70% Regel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

70% Regel

Legg inn av Snikendeugle »

Sikkert mange som har sett denne allerede, men det er ganske kloke ord som jeg muligens må begynne å rette meg etter.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=iSgIB4ZkeCk[/video]

Safe riding :prf
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6962
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 70% Regel

Legg inn av kjellv »

Snikendeugle skrev:Sikkert mange som har sett denne allerede, men det er ganske kloke ord som jeg muligens må begynne å rette meg etter.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=iSgIB4ZkeCk[/video]

Safe riding :prf
Den filosofien likte jeg :thumleft Denne karen vet nok hva han snakker om!

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: 70% Regel

Legg inn av Barbarozza »

:prf Knallbra tar friheten til å dele den på face :-)
Memento mori

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: 70% Regel

Legg inn av KydeX »

Samme er skrevet av Keith Code i Twist of the wrist II. Men han bruker 85%. Prinsippet er det samme da. Ved å ligge et stykke under 100 prosenten så vil en unngå å trigge panikkreaksjoner som bare gjør vondt verre.

Men jeg mener man må pushe seg litt også av og til dersom man skal bli flinkere , men fortrinnsvis i trygge omgivelser. F.eks. på bane, eller i det minste veier man kjenner godt og som er oversiktlige. Å ligge opp mot 90-100 prosent i blinde svinger er oppskrift på katastrofe.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: 70% Regel

Legg inn av spidair »

Aldri tenkt over det sånn før, men jeg kjører alltid med en viss mengde marginer på "min side", altså aldri helt opp til hundre prosent. For å ta et eksempel, forbi kjøringer. Jeg kjører forbi en del, noe de fleste på MC gjør, ikke nødendigvis fordi bilen(e) foran ikke holder fartsgrensen, men fordi de ikke har noen mulighet til å holde samme tempo som meg i svinger også, og kjøringen min oppleves derfor som rykkete. Ser jeg en rett strekke jeg kan kjøre forbi på er det alltid noen kriterier jeg vurderer og et av dem, det viktisgste, er å aldri kjøre forbi med noen på vei mot meg i motgående fil. Hvorfor? Fordi jeg ikke har noen mulighet til å anslå farten til han/hun som kommer i møte med meg, han/hun kan holde fartsgrensen eller kjøre 50 kiliometer fortere enn fartsrensen, helt umulig for meg å avgjøre når den kommer rett mot meg. En annen er at jeg aldri kjører forbi flere biler på en gang når det er sideveier der, både på grunn av at en av dem plutselig kjører til siden og den andre er fordi "noen" i den køen finner det for godt å skulle kjøre forbi... Jeg venter alltid noen sekunder for å se, det har jeg tid til... og eg blinker alltid før jeg svinger ut og bruker alltid fulltlys når jeg kjører forbi og kjører aldri fortere enn at de foran har en sjanse til å se meg komme, da en MC akselererer MYE fortere enn biler og de fleste bilister har litt vanskeligheter med å forholde seg til det... Vet jeg av egen erfaring... Jeg visste MC var kjappe, men så kjappe..!!!!

I kategorien forbi kjøring her jeg allerede sett mange rare, og ikke minst livsfarlige, varinter. En som kjørte forbi blindt hele tiden, og kom det biler kastet han seg på bremsen for å treffe luka han kom fra. Hva han ønsket å oppnå med denne sinnsvake kjøringen vet jeg ikke, for jeg holdt glatt følge med ham hele veien og jeg begrenset meg til å kjøre forbi kun der det var tilrådelig.

De gangene jeg har vært oppe i hundre prosent har jeg ikke følt meg komfortabel og selv om du ikke pusher vil jo erfaringen og komfortsonene endres til mer erfaring du får. Og det er jo når man skal "tøffe" seg at ulykkene alt for ofte skjer og hvorfor skjer det ofte ulykker når man skal "tøffe" seg`? Jo, fordi man prøver å gjøre noe man vanligvis ikke gjør, altså langt over sytti prosenten... :)

Å kjøre motor sykkel blir litt som å stjele, det går bra den første gangen, den andre gangen den tredje...... men den nitti niende gangen smeller det... Så det beste er vel å la være å stjele :) Da går det bra hver eneste gang :)

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: 70% Regel

Legg inn av Barbarozza »

KydeX skrev: Men jeg mener man må pushe seg litt også av og til dersom man skal bli flinkere , men fortrinnsvis i trygge omgivelser. F.eks. på bane, eller i det minste veier man kjenner godt og som er oversiktlige.
Her vil jeg banne litt i kjerka :lol

Ang det med bane, og kjørekultur, væremåte osv..

Banekjøring er vel og bra, god trening, morsomt....men... du KAN ikke overføre alle de parametrene som befinner seg på veien til bane...og jeg har lagt merke til at en del banekjørere jeg har kjørt sammen med oppfører seg verre en meg tiltross for timesvis av banetrening.

Og hvor feiler de ?? Jo på slike elementære ting som forbikjøringer før sving, bakketopper, svært glad i følge deg paralellt bakfra under forbikjøringer, de tenderer til å bruke betraktelig høyere gir i sving en hva du behøver osv osv...ofte har jeg tenkt at de ikke greier å legge fra seg banekjøringa og overfører det til vei.

Å kjøre på vei er noe helt annet, du har trafikk, folk, biler, dyr, motgående trafikk, en vei du IKKE kjenner (banen kan du hver sving og hver dump) grus osv osv...dette slipper du på bane. Flere ganger har jeg hørt at folk sier de bruker kun de 3 første gira på sykkelen sin ...hva slags tull er det...tar det et sekund å gire ned, og som regel planlegger du både sving og forbikjøring i god tid før du kommer dit ??? eller gjør du kanskje ikke det, ja da er det enda verre. Er det rart at folk tryner enten pga for mye gass på 1 gir i en hårnål eller kraftig nedbremsing i 1 gir eller 2 nedover så bakhjulet låser uten slipperclutch ????

Faktum er at banekjøring gjør deg teknisk god på sykkelen og behandling av den, men antaglig ikke et døyt bedre i trafikken eller vurdering av denne. Beste måten å bli god på sykkelen din på er å kjøre MYE, langt, forskjellige steder, land, kulde, varme osv...jo mer jo bedre... da snakker vi.

Største problemet i Norge er jo at mange ikke kjører mer en 3-5 tusen km i året...har null peiling på Autobahn, har aldri kjørt i storbyer ...jeg kan gjøre lista mye mye lengre...da hjelper ikke rustløsern så fryktelig mye.

Og 70 % lærer du vel knapt på bane :-) Jeg veit om litt for mange som har tryna der framfor på veien :knegg



Jeg sier ikke mer :lol
Memento mori

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: 70% Regel

Legg inn av Snikendeugle »

Barbarozza det nevnes ikke noe sted at det gjelder 70% av trafikkkjøre-ferdigheter heller, så skjønner ikke helt hvor "ranten" kom fra.
Om du KAN svingkjøring på bane, da KAN du mye enklere overføre det til en vei du kanskje ligger litt for fort på i svingene, overvurderer, men redder deg selv ut av det, netopp på grunn av baneerfaring, eller generell veierfaring av å kjøre fort.

Min første gang på bane gjorde jeg det overraskende bra og kjørte fra maange som hadde kjørt en del på bane før. Det er fordi jeg allerede hadde mye av sving i høy fart erfaringene fra veien.

Man kan jo putre og kjøre så langt man bare vil, man blir ikke bedre i aktive svinger av å ikke kjøre de, bane eller ei :)
Men så klart, om en ikke selv klarer å finne sin grense og kjører alt for pent uten å presse det LITT, da lærer man ikke så fryktelig mye heller.
Sunn fornuft er noe som går igjen i alt... :)

Og når det er sagt, så tror jeg ikke det er noen "banekjørere" som ikke klarer å skille mellom banen og veien (som det virker som om du prøver å poengtere), og er fremdeles klar over de forskjellige trafikkelementene du nevner over.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: 70% Regel

Legg inn av PCP »

Snikendeugle skrev:Barbarozza det nevnes ikke noe sted at det gjelder 70% av trafikkkjøre-ferdigheter heller, så skjønner ikke helt hvor "ranten" kom fra.
Hehe, ja, hvor ranten kom fra må nesten Barbarozza få svare på selv, men strengt tatt gir vel faktisk videoen inntrykk av at det også gjelder trafikk-kjøreferdighetene. Å kjøre mellom to lastebiler er 90%, mens å frese forbi lastebiler inne på veiskulder er under den magiske 70% grensen, og dermed ok, i følge video. ;-)


Følger forsåvidt filosofien selv, opererer kanskje ikke med noen fast prosentsats, men prøver vel i likhet med de aller fleste å ha en viss margin, "litt å gå på", og "hva hvis... -tankegang" under kjøringen. Jeg lærte noe nyttig i så måte når jeg var 18 år, nettopp hadde fått tung-lappen. Var så heldig å ha en eldre kollega som var aktiv banekjører og skulle hjelpe meg i gang med det, og lærte meg mye om kjøreteknikk etc. Så vi "øvelseskjørte" noen svingete veier for å trene bla sporvalg, og han satt bakpå. Etter ca 10 svinger stoppet han meg, og det var nei, nei, nei, nei du kjører ALT for fort!! Noe jeg umiddelbart syns var litt rart da jeg var et godt stykke unna å skrape noe nedi, og selv hadde sittet på med han mye fortere på samme vei. :scratch

Men lærdommen av det bruker jeg den dag i dag, for det er ikke så veldig lett å vite akkurat hva som er 70% eller hvor mye man egentlig har å gå på, men noe av det første som går føyka når man prøver litt for hardt er sporvalget. Det er ikke nødvendigvis sikkert man legger så godt merke til det hvis man ikke er det veldig bevisst.

Så for meg er i alle fall dette en slags måleenhet, jeg tar feks av og til meg selv i å finne det veldig vanskelig å motstå instinktene med å trekke for tidlig inn mot midtlinjen i venstresving og motsatt, gå rett til innerkanten i høyresving, eller generelt havne på etterskudd, så sporvalg, bremsepunkter, og alt går litt over stokk og stein. Da er det på tide å roe ned, ikke bare pga sikkerhet, men de fleste motorsporter har det til felles at det som virkelig kjører fort gjerne er mest smooth også, det er man ikke om man "kjører 100%".

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: 70% Regel

Legg inn av Barbarozza »

Hehe :[-o< Ha meg tilgitt

Svarte bare generellt på kydex sitt innlegg og greide å hisse meg opp over hvor viktig bane er.., må være varmen :knegg La meg si at jeg har litt dårlig erfaring men noen banekjørere så stopper vi der :-)å
Memento mori

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: 70% Regel

Legg inn av KydeX »

Barbarozza skrev:Hehe :[-o< Ha meg tilgitt

Svarte bare generellt på kydex sitt innlegg og greide å hisse meg opp over hvor viktig bane er.., må være varmen :knegg La meg si at jeg har litt dårlig erfaring men noen banekjørere så stopper vi der :-)å
Det var heller ikke min mening å fremheve at banekjøring er et must, eller at man blir en komplett sjåfør av det. Jeg ville bare ha frem at dersom man skal pushe grenser med tanke på svingteknikk etc. så er det bedre å gjøre det på bane enn i trafikken. Jeg mener fremdeles at man blir en bedre teknisk sjåfør av å ha noe banekjøring, men selvsagt må man ha med seg alle de andre momentene som gjelder når man kjører i trafikken. Det var da ikke meningen å provosere noen på noe vis.

Veldig mange mc-sjåfører havner aldri i noe trøbbel fordi man alltid har gode marginer. Som selvfølgelig er en trygg måte å kjøre på, men som for noen oppleves som litt kjedelig. Å trene på bane og lære seg å kjøre teknisk bra er jo også en måte å skape seg større marginer når man er ute på landeveien. Man kan ha mer nedlegg i sving osv. og samtidig fremdeles holde seg innenfor den nevnte 70% regelen.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: 70% Regel

Legg inn av Zadnez »

Uansett så kjører han kul sykkel:)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: 70% Regel

Legg inn av Snikendeugle »

Zadnez skrev:Uansett så kjører han kul sykkel:)

;) :prf
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: 70% Regel

Legg inn av PCP »

Barbarozza skrev:Hehe :[-o< Ha meg tilgitt

Svarte bare generellt på kydex sitt innlegg og greide å hisse meg opp over hvor viktig bane er.., må være varmen :knegg La meg si at jeg har litt dårlig erfaring men noen banekjørere så stopper vi der :-)å
Jeg syns innlegget var interessant, og selv om det kanskje fremkom i en anelse "rant-form" eller litt ekstremt, så belyser det saken fra en litt annen vinkel, som nok også er en del av sannheten.

Nå er det mange år siden jeg var på en bane, og jeg tror kanskje det ville vært litt anderledes i dag når jeg har blitt noe eldre, og oftere lar fornuft (eller frykt) komme i veien for gode opplevelser. Men om jeg ser tilbake på det med ærlige øyne, så var det et tveegget sverd. Utvilsomt ble man en bedre sjåfør teknisk, men jeg må nok innrømme at lærdommen også ble brukt til å kjøre fortere på veien. Dog ikke så ekstremt som det du beskriver Barbarozza, men det er etter mitt syn noe i det du skriver, og jeg tilgir! :P :p

Likefullt og uansett, så mener jeg at de som feks driver med cross, eller kjører på bane, generelt er bedre rustet til å være gode sjåfører. Uten at det er noen automatikk at de er det i praksis. ;-)

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: 70% Regel

Legg inn av Barbarozza »

Altså, stakkars Kydex, det var ikke sånn ment..håper du skjønner det...

PCP, greia er at jeg hadde en del banekarer tidligere med meg på tur, og det ble snakka opp og ned om hvor bra banekjøring er..gutta har timesvis på bane...

Men uheldigvis på vei så syntes jeg ikke det var så merkbart...tvert i mot noen ganger..

Og poenget mitt som du ser i ranten min, og etter min iver etter å få ut frustrasjonen ("i varmen" ) er jo det du skriver, at den den økte evnen til å kunne behandle redskapen ble borte i manglende trafikal observasjon og en smule hybris *.

Du vet, de gamle romererske generalene hadde to slaver som hvisket de i ørene under slagene ..MEMENTO MORI = DU SKAL OGSÅ DØD fritt oversatt slik at generalene ikke skulle gå inn i hybris*

* HYBRIS= Overmot Her har vi jo litt av hva jeg tenkte på :-)

https://www.facebook.com/photo.php?v=708448949191217" onclick="window.open(this.href);return false;
Memento mori

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: 70% Regel

Legg inn av KydeX »

Ingen fare, jeg følte meg ikke under angrep :)

Svar