vurderer lett mc

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
natwil
Innlegg: 4
Registrert: 07 jul 2015, 21:27
Motorsykkelen din: 1982

vurderer lett mc

Legg inn av natwil »

Hei alle sammen,

Jeg vurderer å ta lett mc lappen i en alder av 33. fordi det skal settes opp bomstasjoner i hele mitt distrikt, inkludert 100m fra huset mitt. Mitt spørsmål er. Jeg har klasse B. Hvor billig kan jeg komme unna med lett lappen. Holder det med det obligatoriske? kjørelærere vil sikkert pushe på for flere kjøretimer "inntekt"Har kjørt moped i 17 år og kjører fortsatt mopeden på fine dager. Så er vant til 2 hjul og den kan også følge fartsgrensen fint, utenom i oppover bakker ;) så jeg vurderer lett mc, så jeg får litt mer kraft og vil bruke den som daglig kjøretøy fremfor bilen.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: vurderer lett mc

Legg inn av Snikkeren »

Hvorfor lett-MC? Prisen på lappen for lett blir vel den samme som for tung? Er jo samme pensum.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: vurderer lett mc

Legg inn av freddy123 »

her ville jeg uten tvil gått for tung mc lappen samme opplæring , men lett mc lappen er fortsatt litt billigere , men de få ekstra kronene for å ta tunglappen er det verdt da har du mye større utvalg i sykler og en sykkel som ikke er plagsom å kjøre lengre strekker på motorvei med pga liten motor lite moment osv, mye giring bare det kommer motbakker...

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: vurderer lett mc

Legg inn av JK95 »

Noen tusenlapper opp til tung ;)

natwil
Innlegg: 4
Registrert: 07 jul 2015, 21:27
Motorsykkelen din: 1982

Re: vurderer lett mc

Legg inn av natwil »

Ja. Høres mer fornuftigt ut. Hvordan tror dere det blir i forhold til antall kjøre timer? moped lett trimmet og lett MC er ikke så langt ifra hverandre. Som moped/tung mc. Kan vel fort bli endel flere kjøre timer og penger?

natwil
Innlegg: 4
Registrert: 07 jul 2015, 21:27
Motorsykkelen din: 1982

Re: vurderer lett mc

Legg inn av natwil »

Takker for disse raske svarene. høres virkelig bedre å gå for A. Kan da også kjøpe noe som jeg virkelig vil ha. Hva tror dere prisen kan komme på? med min bil/moped erfaring?

Brukeravatar
Jona88
Innlegg: 256
Registrert: 25 jan 2015, 16:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT07
Sted: Horten

Re: vurderer lett mc

Legg inn av Jona88 »

Får man i det hele tatt ta noe annet enn klasse A i en alder av 33 når det gjelder mc?? :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: vurderer lett mc

Legg inn av Bjerknez »

Totalt så betalte jeg rundt 25.000,- for Tung lappen og jeg tok den i fjor. Dette er total sum inkludert ALT. Dog hadde jeg fire frivillige timer samt en oppvarmingstime i tillegg, så man kan trekke fra rundt 4.000,-

Brukeravatar
hmhelland
Innlegg: 44
Registrert: 11 jun 2014, 14:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS - 2012
Sted: Stavanger

Re: vurderer lett mc

Legg inn av hmhelland »

Jeg tok A i fjor. Med det obligatoriske og noen kjøretimer bikker en fort 20k. Min havnet på rett over 21k ifølge fakturaloggen hos kjøreskolen.

Hadde ingen erfaring med MC, utenom moped i ungdommen, og 16 år med bil.

natwil
Innlegg: 4
Registrert: 07 jul 2015, 21:27
Motorsykkelen din: 1982

Re: vurderer lett mc

Legg inn av natwil »

husker jeg tok bil lappen i år 2000 for rett under 10 tusen. tidene forandrer seg. jeg kommer til å gå for A. var litt for opphengt a1 for jeg trodde A var så veldig mye dyrere. Kan da også kjøpe sykkel jeg alltid har hatt lyst på. BSA A65

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: vurderer lett mc

Legg inn av kjellv »

Jeg kjørte opp kl A for 3 år siden, hadde vel 4 kjøretimer utenom de obligatoriske kursene så vidt jeg husker. Sluttsummen kom på rett under 20k
Meningsløst å kjøre opp i A1 synes jeg, men er egentlig svært i tvil om det lar seg gjøre heller.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: vurderer lett mc

Legg inn av mortenolb »

Tror ikke det lar seg gjøre å ta A1 i din alder? Du kommer uansett til å finne ut at MC er en flott hobby, og da vil du ikke sitte der med A1 :prf
Angående pris så havna jeg vel på et sted mellom 20 og 25 lapper da jeg tok den i 2012. Husker ikke helt hvor mye, men et sted derimellom.

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: vurderer lett mc

Legg inn av Orion »

Tok A-lappen for et par år siden jeg også. Havna på nøyaktig 25.000,- inkl. ALT. Skal dog sies at jeg gjorde som du vurderer, og kjøpte lett MC etterpå, selv om jeg nettopp hadde fått lappen på tung.

Ser absolutt fordelene med lett MC kontra tung, så sant du ikke har planer om å kjøre motorvei. Billigere forsikring, billigere i drift, superenkel å manøvrere, tar mindre plass med tanke på parkering, sykkel er av mindre verdi ergo mindre fare for å bli frastjålet. Og skulle den bli frastjålet er det bedre å miste en sykkel til 40.000,- kontra 140.000,- uansett om du får det igjen på forsikring ;) Selv om andre forsvarer kjøp av tung MC betyr ikke det at det er det mest riktige for deg. Jeg ville uansett vurdert lappen på tung, i tilfelle du ønsker dette senere. Blir neppe billigere eller enklere å ta med årene heller. En investering for resten av livet :)


Sent from my iPod touch using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: vurderer lett mc

Legg inn av Bjerknez »

Orion skrev:Tok A-lappen for et par år siden jeg også. Havna på nøyaktig 25.000,- inkl. ALT. Skal dog sies at jeg gjorde som du vurderer, og kjøpte lett MC etterpå, selv om jeg nettopp hadde fått lappen på tung.

Ser absolutt fordelene med lett MC kontra tung, så sant du ikke har planer om å kjøre motorvei. Billigere forsikring, billigere i drift, superenkel å manøvrere, tar mindre plass med tanke på parkering, sykkel er av mindre verdi ergo mindre fare for å bli frastjålet. Og skulle den bli frastjålet er det bedre å miste en sykkel til 40.000,- kontra 140.000,- uansett om du får det igjen på forsikring ;) Selv om andre forsvarer kjøp av tung MC betyr ikke det at det er det mest riktige for deg. Jeg ville uansett vurdert lappen på tung, i tilfelle du ønsker dette senere. Blir neppe billigere eller enklere å ta med årene heller. En investering for resten av livet :)


Sent from my iPod touch using Tapatalk
Er bare delvis enig med deg her.

Det at den tar så mye mindre plass med tanke på parkering kan vel ikke være noe stort argument. Så mye mindre enn vanlige sykler er dem ikke. Sitter ikke med noe statistikk, men selv om sykkelen har mindre verdi/vekt/størrelse så kan det hende den også er lettere og omsette og frakte. Jeg tror det er like kjipt å miste en sykkel til 40.000,- som en til 200.000,- Som du skriver så er dem jo forsikret så økonomisk er man jo trygg uansett. Det som er kjipt er at man står uten sykkel...uansett pris.

Men ellers er jeg enig med deg. Motorvei med en 125cc kan jeg ikek se for meg er så spennende/behagelig nei og forsikringen er nok som du sier billigere og en 125cc er kanskje også billigere i drift.

Jeg tror nok en sylfersk eier av en splitter ny 125cc blir like lei seg som meg hvis sykkelen blir stjålet. :thumleft

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: vurderer lett mc

Legg inn av Orion »

Ville bare lufte noen tanker for å få trådstarter til å vurdere flere alternativ.

Dersom han prioriterer økonomi, i og med han nevner bompenger, tror jeg helt klart det billigste ville vært lett MC. Ta syklene jeg hadde til sammenligning. Honda MSX med 5,5liters tank vs Ducati Scrambler med 13,5liters tank. Jeg kjørte lenger på Hondaen før bensinlampa begynte å lyse, enn Ducatien. Det har selvsagt sin årsak, mer effekt og høyere fart, dog greit å få fram. Halvverer driftskostnadene bare der.

Et annet salgsargument er sikkerheten. Større fare for å kjøre seg ihjel på en tung kontra lett pga hastigheten. Selv om man gjerne ikke bør tenke i de banene. ;-)

Uansett lykke til med lappen hvis du bestemmer deg for det. Artig å ha noe å se frem til :-)


Sent from my iPod touch using Tapatalk

Svar