ACR Senior MC-kurs 29juni - 1 juli

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: ACR Senior MC-kurs 29juni - 1 juli

Legg inn av Snikkeren »

Da nærmer det seg. Bare en uke igjen no. :thumleft

Noen som vet hvordan det er med regler i forhold til GoPro når man kjører på bane? Regner med at kameraet må sikres på en eller annen måte?

Er det godt nok å feste det til motorvernbøylen? Eller må det sikres med noe sikkerhetssnor i tillegg?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: ACR Senior MC-kurs 29juni - 1 juli

Legg inn av sankyo »

På Vålerbanen ba de om ikke å bruke kamera. Så du bør høre med Senior MC først.
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: ACR Senior MC-kurs 29juni - 1 juli

Legg inn av Zadnez »

kant1 la jo ut film fra rudskogen, så det går nok bra
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: ACR Senior MC-kurs 29juni - 1 juli

Legg inn av hakhap »

SeniorMc tillater ikke filming med grunn I at de har støtte av forsikringsselskap og se skal holde seg til veitrafikk loven. Dette er på Rudskogen
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: ACR Senior MC-kurs 29juni - 1 juli

Legg inn av Snikkeren »

Det var da som F...... Jeg som akkurat har bestilt meg nytt GoPro kamera i anledning ACR.....
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: ACR Senior MC-kurs 29juni - 1 juli

Legg inn av Ashland »

Ett referat fra ACR må til om ikke annet for å vise hva andre gikk glipp av :roll Eller hur Snikkeren :vs

Tripptelleren stoppet etter en uke på tur på 3272km og en helt uforglemmelig uke på ACR :prop: Med enormt mye morro og til tider litt mye spenning...

En stund var det litt usikkert om det i hele tatt ble noe av kurset pga dårlig oppsluttning, men heldigvis valgte
Senior MC å avholde det, selv om det ble ett taps prosjekt.

Som bakgrunn av få deltagere, var det flust av instruktører og de stillte opp og kjørte sporvalg forran deg, lå etter å så på feil eller andre ting som burde rettes på. Alle spørsmål ble veldig grundig forklart, både en og to ganger, holdt ikke det, var de ikke sene om og ta deg med som passasjer for å vise ting i praksis.

Første halvdel av mandagen gikk med til briefing, regel gjennomgang og obligatoriske øvelser; unnamanøver / "elgtest",
nødbremsing med to og en hånd på styret, kjeglekjøring samt kjøring av sporvalg
Etter det ble vi oppdelt i to grupper, sakte og rask. Med 20min pass hver time
For min del regnet jeg med jeg passet best i sakte, siden Fazer´n ikke kan matche div 1000ccm samt kjøreferdigheter
og erfaringsnivå. Men etter å ligget bak andre en en halv dag, byttet jeg gruppe og fikk en dertil mye brattere
læringskurve :prf

Senior MC har alltid med seg en ambulanse når de avholder kurs - i tilfelle. Desverre kom denne i bruk temmelig fort
da en kjørte av banen og skadet seg, heldigvis ikke alvorlig og var tilbake på en ny sykkel dagen etter.
To andre deltagere fant det også for godt å hilse på grusen i svingene, men heldigvis holdt vi oss på hjulene. Noe jeg virkelig ikke vil oppleve en gang til, den erfaringen kunne jeg gjerne vært forruten :redface

Etterhvert som deltagerene ble varme i trøya, gikk det dertil fortere og nye terminer som støvel, mittstøtte og
eksospotte - skraping må tillføres i ordlisten.

I mine øyne oppførte Fazeren seg helt eksemplarisk på bane, selv om jeg gjerne skulle hatt litt mer "juce" iblandt. Men det holdt i massevis for min del til å skrape nedi med både fothvilere, gir og bakbrens shalter, eksospotte og knepucker,
dog under kontrollerte former :roll

Noe er i alle fall helt sikkert etter den siste uken - Dette blir det mer av, mye mer!
Enkelte ting må oppleves for å forstå og banekjøring er en av dem. En ting er det morsome og muligheten til å teste
hva sykkelen er god for, men mann blir også vanvittig godt kjent med både den og seg selv
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: ACR Senior MC-kurs 29juni - 1 juli

Legg inn av ATWindsor »

Fine bilder, jeg er dessverre(?) ikke tøff nok til å drive å skrape knærne nedi, men banekjøring er moro uansett.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: ACR Senior MC-kurs 29juni - 1 juli

Legg inn av mortenolb »

Du som akkurat har lært det: Tips for å få knærne nedi? :-)å :prop:

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: ACR Senior MC-kurs 29juni - 1 juli

Legg inn av Ashland »

mortenolb skrev:Du som akkurat har lært det: Tips for å få knærne nedi? :-)å :prop:
Det aller første jeg gjorde gæli var å "dra med meg" sykkelen når jeg lente meg over i svingene. Det var ikke sunt for mine 1/2meter brede og dertil lave fothvilere :sorry

God forankning og "løse armer" er første regel, len deg litt ut av sykkel´n, gi pent gass i det du slipper bremsen. Når du når tangeringspunktet i svingen gir du enda mer gass, som gjør att sykkelen retter seg opp. For å motvirke det lener du deg dertil mer ut.
Fant en egen teknikk på Fazer´n, fungerte veldig godt på ACR, men skal nok ikke gjennta det ute på landeveien tror jeg...

EDIT: Justering av pysepinnene uten bruk av vinkelsliper, feil sitte og kjøreteknikk...
SE3_2170 (Medium).JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Ashland den 04 jul 2015, 01:01, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: ACR Senior MC-kurs 29juni - 1 juli

Legg inn av mortenolb »

Takker! Satt litt å tenkte på det istad, faktisk, om jeg "drar med meg sykkelen ned" når jeg henger av. Må nok være litt mer avslappa i kroppen!

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: ACR Senior MC-kurs 29juni - 1 juli

Legg inn av Ashland »

Får bli med neste gang det er kurs på ACR, med tre dager har du goood tid til å korrigere kjøreteknikk :thumleft Det hjalp for min del

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: ACR Senior MC-kurs 29juni - 1 juli

Legg inn av mortenolb »

Ashland skrev:Får bli med neste gang det er kurs på ACR, med tre dager har du goood tid til å korrigere kjøreteknikk :thumleft Det hjalp for min del
Høres utsannsynlig gøy ut. Må definitivt på kurs på en av banene, men vanskelig å finne anledning :( Skulle bodd nærmere og hatt en annen jobb :P

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: ACR Senior MC-kurs 29juni - 1 juli

Legg inn av hakhap »

Hvis SeniorMc holder kurs der neste år så skal jeg få det med meg
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: ACR Senior MC-kurs 29juni - 1 juli

Legg inn av KTM950SMR »

Hørte at det var stor fare for at det ikke blir noe til neste år. Det var ca 25 stk der opp, da blir det ikke bærekraftig.....
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: ACR Senior MC-kurs 29juni - 1 juli

Legg inn av Ashland »

Helt riktig, dessverre :sorry

Arrangørene sa de ikke hadde somm mål å tjene penger på folk som hadde lyst å bli bedre mc førere. Men i løpet av en 10 års periode burdekursene på ACR, Gardemoen, Rudskogen og Vålerbanen gå i "0"
En ting er budsjettet, noe annet er jobben bak ett slik arrangement. Men de utelukket ikke att det kunne bli noe igjen til året :prop: :yeyeye

Svar