Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av detvarvondtdet »

Bruker alltid blinkere. Begynner å varsle andre tidlig. Har egentlig alltid gjort det så lenge jeg har kjørt bil.

Personlig kan jeg bli rasende når medtrafikanter ikke bruker blinkere :evil . De få gangene jeg har opplevd skumle situasjoner har det vært grunnet manglende varsling.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Bjerknez »

detvarvondtdet skrev:Bruker alltid blinkere. Begynner å varsle andre tidlig. Har egentlig alltid gjort det så lenge jeg har kjørt bil.

Personlig kan jeg bli rasende når medtrafikanter ikke bruker blinkere :evil . De få gangene jeg har opplevd skumle situasjoner har det vært grunnet manglende varsling.
Jeg blir sjelden "rasende" i trafikken og spesielt ikke hvis noen glemmer å bruke blinklyset. Det gjør vi alle fra tid til annen. Enten bevisst eller ikke.

I mitt hode så hjelper blinklysene helt klart til og øker flyten i trafikken, men hvis jeg kommer opp i farlige situasjoner fordi andre ikke bruker blinklys så hadde jeg nok kanskje tenkt meg litt om. Hvis man stoler blindt på at en bil som blinker til venstre skal til venstre (uten å ha en eneste tanke på at han kan ombestemme seg og eller ha glemt å slå av blinklyset fra en tidligere sving) og handler der etter kan man komme opp i farlige situasjoner ja.

Som motorsyklist så stoler jeg aldri blindt på andres blinklysbruk. Det hjelper meg å forstå og det gjør jo som oftest trafikkbildet med forståelig, men siden jeg også som de fleste andre her inne kjører bil ved siden av, så kan jeg fortelle at jeg ser ganske ofte motorsyklister som kjører rundt med blinklyset påslått (glemt å slått det av). Det gjør at jeg som bilist har ganske liten troverdighet når det kommer til motorsyklister som blinker.

Her stoler jeg langt mer på bilister som motorsyklist enn omvendt :-)å

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av spidair »

Bruker blinklys konsekvent både i bil og på sykkel jeg, inn og ut av kryss, rundkjøringer, fil skifte...

Pluss at jeg prøver å gjøre kjøringen min så tydelig og sikker som mulig, både for meg selv og, forhåpentligvis, for andre. Forholder meg alltid til veioppmerkinger og slikt og er spesielt nøye i rundkjøringer og spesielt obs der, for det er så utrolig mange som ikke skjønner bæret og bare "kjører" uten hverken tegn, mål eller mening i rundkjøringer..

Og i aksellereasjons felt på motorvei, utrolig mange som ikke skjønner at de IKKE skal kjøre fra venstre til høyre felt når trafikk fra sideveier kommer ut fra aksellereasjonsfeltet... Har holdt på å bli kvestet en tre-fire ganger av eldre herremenn som tror de har så mye rutine at de kan drite i oppmerkinger og trafikk regler i det jeg skal ut på motorveien, og blinklys på dyre biler er vel ekstrautstyr som skjeldent blir kjøpt har jeg kommet frem til, for regelen ser ut til å være jo dyrere bil til mindre virker blinklysene...

Tok meg selv kraftig i nakken for en to-tre år siden da det gikk opp for meg at jeg også var en av de idiotene som ikke brukte blinklys og siden jeg forakter spesielt menn som tror de har kjøre rutine og derfor ikke trenger å følge med i trafikken intenst så skulle jeg ihvertfall ikke bli en av dem, så jeg skjerpet meg. Nå ser jeg på alle skiltene langs veien, alle farts skilt, stopp skilt, vikeplikts skilt, opplysnings skilt, ALT prøver jeg å få med meg og fikk faktisk skryt av kjørelæreren fordi jeg var så flink til å oppfatte strekningenes fartsgrenser.

Det er noe som skjer etter et par år tror jeg, da "hviler" vi litt på laugbærene og tror vi er glimrende trafikanter, så glimrende at vi ikke trenger å følge så godt med lenger, men det er sørgelig feil. Så en oppstramming fra tid til annen er bare sundt tror jeg, der du begynner å tenke bevisst på hva du gjør i trafikken og ikke bare kjører på autopilot... Har tatt meg selv i nakken med jevne mellomrom oppover og jeg tror det er derfor jeg aldri har vært borti noe... Ikke at jeg tror jeg er noen veiens dong johan (tror man det så går man veldig fort på trynet tror jeg...), men jeg følger med i trafikken, følger med på regler, oppmerking, fartsgrenser etc og sitter ikke å halvsover bak rattet som alt for mange gjør.

At jeg kan trafikk reglene og skilt og oppmerking gjør meg bare til en sikrere trafikant, skjønt jeg skulle mange ganger ønske at flere kunne trafikk regler og slikt, det ville blitt langt mer flyt i trafikken da... Og ikke så mange ulykker som kommer av halvautomat vanekjøring og kjøring på rettigheter man tror man har... å kunne trafikk skilt ville også hjulpet tror jeg...

Så blinklys bruker jeg ALLTID. :)

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av hakhap »

Rundkjøring er vanskelig http://m.side3.no/-de-lager-sine-egne-r ... 70123.html" onclick="window.open(this.href);return false; men fortsatt så elsker veivesenet å bygge de
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av spidair »

Personlig syntes jeg rundkjøringer er bedre enn lyskryss, men da med litt størrelse på, ikke bare disse brystvortene de lager her og der...

Hokksund var jo lenge kjent som rundkjøringens "by" (Joda, Hokksund er by og har vært det siden 2003..), men han som hele tiden satte fra seg kaffekoppen på kartene og "lagde" alle disse rundkjøringene er flyttet til andre byer og steder ser jeg... :)

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Haymaker »

spidair skrev:Personlig syntes jeg rundkjøringer er bedre enn lyskryss, men da med litt størrelse på, ikke bare disse brystvortene de lager her og der...

Hokksund var jo lenge kjent som rundkjøringens "by" (Joda, Hokksund er by og har vært det siden 2003..), men han som hele tiden satte fra seg kaffekoppen på kartene og "lagde" alle disse rundkjøringene er flyttet til andre byer og steder ser jeg... :)
Sier meg enig i dette.

Er selv veldig glad i rundkjøringer. Svelger unna trafikken relativt effektivt.
Særlig vanskelig å tolke er de heller ikke :-k

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av ega16 »

Er vel statistisk bevist at det er mindre alvorlige ulykker i rundkjøringer.

Har heller ikke noe i mot rundkjøringer, bortsett fra alle idiotene som ikke klarer å plassere seg eller bruke blinklys. Og de som praktiserer "første mann til mølla". Altså at de som tror at alle har vikeplikt for de med størst mulig fart inn mot rundkjøringer.

Blinklys bruker jeg nesten hele tiden, uansett om jeg tror noen ser meg eller ikke. Ut i fra hva jeg ser på andre som kjører (bil da vel og merke) så starter det med at de ikke bruker blinklys når de ikke tror at de blir sett av andre også sklir det bare ut til at de ikke gidder eller glemmer å bruke blinklys i det hele tatt, eller så skrur de det på i det de svinger..

Bruker man blinklys konsevent med god tid i forveien så sitter det automatisk i fingerne og man slipper å tenke på det.

Og dette med å ikke bruke blinklys når man ikke blir sett. Det greit nok når man kjører på vei midt i skauen, men hvordan vet man ellers om man blir eller ikke blir sett til enhver tid?? Man vet aldri hva som kan komme bak fra i stor fart. Opplever også ofte som fotgjenger at mange situasjoner hadde vært mye enklere om bilistene hadde brukt blinklys for å vise hvor de skal til. Da kunne jeg ha gått til riktig side og gitt dem plass i stedet for å gjette hvor de skal.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av hakhap »

ega16 skrev:Er vel statistisk bevist at det er mindre alvorlige ulykker i rundkjøringer
Ja men ikke mindre til antallet og m.t.p hvor vanskelig det synes for de fleste å kjøre i disse rundkjøringene stiller jeg meg lit skeptisk til hvor nyttige de er.

Videre er mange rundkjøringer der det hadde vart bedre med en god av/på kjørsel.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av ega16 »

hakhap skrev:
ega16 skrev:Er vel statistisk bevist at det er mindre alvorlige ulykker i rundkjøringer
Ja men ikke mindre til antallet og m.t.p hvor vanskelig det synes for de fleste å kjøre i disse rundkjøringene stiller jeg meg lit skeptisk til hvor nyttige de er.

Videre er mange rundkjøringer der det hadde vart bedre med en god av/på kjørsel.
Rundkjøringer skaper som regel mye bedre trafikkflyt, med mindre en av veiene inn til rundkjøringen har mye mer trafikk enn de andre.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av jhn »

ega16 skrev:
Bruker man blinklys konsevent med god tid i forveien så sitter det automatisk i fingerne og man slipper å tenke på det.

Og dette med å ikke bruke blinklys når man ikke blir sett. Det greit nok når man kjører på vei midt i skauen, men hvordan vet man ellers om man blir eller ikke blir sett til enhver tid?? Man vet aldri hva som kan komme bak fra i stor fart. Opplever også ofte som fotgjenger at mange situasjoner hadde vært mye enklere om bilistene hadde brukt blinklys for å vise hvor de skal til. Da kunne jeg ha gått til riktig side og gitt dem plass i stedet for å gjette hvor de skal.
Jeg kikker meg konsekvent rundt om det er noen som har behov for å se meg blinke, inkludert fotgjengere ... alltid. Er det noen, så blinker jeg automatisk. Er jeg i tvil, så blinker jeg automatisk. Jeg har praktisert dette i 30 år og har aldri opplevd noen situasjoner pga det.
Det virker som om folk mener at hele kjøreseansen skal foregå på automatikk, jeg er ikke 100 % enig i det. Jo flere handlinger man automatiserer, jo lettere er det å bli sløv. Jeg mener det er lurt å tenke over alt man foretar seg i trafikken, og å gjøre de fleste handlinger helt bevisste.
Jeg mener det er med på å holde oss årvåkne

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av SuperMorten »

hakhap skrev:
ega16 skrev:Er vel statistisk bevist at det er mindre alvorlige ulykker i rundkjøringer
Ja men ikke mindre til antallet og m.t.p hvor vanskelig det synes for de fleste å kjøre i disse rundkjøringene stiller jeg meg lit skeptisk til hvor nyttige de er.

Videre er mange rundkjøringer der det hadde vart bedre med en god av/på kjørsel.
I et vanlig kryss eller lyskryss, er det mulig å kjøre tver igjennom, kanskje på rødt lys i 100-og-helvete, mens en rundkjøring naturlig bremser farten. Dette gjør at jeg tror at liv er spart. Ulykker i rundkjøringer er stort sett mindre alvorlige. Selvsagt er det unntak..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av ega16 »

jhn skrev:
ega16 skrev:
Bruker man blinklys konsevent med god tid i forveien så sitter det automatisk i fingerne og man slipper å tenke på det.

Og dette med å ikke bruke blinklys når man ikke blir sett. Det greit nok når man kjører på vei midt i skauen, men hvordan vet man ellers om man blir eller ikke blir sett til enhver tid?? Man vet aldri hva som kan komme bak fra i stor fart. Opplever også ofte som fotgjenger at mange situasjoner hadde vært mye enklere om bilistene hadde brukt blinklys for å vise hvor de skal til. Da kunne jeg ha gått til riktig side og gitt dem plass i stedet for å gjette hvor de skal.
Jeg kikker meg konsekvent rundt om det er noen som har behov for å se meg blinke, inkludert fotgjengere ... alltid. Er det noen, så blinker jeg automatisk. Er jeg i tvil, så blinker jeg automatisk. Jeg har praktisert dette i 30 år og har aldri opplevd noen situasjoner pga det.
Det virker som om folk mener at hele kjøreseansen skal foregå på automatikk, jeg er ikke 100 % enig i det. Jo flere handlinger man automatiserer, jo lettere er det å bli sløv. Jeg mener det er lurt å tenke over alt man foretar seg i trafikken, og å gjøre de fleste handlinger helt bevisste.
Jeg mener det er med på å holde oss årvåkne
Hvorfor bruke tid i det hele tatt på kikke rundt, når den kan brukes på å følge med på veien forran? Hva er farlig hvis du blinker og ingen ser deg, redd for å føle deg dum? Og i følge din logikk så bør man ikke øve på nødbrems, unngå å kjøre på kumlokk når det er tørt, sjekke blindsone før man svinger o.l? Fordi man blir sløv hvis man gjør det til en vane?? Absolutt ikke enig! Desto mere som går på automatikk desto mer kan man konsentrere seg om det viktige og handle raskere i situasjoner som oppstår.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av spidair »

Enig i at det er om å gjøre å holde seg på tå hev i trfikken, og ikke stivne og kjøre på autopilot, men å blinke uten å måtte tenke på det er ikke blandt det jeg prioriterer, det liker jeg at går automatisk... Noen ganger litt for automatisk, for jeg har brukt blinklys i et par hårnåls svinger også, uten at jeg helt skjønte hvorfor, annet enn at veien svingte så veldig brått at det nesten var som å kjøre av veien... :)

Her i Hokksund har de fleste levd så lenge med disse rundkjøringene at de aller fleste skjønner dem uten tull... Men noen steder er det ikke slik og folk som normalt ikke bruker rundkjøringer kjører jo helt random... Og da blir det farlig...

Har forøvrig funnet at at mellom 10 og 14.00 er den desidert verste tiden en kan kjøre på, for da er det så mange menn med hatt som skal et eller annet den ene gangen i uka og kjærringer med veska full av garnnøster som også er ute å kjører den ene gangen annet hvert skuddår at jeg noen ganger blir sittende å måpe over sinnsvak kjøring... De har helt glemt omtrent alt de engang lærte om trafikk regler, oppmerking har de aldri sett og at de ikke kolliderer er ihvertall ikke deres skyld det meste av gangene... Jeg har sett eldre menn svinge den gale veien i rundkjøringene, kjøre på rødt, i mot kjøre rettningen, har til og med sett en som av en eller annen snål grunn fikk det for seg at han skulle kjøre over gangbroa ved berskog i Drammen..

Har selv en far som har gitt seg med bilkjøring, noe som har spart mange liv, tro meg!!!, da han overhodet ikke klarte å følge med lenger og var utsatt for, å skyld i, en rekke stygge nesten ulykker til han en dag, (Et par dager etter at jeg helt oppriktig skrek at han seriøst burde vurdere å levere inn førerkortet etter at en bil han ikke så snittet oss med noen millimeter i det han skar ut på hovedveien..) leverte fører kortet. Merkverdig nok har ikke biltilsynet noen prosedyrer for mottak av førerkort, om de ikke har fått det nå da, men det er definitivt flere eldre som er en fare for seg selv og andre og som ikke bure kjørt bil... Så jeg er også for obligatoriske kjøre oppfrisknings kurs for folk over 65 år... De klarer rett og slett ikke å henge med lenger, dessuten er det så skjeldent de er på veien at de ikke husker på at det er noe som heter fartsgrenser, vikeplikt, enveis kjørt, blinklys eller myke trafikanter.... Helt utrolig at det er leger som lar noen av disse kjøre bil i det hele tatt...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av jhn »

ega16 skrev:
jhn skrev:
ega16 skrev:
Bruker man blinklys konsevent med god tid i forveien så sitter det automatisk i fingerne og man slipper å tenke på det.

Og dette med å ikke bruke blinklys når man ikke blir sett. Det greit nok når man kjører på vei midt i skauen, men hvordan vet man ellers om man blir eller ikke blir sett til enhver tid?? Man vet aldri hva som kan komme bak fra i stor fart. Opplever også ofte som fotgjenger at mange situasjoner hadde vært mye enklere om bilistene hadde brukt blinklys for å vise hvor de skal til. Da kunne jeg ha gått til riktig side og gitt dem plass i stedet for å gjette hvor de skal.
Jeg kikker meg konsekvent rundt om det er noen som har behov for å se meg blinke, inkludert fotgjengere ... alltid. Er det noen, så blinker jeg automatisk. Er jeg i tvil, så blinker jeg automatisk. Jeg har praktisert dette i 30 år og har aldri opplevd noen situasjoner pga det.
Det virker som om folk mener at hele kjøreseansen skal foregå på automatikk, jeg er ikke 100 % enig i det. Jo flere handlinger man automatiserer, jo lettere er det å bli sløv. Jeg mener det er lurt å tenke over alt man foretar seg i trafikken, og å gjøre de fleste handlinger helt bevisste.
Jeg mener det er med på å holde oss årvåkne
Hvorfor bruke tid i det hele tatt på kikke rundt, når den kan brukes på å følge med på veien forran? Hva er farlig hvis du blinker og ingen ser deg, redd for å føle deg dum? Og i følge din logikk så bør man ikke øve på nødbrems, unngå å kjøre på kumlokk når det er tørt, sjekke blindsone før man svinger o.l? Fordi man blir sløv hvis man gjør det til en vane?? Absolutt ikke enig! Desto mere som går på automatikk desto mer kan man konsentrere seg om det viktige og handle raskere i situasjoner som oppstår.
Jeg bruker ikke mye ekstra tid på dette, De som har behov for å se meg blinke befinner seg i områder jeg likevel må sjekke.
Jeg sa også at om jeg er i tvil blinker jeg, så det er ikke veldig farlig om jeg skulle blinke og ingen ser det.
Det du sier om logikk stemmer ikke, det gjør sjelden det når noen skal konkludere om fremmede menneskers meninger, så det kan vi vel la være?
Jeg øver på det som bør øves på, jeg unngår helst kumlokk, jeg sjekker alltid blindsonen, jeg bruker speilene og jeg gir alltid tegn om det er noen som har behov for å vite hva jeg planlegger. Er ikke det godt nok for deg? Jeg ser ikke behov for å gi tegn til utenforstående.
Som sagt har jeg praktisert dette i 30 år og har aldri forårsaket noen situasjoner pga det

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av JohnnyTh »

hakhap skrev:
ega16 skrev:Er vel statistisk bevist at det er mindre alvorlige ulykker i rundkjøringer
Ja men ikke mindre til antallet og m.t.p hvor vanskelig det synes for de fleste å kjøre i disse rundkjøringene stiller jeg meg lit skeptisk til hvor nyttige de er.

Videre er mange rundkjøringer der det hadde vart bedre med en god av/på kjørsel.
Enig. Når det lages rundkjøringer på E veiene våre så lurer jeg på hvor fremsynte de er. E39 fra Kristiansand til Flekkefjord har 4 rundkjøringer som jeg kommer på. Tror det er en midlertidig i Søgne så den teller vel ikke helt med. Burde vært laget skikkelige av og påkjørings felt heller.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar