Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av Jompa »

Som jeg har nevnt et par ganger i bloggen min, har jeg testa sykkeln opp imot "rødstreken" noen ganger.
Har også vært over 200 sist sommer.
Og alt har skjedd på offentlig vei.

Når man leser litt rundt omkring på forumet virker det som de fleste er nøye med å overholde fartsgrensene, og jeg får lyst til å spørre:
Har dere aldri prøvd toppfarta på sykkelen ? Aldri fått kicket ved å "gi jernet" ?

Mulig jeg har fått en slags senpubertetskrise, men om jeg skulle hatt sykkelen for å bare loffe rundt i lovlige hastigheter,
ja..... da trur jeg jeg hadde satsa på en eldre amerikansk cabriolet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av LordShaft »

Hva folk gjør og hva de faktisk innrømmer at de gjør her på forumet kan kanskje avvike litt :knegg



Sony Z2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av AJ »

Har ikke testet og langt fra prøvd ut hva toppfarten er på offentlig norsk vei med Stelvio'en.
Men gjorde det et stykke på vei i Europa i fjor sommer... ;-)

Tar ikke sjansen her i landet pga. av konsekvensene om man blir tatt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av Flanker »

Nei, aldri testet toppfarta. Men det betyr ikke at jeg overholder fartsgrensen til enhver tid... Er glad i å dra på litt og kjenne kreftene, men å måke på til speedometeret stopper kjenner jeg ikke noe behov for. Veitypen jeg foretrekker har uansett så mye svinger at det vil være håpløst å få sykkelen opp i toppfart uten å ta livet av seg.

Kjører jeg på Autobahn en gang skal jeg vurdere det :-)å

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av mortenolb »

"De fleste" har vel testa toppfart, selv har jeg også prøvd å lete etter toppfart på sykler hvor jeg ikke fant den. Hvorvidt det er "ok" dømmer jeg etter hva forholdene var, og ikke hvorvidt loven sier det er greit. Skal man følge loven til punkt og prikke i trafikken konstant kan man like gjerne kjøpe seg mopedbil.

Ooog, enig med Lordshaft :p
Sist redigert av mortenolb den 01 sep 2014, 03:03, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg skal innrømme at jeg er for feig. Jeg leser nesten daglig om UP som har tatt førerkort, spesielt på E18, som er det eneste stedet det er "forsvarlig" å teste toppfart. Uten lappen er jeg uten arbeid. At deg går an å kjøre litt inspirert på svingete Vedtfoldveier er en annen sak. Hadde jeg bodd oppe i Jompa-land derimot... :knegg Har kjørt over Sennalandet med bil en gang :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av Olav K »

Jeg har funnet ut at med nakensykkel så er det liten hensikt å prøve å nå rødmarkering i 6. gir, uansett om vi snakker E134 over Haukeli, Autobahn eller E 18. Men at den sykkelen jeg har fått nå, lettere klarer 170pluss på en førerkomfortabel måte...(i forhold til den lille jeg hadde før) har jeg lest om, og tror på :knegg


Edit:
Men så har jeg aldri viftet med pekefingre heller, uansett om det er snakk om wheelies, inspirert kjøring eller annen moro. Om disse tingene kombineres med ren idioti kan jeg kanskje finne på å gjøre det.
Sist redigert av Olav K den 31 aug 2014, 22:07, redigert 1 gang totalt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har nok hatt noen svært korte burst der jeg til og med har vært over fartsgrensen. Dette var nok oftere før i ungdomen enn idag da konsekvensene ved å bli tatt har blitt så alvorlige.
Men noen ganger har kjøringen blitt såpass inspirert at jeg har klart å komme opp i fartsgrensen selv om det har vært en sving på veien.
Toppfart tror jeg aldri jg har nådd på Norsk vei.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av Voodoodoo »

Har vel gasset på innimellom, av og til viker vettet for viljen.
Men med sykkel med toppfart over 300 i virkelig fart så blir det liksom litt kleint med aktuelle strekninger her til lands. Og grisekjøring på E-vei er ikke aktuelt.. For mye trafikk av både sivile og uniformerte.

Autobahn derimot....

Når det er sagt så gir det meg langt mer glede å danse rundt på svingete FV i 100.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av Duville »

JohnnyTh skrev:Jeg har nok hatt noen svært korte burst der jeg til og med har vært over fartsgrensen. Dette var nok oftere før i ungdomen enn idag da konsekvensene ved å bli tatt har blitt så alvorlige.
Men noen ganger har kjøringen blitt såpass inspirert at jeg har klart å komme opp i fartsgrensen selv om det har vært en sving på veien.
Toppfart tror jeg aldri jg har nådd på Norsk vei.


- du har vel aldri vært over 74.....

Takk for sist

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av JohnnyTh »

Duville skrev:
JohnnyTh skrev:Jeg har nok hatt noen svært korte burst der jeg til og med har vært over fartsgrensen. Dette var nok oftere før i ungdomen enn idag da konsekvensene ved å bli tatt har blitt så alvorlige.
Men noen ganger har kjøringen blitt såpass inspirert at jeg har klart å komme opp i fartsgrensen selv om det har vært en sving på veien.
Toppfart tror jeg aldri jg har nådd på Norsk vei.


- du har vel aldri vært over 74.....

Takk for sist
Gikk det så fort? Jeg var alt for opptatt med å holde meg fast i styret. Men du så kanskje på speedometert?

Var en fin tur. En gang skal jg kjøre der og se på utsikten og.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av jhn »

Jompa skrev: Når man leser litt rundt omkring på forumet virker det som de fleste er nøye med å overholde fartsgrensene, og jeg får lyst til å spørre:
Har dere aldri prøvd toppfarta på sykkelen ? Aldri fått kicket ved å "gi jernet" ?
.
Jeg har det motsatte inntrykket, at veldig få er opptatte av å holde fartsgrensa.
Man kan øve på bakhjulskjøring i trafikken, teste toppfart og ellers være så uforutsigbar man klarer på flerfeltsvei. Slike ting får man klapp på skuldra for, men den største synd en trafikant kan gjøre mot en norsk motorsyklist er visstnok å prate i mobiltelefon ... virker det som.

Men ellers ... å kjøre fortest mulig på en rett strekke gir meg overhode ingenting, men jeg liker å kjøre halvfort på veier som man egentlig burde kjøre halvsakte. Der får jeg kicker. Det går helt utmerket an å kjøre både fort, underholdende og grisete uten å nærme seg toppfarta
En sykkel har jeg testet toppfarta på, egentlig ikke en test, bare et forsøk på å nå en anstendig marsjfart over det nevnte Sennaland ...
det ble ca 150 km/h på en Shadow 1100

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:men den største synd en trafikant kan gjøre mot en norsk motorsyklist er visstnok å prate i mobiltelefon ... virker det som.
Jeg unnskylder litt, fordi du bor der du bor, og trafikkmengden ikke er helt den samme.. men når trafikken går i 2, 3 og kanskje 4 filer i samme retning, og folk skifter filer og kjører forbi hverandre samtidig med at de sender sms, sjekker mail og oppdaterer Facebook med en selfie tatt ut av vinduet i 100 km/t, er det ikke noe å spøke med. Jeg ville mye heller ha kjørt sammen med en flokk fyllekjørere. De prøver ihvertfall å se på veien.. :knegg

Men altså, for ikke å avspore helt, det forteste jeg har kjørt er nok på noen øde, lange rette strekninger på en øy langt nord i Vesterålen. Når man har kjørt opp hele stripa og vet at det ikke er folk der, snur og man har en 4-5 km rett fram. Da er det gøy å gi på litt. Men dette var smal vei uten midtstripe, og den blir veldig smal etterhvert som farta øker. Men dette er veldig lenge siden, før jeg fikk barn og alt det der.. Hadde ikke tatt sjansen i dag.. :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
jhn skrev:men den største synd en trafikant kan gjøre mot en norsk motorsyklist er visstnok å prate i mobiltelefon ... virker det som.
Jeg unnskylder litt, fordi du bor der du bor, og trafikkmengden ikke er helt den samme.. men når trafikken går i 2, 3 og kanskje 4 filer i samme retning, og folk skifter filer og kjører forbi hverandre samtidig med at de sender sms, sjekker mail og oppdaterer Facebook med en selfie tatt ut av vinduet i 100 km/t, er det ikke noe å spøke med. Jeg ville mye heller ha kjørt sammen med en flokk fyllekjørere. De prøver ihvertfall å se på veien.. :knegg

Men altså, for ikke å avspore helt, det forteste jeg har kjørt er nok på noen øde, lange rette strekninger på en øy langt nord i Vesterålen. Når man har kjørt opp hele stripa og vet at det ikke er folk der, snur og man har en 4-5 km rett fram. Da er det gøy å gi på litt. Men dette var smal vei uten midtstripe, og den blir veldig smal etterhvert som farta øker. Men dette er veldig lenge siden, før jeg fikk barn og alt det der.. Hadde ikke tatt sjansen i dag.. :prop:

Du unnskylder hva?
Som de fleste motorsyklister, bruker jeg også min MC til å kjøre litt rundt omkring, det er jo litt av poenget med en MC.. Jeg har, akkurat som du, vært litt rundt, både med MC, biler av ymse slag, fly og båt. Jeg er også rimelig godt kjent i dine hjemtrakter, og har kjørt mine runder på de større veiene både i inn- og utland
Eller er det sånn at man må være bosatt spesielle steder for å kunne si sin mening om div? Er min adresse diskvalifiserende for flere diskusjonstemaer enn flerfeltsveier og telefonbruk?
Forøvrig sa jeg "prate i mobiltlf", ikke lese og skrive sms og facebook.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av simpson »

Ducati oppgir toppfart til 290 kmt, men har ikke vært helt der oppe, men nesten.
Jeg vil påstå at 200 kmt på sykkel ikke er så vanvittig fort.
Kommer selvfølgelig an på sykkeltype og vei. Men i 200 kmt er det utrolig mye du for med deg av omgivelsene,
oversikt på vei osv.
Mange tror at i 200 kmt får du tunnelsyn osv.
Bare tull.

Svar