vi skal kose oss :prf
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: mopedliga i Alta

Legg inn av Jompa »

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: mopedliga i Alta

Legg inn av KevinmsR6 »

Husker selv "moped" tiden og lurer på hvilke oppslag det hadde vært med den media som er i dag på den tiden.... Sikkert like gale eller verre?
Hvem vet, men enige at foreldre også meg selv har en vane for og tro på barna!
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: mopedliga i Alta

Legg inn av kvase »

Ja en oppdatering som svinger i feil retning for mopedistene
http://www.altaposten.no/nyheter/2016/0 ... 4609.ece?1
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: mopedliga i Alta

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Ronja
Innlegg: 17
Registrert: 21 mai 2016, 01:07
Motorsykkelen din: ennå i vurderingsfasen

Re: mopedliga i Alta

Legg inn av Ronja »


Svar