Mistanke om at sykkelen min har vært stjålet...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Mistanke om at sykkelen min har vært stjålet...

Legg inn av Shawn91 »

Hei!

Jeg har et lite problem som jeg er redd for å spørre statens vegvesen om... I april i fjor kjøpte jeg en 1998 Honda CB500 som jeg er meget fornøyd med. I dag når jeg mekka litt på den og gjorde den klar for sesongen la jeg merke til at stempelet med rammenummer og den slags var borte, og at motornummeret er forsøkt skrapet vekk. Ble selvsagt litt bekymret av dette... så jeg sjekka i manualen til sykkelen, og der finner jeg ut at det faktisk er en 1999 modell.. og i vognkortet står det at det er en 1998. I vognkortet står det også at sykkelen er hvit, men den er rød i virkeligheten. Alt dette hentyder jo at sykkelen kanskje er stjålet? Dog, jeg hadde ingen problemer når jeg registrerte sykkelen på meg, men så har jo ikke statens vegvesen faktisk sett sykkelen, så de vet ikke hvilken farge den har...

Fins det noen der ute som har vært i en lignende situasjon, eller har info om dette så hadde jeg vært veldig glad for litt hjelp! Er redd statens vegvesen tar sykkelen fra meg hvis jeg går til dem :redface
Shiny side up...

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Mistanke om at sykkelen min har vært stjålet...

Legg inn av Snikendeugle »

Skyt meg om jeg tar feil, men jeg tror årsmodell kan gå etter når sykkelen ble førstegangsregistrert, og ikke byggeår (???). Dette virket ihvertfall som om var tilfellet på min moped tidligere. 2005 modell, men 2006 registrert, og da stod det 2006 i vognkortet.


Det KAN jo hende den er lakket i etterkant også... Men over ett år siden du kjøpte den, da har nok eventuell uheldig tidligere eier (nå forholdsvis vanskelig å spore pga ikke noe rammenummer), allerede glemt saken og fått sine forsikringspenger... Om den var forsikret...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Mistanke om at sykkelen min har vært stjålet...

Legg inn av DrGreve »

Honda har en ganske selvforklarende oppbygging av VIN-nummer (vehicle identification number) og er sykkelen en 98-modell så skal det 10ende tegnet være W og 99-modell X.
Skjermbilde (650x433).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Mistanke om at sykkelen min har vært stjålet...

Legg inn av Kawagutten »

Kan ha vært crashet og hatt et rammebytte men da skulle det gamle rammenr vært slått inn ved siden av det nye.Ser det ut som ramma er lakkert eller om det har vært en brikke med nr som har vært der?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Mistanke om at sykkelen min har vært stjålet...

Legg inn av Shawn91 »

Kawagutten skrev:Kan ha vært crashet og hatt et rammebytte men da skulle det gamle rammenr vært slått inn ved siden av det nye.Ser det ut som ramma er lakkert eller om det har vært en brikke med nr som har vært der?
Det er godt mulig.. Jeg kan ikke se noe tegn til at ramma har vært lakkert, men det har vært en brikke der en gang i tida ja, og den har blitt tatt av.
Shiny side up...

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Mistanke om at sykkelen min har vært stjålet...

Legg inn av Shawn91 »

DrGreve skrev:Honda har en ganske selvforklarende oppbygging av VIN-nummer (vehicle identification number) og er sykkelen en 98-modell så skal det 10ende tegnet være W og 99-modell X.
Skjermbilde (650x433).jpg
Da er det definitivt en 99-modell.
Shiny side up...

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Mistanke om at sykkelen min har vært stjålet...

Legg inn av Voodoodoo »

Hadde sjekka det opp med forsikringsselskapet om sykkelen har vært stjålet tidligere. Det kan være derfor rammemotornr er fjernet og sykkelen er omlakkert. Kjører du rundt på en stjålet sykkel bør du uansett rydde opp i det da du kan havne i ei skikkelig knipe om det blir merket i kontroll eller om du kommer ut for ei ulykke.

Skal ikke rammenr være stempla inn framme v styrekrone?
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Mistanke om at sykkelen min har vært stjålet...

Legg inn av SveinT »

Hei, se :
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... ger-050713" onclick="window.open(this.href);return false;

ring 02030 , be om historikk på kjennemerke, de sender på faks eller epost.

Det viktige er rammenummeret som er slått inn helt foran på ramma, -styrehodet.

Se også : http://ettersokt.no/sok.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Solo-rider
Innlegg: 786
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Mistanke om at sykkelen min har vært stjålet...

Legg inn av Solo-rider »

DrGreve skrev:Honda har en ganske selvforklarende oppbygging av VIN-nummer (vehicle identification number) og er sykkelen en 98-modell så skal det 10ende tegnet være W og 99-modell X.
Skjermbilde (650x433).jpg

Er det sammenheng / er motornummer lik VIN-nummer(rammenummer) ?
Kan man en finne ut om det er orginal motor eller skiftet motor ?
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Mistanke om at sykkelen min har vært stjålet...

Legg inn av DrGreve »

Solo-rider skrev:
DrGreve skrev:Honda har en ganske selvforklarende oppbygging av VIN-nummer (vehicle identification number) og er sykkelen en 98-modell så skal det 10ende tegnet være W og 99-modell X.
Skjermbilde (650x433).jpg

Er det sammenheng / er motornummer lik VIN-nummer(rammenummer) ?
Kan man en finne ut om det er orginal motor eller skiftet motor ?
VIN-nummer og motornummer er ikke det samme. Motornummeret er stemplet på motoren og angir bare hvilken modell den passer til/er ment for og når den er (i sekvens) bygget.
For å forklare det enklest mulig, motornummeret identifiserer motor, rammenummer identifiserer ramma og VIN-nummer identifiserer hele sykkelen.. Rammenummeret eller chassinummeret er til vanlig på en påsveiset tag fremme på ramma, mens VIN-nummeret er stemplet inn. På min Honda er VIN-nummer stemplet i på steering stem-en (kom ikke på et bedre navn :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Mistanke om at sykkelen min har vært stjålet...

Legg inn av Shawn91 »

På min Honda er VIN-nummer stemplet i på steering stem-en (kom ikke på et bedre navn :)[/quote]

VIN-nummeret på sykkelen min er også stemplet på samme sted, og det samsvarer med det som står i vognkortet og på statens vegvesen sine sider. Men det skal også være en metall-brikke der, som er fjernet. Også er det jo fargen som ikke stemmer med vognkortet.
Shiny side up...

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Mistanke om at sykkelen min har vært stjålet...

Legg inn av DrGreve »

Shawn91 skrev:VIN-nummeret på sykkelen min er også stemplet på samme sted, og det samsvarer med det som står i vognkortet og på statens vegvesen sine sider. Men det skal også være en metall-brikke der, som er fjernet. Også er det jo fargen som ikke stemmer med vognkortet.
Vel, jeg er ikke ekspert på hvordan vegvesenet ressonerer, men hvis Vin-nummeret stemmer med vognkortet, så hadde jeg ikke bekymret meg særlig. Den tag-en kunne gjerne bare a ramlet av..?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Mistanke om at sykkelen min har vært stjålet...

Legg inn av DrGreve »

Og ser nå at flere har brukt det rette, norske navnet på steering stem, styrekrone :)
Forøvrig, så er det ikke noen lov som nekter noen å endre farge på sitt kjøretøy..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Mistanke om at sykkelen min har vært stjålet...

Legg inn av gorbys »

DrGreve skrev:Og ser nå at flere har brukt det rette, norske navnet på steering stem, styrekrone :)
Forøvrig, så er det ikke noen lov som nekter noen å endre farge på sitt kjøretøy..
Sant nok, men det er jo ein fordel om vognkortet matcher virkeligheten :P :p
Det er bare å ta en telefon til vegvesenet da og si du har byttet farge og at du trenger et nytt vognkort med den nye fargen så sender de nytt vognkort. Må kanskje betale en hundrelapp eller to

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Mistanke om at sykkelen min har vært stjålet...

Legg inn av DrGreve »

gorbys skrev:
DrGreve skrev:Og ser nå at flere har brukt det rette, norske navnet på steering stem, styrekrone :)
Forøvrig, så er det ikke noen lov som nekter noen å endre farge på sitt kjøretøy..
Sant nok, men det er jo ein fordel om vognkortet matcher virkeligheten :P :p
Det er bare å ta en telefon til vegvesenet da og si du har byttet farge og at du trenger et nytt vognkort med den nye fargen så sender de nytt vognkort. Må kanskje betale en hundrelapp eller to
:thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar