Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av mortenolb »

Min opplevelse er også at 200 km/t ikke er SÅ ekstremt fort. Det virker fort de første par gangene, men så blir man vant med det, og klarer fint å navigere i den hastigheten. Du har dog ganske mye mindre marginer enn man kanskje innser.

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av Orion »

Har testa toppfart på motorvei med Honda MSX'en. Tror jeg hadde den i 108km/t før den begynte å gispe etter luft og vingle som en motherf**ker ;) Har ingen planer om å teste med Scrambleren til våren.

Ut fra hva jeg leser høres det nesten ut som at de som har testa, ser på de som ikke har som bedrevitere. Tror ingen kommer vekk fra å overskride fartsgrensa iblant, men å teste toppfart blir en mer bevisst handling. Da man har tid å tenke gjennom om man vil eller ikke før man gjør det.

Det er vel allmenslære, men: Risiko = Sannsynlighet * konsekvens. Sannsynligheten for at det skal gå galt er relativt liten, men konsekvensen om du skulle rase ut av veien i 280km/t BØR få deg til å tenke gjennom om du har lyst eller ikke, før du setter deg på sykkelen og presser gassen i bånn. Har besøkt kamerat på Sunnaas tidligere som fløy av veien i 160km/t. Med flere brukne bein i kroppen enn jeg klarer telle. Ser ikke helt lysten til å teste skjebnen om og ende opp der selv.


Sent from my iPod touch using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av Bjerknez »

Jag har ikke direkte kjørt fort for å teste toppfarten, men jeg dro nå på på en lang og oversiktlig strektning og når jeg toutchet 200km/t så feiget jeg ut. Hadde inntrykk av at den hadde mye mer å gi da det bare dro og dro, men formålet mitt var ikke å teste den absolutte toppfarten.

Om jeg synes det er OK at andre tester dette med sine sykler vil jeg ikek ha noen formening om. Jeg synes alle og enhver bør ta sine egne valg (for det gjør dem allikevel). Jeg liker ikke å kommentere andres måte å kjøre på og jeg kan også spare meg for andre som føler en trang for å gi meg en evt. skjennepreken. De fleste med MC har vel mer eller mindre gjort noe overillt en gang så jeg føler det blir mye dobbeltmoral. Det beste er å passe på seg selv og dem man gjør og la andre få gjøre som dem vil.

Om noen blåser forbi meg i 300km/t på norsk motorvei så lager ikke jeg noe nummer ut av det, så sant det ikke får meg opp i en farlig situasjon der og da. Hva som evt. skjer med denne personen lenger frem med tanke på ulykker etc. kan jeg uansett ikke gjøre noe med. Det er hans/huns valg.

Så hvis alle passer på seg selv og tar de vurderingene man føler sge komfortable med så er det nok for meg. Overvurderer man sine egne evner så får man seg jo fort en lekse og enten så lærer man noe av det på den harde måten, eller så blir man drept i forsøket. Veldig trist og synd, men slik er nå livet...desverre.

Personlig synes jeg toppfart bare er kjedelig. Mye morsommere og kjøre i 100km/t (som nevnt tidligere i tråden) på svingete vei, enn å på død og liv teste toppfarten. Men det er min mening. Andre for feie for sin egen dør. Jeg driter rett og slett i det så lenge det ikke setter MEG i en farlig situasjon der og da.

Bare sån for å ikke virke som en moralens vokter så bryter jeg sikkert noen regler selv også. Joda, jeg ligger konstant over fartsgrensen (untatt i 50-sone og tettbebygde strøk etc.). Jeg vet speedometeret mitt har 10% feilmargin så jeg ligger 15-20km/t over fartsgrensen. Da får jeg vel dårlig nok en prikk hvis jeg blir tatt og boten må jeg jo evt. bare ta. Om det er riktig å gjøre slikt? Ja, for MEG er det det. Hva andre gjør blåser jeg en lang en i :-)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av Snikendeugle »

Bjerknez skrev:Jag har ikke direkte kjørt fort for å teste toppfarten, men jeg dro nå på på en lang og oversiktlig strektning og når jeg toutchet 200km/t så feiget jeg ut. Hadde inntrykk av at den hadde mye mer å gi da det bare dro og dro, men formålet mitt var ikke å teste den absolutte toppfarten.

Om jeg synes det er OK at andre tester dette med sine sykler vil jeg ikek ha noen formening om. Jeg synes alle og enhver bør ta sine egne valg (for det gjør dem allikevel). Jeg liker ikke å kommentere andres måte å kjøre på og jeg kan også spare meg for andre som føler en trang for å gi meg en evt. skjennepreken. De fleste med MC har vel mer eller mindre gjort noe overillt en gang så jeg føler det blir mye dobbeltmoral. Det beste er å passe på seg selv og dem man gjør og la andre få gjøre som dem vil.

Om noen blåser forbi meg i 300km/t på norsk motorvei så lager ikke jeg noe nummer ut av det, så sant det ikke får meg opp i en farlig situasjon der og da. Hva som evt. skjer med denne personen lenger frem med tanke på ulykker etc. kan jeg uansett ikke gjøre noe med. Det er hans/huns valg.

Så hvis alle passer på seg selv og tar de vurderingene man føler sge komfortable med så er det nok for meg. Overvurderer man sine egne evner så får man seg jo fort en lekse og enten så lærer man noe av det på den harde måten, eller så blir man drept i forsøket. Veldig trist og synd, men slik er nå livet...desverre.

Personlig synes jeg toppfart bare er kjedelig. Mye morsommere og kjøre i 100km/t (som nevnt tidligere i tråden) på svingete vei, enn å på død og liv teste toppfarten. Men det er min mening. Andre for feie for sin egen dør. Jeg driter rett og slett i det så lenge det ikke setter MEG i en farlig situasjon der og da.

Bare sån for å ikke virke som en moralens vokter så bryter jeg sikkert noen regler selv også. Joda, jeg ligger konstant over fartsgrensen (untatt i 50-sone og tettbebygde strøk etc.). Jeg vet speedometeret mitt har 10% feilmargin så jeg ligger 15-20km/t over fartsgrensen. Da får jeg vel dårlig nok en prikk hvis jeg blir tatt og boten må jeg jo evt. bare ta. Om det er riktig å gjøre slikt? Ja, for MEG er det det. Hva andre gjør blåser jeg en lang en i :-)
/thread :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av spidair »

Har pusha knallerten opp i topp hastighet en gang bare og det var klokka halv elleve på formiddagen på en onsdag (i ferien min) på en oversiktlig rettstrekke på vei opp til hytta på Tunhovd... Da nådde jeg 189 km/t på sjette giret før turtalls sperra kicket inn...

Ellers har jeg vært oppe i 150-160 ved et par anledninger, ved noen forbi kjøringer og når fristelsen rett og slett ble for stor. Holder ALLTID farsgrensen i 30, 40, 50, 60 og 70 soner, men i 80, 90, 100 og 110 kan jeg godt finne på å "dra på litt" bare for å kjenne kicket, men toppfarten har jeg kun testet den ene gangen og tror ikke jeg kommer til å prøve det igjen, da 189km/t på en motard er JÆVLI fort og gir den samme følelsen det vil gi å henge etter armene over et gedigent stup, følte at jeg kom til å bøye rattet der jeg klorte meg fast i det!!! Dessuten er ikke den forvokste mopeden min en sykkel som er laget for noen stor hastighet... Fra 0 til 100 drar den som en vannvittig plastikk rakett, over det er det ikke så mye pep igjen... Men forbi kjøringer går som et olja lyn, ligger jeg i seksti bak en bil og trår på maks for å kjøre forbi står det over hundre på speedometeret i det jeg er forbi bilen, skikkelig skremmende gøy å kjøre forbi med den motarden. Må holde den nede selv på tredje giret.. :)

Ellers syntes jeg ikke at høy fart er så gøy jeg, eller, det blir feil, det jeg mente å si var at fart i sving er gøy, fart rett bortover er ikke så gøy, så presser jeg farten skjer det stort sett i svingene, der går det unna! Motarden er helt rå på sving, har vært så langt nede at jeg har skrapt ytterlæret på skoen min i et par svinger og å gi gass med fullt nedlegg er bare helt KICK før man setter seg opp til neste sving, og neste og neste og.....

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av TomB »

jhn skrev:
Men ellers ... å kjøre fortest mulig på en rett strekke gir meg overhode ingenting, men jeg liker å kjøre halvfort på veier som man egentlig burde kjøre halvsakte. Der får jeg kicker.

:thumleft :prop:
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av Zadnez »

jeg testa toppfarten på GS1200en... har ikke turt på S1000r'en :sorry
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av LordShaft »

Har ikke turt å finne toppfarten på s1000rr heller.... Den går fra 0 til 250 på 9.7 sekunder :thumleft

Sony Z2

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av schnellfahrer »

...
Sist redigert av schnellfahrer den 31 mai 2016, 10:52, redigert 1 gang totalt.
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av Epylypzon »

Om ikke toppfart så har jeg nok vært 10-20km/t unna toppfart på begge syklene..

I Tyskland derimot har begge fått prøve hva dem var gode for. Brukte nok 1 mil for å komme opp i toppfart med GS`en :lol :lol :lol

Kjørte engang mellom Garmisch og Munchen med R6`en. Hadde stoppa for å se på en Ferrari mens reisefølget dro videre. Skulle ta igjen dem å lå vel i 230-250 det meste av strekket. KAn ikke si jeg syntes det var så ille. Merket ikkeno til tunnelsyn. Det meste den klarte med oppakning var 268 etter meteret. Sikkert 240-250 reele.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av jhn »

schnellfahrer skrev:Har ikke vært i nærheten av å teste toppfarten en gang.
Har kanskje kjørt rundt 150 på E18, men det var helt rolig og i forbindelse med en forbikjøring.
Har drevet med bil før og er vel ferdig med grisekjøring for min del.
Akselerasjonen på sykkel er herlig, men jeg føler ikke behov for å kjøre noe all verdens over fartsgrensene.
Prøver å kjøre på veier hvor fartsgrensa eller deromkring er god moro.
Trodde faktisk det var den generelle holdningen på forumet her. Kanskje jeg tar feil.

Snodig holdning av trådstarter som tydeligvis ikke kan skjønne at noen kan ha glede av å kjøre motorsykkel uten å kjøre over fartsgrensene. Er kanskje enda mer overrasket at han ikke får mer pepper for holdningene sine av andre medlemmer her. :eh
Jeg tror fremdeles det er den generelle holdningen, både her inne og der ute på veien.
Jeg tror nok Jompa satte det litt på spissen .. det at han ikke skjønner ... osv.
At han ikke får mere pepper skyldes kanskje at folk ser ikke på dette som et moralsk spørsmål, men mere et spørsmål om interesser og ballestørrelse.
Egentlig er trafikanter en litt snodig rase, kanskje motorsyklister spesielt. Det er lite moralprekener ang fart, som beviselig er det som tar mest liv, men jeg fikk så hatten nesten passet da jeg sa at jeg blinker ikke om det ikke er noen å blinke til.
Jeg fikk også litt på pukkelen en gang jeg sa at jeg gjerne gir et lite blink med lyshornet for å fange oppmerksomhet når jeg nærmer meg et kryss e.l. Så har jeg sett folk få pepper fordi man bruker gul vest, det vil føre til at man "ikke ser skogen for bare trær". Så her inne kan man få pepper for mye rart, men ikke for å kjøre fort

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av Bjerknez »

men jeg fikk så hatten nesten passet da jeg sa at jeg blinker ikke om det ikke er noen å blinke til.
Jeg fikk også litt på pukkelen en gang jeg sa at jeg gjerne gir et lite blink med lyshornet for å fange oppmerksomhet når jeg nærmer meg et kryss e.l. Så har jeg sett folk få pepper fordi man bruker gul vest, det vil føre til at man "ikke ser skogen for bare trær". Så her inne kan man få pepper for mye rart, men ikke for å kjøre fort
Er nok en del dobbeltmoral ute å går her ja :thumleft

Hvis alle passer på seg selv og mindre på hva andre driver med så går alt så meget bedre :vs

André
Innlegg: 101
Registrert: 20 aug 2014, 21:10
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 2010

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av André »

[.
Jeg fikk også litt på pukkelen en gang jeg sa at jeg gjerne gir et lite blink med lyshornet for å fange oppmerksomhet når jeg nærmer meg et kryss e.l. Så har jeg sett folk få pepper fordi man bruker gul vest, det vil føre til at man "ikke ser skogen for bare trær". Så her inne kan man få pepper for mye rart, men ikke for å kjøre fort[/quote]

Angående det med å blinke en gang med langlyset.
Du tror ikke det kan være litt skummelt? det er jo ofte at man blinker med langlyset til biler som står i ett kryss som ett klarsignal på at du skal slippe dem ut på veien.

Det er i hvertfall min tanke..
Tror heller jeg ville bevegd/lekt litt med sykkelen, så di registrerer at det er en bevegelse.
(Ikke ta detta som pepper wink )

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av Epylypzon »

Bjerknez skrev:Jag har ikke direkte kjørt fort for å teste toppfarten, men jeg dro nå på på en lang og oversiktlig strektning og når jeg toutchet 200km/t så feiget jeg ut. Hadde inntrykk av at den hadde mye mer å gi da det bare dro og dro, men formålet mitt var ikke å teste den absolutte toppfarten.

V-Star`en?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?

Legg inn av Bjerknez »

Epylypzon skrev:
Bjerknez skrev:Jag har ikke direkte kjørt fort for å teste toppfarten, men jeg dro nå på på en lang og oversiktlig strektning og når jeg toutchet 200km/t så feiget jeg ut. Hadde inntrykk av at den hadde mye mer å gi da det bare dro og dro, men formålet mitt var ikke å teste den absolutte toppfarten.

V-Star`en?
Jepp

Svar