MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Geiroe »

Hvorfor har vi da diskusjon om gule vester? Vi skal ikke legge all skyld på oss selv, og svare med bedre føreropplæring, selv om det alltid er nyttig å lære noe nytt.
Det blir som å fortelle et voldtektsoffer, at du må på kurs for å ferdes tryggere om kvelden/natten alene, og derved automatisk legge skylden på offeret.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: MC-ulykker

Legg inn av WikingTnT »

Da anbefaler jeg at du kommer deg på bane asap Bjerknez ! Du kan ikke ta mer feil - banekjøring har absolutt noe med hvordan du reagerer i situasjoner når du står i dem. Det er i de situasjonene erfaring fra bane kan redde deg fra feks frysing i sving etc..
Jeg skal ikke benchmarke dette mot trafikkforståelse som selvfølgelig er det viktigste - men det tok jeg som en forutsetning for i hele tatt og hive seg ut i trafikken på to hjul.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: MC-ulykker

Legg inn av WikingTnT »


Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: MC-ulykker

Legg inn av Jacobsen »


Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av MrPitlane »


Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Geiroe »

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Geiroe »

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Geiroe »

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Dansekris »

Vet ikke om dette har blitt diskutert før, men hva tenker dere om å kjøre med fjernlys på dagtid?

Har skjønt at noen gjør det konsekvent for å bli bedre sett. Gjør det selv når jeg skal ut på motorveien. Usikker på hvor plagsomt det er for de jeg møter.

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: MC-ulykker

Legg inn av Royal »

Dansekris skrev:Vet ikke om dette har blitt diskutert før, men hva tenker dere om å kjøre med fjernlys på dagtid?

Har skjønt at noen gjør det konsekvent for å bli bedre sett. Gjør det selv når jeg skal ut på motorveien. Usikker på hvor plagsomt det er for de jeg møter.
Jeg kjenner folk som kjører med fjernlys hele tiden. De er da noen år gamle og lærte dette da de selv tok lappen. Start sykkelen, på med fjærnlys, så kjøre.

Jeg selv bruker bare fjærnlys på dagtid når jeg lane splitter og skal kjøre forbi.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: MC-ulykker

Legg inn av cevillan »

Hvorfor vil man blende sine medtrafikanter ved lane splitting og forbikjøringer som er kritiske situasjoner?

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: MC-ulykker

Legg inn av Assi »

cevillan skrev:Hvorfor vil man blende sine medtrafikanter ved lane splitting og forbikjøringer som er kritiske situasjoner?
"Undersøkinga viser at fjernlys frå motorsyklar om dagen kan virka irriterande og ubehageleg, men det reduserer ikkje møtande førarars evne til å oppdaga hindringar eller andre ting på vegen. At lyset kan virka litt ubehageleg, kan ha ein positiv effekt fordi det kan bidra til at bilførarar i større grad blir merksam på motorsyklar. Nettopp det er jo formålet med kjørelys." - NMCU artikkel: Fjernlys på dagtid blender ikke!

Gjest

Re: MC-ulykker

Legg inn av Gjest »

Interessant kirsebærplukking fra rapporten, for den fortsetter nemlig slik:

"Raporten peikar på at tent fjernlys kan gjera motorsykkelen og føraren mindre synleg. Dette kan redusera effekten av andre tiltak, som fluorescerande kåpe på sykkelen og klesdrakt på føraren. I tungt, overskya ver og i skumringslys kan det tenkjast at fjernlys vil ha ein uheldig blendingdeffekt. Difor må motorsyklistar ta omsyn til lysforholda ved bruk av fjernlys. I trafikkreglane (§15, punkt 2) står det at: "Fjernlys må ikke brukes slik at trafikant blir blendet." Elles er det ikkje nemnt restriksjonar på bruk av fjernlys under kjøring"

Men uansett, hva har vi igjen for å irritere bilister? Det er jo nettop samspillet billist/mc som gjør mc-kjøring mer smidig, både i by og på landevei.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: MC-ulykker

Legg inn av cevillan »

Interessant kirsebærplukking fra rapporten, for den fortsetter nemlig slik:

"Raporten peikar på at tent fjernlys kan gjera motorsykkelen og føraren mindre synleg. Dette kan redusera effekten av andre tiltak, som fluorescerande kåpe på sykkelen og klesdrakt på føraren. I tungt, overskya ver og i skumringslys kan det tenkjast at fjernlys vil ha ein uheldig blendingdeffekt. Difor må motorsyklistar ta omsyn til lysforholda ved bruk av fjernlys. I trafikkreglane (§15, punkt 2) står det at: "Fjernlys må ikke brukes slik at trafikant blir blendet." Elles er det ikkje nemnt restriksjonar på bruk av fjernlys under kjøring"

Men uansett, hva har vi igjen for å irritere bilister? Det er jo nettop samspillet billist/mc som gjør mc-kjøring mer smidig, både i by og på landevei.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Geiroe »

Da jeg begynte å kjøre mc var det akkurat innført påbud om lys på mc, men ikke på bil (1 oktober 78) Da hadde vi jo en fordel fremfor resten av trafikken, da det ble påbudt for bil ble det litt prat og diskusjon om å kjøre med fjernlys. Jeg opplevde ihvertfall at mange bilister ble irritert og blinket med lysene, så jeg sluttet med det. På nyere sykler har jo lyskilden blitt så effektiv at størrelsen er redusert, så på dagtid med sol er det ikke like lett å få øye på, så det er kanskje ikke så dum ide å begynne med fulltlys på slike sykler. Eller som veldig mange av traktorgutta har gjort, montere ledlys.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar