Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av freddy123 »

Ja da kan vi fortsette å diskutere vektforskjellene på ulike mcer her inne og hva er det som utgjør denne store forskjellen ?

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av KawaJens »

Enkelt og greit. Pris. Det koster mer å produsere en lett sykkel. Matrial, byggeteknikk og utvikling. Monococ rammer er litt mer omfattende en konvensjonelle stålramme.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av LordShaft »

Ja pris henger veldig godt sammen med vekt. Jo lavere produksjons kostnader og billigere sykkel, jo høyere kan vekten bli, om sykkelen er godt utrustet. Eksosanlegg, fothvilere, speil, lykter, tank, ramme, svingarm osv osv... Det koster å spare vekt på en del av disse komponentene. R sykler er jo gode eksempler med tanke på at en vil ha minst mulig vekt å best mulig utstyr og mest mulig effekt

Note 4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av AJ »

Moto Guzzi syklene er ikke akkurat kjent for å være noen lettvektere. På disse veier kardang og eksosanlegg ganske mye. I tillegg har i hvert fall Stelvio stålrørsramme. Ikke det letteste materialet det heller.
Enkeltsvingarmen tror jeg også bidrar med sitt til at vekten på Stelvio er såpass høy som den er.
Likevel er sykkelen usedvanlig letthåndterlig straks den er satt i bevegelser, også ved inspirert kurvekjøring... ;-) .

Er for øvrig ganske sikker på at vekten heller ikke gjør den til noen sinke i trafikken. Men dette avhenger selvfølgelig mer av føreren enn sykkelen... :P :p .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av KawaJens »

Når det gjelder vekt på eksos så er grunnen mest sansylig avgass kravet som er hoved grunnen til vekta. Er derfor det er mindre pene potter på mangen nye sykkler derav ZZR1400 2012+.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har vel egentlig sagt det jeg mener angående dette i en annen tråd som ble litt off topic og dermed avsluttet fra min side, men det jeg faktisk lurte på har vel allerede blitt besvart mer eller mindre vedrørende økte vekter grunnet billigere/tyngre materiale etc. Det som derimot forundret meg var at det på de to nevnte syklene Street Triple versus GSX650F var at forskjellen var så enorm. Nå er det nok kanskje ikke Street Triplen som er så uhorvelig lett, men kanskje heller GSX'en som er uhorvelig tung. Jada, den er også rimelig i innkjøp så hva man får i forhold til pris gjør den sikkert til et kupp. Jeg da altså ikke ute etter å svartmale noe her, men å forstå den enorme forskjellen i vekt på to tilsynelatende like sykler i samme segment med noenlunde samme motor.

Jeg tror heller ikke at en vekt på 60-70 kg. får sykkelen til å prestere så veldig mye dårligere da man uansett har mye kraft i forhold til vekt.

Men for at jeg ikke skal bli bombardert med utsagn som ved oppfølgelse vil gi meg mageknipe vedrørende bollespising etc. så kan vi heller sammenligne med Honda CB650F som vel er nakenutgaven av GSX650F?
Selv denne veier hele 40 kg. mindre enn GSX650F. Den koster også omtrent like mye...

Så det hadde jo vert fint og kunne diskutert dette uten å gli over i noen stor merkediskusjon og hva som er best. Jeg snakker om vekt isolert sett her.

At en sykkel veier noen kilo mer enn en annen er greit, det kan det være mange grunner til... men 40KG. forskjell på de overnevnte syklene som er av samme merke og i samme segment til samme pris...?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av LordShaft »

Jeg også er veldig forundret over at det er såpass stor vekt forksjell.... Regner en prosent, så er det veldig høye tall på relativt like sykler.

Men det er fult mulig at enkelte komponenter, deler av motor, osv er laget i ett mye tyngre materiale. Jeg regner med at de forskjellige sykkel produsentene prøver å holde kostnadene nede så langt det lar seg gjøre i forhold til materiale de bruker.

Eksos er en ting, hvor stor er rammen i forhold på disse syklene? Oljekjøler og radiator? framgaffel? Felger? Disse er jo kjent for å kunne veie noen kilo mer eller mindre.

Men jeg tror nok at mye av vekten ligger i selve motoren.
Jeg husket når jeg skulle skifte clutch lameller og vugge på ducatien min. Da fikk jeg spm om jeg ville ha vanlig stål eller ett eller annet materiale som var mye lettere (husker ikke i farten hva det var)
Her var det hele 2 kilo i vekt forskjell (mener jeg å huske) Begynner en å legge sammen alle drivhjul, stempel, topp osv osv, så er tykkelse på gods å materiale en stor synder i forhold til vekt.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Banditmannen »

Bjerknez skrev:Honda CB650F som vel er nakenutgaven av GSX650F?
Selv denne veier hele 40 kg. mindre enn GSX650F. Den koster også omtrent like mye...

Så det hadde jo vert fint og kunne diskutert dette uten å gli over i noen stor merkediskusjon og hva som er best. Jeg snakker om vekt isolert sett her.
Om det ikke skal bli en merkediskusjon hadde kanskje vært greit å ikke blande korta...
Honda CB 650F er IKKE nakenutgaven av Suzuki GSX 650F! :roll

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Bjerknez »

Banditmannen skrev:
Bjerknez skrev:Honda CB650F som vel er nakenutgaven av GSX650F?
Selv denne veier hele 40 kg. mindre enn GSX650F. Den koster også omtrent like mye...

Så det hadde jo vert fint og kunne diskutert dette uten å gli over i noen stor merkediskusjon og hva som er best. Jeg snakker om vekt isolert sett her.
Om det ikke skal bli en merkediskusjon hadde kanskje vært greit å ikke blande korta...
Honda CB 650F er IKKE nakenutgaven av Suzuki GSX 650F! :roll
Neida.. men prinsippet er det samme :thumleft
Samme merke, samme pris, samme motorvolum, men allikevel er vektforskjellen så stor. Hva er det som gjør denne CB650F'en 40 kg. lettere og hvordan har dem klart dette med tanke på at prisen også er den samme som GSX650F?

Jeg bare lurer... :-k

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av KawaJens »

GSX650F er eldre en CB650F og CBR650F.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Banditmannen »

Bjerknez skrev:
Banditmannen skrev:
Bjerknez skrev:Honda CB650F som vel er nakenutgaven av GSX650F?
Selv denne veier hele 40 kg. mindre enn GSX650F. Den koster også omtrent like mye...

Så det hadde jo vert fint og kunne diskutert dette uten å gli over i noen stor merkediskusjon og hva som er best. Jeg snakker om vekt isolert sett her.
Om det ikke skal bli en merkediskusjon hadde kanskje vært greit å ikke blande korta...
Honda CB 650F er IKKE nakenutgaven av Suzuki GSX 650F! :roll
Neida.. men prinsippet er det samme :thumleft
Samme merke, samme pris, samme motorvolum, men allikevel er vektforskjellen så stor. Hva er det som gjør denne CB650F'en 40 kg. lettere og hvordan har dem klart dette med tanke på at prisen også er den samme som GSX650F?

Jeg bare lurer... :-k
Nei, ikke helt det samme, nakenvarianten av GSX 650F heter, eller snarere het, siden den ikke lages lenger, GSF 650N Bandit, og den veide 215 kg våt. Altså en forskjell på 20 kilo

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Bjerknez »

Banditmannen skrev:
Bjerknez skrev:
Banditmannen skrev:
Bjerknez skrev:Honda CB650F som vel er nakenutgaven av GSX650F?
Selv denne veier hele 40 kg. mindre enn GSX650F. Den koster også omtrent like mye...

Så det hadde jo vert fint og kunne diskutert dette uten å gli over i noen stor merkediskusjon og hva som er best. Jeg snakker om vekt isolert sett her.
Om det ikke skal bli en merkediskusjon hadde kanskje vært greit å ikke blande korta...
Honda CB 650F er IKKE nakenutgaven av Suzuki GSX 650F! :roll
Neida.. men prinsippet er det samme :thumleft
Samme merke, samme pris, samme motorvolum, men allikevel er vektforskjellen så stor. Hva er det som gjør denne CB650F'en 40 kg. lettere og hvordan har dem klart dette med tanke på at prisen også er den samme som GSX650F?

Jeg bare lurer... :-k
Nei, ikke helt det samme, nakenvarianten av GSX 650F heter, eller snarere het, siden den ikke lages lenger, GSF 650N Bandit, og den veide 215 kg våt. Altså en forskjell på 20 kilo
GSX650F veier vel over 240kg. så det blir heller 30KG. forskjell. Det må vel evt. være tidenes tyngste kåpe.... :scratch

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Banditmannen »

Honda CB 650F(208 kg våt) er nakenutgaven CBR 650F(211 kg våt)
Så Honda har vel gjort en vesentlig bedre jobb med bare 3 kg forskjell på naken vs kåpe, mot Suzukis 20(ikke 40) kg forskjell.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Banditmannen »

Bjerknez skrev:
Banditmannen skrev:
Bjerknez skrev:
Banditmannen skrev:
Bjerknez skrev:Honda CB650F som vel er nakenutgaven av GSX650F?
Selv denne veier hele 40 kg. mindre enn GSX650F. Den koster også omtrent like mye...

Så det hadde jo vert fint og kunne diskutert dette uten å gli over i noen stor merkediskusjon og hva som er best. Jeg snakker om vekt isolert sett her.
Om det ikke skal bli en merkediskusjon hadde kanskje vært greit å ikke blande korta...
Honda CB 650F er IKKE nakenutgaven av Suzuki GSX 650F! :roll
Neida.. men prinsippet er det samme :thumleft
Samme merke, samme pris, samme motorvolum, men allikevel er vektforskjellen så stor. Hva er det som gjør denne CB650F'en 40 kg. lettere og hvordan har dem klart dette med tanke på at prisen også er den samme som GSX650F?

Jeg bare lurer... :-k
Nei, ikke helt det samme, nakenvarianten av GSX 650F heter, eller snarere het, siden den ikke lages lenger, GSF 650N Bandit, og den veide 215 kg våt. Altså en forskjell på 20 kilo
GSX650F veier vel over 240kg. så det blir heller 30KG. forskjell. Det må vel evt. være tidenes tyngste kåpe.... :scratch
OK da, skal gi deg rett på den... :P :p :redface

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av KawaJens »

Bjerknez skrev:
Banditmannen skrev:
Bjerknez skrev:
Banditmannen skrev:
Bjerknez skrev:Honda CB650F som vel er nakenutgaven av GSX650F?
Selv denne veier hele 40 kg. mindre enn GSX650F. Den koster også omtrent like mye...

Så det hadde jo vert fint og kunne diskutert dette uten å gli over i noen stor merkediskusjon og hva som er best. Jeg snakker om vekt isolert sett her.
Om det ikke skal bli en merkediskusjon hadde kanskje vært greit å ikke blande korta...
Honda CB 650F er IKKE nakenutgaven av Suzuki GSX 650F! :roll
Neida.. men prinsippet er det samme :thumleft
Samme merke, samme pris, samme motorvolum, men allikevel er vektforskjellen så stor. Hva er det som gjør denne CB650F'en 40 kg. lettere og hvordan har dem klart dette med tanke på at prisen også er den samme som GSX650F?

Jeg bare lurer... :-k
Nei, ikke helt det samme, nakenvarianten av GSX 650F heter, eller snarere het, siden den ikke lages lenger, GSF 650N Bandit, og den veide 215 kg våt. Altså en forskjell på 20 kilo
GSX650F veier vel over 240kg. så det blir heller 30KG. forskjell. Det må vel evt. være tidenes tyngste kåpe.... :scratch
GSF650N har ei tør vekt på 215kg ikke våt.
Som eg sier så er GSXF en eldre sykkel og har derav brukt eldre bygge metoder som sikkert stammer fra GSF serien. Det koster å utvikle nye bygge metoder.

Svar