Hva er beste komfort sykkeltype.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
the 3 X
Innlegg: 21
Registrert: 22 aug 2014, 18:32
Motorsykkelen din: Honda Shadow

Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av the 3 X »

Jeg kjører selv en Honda Shadow, og kjenner fra tid til annen at min gamle skrott sliter fra tid til annen.

Det er i ryggen, (korsryggen) jeg kan kjenne det vist jeg har kjørt noen timer sykkel.

Kom i snakk med en annen motorsyklist som mente bestemt at en mer type terreng motorsykkel er det absolutt

mest komfortable å kjøre for kroppen...noen meninger om dette ?

Kjipt å bytte sykkel, bare for å oppleve at det ikke blir bedre..

Trodde alltid at det var disse Custom type syklene som gav best komfort å kjøre...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av AJ »

Jeg har ikke all verdens erfaring med cruisere ala Harley-Davidson, Moto Guzzi California, Victory og alle lignende modeller fra de japanske produsentene. Altså slett ingen ekspert på området... :redface
Men jeg har kjørt nye Moto Guzzi California 1400 nok til at jeg kan si at dette aldri vil være noen sykkel for meg. Nettopp pga. kjørestillingen. Nydelig motor, men altså ikke nydelig kjørestillingen, som etter kort tid gir meg ryggplager.
Jeg har en medfødt skjevhet nederst i ryggen, som i tidligere år satte meg ut av spill i lengre perioder da jeg hadde en jobb med mye bilkjøring.
Sittestillingen i bil ligner mye på den man har på en cruiser. Og det merker jeg når jeg kjører MC'er med en lav og nesten tilbakelent kjørestillingen.

For meg var løsningen en lett framoverlent kjørestilling med beina plassert på fothvilere i omtrent rett linje med ryggen. Forholdsvis bredt styre med mulighet for lett ryggstrekk framover er heller ikke så gæernt.
Veldig behagelig kjørestilling for meg og som har bidratt sterkt til at mine ryggplager forsvant etter et jeg begynte å kjøre MC.
Idag dukker plagene i ryggen opp bare unntaksvis og kun etter lengre kjøreturer med bil.

Oppreist kjørestilling som man får ved å kjøres de syklene jeg har hatt, betyr ikke sjelden at man eksponerer seg mer eller mindre for fartsvind. Men det er noe jeg fint tar med "på kjøpet" for en god kjørestilling uten ryggplager.
Mao. god komfort, slik jeg vurderer det :-) .

En annen åpenbar fordel med opprett kjørestilling, som man har på såkalte adventuresykler (BMW R1200 GS, Triumph Tiger Explorer, Moto Guzzi Stelvio, Yamaha Super Ténéré 1200., KTM Adventure osv.) er at man lett kan reise seg fra salen for å unngå ujevnheter i veien gjennom kroppen og ikke minst for å kjøre stående for å strekke ryggen og som en avlastning fra den statiske sittestillingen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av Bjerknez »

Min første sykkel var en cruiser (Yamaha XVS 1300) og den var jeg veldig fornøyd med (var jo ikke vant til noe annet) men merket at jeg også fikk vondt i ryggen på langturer. Grunnen var en veldig rett opp og ned sittestilling og uten ryggstøtte kunne jeg ikke kjøre veldig langt med denne uten å merke det i ryggen. Etter at jeg byttet til en gatesykkel (Street Triple R) så har jeg ikke hatt problemer med ryggen i det hele tatt. Så sant man ikke har ryggstøtte så mener jeg (vertfall i forhold til mine erfaringer) at en såkalt cruiser ikke er noe bedre egnet (for meg vertfall) til langturer enn andre sykler.

Så jeg har den samme erfaringen som deg.

Men vi er bygget forskjellig alle sammen. Noen trives best på cruisere, mens andre trives best på streetfightere og R-sykler.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av Cutless »

Hva med å starte i den andre enden: Hva er den mest naturlige vinkelen/posisjonen for ryggen og hoften?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av SuperMorten »

Jeg syns RT'n er en av de bedre når det kommer til sittestilling for en halvlang slask på 194.. :knegg På langtur er saken litt myk, men det kan lett løses ved å kjøre litt kortere
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av Kawagutten »

the 3 X skrev:Jeg kjører selv en Honda Shadow, og kjenner fra tid til annen at min gamle skrott sliter fra tid til annen.

Det er i ryggen, (korsryggen) jeg kan kjenne det vist jeg har kjørt noen timer sykkel.

Kom i snakk med en annen motorsyklist som mente bestemt at en mer type terreng motorsykkel er det absolutt

mest komfortable å kjøre for kroppen...noen meninger om dette ?

Kjipt å bytte sykkel, bare for å oppleve at det ikke blir bedre..

Trodde alltid at det var disse Custom type syklene som gav best komfort å kjøre...
På offroadere er det lett for å bli sittende litt for krumbøyd så passer ikke alle men de har bra vinkel for hofte og knær.
Supermotard kan være litt bedre der ryggvinkelen blir et par grader mer fremover så hvis du kan ha noen grader med fremoverlent sittestilling er det mye bedre for ryggen.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av AJ »

Kawagutten skrev: Supermotard kan være litt bedre der ryggvinkelen blir et par grader mer fremover så hvis du kan ha noen grader med fremoverlent sittestilling er det mye bedre for ryggen.
Men mange av disse supermotardene har mildt sagt elendige saler, harde og smale...
Ikke spesielt godt egnet til lengre turer. Det er i hvert fall min erfaring...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av freddy123 »

altså nå har ikke jeg den bredeste erfaringen på dette emnet enda, men har hatt noen turer på en rs125cc der man sitter foroverlent og da merka jeg det i nakke og skuldre på litt lengre distanser, på min nåværende harley så merker jeg at jeg blir litt stiv i skuldrene på lengre turer, men ikke vondt i ryggen som dere "gamlinger" nevner haha :lol

men skal jeg tippe beste sykkeltype til comfort så er det nokk nettopp disse turtraktorene som bmw r1200gs osv, jeg prøvesatt en del av disse på mc-messa og kan ikke nekte for at de var gode med skikkelig sete breit styre god vinkel på bein osv. så komfortmessig så tror jeg nok disse er best for det er nokk her man anstrenger minst muskler. var ihvertfall de jeg syntes virket mest komfortable på messa, men hvordan det kjennes ut etter 40-50 mil i salen på svingete veier aner jeg ikke for det har jeg ikke prøvd enda. :D

men du sliter med ryggen sier du , du får ikke kjøpt deg et sete med rygglene da, det finnes ihvertfall til min sportster, da får du kanskje avlastet og hvilt ryggen litt ? billigere å kjøpe nytt sete en ny sykkel dersom du trives godt ellers med sykkelen :D

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg synes jeg blir veldig låst på cruisere og kan bevege meg for lite mens jeg kjører.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av freddy123 »

hvordan får du beveget deg mere på sportstourern din ? sette du deg på passasjer salen litt så du kommer litt i høyden og så ned i førersete eller ? nei denne skjønte jeg ikke helt , man sitter vel på salen og der sitter man til man stopper og tar seg en liten hvil :-k

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av ATWindsor »

freddy123 skrev:hvordan får du beveget deg mere på sportstourern din ? sette du deg på passasjer salen litt så du kommer litt i høyden og så ned i førersete eller ? nei denne skjønte jeg ikke helt , man sitter vel på salen og der sitter man til man stopper og tar seg en liten hvil :-k
Uten at jeg har en cruiser, så er salen min mye lengre enn rumpa mi, så jeg kan fint flytte meg fram og tilbake på den.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av Kawagutten »

AJ skrev:
Kawagutten skrev: Supermotard kan være litt bedre der ryggvinkelen blir et par grader mer fremover så hvis du kan ha noen grader med fremoverlent sittestilling er det mye bedre for ryggen.
Men mange av disse supermotardene har mildt sagt elendige saler, harde og smale...
Ikke spesielt godt egnet til lengre turer. Det er i hvert fall min erfaring...
Det er min erfaring også men du får jo kjøpt comfort sal eller kan bygge den om.Dorsoduro 1200 er en jeg synes har bra sittestilling men trengte en comfortsal,Explorer også men må bytte ut salen som minner fælt om det å sitte på en murstein spesielt for meg som har noen skader.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av Tommas »

Tror det går mye på kroppsbygning, lengde på armer og ben - samt hvor "mobil" hofte og rygg er. Vekt har kanskje en ikke liten betydning også.
Det er jo folk som praktisk talt kjører verden rundt på hva som helst, så det er en løsning for alle.

Jeg er en tung, stor mann med lange bein og armer. Jeg sitter godt på R1200GS, men det kan faktisk bli noe litt for rett opp og ned for ryggen men det er flisespikk. Aldri kjørt så lange etapper uten "vondter" noe sted.
Cruiser har jeg kun kjørt i forbindelse med litt byttelåning på tur, passet meg ikke overhodet. Stor sportstourer (ikke mye erfaring, men prøvd noen forskjellige) passet meg veldig godt. Ducati 916 var til tider smertefullt, men fortsatt av de artigste syklene jeg har eid. Man sitter utrolig godt når det er litt aktiv kjøring. Ikke fult så bra når det er dumper eller lange transportetapper. Men, det var rett og slett verdt litt smerte i håndledd og hofta - og en liten krampe i ny og ne...

Personlig tror jeg de store tur-bmw'en (og andre sykler som likner på de) er det optimale av milslukere, men du får sikkert mange meninger om dette.

Som nevnt i en annen tråd, den sykkelen jeg har prøvesittet som umiddelbart har kjentes best ut og gitt best førsteinntrykkk av samtlige sykler jeg noensinne har prøvesittet: KTM Super Duke 1290R.
Passet som hånd i hanske, synd den koster 225k :-)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av Jompa »

Rart ingen har nevnt det enda, en sykkel med langt, flatt sete der du kan variere sittestillinga er langt bedre enn et sete som du uansett havner i ei grop på.
Og så må det være passelig langt ned til fothvilerne så hofta blir omtrent 90 grader.
Lett fremoverlent sittestilling gjør at du kan hvil deg på fartsvinden, bare å finne "comfortfarta".
Comfortfart og fartsgrense stemmer ikke nødvendigvis alltid.

Og til slutt, NYREBELTE gjør alltid underverker på langtur. Det støtter opp korsryggen i tillegg til å beskytte rygg og nyrer mot sjokk når man før eller siden treffer et hull i vegen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Hva er beste komfort sykkeltype.

Legg inn av Jarle »

Jeg brukte ryggstøtte på mine 2 custom sykler når jeg dro på lengre turer.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Svar