Kåpeglass og støy...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Kåpeglass og støy...

Legg inn av AJ »

Etter 14 års opphold har jeg nå skaffet meg ny MC, nærmere bestemt en Yamaha TDM 900.
TDM'en er en 2006 mod. og var utstyrt med et Yamaha originalt touring kåpeglass (høyt) av typen med denne "oppoversvingen" øverst.

Denne liker jeg ikke spesielt godt siden den ikke gir jevn luftstrøm mot føreren. I stedet skaper den mye turbulens og "luftslag" mot både kropp og hjelm.
Luftslagene kom fra alle kanter og gjorde kjøringen urolig.
I hvert fall synes jeg at kjøringen ble mer ustabil og ikke minst uforsigbar med all turbulensen og disse plutselige slagene mot kropp og hode. Vindstøyen var heller ikke særlig behagelig...

Derfor begynte jeg å vurdere erstatningsglass. Sjekker mange via Internet og har nå endt opp med MRA Vario Touring Windshield.
Denne funker bra. Den fjerner ikke vindstrømmen, men får mer kontroll med hvordan fartsvinden oppfører seg. I tillegg gir MRA'en mindre støy.

Er det andre som har erfaringer med MRA eller andre typer kåpeglass?

Brukeravatar
zak1963
Innlegg: 11
Registrert: 03 aug 2006, 14:22

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av zak1963 »

Interressant det du skriver.
jeg har en -98 TDM850 m orig kåpeglass. Vet ikke om det er høy eller lav utgave, men jeg opplever vel noe lignende som deg med mye av disse "luftslagene".
dog er det til å leve med når jeg kjører alene, men IKKE når jeg har passasjer.
da blir det akkurat som du sier, ustabil og uforutsigbar kjøring og ganske ubehagelig. masse "luftslag" og turbulens.

dette glasset er vel en type som du kan justere høyden på da eller ?
kjøpte du dette kåpe glasset via nettet og hvor mye kostet det ?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av AJ »

zak1963 skrev:Interressant det du skriver.
jeg har en -98 TDM850 m orig kåpeglass. Vet ikke om det er høy eller lav utgave, men jeg opplever vel noe lignende som deg med mye av disse "luftslagene".
dog er det til å leve med når jeg kjører alene, men IKKE når jeg har passasjer.
da blir det akkurat som du sier, ustabil og uforutsigbar kjøring og ganske ubehagelig. masse "luftslag" og turbulens.

dette glasset er vel en type som du kan justere høyden på da eller ?
kjøpte du dette kåpe glasset via nettet og hvor mye kostet det ?
TDM 850 kjenner jeg ikke så godt til. Men du har kanskje det kåpeglasset hvor det er en horisontal åpning øverst?
Jeg har sett noen 850 TDM'er med slikt kåpeglass og her har vel Yamaha forsøkt noe av det samme prinsippet som gjelder for MRA Vario screen, nemlig å utjevne luftstrømmene bak kåpeglasset for å unngå turbulens.

MRA skjermen jeg har kjøpte jeg gjennom en MC forhandler her på Hadeland, som igjen fikk den fra SPS på Skedsmokorset ved Lillestrøm.
Jeg var først i kontakt med SPS for å undersøke om de hadde den på lager. Det hadde de og prisen er kr. 1660,-.
Ikke spesielt billig, men skjermen er av meget god kvalitet.

Om de har MRA Vario for 850 vet jeg ikke... Men Kjell h/ SPS (kjell@sps.no) kan sikkert svare deg på dette.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...

Jeg har også opplevd dette med vidstøy eller luftslag. Prøvde en BMW R1200 c med skjerm, og det banket noe heilt forferdelig. Jeg kjårer uten skjer på min Shadow. Så det var en ubehagelig opplevelse.
Når jeg drar på treff, legger jeg teltet på lykten, surret fast i styret, og da får jeg de samme luftslagene, men ikke fult så harde som på BMW'n.

Så jeg bruker ørepropper, både når jeg kjører med eller uten telt på styret.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..

Glemte det...Velkommen til forumet AJ.
Jeg håper du finner svar her, jeg er nok ikke den som kan hjelpe deg med denne saken. Lykke til i jakten...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

rogg skrev:Håy...

Jeg har også opplevd dette med vidstøy eller luftslag. Prøvde en BMW R1200 c med skjerm, og det banket noe heilt forferdelig. Jeg kjårer uten skjer på min Shadow. Så det var en ubehagelig opplevelse.
Når jeg drar på treff, legger jeg teltet på lykten, surret fast i styret, og da får jeg de samme luftslagene, men ikke fult så harde som på BMW'n.

Så jeg bruker ørepropper, både når jeg kjører med eller uten telt på styret.
Noe vindstøy og jevnt vindpress mot kropp/hode kan jeg leve med. Vi kjører da tross alt MC!
Men det jeg ikke trives med er uforutsigbare luftslag og turbulens, som plutselig og ofte overraskende kraftig slår inn i kroppen både forfra og fra begge sider.
Alt er bedre med Vario skjermen selv om den i enkelte tilfeller ikke fjerner all turbulensen, men den er blitt betydelig redusert.
Det kommer jo gjerne noen vindkast fra siden når vogntog passerer og i enkelte tilfeller merker jeg også noe turbulens i en viss avstand til biler som kjører foran. Men da hjelper det ofte å justere avstanden, enten litt nærmere eller å legge seg litt lenger bak.

For øvrig har kombinasjonen Vario og denne "Cruiser" kragen, som jeg har montert på hjelmen hjulpet merkbart på vindstøyen i mitt tilfelle.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

rogg skrev:Håy..

Glemte det...Velkommen til forumet AJ.
Jeg håper du finner svar her, jeg er nok ikke den som kan hjelpe deg med denne saken. Lykke til i jakten...
Takk for det! :)

Vel, jeg er ikke så sikker på om var ute etter at noen skulle hjelpe meg med saken... Men uansett så er jeg intereressert i andres erfaringer i tillegg til å dele mine egne med andre.

Noen ignorerer turbulensproblematikken og tilskriver "ulempen" som en del av sjarmen med å kjøre MC, mens andre gjerne vil gjøre noe med fenomenet. Jeg tilhører den siste kategorien.

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Jeg har en 900 Triump trophy, og den har en original vindskjerm, som på lik linje med Tdm ogsså har en oppsving øverst. Jeg har hatt samme problemer, og gikk til slutt inn og besstilte en skjerm på nettet. De som laget skjerm til triumph var blandt annet Clearviewshields, i Usa. Der bestillte jeg en sports skjerm. Den passet perfekt, sykkelen så mye bedre ut, og ikke minst Mesteparten av turbulensen og vindslagene forsvant. Jeg merket at luftatrømmen treffer meg noe lavere på armene, og noe på brystet, men det er nesten ikke noe turbulens igjen. Vindstøyen er ikke lenger et stort problem. De har også skjermer til TDM, og jeg må si at det var svært profesjonelt utført arbeid, og service. Jeg kan absolutt anbefale clearview til andre, hvis de har noe som du liker da.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Thor Arne skrev:Jeg har en 900 Triump trophy, og den har en original vindskjerm, som på lik linje med Tdm ogsså har en oppsving øverst. Jeg har hatt samme problemer, og gikk til slutt inn og besstilte en skjerm på nettet. De som laget skjerm til triumph var blandt annet Clearviewshields, i Usa. Der bestillte jeg en sports skjerm. Den passet perfekt, sykkelen så mye bedre ut, og ikke minst Mesteparten av turbulensen og vindslagene forsvant. Jeg merket at luftatrømmen treffer meg noe lavere på armene, og noe på brystet, men det er nesten ikke noe turbulens igjen. Vindstøyen er ikke lenger et stort problem. De har også skjermer til TDM, og jeg må si at det var svært profesjonelt utført arbeid, og service. Jeg kan absolutt anbefale clearview til andre, hvis de har noe som du liker da.
Jeg kikket på Clear View skjermene og de så solide ut.
Men siden TDM 900 ikke selges i USA så har de neppe skjerm til denne modellen. Kun til TDM 850, som ble solgt der borte et par års tid på nittitallet...

Men en Clear View er uansett ikke særlig aktuell nå siden jeg tok sjansen på tyske MRA. "Vario Touring" skjermen jeg valgte ser spesiell ut, men jeg synes den tar seg bra ut på TDM'en.
Ikke minst funker den mye bedre enn den originale "oppsvingkjermen" fra Yamaha...

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Høres bra ut det. Jeg kikket jo ikke så nøye på modellene der jeg da, bare at det var TDM, lykke til uansett.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av AJ »

Finner fram igjen denne tråden igjen, jeg.
Gjør det fordi jeg tror flere prøver seg fram med forskjellige løsninger (i den grad de har muligheter til det...) for å gi enten bedre vindbeskyttelse, mindre turbulens eller mindre støy mot hode og hjelm.

Det er ganske mange MCister som irriterer seg over dårlige vindskjermløsninger. Mange sykler har skjermer som gjør at turbulensen mot føreren nærmest blir uutholdelige, mens andre skjermer rimelig greit mot fartsvind, men øker støynivået mot hjelmen.

TDM'en har nok ikke den optimale skjermløsningen og jeg har prøvd forskjellige skjermer. Har hatt muligheten siden jeg har tatt meg råd til å kjøpe noen, blant annet MRA Vario-Touring, Secdem DB og MRA DB + et par-tre stykker til.

Den siste jeg kjøpte var en billig variant lik den TDM'en leveres med originalt.
Denne har jeg nå kuttet høyden på ganske drastisk for å undersøke om vindpresset blir lavere, dvs. ikke mindre, men at fartsvinden treffer lavere på kroppen, gjerne i brysthøyde i stedet for mot hjelmen.

Det andre jeg vil sjekke er om turbulens mot hode/hjelm blir mindre og om støynivået øker eller minsker.

Ikke akkurat rakettforskning, men interessant å finne ut av.
Ikke minst fordi enkelte motorsyklister påstår at "less is more", dvs. at mange opplever det mer behagelig med ren fartsvind (uten forstyrrende turbulens og uforutsigbare luftslag mot kroppen) mot kroppen og mindre støy mot hjelmen (støy mot hjelm på sykler med vindskjerm/kåpeglass skapes som oftest nettopp av kåpeglasset.)

Vel, en lang utgreiing der om hvorfor jeg har "ødelagt" en vindskjerm som både funket og så bra ut. Kostet ikke mye denne skjermen så intet stort tap om den gjemmes bort i en krok etter hvert...

Her er i hvert fall noen bilder av hvordan sykker'n ser ut med den nye "lavprofilskjermen"...

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Blir en runde i dag for å sjekke hvordan den funker.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av AJ »

AJ skrev: Blir en runde i dag for å sjekke hvordan den funker.
Som sagt, så gjort.
Ble en liten tur, ja... Kanskje ikke så liten heller siden jeg like så godt kjørte Randsfjorden rundt. Møtte ingen andre MC'er, men om noen dager, nærmere bestemt 1. mai, blir det nok flere som tar samme runden... ;)

Når det gjelder 'lavprofilskjermen' så er den utrlig god på sitt beste! Og det vil si at jeg knapt merker fartsvinden under gunstige forhold. Og det igjen vil si at vinden må komme fra bestemte retninger (kan ikke si det mer spesifikt enn dette siden denne testen ikke er gjort i vindtunnel...). Under disse forholdene er det faktisk også nesten vindstille rundt hjelmen :oh ! En nesten utrolig opplevelse! Kunne fint kjøre med åpent visir i 80 - 100 km/t under slike forhold.En fantastisk følelse og god opplevelse, det må jeg bare innrømme.
Den skjermskapte turbulensen, som mange MC'er plages med, er redusert til et minimum og blir aldri plagsom på samme måte som andre skjermer jeg har prøvd, med 'lavprofilskjermen'.

Under andre forhold merkes nok vinden mer, men bli aldri veldig plagsom. Vindpresset er lavere og treffer meg i brystet i stedet for midt i hjelmen.


Så er det bare postivie ting? Er litt usikker siden vindforholdene er en sterk variabel. Og akkurat i dag var det litt forskjellig vindforhold - nærmest vindstille noen steder, mens det var rimelig kraftig sidevind andre steder.

Den foreløpige konklusjonen er at denne skjermen gir mange fordeler, men heller ikke denne er perfekt.

En interessant opplevelse, helt klart!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1882
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av Baron von Waffel »

Meget interessant. Jeg sliter også med vind på min sykkel. Så på MC-messen at de nye småvaraderoene nå får lavere kåpeglass. Og hvis man ikke skal kunne gjemme seg helt bak glasset er det kanskje like greit å innse at glasset må være lavere.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av AJ »

Baron von Waffel skrev:Meget interessant. Jeg sliter også med vind på min sykkel. Så på MC-messen at de nye småvaraderoene nå får lavere kåpeglass. Og hvis man ikke skal kunne gjemme seg helt bak glasset er det kanskje like greit å innse at glasset må være lavere.
Tror det er mange som plages med både støy, turbulens og dårlig vindbeskyttelse, men tror også at mange vegrer seg for å snakke om 'problemet'. Kanskje de unngår å gjøre det for ikke bli sett på som 'negative' eller 'gledesdrepere', for alt jeg vet... :scratch

Selv om disse problemene eksisterer for mange betyr jo ikke det at gleden ved å gjøre MC er borte!
Få problemene opp på bordet og diskuterer det med andre. Det tror jeg er eneste måten en kan komme nærmere en løsning.

Dermed ikke sagt at jeg har noen løsning som funker for allle, men jeg har ingen problemer med å dele de erfaringene jeg gjør og som ofte er basert på nysgjerrighet, som f.eks. "hva om jeg tenker og gjør helt motsatt av det som er logisk..."
I dette tilfelle; å kutte høyden på vindbeskyttelsen (skjermen) i stedet for å øke høyden... (dvs. bytte til høyre såkalte 'touringskjermer'...)

Men ikke ødelegg den skjermen du allerede har på sykker'n!!
Kjøp heller en billig kopi som du kan eksperimentere med.
Det er det jeg har gjort.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1882
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av Baron von Waffel »

godt råd. Som jeg helt klart vil følge. Det enkleste er jo å skru av hele og prøve uten.

Den skjermen jeg har nå er ikke original, men originalskjermen har nok en tidligere eier beholdt eller kastet.

På Veslederoen har jeg satt på en litt høyere skjerm enn originalt. Og det hjalp. Men den går jo ikke ofte i hastigheter hvor dette merkes plagsomt.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Svar