Hells Angels-frykt i Kvinesdal - Norway Rock Festival

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Hells Angels-frykt i Kvinesdal - Norway Rock Festival

Legg inn av 929rr »

Er ikke poenget med 1% klubbene at de setter klubbens lover og regler forann norsk lov.
At en da i andre enden ønsker beskyttelse av samme lov blir jo noe inkonsekvent.
At retsikkerheten til norske 1% klubber er rimlig godt oppretholdt viser vel de mange rettsakene som ikke har ført til dom, til tross for at både våpen og knark har blitt funnet i klubbhusene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hells Angels-frykt i Kvinesdal - Norway Rock Festival

Legg inn av jhn »

KåreDump skrev:Å
Dette er da temmelig langt fra Norge og Kvinesdal.... og les litt mer om den saken. Politiet der er vel inne på versjon 3.0 av hendelsesforløp så jeg holder ikke pusten mens jeg venter på å få høre hvordan hendelsesforløpet egentlig var.

Å dra inn slike saker fra US er like bak mål som å sammenligne norsk politi med cowboyene "over there" som kan skyte en butikktyv åtte ganger i ryggen og komme unna med det!
Ja, ganske langt unna, men jeg er ikke enig i at det er bak mål. Det diskuteres jo om 1%-klubbene er kriminelle, og disse klubbene er internasjonale klubber med opptakskrav ... det ser ut som om det kreves en del spesielle kvalifikasjoner + en del referanser for å bli medlem. Dette handler ikke nødvendigvis bare om Kvinesdal
Flere klubber ligger i bevæpnet konflikt midt i byen, på høylys dag og i uniform ... de identifiserer og dreper hverandre basert på hvilken vest de har ... det virker usannsynlig at det ikke er på klubbens vegne.
I dette tilfellet var det ikke hverken norsk politi eller cowboy-politiet som stod for skytingen. Disse gutta fant ut på egenhånd at de skulle drepe hverandre ... helt uavhengig av din mistro til politiet.

Helt ærlig nå ... Ser du ingen grunn til å mistenke at det begås kriminalitet på klubbenes vegne?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hells Angels-frykt i Kvinesdal - Norway Rock Festival

Legg inn av jhn »

929rr skrev:.....
At retsikkerheten til norske 1% klubber er rimlig godt oppretholdt viser vel de mange rettsakene som ikke har ført til dom, til tross for at både våpen og knark har blitt funnet i klubbhusene.
Helt enig. Jeg har også spurt om noe lignende, men det var ingen respons.
Det burde jo heller føles som en seier for rettferdighets-elskende 1%-fan ... for meg ser det ut som om rettsikkerheten kan bli for stor i enkelte tilfeller.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Hells Angels-frykt i Kvinesdal - Norway Rock Festival

Legg inn av cevillan »

KåreDump skrev:Om du mener at vi skal tilsidesette menneskerettigheter, rettsikkerhet og gå fra en rettsstat til en politistat (det er faktisk det du skisserer), så ja, da er du en fanatiker.

Vi kan ikke kaste slike prinsipper på båten, det er det som skiller oss fra bananrepubliker som for eksempel Kongo...
Nei, det er ikke det jeg skisserer i det hele tatt. Du behøver ikke ty til stråmenn. Hvor har jeg påstått dette?

Det at politiet er oppmerksom på en gruppe mennesker som har satt seg selv utenfor samfunnets regler er vel helt på sin plass? Definisjonen på 1%-klubber er at de har sitt eget sett med lover og regler.

Hadde vi hatt en politistat, hadde nok HA og dets medlemmer blitt dømt og fengslet ofte. Det skjer jo ikke. De har med andre ord et utmerket rettsvern. Fullt på høyde med deg og meg, med andre ord.

Hvilke menneskerettigheter er det som blir brutt? Og hva med mine menneskerettigheter? Jeg har krav på beskyttelse fra noen som anser seg selv hevet over loven, der egne kodekser står sterkere enn norsk lov.

Det blir ganske patetisk når HA og dets støttespillere inntar offerrollen. Det er noe herlig ironisk over at noen som setter sine egne kodekser høyere enn loven, er de som skriker opp over at egen rettsikkerhet ikke er ivaretatt.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hells Angels-frykt i Kvinesdal - Norway Rock Festival

Legg inn av KåreDump »

jhn skrev: Helt ærlig nå ... Ser du ingen grunn til å mistenke at det begås kriminalitet på klubbenes vegne?
Nope, det fins ikke bevis for det.

cevillan skrev:De har med andre ord et utmerket rettsvern. Fullt på høyde med deg og meg, med andre ord.
Nei, det har de ikke.
Mange av dem er lovlydige (i alle fall i rettens forstand da de aldri har vært dømt for noe), men opplever tilfeldige ransakelser, overvåking, anklager og fengsling.
I følge legalitetsprinsoippet kan aldri den utøvende makt (politiet) gripe inn overfor landets borgere uten å ha hjemmel til dette i de gjeldende rettsregler.
Dette syndes det mye mot i Norge i dag.
cevillan skrev:Hvis konstant overvåkning, kartlegging og aksjoner fra politiets side kan hindre rekruttering til dette miljøet, er det absolutt verdt det.
Jeg trenger ingen stråmenn, her sier du rett ut at politiet bør få lov til å tilsidesette legalitetsprinsippet!

Tror du må lese deg litt opp på rettsprinsipper og hva som skiller en rettsstat og en politistat.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hells Angels-frykt i Kvinesdal - Norway Rock Festival

Legg inn av KåreDump »

cevillan skrev:Og hva med mine menneskerettigheter? Jeg har krav på beskyttelse fra noen som anser seg selv hevet over loven, der egne kodekser står sterkere enn norsk lov.
På hvilken måte truer 1%-klubbene deg og dine menneskerettigheter?
Syns du begynner å dra ting komisk langt nå.
Har hørt mye negativt om 1%-miljøet men menneskerettighetsbrudd, den var ny!

Eller var det Frimurerne du tenkte på nå?
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hells Angels-frykt i Kvinesdal - Norway Rock Festival

Legg inn av jhn »

KåreDump skrev:
jhn skrev: Helt ærlig nå ... Ser du ingen grunn til å mistenke at det begås kriminalitet på klubbenes vegne?
Nope, det fins ikke bevis for det.
Bevis kommer eventuelt i etterkant av mistanke ... Ser du ingen grunn til å mistenke at det begås kriminalitet på klubbenes vegne?
I enhver forening eller bedrift hvor såpass mange er involvert i bestemte typer kriminalitet, og gjerne samtidig, i samme sak, (HA sier 25%, politiet sier 70% ... skal vi si 50%?) bør man vel regne med å bli en smule mistenkeliggjort?
Hva er grunnen til at du stoler mere på HA's egne tall enn myndighetenes?
Selv politiet har ikke ansatt 25% straffedømte ... sånn helt logisk og statistisk sett, skulle man tro at politiets tall var nærmest sannheten. Er du ikke enig i det?
Man bør vel ha ganske inngående kunnskaper for å hardnakket påstå at noen IKKE er kriminelle?
Det må vel være det aller vanskeligste å bevise ... av alt?
KåreDump skrev:
cevillan skrev:De har med andre ord et utmerket rettsvern. Fullt på høyde med deg og meg, med andre ord.
Nei, det har de ikke.
Mange av dem er lovlydige (i alle fall i rettens forstand da de aldri har vært dømt for noe), men opplever tilfeldige ransakelser, overvåking, anklager og fengsling.
I følge legalitetsprinsoippet kan aldri den utøvende makt (politiet) gripe inn overfor landets borgere uten å ha hjemmel til dette i de gjeldende rettsregler.
Dette syndes det mye mot i Norge i dag.
cevillan skrev:Hvis konstant overvåkning, kartlegging og aksjoner fra politiets side kan hindre rekruttering til dette miljøet, er det absolutt verdt det.
Jeg trenger ingen stråmenn, her sier du rett ut at politiet bør få lov til å tilsidesette legalitetsprinsippet!

Tror du må lese deg litt opp på rettsprinsipper og hva som skiller en rettsstat og en politistat.
Sånn helt generelt .... at noen påstår de er lovlydig, gir de ikke fritak fra mistanke

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Hells Angels-frykt i Kvinesdal - Norway Rock Festival

Legg inn av Voksen »

KåreDump skrev: Mange av dem er lovlydige (i alle fall i rettens forstand da de aldri har vært dømt for noe), men opplever tilfeldige ransakelser, overvåking, anklager og fengsling.
Hvis dette er tilfellet så har vi jo verdens dårligste politi og en presse som ikke får med seg en dritt.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hells Angels-frykt i Kvinesdal - Norway Rock Festival

Legg inn av KåreDump »

Voksen skrev: Hvis dette er tilfellet så har vi jo verdens dårligste politi og en presse som ikke får med seg en dritt.
Skal ikke uttale meg om politiet, men norsk presse... say no more.
De gjør ikke annet enn å lage sensasjons overskrifter som : "Han skulle bare... Du vil ikke tro hva som skjedde!" og skrive om hvilke kjendiser som har seg med hvem.

Vil hevde at det fins få eller ingen journalister av den gode gamle sorten lenger.
De kan ikke engang stave gravende journalistikk!

jhn skrev:Man bør vel ha ganske inngående kunnskaper for å hardnakket påstå at noen IKKE er kriminelle?
Det må vel være det aller vanskeligste å bevise ... av alt?
Uskyldspresumpsjonen, hørt om den? Nå har politiet påstått det samme i snart tredve år, men har enda ikke presentert ett eneste bevis på at klubbene er kriminelle. Med så mye overvåkning, skulle man ikke tro at de skulle klart å får frem noe som ligner bevis på tretti år?

Å gjenta samme påstanden i tretti år gjør den ikke til en sannhet!

Man kan faktisk ikke gjennomføre razziar, kropsvisitere osv osv uten en konkret misstanke, at du har gjort noe galt tidligere er IKKE en gyldig grunn. At du har kompiser som tidligere har gjort noe galt er i alle fall ikke grunn god nok.

Forstår at dere har mye imot 1%-miljøene, men å kaste rettsstatens prinsipper på båten???
Skjerpings!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hells Angels-frykt i Kvinesdal - Norway Rock Festival

Legg inn av jhn »

KåreDump skrev:
jhn skrev:Man bør vel ha ganske inngående kunnskaper for å hardnakket påstå at noen IKKE er kriminelle?
Det må vel være det aller vanskeligste å bevise ... av alt?
Uskyldspresumpsjonen, hørt om den? Nå har politiet påstått det samme i snart tredve år, men har enda ikke presentert ett eneste bevis på at klubbene er kriminelle. Med så mye overvåkning, skulle man ikke tro at de skulle klart å får frem noe som ligner bevis på tretti år?

Å gjenta samme påstanden i tretti år gjør den ikke til en sannhet!

Man kan faktisk ikke gjennomføre razziar, kropsvisitere osv osv uten en konkret misstanke, at du har gjort noe galt tidligere er IKKE en gyldig grunn. At du har kompiser som tidligere har gjort noe galt er i alle fall ikke grunn god nok.

Forstår at dere har mye imot 1%-miljøene, men å kaste rettsstatens prinsipper på båten???
Skjerpings!
Ja, jeg har hørt om den, men den sier ingenting om man er kriminell eller ikke ... bare at man skal ansees som uskyldig til det motsatte er bevist. Man kan fremdeles være mistenkt.
At noen påstår de uskyldige i 30 år, gjør ikke det heller til en sannhet.

Kaste rettsstatens prinsipper på båten??? ... til å være så korrekt i forhold til "rettsstatens prinsipper" er du sørgelig prinsippløs i din omtale av alle andre enn 1%-gutta.
Du antyder at hele den vestlig verdens politikorps er med på en sammensvergelse om å trakassere lovlydige motorsyklister.
Det bør vel strengt tatt kunne bevises før man slenger ut sånne påstander?
Du ærekrenker jo en hel yrkesgruppe. Hvilke ærverdige rettslige prinsipper er det du følger her?
Det samme gjør du med journalister.

Jeg har kanskje like mye i mot folk som, av uante grunner, prøver å uskyldiggjøre og unnskylde og bagatellisere kjeltringer og voldsforbrytere med den type svada du serverer ...
Du hjelper ikke alle de tilsynelatende uskyldige medlemmene i disse klubbene, men de kriminelle medlemmene.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hells Angels-frykt i Kvinesdal - Norway Rock Festival

Legg inn av JohnnyTh »

KåreDump skrev:
Voksen skrev: Hvis dette er tilfellet så har vi jo verdens dårligste politi og en presse som ikke får med seg en dritt.
Skal ikke uttale meg om politiet, men norsk presse... say no more.
De gjør ikke annet enn å lage sensasjons overskrifter som : "Han skulle bare... Du vil ikke tro hva som skjedde!" og skrive om hvilke kjendiser som har seg med hvem.

Vil hevde at det fins få eller ingen journalister av den gode gamle sorten lenger.
De kan ikke engang stave gravende journalistikk!

jhn skrev:Man bør vel ha ganske inngående kunnskaper for å hardnakket påstå at noen IKKE er kriminelle?
Det må vel være det aller vanskeligste å bevise ... av alt?
Uskyldspresumpsjonen, hørt om den? Nå har politiet påstått det samme i snart tredve år, men har enda ikke presentert ett eneste bevis på at klubbene er kriminelle. Med så mye overvåkning, skulle man ikke tro at de skulle klart å får frem noe som ligner bevis på tretti år?

Å gjenta samme påstanden i tretti år gjør den ikke til en sannhet!

Man kan faktisk ikke gjennomføre razziar, kropsvisitere osv osv uten en konkret misstanke, at du har gjort noe galt tidligere er IKKE en gyldig grunn. At du har kompiser som tidligere har gjort noe galt er i alle fall ikke grunn god nok.

Forstår at dere har mye imot 1%-miljøene, men å kaste rettsstatens prinsipper på båten???
Skjerpings!

Nå finner de jo stadig våpen og knark i forbindelse med disse ransakningene så noe misstanke må det jo ha vært. Bra disse ransakningene gjøres så man får bort noe av narkoen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hells Angels-frykt i Kvinesdal - Norway Rock Festival

Legg inn av LordShaft »

De mengdene narko som de finner i diverse razzia er så svimlende små, at det har praktisk talt ingen betydning :roll

Men om vaskepulver var ulovlig å selge.... hvem faen er så tjukk i hodet å oppbevare flere kilo hjemme når du vet politiet står på døren hver gang du er uheldig å sleppe en due :-# :x

Det er ganske strenge retningslinjer i det miljøet der. Er det en Gruppe som eier et område, du vil distribuere dine saker i et slikt område. Da må du få tillatelse og du må betale en viss provisjon. Så det er vel strengt talt veldig sjeldent de som sitter på toppen av næringskjeden griser til hendene sine. Men det er fortsatt de som ordner det slik at ting blir omsatt i stor stil og holder finansene i orden :roll

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hells Angels-frykt i Kvinesdal - Norway Rock Festival

Legg inn av simpson »

Jeg er helt enig med deg Kåredump.
Men du kan argumentere til du blir grønn, for enkelte her inne er forutinntatt med skylapper som sluker alt politi/presse kommer med.
Hadde ektefeller og venner til andre grupper blitt trakassert på samme måte hadde det blitt oppstandelse.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hells Angels-frykt i Kvinesdal - Norway Rock Festival

Legg inn av gsx750_80 »

jhn skrev:
KåreDump skrev:
jhn skrev:Man bør vel ha ganske inngående kunnskaper for å hardnakket påstå at noen IKKE er kriminelle?
Det må vel være det aller vanskeligste å bevise ... av alt?
Uskyldspresumpsjonen, hørt om den? Nå har politiet påstått det samme i snart tredve år, men har enda ikke presentert ett eneste bevis på at klubbene er kriminelle. Med så mye overvåkning, skulle man ikke tro at de skulle klart å får frem noe som ligner bevis på tretti år?

Å gjenta samme påstanden i tretti år gjør den ikke til en sannhet!

Man kan faktisk ikke gjennomføre razziar, kropsvisitere osv osv uten en konkret misstanke, at du har gjort noe galt tidligere er IKKE en gyldig grunn. At du har kompiser som tidligere har gjort noe galt er i alle fall ikke grunn god nok.

Forstår at dere har mye imot 1%-miljøene, men å kaste rettsstatens prinsipper på båten???
Skjerpings!
Ja, jeg har hørt om den, men den sier ingenting om man er kriminell eller ikke ... bare at man skal ansees som uskyldig til det motsatte er bevist. Man kan fremdeles være mistenkt.
At noen påstår de uskyldige i 30 år, gjør ikke det heller til en sannhet.

Kaste rettsstatens prinsipper på båten??? ... til å være så korrekt i forhold til "rettsstatens prinsipper" er du sørgelig prinsippløs i din omtale av alle andre enn 1%-gutta.
Du antyder at hele den vestlig verdens politikorps er med på en sammensvergelse om å trakassere lovlydige motorsyklister.
Det bør vel strengt tatt kunne bevises før man slenger ut sånne påstander?
Du ærekrenker jo en hel yrkesgruppe. Hvilke ærverdige rettslige prinsipper er det du følger her?
Det samme gjør du med journalister.

Jeg har kanskje like mye i mot folk som, av uante grunner, prøver å uskyldiggjøre og unnskylde og bagatellisere kjeltringer og voldsforbrytere med den type svada du serverer ...
Du hjelper ikke alle de tilsynelatende uskyldige medlemmene i disse klubbene, men de kriminelle medlemmene.
Du ser ut som du er veldig lemfeldig med fakta, i alle fall. Jeg ser i alle fall ingen "ærekrenkelse av en hel yrkesgruppe"
over. Jeg synes ikke det er svada KåreDump serverer, men saklig, relevant argumentasjon. Det samme kan neppe sies om din argumentasjon.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hells Angels-frykt i Kvinesdal - Norway Rock Festival

Legg inn av jhn »

simpson skrev:Jeg er helt enig med deg Kåredump.
Men du kan argumentere til du blir grønn, for enkelte her inne er forutinntatt med skylapper som sluker alt politi/presse kommer med.
Hadde ektefeller og venner til andre grupper blitt trakassert på samme måte hadde det blitt oppstandelse.
Jeg holder muligheten åpen for at 1%-bandene kan være organiserte kriminelle bander ... eller kanskje de ikke er det. Jeg vet ikke, gjør du?
Jeg tror mest på at de er organiserte kriminelle bander. Hva tror du?
Jeg mener Kåredump er mere forutinntatt, og har større skylapper. Han tror ikke, han vet. Han ser fullstendig bort fra at mange tusen, tross alt, betrodde mennesker som jobber med sånne ting over hele verden mistenker at noe lysskye greier foregår i klubbenes regi.
Han velger å stole blindt på klubbenes egen påstand om at de er lovlydige.
Hvorfor burde man stole mere på deres påstand enn politiets?

Svar