Kan bilmekaniker skru MC lovlig?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
mabe
Innlegg: 2
Registrert: 07 jul 2015, 15:02
Motorsykkelen din: Din MC her

Kan bilmekaniker skru MC lovlig?

Legg inn av mabe »

Hei.
Første innlegg her, men håper noen gidder å svare.

Har lyst til å starte opp som MC-forhandler, men har ikke papirer som MC- eller bilmekaniker. For å holde kostnadene nede ønsker jeg derfor i oppstarten å samarbeide med et bilverksted om mekanikertjenester. Er det noen som vet om et godkjent bilverksted, hvor bilmekaniker har gått gjennom kurs på MC jeg vil forhandle, har lov til dette, eller om en godkjent MC-mekaniker har lov å skru på bil?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kan bilmekaniker skru MC lovlig?

Legg inn av RuneMC »

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... verksteder

Dvs den som er teknisk leder for reparasjoner må ha fagbrev for MC - men det er ikke noe i veien for at man kan ha fagbrev både på bil og MC.

SVV som godkjenner verkstedet - div krav til det også.
Regionvegkontoret fører eget databasert register over godkjente kjøretøyverksteder i sin region.
Men så kan det jo være slik at man har lærlinger/ufaglært personale ved siden av der den med fagbrev til syvende og sist har det formelle ansvaret og gjør kontroll på ferdig arbeide.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37866
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kan bilmekaniker skru MC lovlig?

Legg inn av AJ »

Hei mabe og vbelkommen hit til MCsiden.no :vs

MC-verkstedet jeg har brukt på de fleste av syklene mine drives av en med bilmekanisk bakgrunn fra Forsvaret. Hans godkjente verksmester har også bilmekanisk utdanning fra Danmark.
Verkstedet er godkjent MC-verksted.

Hva disse karene har av tilleggskursing på MC-mekanikk kjenner jeg ikke til.
Men at de kan skru MC kan jeg underskrive på.

Så jeg vil tro at en utdannet og godkjent bilmekaniker med tilleggsutdanning/kurs på MC, vil bli godkjent som fullverdig MC-mekaniker.
Har ikke inngående kunnskap om disse tingene, men det er det kanskje andre her inne som har.
Gi tråden litt tid så får du helt sikkert flere enn mitt noe ufullstendige svar... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kan bilmekaniker skru MC lovlig?

Legg inn av mekkern »

mabe skrev:Hei.
Første innlegg her, men håper noen gidder å svare.

Har lyst til å starte opp som MC-forhandler, men har ikke papirer som MC- eller bilmekaniker. For å holde kostnadene nede ønsker jeg derfor i oppstarten å samarbeide med et bilverksted om mekanikertjenester. Er det noen som vet om et godkjent bilverksted, hvor bilmekaniker har gått gjennom kurs på MC jeg vil forhandle, har lov til dette, eller om en godkjent MC-mekaniker har lov å skru på bil?
Kravene står her:https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-05-13-589

Godkjent Bilverksted (ikke 01-02-03) har lov til dette-hvis de har løftebord.
Men ville selv ikke satt inn mc for service til noen som ikke har nødvendig kompetanse på MC-i dag er det alt for mye elektronikk som er spesifik på mc kontra OBD2 som de fleste biler har.
man kan også ha fagbrev kun som motorsykkelmekaniker og relevant praksis-DA kan man IKKE skru bil uten at teknisk leder ved verkstedet har fagbrev og relevant praksis for aktuell kjøretøygruppe.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mabe
Innlegg: 2
Registrert: 07 jul 2015, 15:02
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kan bilmekaniker skru MC lovlig?

Legg inn av mabe »

Takker for alle svar. Da er det i alle fall en mulighet å få et kombinert bil/mc verksted uten alt for store kostnader. At det ikke er ideelt er jeg enig i.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Kan bilmekaniker skru MC lovlig?

Legg inn av Andreas »

Slik jeg fikk det forklart en gang, så kan en som har fagbrev som mekaniker på tunge kjøretøy (lastebil, buss osv), være teknisk leder på et verksted som både driver med MC og bil. Men en faglært MC-mekaniker kan ikke være teknisk leder på et lastebilverksted.. :-k

Men det beste og enkleste er vell å henvende seg direkte til nærmeste Vegvesen. Vet også at det er flere MC-sjapper som lovlig driver verksted på disp fra Vegvesenet f.eks pga verkstedets lille størrelse og har andre "bevis" for teknisk kompetanse.

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Kan bilmekaniker skru MC lovlig?

Legg inn av Lasse Liten »

Har fulgt med på denne tråden, jeg jobber på et lastebilverksted. Vi har også en løftebukk for personbiler og tar innimellom inn noen (typisk bilene til gode lastebilkunder). Vi hadde statens sprayvesen på besøk her forleden, og jeg spurte hva som skulle til for at vi ble godkjent MC verksted også, han sa at det var litt ulik praksis rundt i landet, men at det stort sett kun er løftebord som skal til. Det med fagbrev har de gått vekk i fra, fordi det er tilnærmet umulig å få seg et slikt fagbrev mange steder i landet (så få MC verskteder).
Alle de tekniske systemene som finnes på MC finnes jo på lastebiler og personbiler for lenge siden, så skjønner at en godkjenning kan gies den veien, omvendt er jo en helt annen planet. Lastebiler har trykkluftbremser og krever et stort testapparat for å kunne gjennomføre en PKK. MC har ikke noen kontrollkrav (OMFG!!!) .
De som mener at nyere mcér er avansert og derfor vanskelig å skru på, ja -målt mot eldre mc og oldschool mekanikerkompetanse, men en moderne kjøretøymekaniker som er vant til å bruke diagnoesutstyr og som er vant til å bruke oppslagsverk og sjekklister så er jo en MC barnemat å skru på..
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Svar