MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Milk1ng
Innlegg: 36
Registrert: 16 jul 2015, 23:57
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 APRC
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Milk1ng »

kjellv skrev:Ennå en i vårt fylke i dag. Meget urovekkende statistikk for vårt fylke den siste tiden. :-k
http://www.rbnett.no/ntb/innenriks/2016 ... 952608.ece
Kanksje en effekt av avgiftssenkingen på motorsykkel?

Blir interessant å sammenligne ulykkesstatistikk fra 2015 og 2016 mot tidligere år. Er mange nye førere ute på vegen.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Milk1ng skrev:
kjellv skrev:Ennå en i vårt fylke i dag. Meget urovekkende statistikk for vårt fylke den siste tiden. :-k
http://www.rbnett.no/ntb/innenriks/2016 ... 952608.ece
Kanksje en effekt av avgiftssenkingen på motorsykkel?

Blir interessant å sammenligne ulykkesstatistikk fra 2015 og 2016 mot tidligere år. Er mange nye førere ute på vegen.
Det er ikke utenkelig at dette kan ha en sammenheng i enkelte tilfeller. Dette var det også en viss bekymring for i fjor, uten at ulykkesstatistikkene for fjoråret viste noen særlig endring.
Men bakgrunnen i de enkelte tragiske ulykkene kommer sjelden fram...

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Geiroe »

kjellv skrev:
Milk1ng skrev:
kjellv skrev:Ennå en i vårt fylke i dag. Meget urovekkende statistikk for vårt fylke den siste tiden. :-k
http://www.rbnett.no/ntb/innenriks/2016 ... 952608.ece
Kanksje en effekt av avgiftssenkingen på motorsykkel?

Blir interessant å sammenligne ulykkesstatistikk fra 2015 og 2016 mot tidligere år. Er mange nye førere ute på vegen.
Det er ikke utenkelig at dette kan ha en sammenheng i enkelte tilfeller. Dette var det også en viss bekymring for i fjor, uten at ulykkesstatistikkene for fjoråret viste noen særlig endring.
Men bakgrunnen i de enkelte tragiske ulykkene kommer sjelden fram...
Tror ikke vi skal linke ulykkene opp mot avgiftslette. Statistikk kan misbrukes til så mangt, og du vil nok greie å få det resultatet du vil ha.
Du må gå inn å se på årsakene til hver enkelt ulykke, værforhold etc. Det er vel ingen tvil om at det er flere ute i fint vær, enn i dårlig vær, og derav øker også risikoen.
Du må også se på kombinasjon nytt førerkort, og ny sykkel. Kan vel heller ikke se at Møre og Romsdal er overrepresentert her.
Dersom vi tar den siste tidens tragiske ulykker, så er det bl.a to utlendinger, og en på bane, som da skal holdes utenfor statistikk. Hvis sykkelen er eldre enn tre fire år så skal den også holdes utenfor.
Når det gjelder avgifter så er det på høy tid at den senkes, og at noen setter den på dagsorden.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: MC-ulykker

Legg inn av WikingTnT »

Tror nok også at en avgiftsslette hjelper til med å få flere nyere sykler med alle sikkerhetssystemer som er tilgjengelig nå.
Det er vel sjelden at det selges en ny-sykkel uten feks abs nå til dags.
Et annet moment som ikke kan stresses nok er førerutviklingskurs på bane - lærer mer på et par helger der enn 10 år på vei, har reddet meg et par ganger ihvertfall.

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sprint »

Yees ,flere baner hvor man kan øve/trene og lære seg å beherske sykkel/bil.Som en hvis Martin sa på banen kjører jo alle gærningene samme vei."Trening" på ofentlig vei kan by på flere utfordringer enn ønsket :prf
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22911
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

WikingTnT skrev: Et annet moment som ikke kan stresses nok er førerutviklingskurs på bane - lærer mer på et par helger der enn 10 år på vei, har reddet meg et par ganger ihvertfall.
Jeg tror faktisk at førerutviklingskurs blir påbudt om ikke mange år. Skal du beholde A-en i førerkortet må du dokumentere slike kurs med jevne mellomrom. Jeg er egentlig i nærheten av å mene at dette kan være et skritt i riktig retning.
Gjennomsnittlig kjørelengde pr år er så lavt at det er mange som ikke får tilstrekkelig kjøretrening på egen hånd, og selv mange av oss som ligger over gjennomsnittet i kjørelengde kjører for lite til å oppnå god ryggmargsrefleks.
Til sammenligning, hvor god blir man på å kjøre bil om man kjører f. eks. 4000 km i året?
Men som alt annet byråkratiet pålegger oss, det blir ekstra kostnader, og noen vil tjene penger på det...

Toven

Re: MC-ulykker

Legg inn av Toven »

kjellv skrev:
WikingTnT skrev: Et annet moment som ikke kan stresses nok er førerutviklingskurs på bane - lærer mer på et par helger der enn 10 år på vei, har reddet meg et par ganger ihvertfall.
Jeg tror faktisk at førerutviklingskurs blir påbudt om ikke mange år. Skal du beholde A-en i førerkortet må du dokumentere slike kurs med jevne mellomrom. Jeg er egentlig i nærheten av å mene at dette kan være et skritt i riktig retning.
Gjennomsnittlig kjørelengde pr år er så lavt at det er mange som ikke får tilstrekkelig kjøretrening på egen hånd, og selv mange av oss som ligger over gjennomsnittet i kjørelengde kjører for lite til å oppnå god ryggmargsrefleks.
Til sammenligning, hvor god blir man på å kjøre bil om man kjører f. eks. 4000 km i året?
Men som alt annet byråkratiet pålegger oss, det blir ekstra kostnader, og noen vil tjene penger på det...
Da burde det blitt bygget flere baner!

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: MC-ulykker

Legg inn av Jacobsen »

kjellv skrev:
WikingTnT skrev: Et annet moment som ikke kan stresses nok er førerutviklingskurs på bane - lærer mer på et par helger der enn 10 år på vei, har reddet meg et par ganger ihvertfall.
Jeg tror faktisk at førerutviklingskurs blir påbudt om ikke mange år. Skal du beholde A-en i førerkortet må du dokumentere slike kurs med jevne mellomrom. Jeg er egentlig i nærheten av å mene at dette kan være et skritt i riktig retning.
Gjennomsnittlig kjørelengde pr år er så lavt at det er mange som ikke får tilstrekkelig kjøretrening på egen hånd, og selv mange av oss som ligger over gjennomsnittet i kjørelengde kjører for lite til å oppnå god ryggmargsrefleks.
Til sammenligning, hvor god blir man på å kjøre bil om man kjører f. eks. 4000 km i året?
Men som alt annet byråkratiet pålegger oss, det blir ekstra kostnader, og noen vil tjene penger på det...
Dette er vel ikke tilfelle på andre kjøretøy-klasser? At man hadde hatt godt av det, tviler jeg ikke et sekund på, men at man må ta et slikt kurs hadde jo vært litt bob-bob. Har man først fått førerkort, så har man det jo. Om ikke alder/sykdom skulle spille inn selvfølgelig.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Jacobsen skrev: Dette er vel ikke tilfelle på andre kjøretøy-klasser? At man hadde hatt godt av det, tviler jeg ikke et sekund på, men at man må ta et slikt kurs hadde jo vært litt bob-bob. Har man først fått førerkort, så har man det jo. Om ikke alder/sykdom skulle spille inn selvfølgelig.
Nei, foreløpig er det ikke det for noen av førerkortklassene. Men jeg tror det før eller siden vil komme.
For tunge kjøretøy har det i alle år vært krav om fornyelse hvert 10. år. Men ikke ny oppkjøring, heller ikke krav om gjentakelse/ oppfriskningskurs. Men f.eks ADR-oppfriskningskurs må man ta om igjen med jevne mellomrom for å ha lov til å frakte farlig gods.

Men det er som kjent ingen menneskerett å inneha førerkort. Dette må man gjøre seg fortjent til, og man må oppføre seg godt nok i trafikken til å få beholde det over tid. Gjør man ikke det og blir tatt i grove overtramp blir førerkortet inndradd for en periode. Blir denne perioden lang nok må man gjennom prosessen med å ta førerkortet på nytt. Slik er det, og slik vet vi jo alle hvordan det fungerer.

Men lover og regler er i stadig endring, og tilpasser seg ettersom hvor problemene utvikler seg. Politikere og byråkrater har stadig framme forslag til regelendringer. For noen år siden ble det innført all verdens tiltak for å øke salget av "batteribiler". Tilgang til kollektivfelt, gratis parkering, fritak for årsavgift, mva, bomavgifter og en masse annet. Nå har tettheten av disse økt så mye at det igjen diskuteres å inndra noen av disse særfordelene. Ferger og undersjøiske tuneller har finansieringsproblemer fordi andelen som kjører gratis er for stor, parkeringsplasser i pressområder er fulle av EL-biler, det er ikke plass til busser i kollektivfeltene osv...

Jeg tror at om vi får et år/eller en periode på flere år med sterk økning av alvorlige MC-ulykker, vil politikere og byråkrater komme opp med strengere reguleringstiltak, om ikke annet for prøve å gjøre ett eller annet. Jeg tror det er veldig sannsynlig at sikkerhetskurs på bane med jevne mellomrom blir tvangsmessig innført for å få beholde A-førerkortet. Jeg håper tiltakene settes i den retningen, for slike tiltak kan ha en effekt. La oss for all del slippe typiske rød/grønne tiltak som stort sett bare dreier seg om strengere regler og høyere avgifter. Dette tror jeg kun resulterer i øke kostnadene for den enkelte og reduserer rekruttering av nye motorsyklister.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: MC-ulykker

Legg inn av supersic »

Er ting som er vel så viktig som kurs på bane, å kunne lese trafikken overgår alt annet. Å kunne kjøre sykkel rent fysisk tar jeg for gitt.
At du på bane finner ut at du kun pusher sykkelen din 40% til daglig finner jeg lite nyttig.
Kommer du fra en bygd med totalt en halv rundkjøring burde du kanskje på kurs før du slippes innenfor ring 3

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

supersic skrev:Er ting som er vel så viktig som kurs på bane, å kunne lese trafikken overgår alt annet. Å kunne kjøre sykkel rent fysisk tar jeg for gitt.
At du på bane finner ut at du kun pusher sykkelen din 40% til daglig finner jeg lite nyttig.
Kommer du fra en bygd med totalt en halv rundkjøring burde du kanskje på kurs før du slippes innenfor ring 3
Helt korrekt. Det er svært stor forskjell på trafikksituasjonene på Norske bygdeveier og på storbytrafikken. Så store forskjeller at både trafikksikkerhetskurs og rene kjøretekniske kurs kan være aktuelle, enten du bor innenfor eller utenfor ring 3!
Nå er det vel kanskje flere innenfor ring 3 som velger turkjøring rundt om i Norske bygder enn det er bygdefolk som legger ferieturen sin til ring 3 vil jeg tro.
Jeg vil nok tro (uten å ha statistikk på det) at de fleste MC-ulykker innenfor ring 3 involverer trafikanter som bor i nærområdet eller kjører ofte i dette området. MC-ulykker skjer overalt i landet, og rett som det er oppstår ulykker gjentatte ganger på samme sted. Ofte av forskjellige og tilfeldige årsaker. Ofte er det utenlanske reisefølger som bli rammet, minst like ofte er det Norske som er lommekjente i området ulykken skjer. Det kan ramme alle, hvor som helst.
Dette er en utfordring å løse, og jeg tror nok vi som selv kjører motorsykkel har langt større forutsetninger for å finne gode tiltak enn en tilfeldig PR-kåt politiker :-k

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: MC-ulykker

Legg inn av WikingTnT »

supersic skrev:Er ting som er vel så viktig som kurs på bane, å kunne lese trafikken overgår alt annet. Å kunne kjøre sykkel rent fysisk tar jeg for gitt.
At du på bane finner ut at du kun pusher sykkelen din 40% til daglig finner jeg lite nyttig.
Kommer du fra en bygd med totalt en halv rundkjøring burde du kanskje på kurs før du slippes innenfor ring 3
Så du mener at banekjøring er helt unyttig?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22911
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Har ikke kjørt på bane selv, men banekjøring har vel lite med kjøring i trafikk å gjøre. Man lærer kanskje å kjenne sykkelen samt kjøreteknikk etc. så noe kan man nok ta med seg fra banen til landeveien, men det hjelper jo lite hvis man ikke klarer å lese trafikkbildet.

Så unyttig er det nok ikke, men kanskje ikke så nyttig som mange skal ha det til?

Jeg mener uansett at en dag med banekjøring burde vert obligatorisk ved føreropplæringen. Da lærer man mer og stole på sykkelen samt kjenne på grensene. Da er man LITT bedre rustet når man setter av gårde på landeveien og i trafikken på egenhånd for første gang. Hvis man da klarer/lærer seg å lese trafikkbildet.

Jeg er ingen mester selv, men har man hatt billappen i 22 år samt MC lappen de siste to årene med kjørelngde på ca. 20.000km. i året så vil jeg kanskje si at jeg har en god trafikal forståelse. Men jeg gjør feil jeg også så klart. Ingen er feilfrie :)

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

Nå sklir vi litt ut fra topiq MC-ulykker, så kansje vi skulle hatt ett eget innlegg for Kjørekurs/etterutdanning?.

Banekjøring er nok bra ifht å kjenne kjøretøyet og lære å stole på det. Vil nok tro en stor andel av MC-ulykkene er forårsaket av egne førerfeil, som en fint kan øve opp og bli tryggere på banekurs. Litt baneerfaring kan nok også komme til nytte ved unnamanøver, som gjerne er nødvendig pga. andres oppførsel ev gjenstander/dyr/grus i veien.

Svar