Kawa 650 Versys - 08 KLE til pendling?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Aok
Innlegg: 21
Registrert: 06 mai 2014, 11:39
Motorsykkelen din: Din MC her

Kawa 650 Versys - 08 KLE til pendling?

Legg inn av Aok »

Hei!

Lurer på om noen har erfaring med overnevnte sykkel til pendling, lite pendling.

Det blir kun en dag i uka med snaue 30 mil totalt.

Vurderer derfor å kjøpe sykkel registrert som mellomtung, siden kun A2 lappen er i boks.. Det er for å gå på skole så derfor ser jeg på sykkel som billig, pluss at alternativet er tog.. noe som ikke frister nevneverdig...

Pendlingen foregår på østlandet, fra mjøsa og nedover og inn i Oslo både i morgen trafikk, og ettermiddagsrushet.. Skal gå på skole der fram til November, vet ikke om det blir for galt og ille og kjøre helt på slutten? Ser for meg at det burde gå greit hvertfall til Oktober.

Noen erfaringer, anbefalinger?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kawa 650 Versys - 08 KLE til pendling?

Legg inn av RuneMC »

Sykkelen i seg selv bør gå fint.

Ellers kommer det mye an på akkurat hvilke veier du velger, hvilken ukedag og tid på døgnet, men det er vel kanskje E6'en inn som går kjappest. Rimelig kjedelig dog...

Kollektivfelt eller ei betyr mye - køen øst for Oslo i rushtiden er gjerne lang og lanesplitting kilometer etter kilometer kan bli slitsomt og stressende.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Aok
Innlegg: 21
Registrert: 06 mai 2014, 11:39
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kawa 650 Versys - 08 KLE til pendling?

Legg inn av Aok »

Det dreier seg om mandag morgen i 7-8 tiden, og ettermiddag 16-17 tiden. Kommer RV4 fra Gjelleråsen inn mot Sinsen, og ned til Bislett.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kawa 650 Versys - 08 KLE til pendling?

Legg inn av RuneMC »

Hvis du kikker på Google Maps og velger Trafikk, så har de nå også et valg for "Typisk trafikk" der du kan velge ukedag og tid. Ser ut som om trafikken på Rv4 går tregt forbi Stovner, så løsner det seg litt før det tetner ved Bjerke/Sinsen igjen.

Videre nedover i byen er det generelt tregt pga kø og trafikklysenes rytme som bestemmer. Vi på MC kan nok kjøre litt kreativt, men vet ikke om det er så voldsomt å vinne - ville nok sett an trafikken et par slike turer først. Scootere og syklister vil naturlig kunne bruke samme type snarveier...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kawa 650 Versys - 08 KLE til pendling?

Legg inn av gsx750_80 »

Aok skrev:Hei!

Lurer på om noen har erfaring med overnevnte sykkel til pendling, lite pendling.

Det blir kun en dag i uka med snaue 30 mil totalt.

Vurderer derfor å kjøpe sykkel registrert som mellomtung, siden kun A2 lappen er i boks.. Det er for å gå på skole så derfor ser jeg på sykkel som billig, pluss at alternativet er tog.. noe som ikke frister nevneverdig...

Pendlingen foregår på østlandet, fra mjøsa og nedover og inn i Oslo både i morgen trafikk, og ettermiddagsrushet.. Skal gå på skole der fram til November, vet ikke om det blir for galt og ille og kjøre helt på slutten? Ser for meg at det burde gå greit hvertfall til Oktober.

Noen erfaringer, anbefalinger?
Kawa KLE og Versys er antakelig fine sykler for pendling. I noen grad likner de Honda Transalp, som jeg mener å ha hørt er en populær
pendlersykkel pga høy kvalitet og relativt stor motstandsyktighet mot korrosjon.
Jeg har snart kjørt 23 000 km siden 2012, i all hovedsak pendling ca 40 mil i uka, med en Kawasaki Ninja 250R.
Den har naturligvis ganske begrenset med krefter, og det kan virke litt hektisk å ligge på 7-9000 omdr/min på motorveg.
Men; Den er smal og uhyre lettkjørt, og dermed meget enkel å smette mellom køer med. Forbruk på i underkant av 0.4 liter/mil, ut fra min kjøring.
Ingen problemer heller. Utover servicer har jeg hittil kostet på nytt kjede og drev, bakdekk (dette etter ca 19 000 km) og en halogenpære.
Temmelig problemfri sykkel. Sittende normalt på sykkelen kommer jeg forholdsvis greit opp i ca 135 km/t (GPS-verifisert).
Topphastighet har jeg ikke testet, men den rapporteres å være 150 - 155 km/t, avhengig av hvilket mc-magasin man leser.
250'en er såpass artig og god å kjøre, selv om den er en av de minste av 6 sykler jeg disponerer, at de større kun blir benyttet til
"koseturer".

Svar