Bjerknez skrev:poulet_cavalier skrev:Bjerknez skrev:<snip>
En annen ting jeg lurer på gjelder mer generelt for slike typer sykler muligens, men har for meg at de fleste syklene i denne klassen har smalere bakdekk/fremdekk samt er høyere etc. Vil ikke dette kreve ganske ekstreme nedleggsvinkler for å opprettholde samme hastighet som en annen type sykkel? Eller tenker jeg litt feil nå?
180 grader feil :-)
Dekkbredden har veldig lite å si for nedleggsvinkel. Svingradius er mer styrt av avstand mellom framhjul og bakhjul.
Mulig jeg ordla meg litt feil her...
Bare så det er sagt, så tviler jeg ikke på adventure syklenes egenskaper da jeg har blitt imponert over disse ved flere annledninger. Men når man har smalere dekk samt sitter høyere på sykkelen så vil vel nedlegget komme raskere (grunnet mindre dekkbredde) samt nedleggsvinkelen virke mer ekstrem da man sitter høyere på sykkelen?
Jeg er litt på tynn is her, men prøver bare å forstå hvorfor feks. litersykler har større dekkbredde enn feks. sykler i 600cc klassen. Går det mest på utseendet elelr har det seg slik at bredere dekk gir bedre veigrep?
Bredere dekk gir først og fremst stabilitet, noe som trengs når avstanden mellom framdekk og bakdekk øker (wheelbase). Når det gjelder nedleggsvinkel er det stikk motsatt - jo smalere dekk og mindre nedlegg (sakset fra wikipedia):
This lean of the bike decreases the actual radius of the turn proportionally to the cosine of the lean angle. The resulting radius can be roughly approximated (within 2% of exact value) by:
snip1.JPG
where r is the approximate radius, w is the wheelbase, θ is the lean angle, δ is the steer angle, and φ is the caster angle of the steering axis.[9] As a bike leans, the tires' contact patches move farther to the side causing wear. The portions at either edge of a motorcycle tire that remain unworn by leaning into turns is sometimes referred to as chicken strips.
The finite width of the tires alters the actual lean angle of the rear frame from the ideal lean angle described above. The actual lean angle between the frame and the vertical must increase with tire width and decrease with center of mass height. Bikes with fat tires and low center of mass must lean more than bikes with skinnier tires or higher centers of mass to negotiate the same turn at the same speed.[9]
The increase in lean angle due to a tire thickness of 2t can be calculated as
snip2.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.