70% Regel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: 70% Regel

Legg inn av PCP »

Barbarozza skrev:
* HYBRIS= Overmot Her har vi jo litt av hva jeg tenkte på :-)

https://www.facebook.com/photo.php?v=708448949191217" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, her ser vi hva manglende bane-erfaring nesten førte til!
(For de ekte bane-kara bruker vel ikke bakbrems? :lol )

Neida, jeg skjønner hva du mener, og kjøring som det over er bare ren idioti i mine øyne. Eneste fokus er hvor fort man klarer å forsere en gitt veistrekning, uten tanke på noe annet.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: 70% Regel

Legg inn av Barbarozza »

Tja hvis du ikke lærer deg å bruke bakbrems når du skal bremse kraftig får du faktisk problemer med å stoppe fort nok..er jo en grunn til at den er der

Så det håper jeg da de lærer på diverse førerutviklingskurs på bane :knegg

Man skal ikke være så engstelig for å bruke den...men man jo lære seg det...fordelen med å bruke begge synes jeg er at sykkelen ikke dykker like mye og bremsinga blir mer kontrollert. Dog min subjektive oppfattning.

De gangene det har gått veldig fort i alpene nedover synes jeg bakbremsen er uvurdelig sammen med forbremsen, både som avlasting, for kontroll og ikke minst for å motvirke varmegang i skivene foran. Bremser du bak behøver du ikke trykke like hardt foran heller, har du ABS i tillegg funker det jo enda bedre :prf

Filmen er et godt eksempel på at du ikke kan overføre bane til vei...det er på vei dette skjer, ikke på bane. Dette er jo en av de parametrene du må ta høyde for og med 70% regelen hadde han fint greid å stoppe :knegg
Memento mori

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: 70% Regel

Legg inn av PCP »

Barbarozza skrev:Tja hvis du ikke lærer deg å bruke bakbrems når du skal bremse kraftig får du faktisk problemer med å stoppe fort nok..er jo en grunn til at den er der

Så det håper jeg da de lærer på diverse førerutviklingskurs på bane :knegg
Ja, det gjør de nok sikkert, og det var egentlig ikke så veldig alvorlig ment. ;-)

Men siden vi snakker om det så har jo "fasit" for kjøreteknikk endret seg noe med tiden, og det jeg gjorde på bane var ikke førerutvikling, men debutantkurs/roadracing-lisens for å kunne kjøre konkurranse og trening. Da brukte vi ikke bakbrems, og teorien bak det var at hvis bakbremsen har noe som helst effekt, så bremser du for lite med forbremsen. Bakhjulet skulle ideelt sett bare såvidt touche i bakken, og styre sykkelen. Vi dekket også til speedometeret helt, og turteller slik at nålen forsvant under 8k rpm (eller noe sånt), nettopp for å få innøvd rutine på turtall i svingene som du nevnte i ranten. :P :p

Men dette er mange år siden, så hva man gjør i dag aner jeg ikke. Jeg vil jo tro førerutvikling tross alt er mer vei og sikkerhets-rettet enn ren RR, og i mindre grad avler frem skrekkeksempler som du nevner. Men mulig jeg tar feil. :scratch
Jeg kan vel si at sporvalg stort sett er det eneste jeg fremdeles praktiserer (eller prøver å praktisere) litt fra denne tiden, utover det er jeg en middelaldrende tur-kjører, mest i 6. gir, med toppboks og kyllingstriper, med ca gjennomsnittlige ferdigheter, og uten ekstremt dårlig tid.

Så selv bruker jeg bakbrems relativt mye, igrunn akkurat på samme måte, og av akkurat samme grunner som du nevner, spesielt det med dykking hjelper det mye mot. Bruker den av og til litt inn i svinger også så jeg har foten på bremsen idet jeg går på gassen for å glatte ut rykket, men det er mest fordi min sykkel kan være litt "huggete" under visse omstendigheter. Eneste ABS jeg har, er å la vær å klemme inn clutchen, da sørger motoren for at det klakker, rakler, og smålåser seg i god tid før hjulet låser seg helt. I en panikk-situasjon vil dog vanlig ABS nok være å foretrekke. :-k

Så derfor kjører jeg heller ca 70% og reduserer dermed sjansen for å havne i panikk. ;-)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: 70% Regel

Legg inn av Snikendeugle »

Når jeg var på førerutvilkingshelg med Senior MC i juni fikk jeg ganske streng beskjed om å ikke bruke bakbremsen.
Jeg fikk aldri helt med meg hvorfor, men når vi faktisk kjørte brukte jeg somregel kun forbrems for å senke farten rett etter en forbikjøring før ny sving. Resten gikk på motorbrems, som er mye mer kontrollert.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: 70% Regel

Legg inn av KydeX »

Min har såkalte integralbremser, så bakbremsa er alltid med uansett. Men jeg bruker ekstra bakbrems ved kraftig nedbremsing. Jeg er overbevist om at det hjelper på en tung sykkel med ABS bremser. Vedd såkalt "aktiv kjøring" bruker jeg kun bakbremsa. Jeg er også med på den at med en lett sykkel uten ABS så er det ikke så mye vits i, for rumpa letter nesten fra bakken uansett.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: 70% Regel

Legg inn av Barbarozza »

Det er nok flere grunner til at man blir bedt om å ligge unna bakbremsen :vs

Ren fysisk så vil du flytte vekten fremover når du bruker frambremsen slik at du løfter bakhjulet, som mister grep pga minkende marktrykk og derfor også vil låse svært enkelt.

Forbremsen tar mellom 60 og 80 % sånn røfflig..så på bane logisk nok :-)

CBR1100 xx min hadde det samme Kydex..jeg likte det , men er ikke mye på bane

Derimot mener jeg jo at god bremsing handler om trening, og da snakker vi jo veikjøring og også mer bruk av bakbrems. Og ved bremsinga gjelder jo fortsatt å holde blikket høyt og ikke ned foran deg :-) akkurat det har ikke endret seg.

Men poenget mitt er jo ikke selvebremseteknikken, men at vi kanskje har et overdrevet syn på hvor mye banekjøring hjelper i forhold til å bli en bedre motorsyklist i forhold til å ferdes på veien. Jeg tror nok at på slike ting som unnamanøver, sving som er bråere en forventet osv at det har noe for seg. Men på sett og vis vil du få god erfaring med å kjøre mye helt generellt også.

En viktig og litt morsom ting jeg har notert meg i år er hvor annerledes ZZR1400 er en Hondaen, Jeg kjører annerledes, ikke like safe på Kawaen enda, Hondaen kjente jeg ned til den minste skrue, viste hvordan bremsene tok, hvor mye eller lite krefter jeg måte bruke for å utnytte den. Kawaen er lettere i alt, slik at den svinger bedre, den bremser ganske likt men bedre og har ABS, den er bedre i høy fart på Autobahn, du sitter litt annerledes...alt dette influerer på hvordan jeg kjører...på godt og vondt da jeg er mye mer 70% enn med Hondaen :scratch Og kanskje er det bare bra...Hondaen hadde jeg jo i mange år...og det ga mye trygghet i seg sjøl. Så å beholde redskapen over flere år er absolutt en god investering i å bli en god MC rytter.
Memento mori

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: 70% Regel

Legg inn av PCP »

Barbarozza skrev:
Derimot mener jeg jo at god bremsing handler om trening, og da snakker vi jo veikjøring og også mer bruk av bakbrems. Og ved bremsinga gjelder jo fortsatt å holde blikket høyt og ikke ned foran deg :-) akkurat det har ikke endret seg.
For min del er dette dessuten en vesentlig del av gleden ved å kjøre MC. Jeg liker bla utfordringen med å finne grensen for når hjulet låser seg, eller at bakhjulet såvidt sklir så man kommer bitte litt sidelengs/offorad-aktig inn i svingen. Jeg liker at det er vanskelig, og man alltid kan bli bedre. Sånn sett er jeg egentlig bare glad jeg ikke har ABS (på en tørr fin solskinnsdag, hvor det ikke skjer noe uforutsett... :mk )

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: 70% Regel

Legg inn av Barbarozza »

:thumleft Der er jeg jo helt enig PCP
Memento mori

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: 70% Regel

Legg inn av Anaxim »

Bruk av ulike "trykk" på bakbrems og forbrems avhenger så vidt jeg vet også mye av type sykkel du kjører: En mer sportspreget sykkel med mye vekt på forhjulet krever mest forbrems for å stoppe effektivt, mens en chopper/cruiser (med fører mer opprett eller tilbakelent) har mer vekt på bakhjulet og krever dermed mer bakbrems. Oftest har jo også cruiserne mye svakere forbrems og ofte bare èn skive og kanskje enkeltkaliper. H-D er jo et eksempel her.

Svar