Transport av MC

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
imagine
Innlegg: 18
Registrert: 06 jul 2014, 22:32
Motorsykkelen din: Din MC her

Transport av MC

Legg inn av imagine »

Heisann, jeg trenger å få sendt en motorsykkel fra Bergen til Arendal.

Noen som har noen erfaring med hvordan jeg greiest kan få dette til? Pris og beste måte? Firma?

Setter pris på all hjelp :)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Transport av MC

Legg inn av LordShaft »

du kan jo kanskje sende den på toget til oslo?? Når trenger du å få den avgårde? Mulig noen her på vestlandet kan være behjelpelig å kjøre den over til deg.... :thumleft

imagine
Innlegg: 18
Registrert: 06 jul 2014, 22:32
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Transport av MC

Legg inn av imagine »

Helst så fort som mulig.

Oslo er og ganske langt unna. Det letteste er vel å få det sendt til Kristiansand.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Transport av MC

Legg inn av spidair »

Sjekk ut easybring, eller nimber, der vanlige folk tar med pakker/last når de allikevel skal forflytte seg fra et sted til et annet... :)

Verdt et forsøk :)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Transport av MC

Legg inn av gsx750_80 »

imagine skrev:Heisann, jeg trenger å få sendt en motorsykkel fra Bergen til Arendal.

Noen som har noen erfaring med hvordan jeg greiest kan få dette til? Pris og beste måte? Firma?

Setter pris på all hjelp :)
Jeg skulle ha en mc fraktet fra Båtsfjord til trøndelag i fjor. Hurtigruten til Trondheim hadde en pris hinsides enhver fornuft.
Jeg fikk fraktet sykkelen på lastebil og bragt den helt hjem (noen mil fra Trondheim) for 3000.-
Bergen - Arendal er en vesentlig kortere distanse, så frakt med lastebil burde gå an til en rimeligere penge enn de 3000 jeg betalte.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Transport av MC

Legg inn av Kawagutten »

Du kan prøve Hasselberg Transport,de har frakt over hele landet.
http://www.hasselberg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Transport av MC

Legg inn av mortenolb »

3000 hørtes usannsynlig lite ut for transport, men vil anta at det varierer på hvor mange andre ting sjåføren får lasta opp for levering på samme strekning.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Transport av MC

Legg inn av gsx750_80 »

mortenolb skrev:3000 hørtes usannsynlig lite ut for transport, men vil anta at det varierer på hvor mange andre ting sjåføren får lasta opp for levering på samme strekning.
Jeg mener å ha hørt at bilfraktere tar en god del mindre (2-2500 NOK) for å frakte en bil mellom Oslo og Trondheim, feks.
En bil veier gjerne 5-6 ganger det en mc gjør, og tar vesentlig mer plass.

Det kostet i alle fall 3000 fra Båtsfjord og hjem til meg, noe som er minst 150 mil.

Jeg vet ikke hva du baserer deg på dersom du synes 3000.- er "usannsynlig lite"?

Jeg tror Hurtigruten skulle ha minst 6000.- Dersom det var eneste alternativ hadde jeg antakelig heller reist til Båtsfjord og kjørt
til trøndelag, og tatt det som en tur.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Transport av MC

Legg inn av mortenolb »

Jeg baserer det på at jeg er yrkessjåfør og har litt innsikt i hva det koster på firmaet sin side å faktisk utføre jobben, inkludert drivstoff, lønn til sjåfør, vedlikehold av kjøretøy osv. 3000.
Hvis vi går ut ifra at sjåføren har en timeslønn på 170kr, og det tar 8 timer å kjøre. Kjører han lastebil, blir det ca. 9 timer pga. hviletid. Deretter har han brukt opp kjøretiden sin den dagen, og må vente 13 timer med å returnere. Da skal han også ha diett.
Hvis du tar 18 timer, som er det han kommer til å gjøre bare i kjøring tur/retur Arendal fra Bergen, så blir det 3060kr bare i lønna. Dietten er vel på noe rundt 400kr(usikker på eksakt da jeg ikke har en jobb hvor det er relevant). Så kommer drivstoff i tillegg. Tar vi utgangspunkt i et forbruk på 2.7 liter på mila(noe lavt for vanlig lastebil, noe høyt for lett lastebil kanskje), så blir det også i landet rundt 3000kr bare i drivstoff.


Men igjen; hvorvidt 3000 er lite eller mye baserer seg på om det er det eneste som blir fraktet på turen. Frakter samme bilen noe for 10 andre kunder, og tar 1000-1500kr fra hver, så blir det greit. Eller om bilen uansett skulle ned dit for å hente noe, og dette bare blir noe for å få inn noen ekstra kroner.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Transport av MC

Legg inn av Snikendeugle »

Kjør sykkelen :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Transport av MC

Legg inn av mortenolb »

Det tror jeg faktisk fort kan bli det billigste. Fly til Bergen for å hente sykkelen, og kjør den tilbake til Arendal. Da får du en fin tur også.

imagine
Innlegg: 18
Registrert: 06 jul 2014, 22:32
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Transport av MC

Legg inn av imagine »

Snikendeugle skrev:Kjør sykkelen :)
Skulle gjerne gjort det, men har ikke lappen før til neste uke og har egentlig ikke muligheten til det heller.

Ellers tusen takk for gode tips!

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Transport av MC

Legg inn av KTM950SMR »

Søk opp forskjellige transportfirma på nett. Finn et/flere selskaper som kjører denne ruten regelmessig. Da slipper du nok unna med en "overkommelig pris".
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Transport av MC

Legg inn av mortenolb »

Hadde det vært noe av mindre størrelse kunne jeg muligens ordna noe gratis, men motorsykkel kan nok bli noget vanskelig, for ikke å snakke om risikabelt. :P

(Innser at dette kanskje er tidenes minst nyttige forumpost)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Transport av MC

Legg inn av gsx750_80 »

mortenolb skrev:Jeg baserer det på at jeg er yrkessjåfør og har litt innsikt i hva det koster på firmaet sin side å faktisk utføre jobben, inkludert drivstoff, lønn til sjåfør, vedlikehold av kjøretøy osv. 3000.
Hvis vi går ut ifra at sjåføren har en timeslønn på 170kr, og det tar 8 timer å kjøre. Kjører han lastebil, blir det ca. 9 timer pga. hviletid. Deretter har han brukt opp kjøretiden sin den dagen, og må vente 13 timer med å returnere. Da skal han også ha diett.
Hvis du tar 18 timer, som er det han kommer til å gjøre bare i kjøring tur/retur Arendal fra Bergen, så blir det 3060kr bare i lønna. Dietten er vel på noe rundt 400kr(usikker på eksakt da jeg ikke har en jobb hvor det er relevant). Så kommer drivstoff i tillegg. Tar vi utgangspunkt i et forbruk på 2.7 liter på mila(noe lavt for vanlig lastebil, noe høyt for lett lastebil kanskje), så blir det også i landet rundt 3000kr bare i drivstoff.


Men igjen; hvorvidt 3000 er lite eller mye baserer seg på om det er det eneste som blir fraktet på turen. Frakter samme bilen noe for 10 andre kunder, og tar 1000-1500kr fra hver, så blir det greit. Eller om bilen uansett skulle ned dit for å hente noe, og dette bare blir noe for å få inn noen ekstra kroner.
Det er klart prisen avhenger av hvilke andre oppdrag som kombineres med en slik tur, på samme måte som Norwegian
neppe frakter meg fra Trondheim til Oslo for 249.- dersom jeg mot formodning skulle være eneste passasjer. ;-)
mvh

-gsx750_80

Svar