Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av Crinos »

Litt intresert i hva folk tenker om denne saken
http://nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.10997452" onclick="window.open(this.href);return false;

Kort fortalt, Twin Eagles som er en Hells Angeles supporterklubb skal holde sin årlige vårmønstring på Lista.
De søker om ambulerende skjenkeløyve for å lovlig og under kontrollerte former selge alkohol til festen.
De får avslag pga de er en supporterklubb av HA.

Har selv ingen planer om å dra, så det er ikke derfor jeg løfter saken. Men intresangt å høre hva andre mener om løsningen Farsund kommune har valgt.
Jeg tror, den vil virke mot sin egentlige hensikt.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av Carpa »

Det synes jeg er helt greit. Når de støtter de kriminelle så må de regne med at det blir negative sanksjoner!

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... XjiFLWeOIU
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av Intruder »

Offentlige instanser som politi og kommune nekter skjenketillatelse,da er vel saken opp og avgjort...
Kan ikke skjønne at det kan virke mot sin hensikt,politiet tar vel standpunkt ut fra sine erfaringer med klientellet... :-k :scratch
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av jonnykr »

Intruder skrev:Offentlige instanser som politi og kommune nekter skjenketillatelse,da er vel saken opp og avgjort...
Kan ikke skjønne at det kan virke mot sin hensikt,politiet tar vel standpunkt ut fra sine erfaringer med klientellet... :-k :scratch
Enig. Det blir vanskelig for oss å mene noe om dette uten å ta med Politiets og Farsund kommunes vurderinger og ståsted. Og da er det vel egentlig bare å akseptere de avgjørelser de tar.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av jonnykr »

Her er for øvrig et noe annet syn på Hells Angels hentet fra Dagbladet i går.

"Da fotografen bestemte seg for portrettere en MC-klubb, valgte han HA ettersom det er den største og den vanskeligste å få innpass i. - Jeg vil vise at dette ikke er en gruppe endimensjonale mennesker, noe de ofte framstilles som i media, men mangefasetterte og vanlige mennesker. De gifter seg, får barn og handler på supermarkedet som alle andre, sier Leliënhof. "

Hans svar til spørsmålet om kriminalitet svarer han at "men alle er jo ikke straffedømte". Men når en artikkel som det vises til lengere opp i tråden sier at 70% av HA medlemmene er straffedømt en haug ganger så får den uttalelsen et litt annet perspektiv.

http://www.dagbladet.no/2013/04/23/kult ... /26794880/
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av Carpa »

jonnykr skrev:Her er for øvrig et noe annet syn på Hells Angels hentet fra Dagbladet i går.

http://www.dagbladet.no/2013/04/23/kult ... /26794880/
Vel, selvfølgelig er de mennesker de også og gjør masse trivelige og lovlydige ting som det er fint ta bilder av. Men man kommer ikke utenom det faktum at det fortsatt er organisert kriminalitet 70% av de driver med.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av LordShaft »

70% av de som er medlemmer er straffedømt. Der ikke dermed sagt at av alt de gjør så er 70% kriminalitet? :-k

Jeg skal ikke uttale meg hverken den ene eller andre veien. HA er en av de mest beryktede klubbene i Verden.
De har stor innflytelse i store deler av mange forskjellige samfunnslag. Alle såpass store organisasjoner vil ha folk som er høyt oppe på rangstigen og de som er på motsatt side av rangstigen.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av jonnykr »

LordShaft skrev:70% av de som er medlemmer er straffedømt. Der ikke dermed sagt at av alt de gjør så er 70% kriminalitet? :-k

Jeg skal ikke uttale meg hverken den ene eller andre veien. HA er en av de mest beryktede klubbene i Verden.
De har stor innflytelse i store deler av mange forskjellige samfunnslag. Alle såpass store organisasjoner vil ha folk som er høyt oppe på rangstigen og de som er på motsatt side av rangstigen.
Tja, hva blir man normalt straffedømt for da? Veldedighet?

Det står: "De 120 medlemmene er dømt for nærmere tusen brudd på straffeloven. I tillegg kommer flere brudd på våpenloven, veitrafikkloven og legemiddelloven".

Så om dette stemmer, så er svaret: Jo, det er det.
Tut & Kjør!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av LordShaft »

Som jeg sa i stad..... HA er vel største mcklubben i verden. Å de har opparbeidet seg et rykte av en grunn. Hvor mange lovbrudd de har hatt, har, eller kommer til å få er ikke mye vits å diskutere.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av Intruder »

Hells Angels er ikke en tradisjonell MC-klubb hvor alle og enhver kan melde seg inn... :-)å

Far,far away.... :mc3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av Intruder »

Hells Angels MC Hamar hadde for en tid siden "bearlag",med en stor politiaksjon med kroppsvisitering,noe som førte til langt mindre beslag av farlige saker enn hva de ville funnet ved enhver bygdefest i gamledaa`r...
Oppslagene i media på forhånd var mange og store,og intern justis i egne rekker bidro selvsagt til det gode resultatet...
og er de ikke reist hjem fester de vel enda.... :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av JohnnyTh »

Gammel diskusjon dette, men er vel fremdeles like aktuell. Twin Eagels, som nå har byttet navn til Devils Choice Norway får fremdeles ikke skjenkebevilling. De klager sin nød over dette gang på gang og det har til og med enkelte ganger blitt henvist til menneskerettigheter. Skal visstnok være en menneskerett å servere alkohol.
Det jeg ikke forstår er jo at dette er jo en såkalt 1% klubb. Og disse 1% klubbene har jo dette navnet for de velger å stå utenfor samfunnets regler og lover. Hvorfor i alle dager skal de da søke om SJENKEBEVILGNING. De har jo selv valgt å ikke bry seg som slikt lovverk??
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av spidair »

Intruder skrev:Hells Angels er ikke en tradisjonell MC-klubb hvor alle og enhver kan melde seg inn... :-)å

Far,far away.... :mc3
Det er feil, hvem som helst kan banke på døra til HA og melde sin interesse... Men interessen må være ihvertfall en harley davidson motorsykkel som MÅ være kjøreklar 1.mai, med mindre du har en veldig god begrunnelse, da HA er en motorsykkel klubb og man må da selvsagt ha en motorsykkel...

Med henhold til "organisert" kriminalitet, ville noen virkelig bedrevet organisert kriminalitet med verdens defintivt mest kjente ryggmerke på ryggen?

Den kriminaliteten politiet er så glade å referere til kan like gjerne være en farts overtredelse medlemmet gjorde FØR han ble HA medlem, politiet skiller ikke her, alt som kan brukes for å sverte brukes for å sverte... og pressen hiver seg gjerne på og lager et bilde av HA som jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i, til tross for at jeg bare løselig kjenner en del som er medlemmer der... . Hva et HA medlem gjør på fritiden har ikke klubben noe med så lenge medlemmet ikke bærer vest med merke på... Men det rare er at OM et medlem blir tatt for å gjøre noe kriminelt, eller gjøre noe som helst galt, så er ALLE HA medlemmene kriminelle... Er det noen som tror at alle advokater kjører i fylla om en advokat blir tatt for fyllekjøring? Nei, men ingen har noen betenkeligheter med å tro at alle i HA er kriminelle når et medlem gjør noe dumt på utsiden av klubben... Merkelig hvordan loven ikke er lik for alle når det kommer til motorsykkel klubber...

Og hva folk får seg til å tro om det miljøet, der 90% av mytene er nettopp det, myter... De jeg har møtt i HA er helt vanlige mennesker som behandler de aller fleste med både respekt og omtanke selvfølgelig om de får respekt og omtanke tilbake... Gjør vi ikke alle det? De spiser ikke små barn til frokost, de voldtar ikke gamle beste mødre eller har som mål å overta verden eller noe slikt tøv som pressen så gjerne vil ha oss til å tro... Har faktisk ikke møtt et eneste HA medlem som ikke ville gjort hva han kunne for å hjelpe deg og jeg vet ikke om et eneste kriminelt HA medlem, alle de jeg kjenner jobber i vanlige jobber og klubben finansieres fra vanlige penger akkurat som de fleste andre klubber. Av ALLE klubber i dette landet så er det HA som kjører det reneste opplegget for å sikre at medlemmene er til å stole på... og da mens det ikke at han må gjøre kriminelle ting eller sånt tull pressen gasser seg med...

Faktisk vil jeg vel anbefale de fleste å ta en tur på en HA fest eller party en gang, for der finner du ingen dritings kranglevoren drittstøvel nettopp fordi ingen drikker seg dritings til drittstøvel nivået på slike fester! Har aldri sett et eneste HA medlem dritings på et party, da de har en drikke kultur som langt flere burde lært seg. Ingen av dem er farlige, biter deg eller på noen som helst måte er ueffen mot deg, men dessverre tror folk flest på det bildet politiet og pressen maler av dette miljøet, og frykter derfor det bildet som males av denne klubben, der alle i utgangs punktet kan bli medlem. Felles nevneren er motor sykkel... En fantastisk klubb skal jeg fortelle deg, med en masse flinke og gode mennesker som ikke er så forskjellig fra alle oss andre... Og overhodet ikke noe å være redd for, behandler du dem med normal respekt behandler de deg med den samme respekten. Det er det jeg sitter igjen med ihvertfall etter å ha møtt og festet med en del av dem når jeg var i tyveårene og oppover... HA har en hel haug med kjekke, greie og hjelpsomme folk... Folk må slutte å tro alt det som blir skrevet om dem, for det stemmer ikke. Alt er så klart ikke rosenrødt, men langt mer roseenrødt enn det politiet og pressen skal ha det til, det er ihvertfall helt sikkert!!

Syntes politiet gjorde en feil når de nektet denne MC klubben skjenke bevilgning jeg... Nå må det jo gjøres på andre måter, kanskje til og med ved hjelp av ulovlige metoder, og det blir jo litt feil signal å sende, når de faktisk forsøker å følge loven, å nekte dem å få bruke lovlige metoder eller? Grunnlaget er syltynt også, da loven skal være lik for alle og at alle er uskyldige til det motsatte er bevist, men alt for ofte er det stikk omvendt når det kommer til motor sykkel klubber, de er skyldige til det motsatte er bevist og politiet gjør hva de kan for å stikke kjepper i hjulene deres for at de skal fremstå som en kriminell bande på MC.... Men i det store og hele stemmer altså ikke det, bare så det er sagt...

Det var mitt lille forsvar av HA... :) Jeg er ikke heavy inne i HA miljøet, men kjenner en del kjempe flotte mennesker som er medlemmer der og vet nok til å vite at de er så langt fra en organisert kriminell bande det er mulig å komme.... Mulig de har skjult alt det kriminelle for meg, jeg vet ikke jeg, men jeg har aldri hverken sett eller hørt noe som helst av kriminell natur i de tyve årene pluss jeg har kjent disse menneskene, så jeg har mine tvil om hvor kriminelle de er :)

PS: Kan forøvrig anbefale boka "Helvetes engler" av Marcel Leliënhof og Hugo Lauritz Jenssen, den beskriver hvordan jeg har opplevd HA i løpet av 20 år pluss uten å være medlem der selv helt glimrende....

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av Snikendeugle »

JohnnyTh skrev:Gammel diskusjon dette, men er vel fremdeles like aktuell. Twin Eagels, som nå har byttet navn til Devils Choice Norway får fremdeles ikke skjenkebevilling. De klager sin nød over dette gang på gang og det har til og med enkelte ganger blitt henvist til menneskerettigheter. Skal visstnok være en menneskerett å servere alkohol.
Det jeg ikke forstår er jo at dette er jo en såkalt 1% klubb. Og disse 1% klubbene har jo dette navnet for de velger å stå utenfor samfunnets regler og lover. Hvorfor i alle dager skal de da søke om SJENKEBEVILGNING. De har jo selv valgt å ikke bry seg som slikt lovverk??
Men sånn rent juridisk sett, så er det en veldig dårlig grunn å avslå skjenkebevilgning med det grunnlag om at de supporterer Hells Angels, så sånn sett så kan jeg jo skjønne frustasjonen dems, samme hvor kriminelle de er.
Om de er kriminelle, da får de hive dem i bur da, om de har noe å ta på de, hvis ikke så er de jo fortsatt Norske borgere med samme rett som alle andre her.

Ikke at jeg støtter eller bryr meg overhodet om slike klubber, men fra et nøytralt punkt, så er det et teit grunnlag som er blitt gitt for avslaget her.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av Crinos »

Jeg HAR vert medlem av såkaldt 1% klubb uten å gå i detalj på hvilken, og jeg har overhodet ikke noe straff på meg, det mest strafferetslige jeg har gjort er å kjøre bil for fort.. MC kjører jeg alltid i putretempo...

Jeg føler litt at "bikerklubber" blir stigmatisert som kriminelle banditer hele gjengen, og som nevnt, så svartmales tallene veldig. Om enn fikk en fartsbot en gang for 4 år siden, så teller det fremdeles som noe kriminelt et medlem av en 1% klubb har begått.

Om Twing Eagles (Devils Choise nå) hadde vert noe annet enn en 1% klubb, er jeg 99% sikker på at de hadde fått invilget skjenkebevilgning. (Pga det også er satt opp matboder, så har alkoholloven noen regler om akkurat dette).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar