Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av jhn »

poulet_cavalier skrev:
Bjerknez skrev:Å DER... datt jeg av lasset... :lol
Vanlig ingeniørtriks dette - sprette fram med formler og algoritmer når man ikke klarer å si ting/argumentere på godt norsk ;-)

Det er ikke intuitivt men smalere dekk og høyere cog gir faktisk mindre nedlegg. Breie dekk gir stabilitet og ikke minst ser kulere ut. Dette er på langt nær hele bildet - tipper det ligger en god del forskning bak dekkene de bruker til Superbike..
Nei, ikke veldig intuitivt ... jeg ville anta, rent intuitivt, at dekkbredden ikke betyr noe for nedleggsvinkelen. Og det gjør heller ikke cog.
(men da må man se bort fra forskjellen på grepet til smale og brede dekk)
Men det betyr noe for hvor lett og kjapt det er å legge sykkelen ... og det motsatte for stabiliteten ... på en måte :-k

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ATWindsor »

jhn skrev:
poulet_cavalier skrev:
Bjerknez skrev:Å DER... datt jeg av lasset... :lol
Vanlig ingeniørtriks dette - sprette fram med formler og algoritmer når man ikke klarer å si ting/argumentere på godt norsk ;-)

Det er ikke intuitivt men smalere dekk og høyere cog gir faktisk mindre nedlegg. Breie dekk gir stabilitet og ikke minst ser kulere ut. Dette er på langt nær hele bildet - tipper det ligger en god del forskning bak dekkene de bruker til Superbike..
Nei, ikke veldig intuitivt ... jeg ville anta, rent intuitivt, at dekkbredden ikke betyr noe for nedleggsvinkelen. Og det gjør heller ikke cog.
(men da må man se bort fra forskjellen på grepet til smale og brede dekk)
Men det betyr noe for hvor lett og kjapt det er å legge sykkelen ... og det motsatte for stabiliteten ... på en måte :-k
Sitter man rett opp og ned, så betyr ikke cog noe, men kan man legge seg over, så har sykkelens cog noe å si, fordi vinkelen på sykkel + førers cog mot veien endres på enn annen måte når opprinnelig cog er i en annen høyde.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av jhn »

ATWindsor skrev:
jhn skrev:
poulet_cavalier skrev:
Bjerknez skrev:Å DER... datt jeg av lasset... :lol
Vanlig ingeniørtriks dette - sprette fram med formler og algoritmer når man ikke klarer å si ting/argumentere på godt norsk ;-)

Det er ikke intuitivt men smalere dekk og høyere cog gir faktisk mindre nedlegg. Breie dekk gir stabilitet og ikke minst ser kulere ut. Dette er på langt nær hele bildet - tipper det ligger en god del forskning bak dekkene de bruker til Superbike..
Nei, ikke veldig intuitivt ... jeg ville anta, rent intuitivt, at dekkbredden ikke betyr noe for nedleggsvinkelen. Og det gjør heller ikke cog.
(men da må man se bort fra forskjellen på grepet til smale og brede dekk)
Men det betyr noe for hvor lett og kjapt det er å legge sykkelen ... og det motsatte for stabiliteten ... på en måte :-k
Sitter man rett opp og ned, så betyr ikke cog noe, men kan man legge seg over, så har sykkelens cog noe å si, fordi vinkelen på sykkel + førers cog mot veien endres på enn annen måte når opprinnelig cog er i en annen høyde.
Eeh ... neei, jeg tror vinkelen mellom hele ekvipasjens samlede cog og veien er konstant ved en gitt fart, vekt og radius.

mekkern
Innlegg: 7589
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av mekkern »

Bredere dekk= lavere kurvehastighet(større rullemotstand også), men man har en større kontaktflate og kan gi gass tidligere i utgangen av svingen uten hjulspinn(overføre større motoreffekt).

Grunnen til at man må ha større nedlegg med bredere dekk er at ved bredere dekk kommer kontaktpunktet lengre ut av senter, 100mm dekk kontra 200mm dekk gir en forskyvning på 50mm som må kompenseres med mer nedlegg-jo høyere massesenter jo mindre må man legge over ekstra siden dette kommer lengre unna "dreiepunktet/kontaktpunktet"-dette blir litt spesiellt pga kombinasjon av gravitasjonen og sentrifugalkraften som påvirker i sving.

Høyere dekk-19"/21" kontra 17" har større omkrets og må også legges mer ned for å svinge like mye da disse "lager større sving" ved samme nedlegg.
Dette merkes godt hvis man sammenligner en tråsykkel med små hjul kontra store.(17" har blitt "standarden" på MC-fordekk ettersom 16" ble for nervøst)
Store og høye hjul gir også mer gyroeffekt og har mer motstand mot endringer -Hvilket gjør dem mer stabile men også mindre "raske" til å begynne svingen.

Mye av dette med dekkbredde er utseendemessig-en 125ccm 4T med 14 hk har ikke det største behovet for et 150 dekk for ikke å spinne ved pådrag ... :sk?
I tiden med GP racing var 125ccm de raskeste i svingene mens 500ccm var de tregeste, mellom 250 og 500 skilte det ofte ikke mer enn 1 sekund på rundetidene.
men de sykkeldekkene på 125ccm hadde ikke funket ut av svingene med 500ccm/180hk+ :P :p
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ATWindsor »

jhn skrev:
ATWindsor skrev:
jhn skrev:
poulet_cavalier skrev:
Bjerknez skrev:Å DER... datt jeg av lasset... :lol
Vanlig ingeniørtriks dette - sprette fram med formler og algoritmer når man ikke klarer å si ting/argumentere på godt norsk ;-)

Det er ikke intuitivt men smalere dekk og høyere cog gir faktisk mindre nedlegg. Breie dekk gir stabilitet og ikke minst ser kulere ut. Dette er på langt nær hele bildet - tipper det ligger en god del forskning bak dekkene de bruker til Superbike..
Nei, ikke veldig intuitivt ... jeg ville anta, rent intuitivt, at dekkbredden ikke betyr noe for nedleggsvinkelen. Og det gjør heller ikke cog.
(men da må man se bort fra forskjellen på grepet til smale og brede dekk)
Men det betyr noe for hvor lett og kjapt det er å legge sykkelen ... og det motsatte for stabiliteten ... på en måte :-k
Sitter man rett opp og ned, så betyr ikke cog noe, men kan man legge seg over, så har sykkelens cog noe å si, fordi vinkelen på sykkel + førers cog mot veien endres på enn annen måte når opprinnelig cog er i en annen høyde.
Eeh ... neei, jeg tror vinkelen mellom hele ekvipasjens samlede cog og veien er konstant ved en gitt fart, vekt og radius.
Det stemmer, men avstanden fra sykkelen til ekvipasjens cog er avhengig av høyden på sykkelens cog. Derfor er ikke sykkelens vinkel den samme, selv om den samlede ekvipasjens cog er det.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ATWindsor »

mekkern skrev:Bredere dekk= lavere kurvehastighet(større rullemotstand også), men man har en større kontaktflate og kan gi gass tidligere i utgangen av svingen uten hjulspinn(overføre større motoreffekt).

Grunnen til at man må ha større nedlegg med bredere dekk er at ved bredere dekk kommer kontaktpunktet lengre ut av senter, 100mm dekk kontra 200mm dekk gir en forskyvning på 50mm som må kompenseres med mer nedlegg-jo høyere massesenter jo mindre må man legge over ekstra siden dette kommer lengre unna "dreiepunktet/kontaktpunktet"-dette blir litt spesiellt pga kombinasjon av gravitasjonen og sentrifugalkraften som påvirker i sving.

Høyere dekk-19"/21" kontra 17" har større omkrets og må også legges mer ned for å svinge like mye da disse "lager større sving" ved samme nedlegg.
Dette merkes godt hvis man sammenligner en tråsykkel med små hjul kontra store.(17" har blitt "standarden" på MC-fordekk ettersom 16" ble for nervøst)
Store og høye hjul gir også mer gyroeffekt og har mer motstand mot endringer -Hvilket gjør dem mer stabile men også mindre "raske" til å begynne svingen.

Mye av dette med dekkbredde er utseendemessig-en 125ccm 4T med 14 hk har ikke det største behovet for et 150 dekk for ikke å spinne ved pådrag ... :sk?
I tiden med GP racing var 125ccm de raskeste i svingene mens 500ccm var de tregeste, mellom 250 og 500 skilte det ofte ikke mer enn 1 sekund på rundetidene.
men de sykkeldekkene på 125ccm hadde ikke funket ut av svingene med 500ccm/180hk+ :P :p
de fleste svinger har jo en radius på 100meter eller mer, disse millimeterene virker høyst teoretiske.

mekkern
Innlegg: 7589
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av mekkern »

ATWindsor skrev:
mekkern skrev:Bredere dekk= lavere kurvehastighet(større rullemotstand også), men man har en større kontaktflate og kan gi gass tidligere i utgangen av svingen uten hjulspinn(overføre større motoreffekt).

Grunnen til at man må ha større nedlegg med bredere dekk er at ved bredere dekk kommer kontaktpunktet lengre ut av senter, 100mm dekk kontra 200mm dekk gir en forskyvning på 50mm som må kompenseres med mer nedlegg-jo høyere massesenter jo mindre må man legge over ekstra siden dette kommer lengre unna "dreiepunktet/kontaktpunktet"-dette blir litt spesiellt pga kombinasjon av gravitasjonen og sentrifugalkraften som påvirker i sving.

Høyere dekk-19"/21" kontra 17" har større omkrets og må også legges mer ned for å svinge like mye da disse "lager større sving" ved samme nedlegg.
Dette merkes godt hvis man sammenligner en tråsykkel med små hjul kontra store.(17" har blitt "standarden" på MC-fordekk ettersom 16" ble for nervøst)
Store og høye hjul gir også mer gyroeffekt og har mer motstand mot endringer -Hvilket gjør dem mer stabile men også mindre "raske" til å begynne svingen.

Mye av dette med dekkbredde er utseendemessig-en 125ccm 4T med 14 hk har ikke det største behovet for et 150 dekk for ikke å spinne ved pådrag ... :sk?
I tiden med GP racing var 125ccm de raskeste i svingene mens 500ccm var de tregeste, mellom 250 og 500 skilte det ofte ikke mer enn 1 sekund på rundetidene.
men de sykkeldekkene på 125ccm hadde ikke funket ut av svingene med 500ccm/180hk+ :P :p
de fleste svinger har jo en radius på 100meter eller mer, disse millimeterene virker høyst teoretiske.
Legg en planke på bakken så kjører du sykkelen oppå planken med senter av dekket 50mm utenfor planken,
Etterpå kan du fortelle meg om det kun har en teoretisk betydning.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av AJ »

Da er innleggene om dekkbredde, COG, sykkeltype og nedleggsvinkel skilt ut og lagt i denne nye tråden.

Selv om tråden ikke har et tradisjonelt åpningsinnlegg regner jeg likevel med at de fleste som er interessert i temaet fort kommer inn i hva som er debattert.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Kenny_85 »

poulet_cavalier skrev:
Bjerknez skrev:Men hvordan stiller S1000R seg her kontra Street Triple R? Bare av ren nyskjerrighet...
S1000r = 56.7 tommer
Street 3r =54.9 tommer

= (ca.) Streeten er mer lettsvingt, men mindre stabil.
Hvor mye utgjør wheelbase på svingvillighet da?
Ser min gamle Monster S4R (som jeg angrer på at jeg solgte :sorry ) har wheelbase på 56.7 tommer.
Hadde egentlig tenkt å kjøpe en Monster 1200s, men lunkne reviews har gjort at jeg ikke slo til denne sesongen, og sitter litt på gjerdet fortsatt.

Lang wheelbase er noe jeg har hengt meg litt oppi på denne sykkelen.
Konkurentene er jo på ca 56 tommer +-, når en nærmer seg 60 tommer, så tenker jeg at det er mer passende for adv-sykler osv?
Denne har jo wheelbase på 59.5 tommer, jeg synes det høres mye ut, for en naken sykkel på norske veier?
Eller er jeg ute og sykler?
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av hakhap »

@Lordshaft :-k

BMW S1000RR Wheelbase 1425 mm / 56.1 in
KTM 1290 SA Wheelbase 1560 mm / 61.4 in
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av LordShaft »

Dette blir litt som med pumpe, vannkjøring og trykktap. Du kan regne ut med alle mulige formler å komme fram til nøyaktig meter vannsøyle i enden.
Men det stemmer aldri i praksis :lol

Teori og praksis er alltid to forskjellige ting :thumleft

Note4

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av ejs »

:mk
gaffelvinkel & etterslep er vel også faktorer..
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av RuneMC »

Bjerknez skrev:
RuneMC skrev:Istedenfor formler kan man tenke seg ytterpunkter - ta tråsykkel, veldig smale dekk og de går rundt svinger så det suser, men ikke mye nedlegg.

I motsatt ende Ducati Diavel med så bredt bakdekk at det måtte spesialfremstilles en ny profil for å gjøre det svingvillig nok (en profil som i prinsippet gir samme effekt som å ha et litt smalere dekk).
Med tanke på sammenligningen med tråsykkel så skriver du "...men ikke mye nedlegg"

Det vil vel si at smale dekk takler mindre nedlegg...? Er det det du mener?

I så fall er det jo nettopp det som stemmer med hva jeg selv tror... ?
Nei, jeg mente at svingen er den samme, begge svinger like bra, men MC'en må lene seg mer - og ergo trenger ikke tråsykkelen lene seg like mye med sine smalere dekk.

Men det blir kanskje for store forskjeller på vektfordeling osv, osv at det kanskje ikke er så godt eksempel likevel... dog kontrastyre en tråsykkel - det kan man si er veldig lett, nok å tenke på å svinge, så har du gjort det -> dvs det er enda mer ubevisst enn på en MC.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av simpson »

ejs skrev::mk
gaffelvinkel & etterslep er vel også faktorer..
Og forsprang......som er ett resultat av gaffelvinkel og gaffellengde.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av Snikkeren »

hakhap skrev:@Lordshaft :-k

BMW S1000RR Wheelbase 1425 mm / 56.1 in
KTM 1290 SA Wheelbase 1560 mm / 61.4 in
Jeg tenker at på grunn av det brede styret, så oppleves 1290 SA'en som mer lettsvingt. Men med samme nedlegget, så vil vel S1000RR'en trenge mindre nedlegg i samme hastighet på grunn av mindre wheelbase (som det heter på god nynorsk). Eller har jeg misforstått noe her?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar