Politibil og irritasjon

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev:
gsx750_80 skrev:
Bjerknez skrev:Så det du mener er at å bryte fartsgrensen og ligge i 70km/t i 50 sone samt droppe tegngivining i rundkjøringer OG kjøre uten bremselys på en side rettferdigjøres ved at man skal rekke frem til noe som ikke er "alvorlig"?

Er det ikke alvorlig å kjøre såpass fort i 50-sone? Hvilke signaler mener du det sender andre som ferdes i trafikken?

EDIT:
Som nevnt kan det være andre grunner til at denne bilisten ble stoppet, så dette bør ikke vektlegges stort her. Følte bare en viss bismak av dobbeltmoral...

Men som sagt, hvis politiet har hjemmel til å kjøre fortere enn oss andre når dem ikke er i utrykkning så er det greit. Hvis ikke, så blir jeg litt betenkt.
Du setter spørsmålstegn ved hvilke signal som sendes av politiet når de kjører for fort, og snakker om deres dobbeltmoral ved samtidig
å bøtelegge folk for fartsovertredelser.
Selv skrev du nylig om hvordan du kunne "cruise" gjennom en sving som nylig var åsted for en dødsulykke, i 130 km/t.

Du later til å synes at det er feil at politiet bryter fartsgrenser, mens det er lite som tyder på selvkritikk når det gjelder dine egne.
Samtidig snakker du om dobbeltmoral hos andre.
Du burde kanskje feie for egen dør.
Det er en vesentlig forskjell som du burde tenke over før du "dømmer" andre.
Politiet har som jobb og hever lønn for å håndheve loven, Bjernez og de fleste andre av oss gjør ikke det.
Du burde skjønne dette.
Du har dine egne fortolkninger.
mvh

-gsx750_80

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Fjeldern »

Milk1ng skrev:Patruljebiler, altså uniformerte biler under oppdrag kan fravike skilt- og hastighetsbestemmelser. Bruk av lys og lyd bestemmes av tjenestemennene.

Så ja, det kan altså rettferdiggjøres. Må også huske på at disse er godt trent og skal klare å kontrollere en bil i utryknings hastigheter. 70 i 50 sone burde vel derfor ikke være noe problem.

Det at han droppet tegngivning er jo så klart utrolig dårlig og at bilen manglet et bremselys bak kan jo være noe som skjedde under turen.
"Kan ha skjedd under turen" må en vanlig person diskutere lenge med (riktig/feil?) politi om, og dem får sikkerts varsel som de fleste andre nyere biler når ei pære ryker.
Tegngiving, og feil tegngiving kan være botgrunn, eller ihvertfall advarsel fra politiet. Så her også burde dem jo skjerpe seg.

Det med at poliet har blitt att i 200 km/t og dem hadde opplæring og bil som tåler det, betyr jo bare at Petter Solberg, i en Lamborghini er fraskrevet alle trafikkregler. BMWen min er sperret på 220. Da er det bygd for 220.

Politiet på Kongsvinger holdt på å fronte med en bil som hadde kamera i fronten, og vi prater nødbrems så hjula sto for at det akkurat ikke skulle smelle. Dagen etter pratet politet på vinglete kjøring som kunne endt i påkjørsel av noen (mobil bruk i tilfellet), men ser ikke på sin egen hendelse i det hele tatt.

Norges rekorden i fartsmåling (prøvekjøring av BMW I8) tok motorsykkel politiet FLERE gjennomsnittsmålinger før han stoppet han. Altså, han stoppet han ikke med en gang, men fulgte like godt etter i samme hastighet. Mener det var 240ish?
Han hadde ingen grunn til å ta mer enn en måling som jeg har sett av saken. Og kommentarene fra politiet var som "ingen burde kjøre så fort" "helt vanvittig at det går ann" "ingen kjører trygt i så høy hastighet". Og ingen påpeker da at politiet fulgte etter i samme hastighet, og tok heller ikke å stoppet mannen med en gang heller..

Finnes flere eksempler (som den fotoboksen i 200 etter fullført trening mm) hvor politiet redder sine egne, og ikke kommer med en beklagelse engang.
Vi på Eidskogen har jo hatt en viss person framme i media gjentatte ganger (for andre ting enn hastighet)...
Men er vel goden av å være politi, og så skal det bemerkes at Norge generelt, har noen av de beste politifolkene på verdens basis.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av AJ »

Er ganske sikker på at Milk1ng har rett i sine kommentarer, med henvisning til Vegtrafikkloven og Trafikkreglene:

Bilde

Bilde

(https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... ikkreglene)

Det som ikke er greit er politipatruljer gjennomgående holder såhøy fart over fartsgrensene at de nærmest "oppfordrer" den øvrige trafikken til å gjøre det samme. Det gir dårlige signaler og må sies å være trafikkumusikalsk av politiet, for å si det slik .

Men at polititjenestepersonell kan fravike hastighetsbestemmelsene i enkeltoppdrag i tilfeller hvor dette vurderes som hensiktsmessig og formålstjenlig, så kan de altså det.

Kjenner selv til tilfeller hvor sivile utrykningskjøretøy har kjørt både uten lys og i høy fart i tilfeller "hvor det er nødvendig", som det heter i Vegtrafikkloven.
Og man kan selv tenke seg tilfeller hvor det er nødvendig å komme fort fram uten å blålegge hele landskapet med lyd og lys for å gjøre jobben lettere når politiet ankommer åstedet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av kalleklovn »

JohnnyTh skrev:Husk og på at mange nyutdanede politifolk har svært lite erfaring med bilkjøring.
De må ta førerkort mens de går på politihøyskolen, men de er fremdeles studenter og bor i Oslo så bil kjører de ikke. For mange så er patruljebilen den første bilen de kjører på egen hånd.

Tror ikke vi skal forvente så veldig mye av alle politifolk. Selv om de har vært på kurs.
Det du skriver her er bare tull. Det er ett krav at man SKAL inneha førerkort klasse B før man begynner på skolen. Les fra PHS.no.
Mener ikke virke irritert her, bare så det er sagt :P PS: Finnes politihøgskole i Oslo, Bodø, Stavern og Kongsvinger, så alle går ikke i Oslo og tar t-banen eller trikk hver dag ;)
Sist redigert av kalleklovn den 29 jun 2016, 08:29, redigert 1 gang totalt.
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av 45316 »

Som kalleklovn sier er det et krav med klasse B. Men vet dog at har blitt gjort unntak grunnet innkvotering. I de tilfellene har de måtte kjørt opp før praksis starter (2. Året).

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av kalleklovn »

Bare for å sette strek under dette med høyere fart enn lovligfartsgrense: Politiet har lov til å bryte fartsgrensen ved flere anledninger. Ved måling av annet kjøretøy, ved utrykning og ved oppdrag av mindre "alvorlig" art. Som hovedregel er det operasjonsleder som avgjør hvorvidt politiet skal kjøre utrykning eller ikke. (Dette gjelder oppdrag) Det er spesielt ved måling av andre kjøretøy og mindre "alvorlige" oppdrag at politeit kjører fort uten blålys og/eller sirener. Grunnene til dette igjen kan være mange. Ved måling sier det seg selv at det er dumt å blotte seg som politibil, spesielt hvis den er uniformert når man ligger etter en annen bil. Ved mange forhold som blandt annet pågående innbrudd eller andre oppdrag som krever taktisk kjøring, er det SVÆRT lite lurt å dundre på med blått og sirener når man nærmer seg stedet. Bare se alle jalla amerikanske filmer og serier der politiet blotter seg enhver gang.

Med dette sagt, skal jeg ikke rettferdiggjøre kjøringen Bjerknez opplevde, eller det som fremkommer i media. Jeg mener bare at det er riktig å få frem riktig informasjon her og ikke synsing som flere her driver med. Gjør gjerne som AJ, søk og finn god informasjon før man skriver.
Sist redigert av kalleklovn den 29 jun 2016, 08:27, redigert 1 gang totalt.
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av kalleklovn »

45316 skrev:Som kalleklovn sier er det et krav med klasse B. Men vet dog at har blitt gjort unntak grunnet innkvotering. I de tilfellene har de måtte kjørt opp før praksis starter (2. Året).

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
I flere tilfeller kan jeg legge til at studenter stryker på oppkjøring, altså utrykning, da de har total mangel på kjøreferdigheter. Dette har skjedd flere ganger de siste årene bare her på Østlandet.
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Geiroe »

Å inneha førekort betyr bare at du besto førerprøven, og at det nå anses trygt at du kan fortsette å lære på egenhånd. Dersom du bor i Oslo og studerer, ikke eier bil og tar trikken, blir det ikke så mye kjøretrening.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av kalleklovn »

Geiroe skrev:Å inneha førekort betyr bare at du besto førerprøven, og at det nå anses trygt at du kan fortsette å lære på egenhånd. Dersom du bor i Oslo og studerer, ikke eier bil og tar trikken, blir det ikke så mye kjøretrening.
Det er helt klart, og kravet på alder er at man er 20 år det året man søker. Så hvis man har hatt lappen fra man er 18 er det lite erfaring. Det er det ingen tvil om. Jeg reagerte bare på hvordan det hele ble skrevet, for det var feil.
Det er ingen tvil om at jo yngre man er, jo dårligere er man bak rattet. Men som jeg også skriver kan man fint stryke på oppkjøring da det kommer til utrykningslappen. :thumleft
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av JohnnyTh »

kalleklovn skrev:
JohnnyTh skrev:Husk og på at mange nyutdanede politifolk har svært lite erfaring med bilkjøring.
De må ta førerkort mens de går på politihøyskolen, men de er fremdeles studenter og bor i Oslo så bil kjører de ikke. For mange så er patruljebilen den første bilen de kjører på egen hånd.

Tror ikke vi skal forvente så veldig mye av alle politifolk. Selv om de har vært på kurs.[/quot
Det du skriver her er bare tull. Det er ett krav at man SKAL inneha førerkort klasse B før man begynner på skolen. Les fra PHS.no.
Mener ikke virke irritert her, bare så det er sagt :P PS: Finnes politihøgskole i Oslo, Bodø, Stavern og Kongsvinger, så alle går ikke i Oslo og tar t-banen eller trikk hver dag ;)
Mener du seriøst at man er en dyktig sjåfør når man har fått et førerkort og ei uke på kurs? Du har selvsagt rett i at ikke alle går på skolen i Oslo, men jeg går ut i fra at de fleste studenter ikke har så mye penger. Koster å ha bil.

Jeg har en bekjent i Oslo politiet og han sier det er skremmende hvor dårlig mange er til å kjøre bil, men at det er forståelig ut fra hvor lite de har kjørt før de begynner å jobbe i politiet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av JohnnyTh »

kalleklovn skrev:
Geiroe skrev:Å inneha førekort betyr bare at du besto førerprøven, og at det nå anses trygt at du kan fortsette å lære på egenhånd. Dersom du bor i Oslo og studerer, ikke eier bil og tar trikken, blir det ikke så mye kjøretrening.
Det er helt klart, og kravet på alder er at man er 20 år det året man søker. Så hvis man har hatt lappen fra man er 18 er det lite erfaring. Det er det ingen tvil om. Jeg reagerte bare på hvordan det hele ble skrevet, for det var feil.
Det er ingen tvil om at jo yngre man er, jo dårligere er man bak rattet. Men som jeg også skriver kan man fint stryke på oppkjøring da det kommer til utrykningslappen. :thumleft
Hva var feil?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av kalleklovn »

JohnnyTh skrev:
kalleklovn skrev:
JohnnyTh skrev:Husk og på at mange nyutdanede politifolk har svært lite erfaring med bilkjøring.
De må ta førerkort mens de går på politihøyskolen, men de er fremdeles studenter og bor i Oslo så bil kjører de ikke. For mange så er patruljebilen den første bilen de kjører på egen hånd.

Tror ikke vi skal forvente så veldig mye av alle politifolk. Selv om de har vært på kurs.[/quot
Det du skriver her er bare tull. Det er ett krav at man SKAL inneha førerkort klasse B før man begynner på skolen. Les fra PHS.no.
Mener ikke virke irritert her, bare så det er sagt :P PS: Finnes politihøgskole i Oslo, Bodø, Stavern og Kongsvinger, så alle går ikke i Oslo og tar t-banen eller trikk hver dag ;)
Mener du seriøst at man er en dyktig sjåfør når man har fått et førerkort og ei uke på kurs? Du har selvsagt rett i at ikke alle går på skolen i Oslo, men jeg går ut i fra at de fleste studenter ikke har så mye penger. Koster å ha bil.

Jeg har en bekjent i Oslo politiet og han sier det er skremmende hvor dårlig mange er til å kjøre bil, men at det er forståelig ut fra hvor lite de har kjørt før de begynner å jobbe i politiet.
Nei, det mener jeg så absolutt ikke, jf. siste innlegget jeg skrev. Jeg vet at det er flere "dårlige" sjåfører. Jeg er helt enig med deg i forhold til akkurat dette. Det jeg reagerte på var at du skrev "De må ta førerkort mens de går på politihøyskolen, men de er fremdeles studenter og bor i Oslo så bil kjører de ikke. For mange så er patruljebilen den første bilen de kjører på egen hånd.". Og det er ikke riktig.

Men slik jeg forstår deg JohnnyTh, så er vi vel egentlig ganske enige når det kommer til biten med erfaing og kjøring. :)
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Online
Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 466
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av Canutus »

Det e no litt artig og skremmende å se hvor mye folk her synser og mener om en hel yrkesgruppes kjøreferdigheter, selv om her nok menes nyutdannede... men selv det stille jeg meg litt undrende til. :redface
At det er store forskjeller i kjøreferdigheter innad i politiet tviler jeg ikke på, men det er det jaggu ellers i samfunnet også, og ett sted må man begynne og i politiet vil en normalt utvikle kjøreferdighetene vesentlig raskere en gjennomsnittet. Generelt syns jeg det er helt grei kjøring av tjenestebiler. Er vel nesten større irritasjon at det danner seg kø når politiet er ute og kjører midt på lyse dagen. En ting jeg er ganske sikker på, er at det er flere tullegalemathiaskjørere blandt mc-folk enn i politiet.
At de har noe tullekjøring kan godt hende, men bakgrunnen vet vi svært lite om. Kansje det var under nettopp opplæring....

Har selv tatt 160-lappen (politiet har noe tilleggskurs som går på biljakt/forfølging), og under opplæringen kjører man med erfaren instruktør og gjerne to medelever, og mye evaluering.
På kurset hadde jeg en medelev som jeg bare tenkte "herlighet :[-( " , Det interressante var hvor forskellig vi kjørte i begynnelsen, til hvor likt vi kjørte/handlet på slutten av kurset. Alle på min bil bestod oppkjøring, men av 12, var det vel 3 stryk (én strøk flere ganger).
Jeg hadde hatt A og B lappen (og kjørt bil) i ca 15år da jeg tok 160, og syns jeg har behersket bilkjøring bra. Allikavel hadde jeg mye igjen for veiledningen og tilbakemeldingene på kurset.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av JohnnyTh »

kalleklovn skrev:
JohnnyTh skrev:
kalleklovn skrev:
JohnnyTh skrev:Husk og på at mange nyutdanede politifolk har svært lite erfaring med bilkjøring.
De må ta førerkort mens de går på politihøyskolen, men de er fremdeles studenter og bor i Oslo så bil kjører de ikke. For mange så er patruljebilen den første bilen de kjører på egen hånd.

Tror ikke vi skal forvente så veldig mye av alle politifolk. Selv om de har vært på kurs.[/quot
Det du skriver her er bare tull. Det er ett krav at man SKAL inneha førerkort klasse B før man begynner på skolen. Les fra PHS.no.
Mener ikke virke irritert her, bare så det er sagt :P PS: Finnes politihøgskole i Oslo, Bodø, Stavern og Kongsvinger, så alle går ikke i Oslo og tar t-banen eller trikk hver dag ;)
Mener du seriøst at man er en dyktig sjåfør når man har fått et førerkort og ei uke på kurs? Du har selvsagt rett i at ikke alle går på skolen i Oslo, men jeg går ut i fra at de fleste studenter ikke har så mye penger. Koster å ha bil.

Jeg har en bekjent i Oslo politiet og han sier det er skremmende hvor dårlig mange er til å kjøre bil, men at det er forståelig ut fra hvor lite de har kjørt før de begynner å jobbe i politiet.
Nei, det mener jeg så absolutt ikke, jf. siste innlegget jeg skrev. Jeg vet at det er flere "dårlige" sjåfører. Jeg er helt enig med deg i forhold til akkurat dette. Det jeg reagerte på var at du skrev "De må ta førerkort mens de går på politihøyskolen, men de er fremdeles studenter og bor i Oslo så bil kjører de ikke. For mange så er patruljebilen den første bilen de kjører på egen hånd.". Og det er ikke riktig.

Men slik jeg forstår deg JohnnyTh, så er vi vel egentlig ganske enige når det kommer til biten med erfaing og kjøring. :)
Mulig jeg har feil her men jeg har forstått det slik at førerkort klasse B er et krav som de må ta mens de går på skolen hvis de har fått unntak fra å allerede ha førerkortet når de begynner.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Politibil og irritasjon

Legg inn av kalleklovn »

JohnnyTh skrev:
kalleklovn skrev:
JohnnyTh skrev:
kalleklovn skrev:
JohnnyTh skrev:Husk og på at mange nyutdanede politifolk har svært lite erfaring med bilkjøring.
De må ta førerkort mens de går på politihøyskolen, men de er fremdeles studenter og bor i Oslo så bil kjører de ikke. For mange så er patruljebilen den første bilen de kjører på egen hånd.

Tror ikke vi skal forvente så veldig mye av alle politifolk. Selv om de har vært på kurs.[/quot
Det du skriver her er bare tull. Det er ett krav at man SKAL inneha førerkort klasse B før man begynner på skolen. Les fra PHS.no.
Mener ikke virke irritert her, bare så det er sagt :P PS: Finnes politihøgskole i Oslo, Bodø, Stavern og Kongsvinger, så alle går ikke i Oslo og tar t-banen eller trikk hver dag ;)
Mener du seriøst at man er en dyktig sjåfør når man har fått et førerkort og ei uke på kurs? Du har selvsagt rett i at ikke alle går på skolen i Oslo, men jeg går ut i fra at de fleste studenter ikke har så mye penger. Koster å ha bil.

Jeg har en bekjent i Oslo politiet og han sier det er skremmende hvor dårlig mange er til å kjøre bil, men at det er forståelig ut fra hvor lite de har kjørt før de begynner å jobbe i politiet.
Nei, det mener jeg så absolutt ikke, jf. siste innlegget jeg skrev. Jeg vet at det er flere "dårlige" sjåfører. Jeg er helt enig med deg i forhold til akkurat dette. Det jeg reagerte på var at du skrev "De må ta førerkort mens de går på politihøyskolen, men de er fremdeles studenter og bor i Oslo så bil kjører de ikke. For mange så er patruljebilen den første bilen de kjører på egen hånd.". Og det er ikke riktig.

Men slik jeg forstår deg JohnnyTh, så er vi vel egentlig ganske enige når det kommer til biten med erfaing og kjøring. :)
Mulig jeg har feil her men jeg har forstått det slik at førerkort klasse B er et krav som de må ta mens de går på skolen hvis de har fått unntak fra å allerede ha førerkortet når de begynner.
"
Du må:

Være fylt (eller fylle) minst 20 år i løpet av det året det søkes om opptak
Være norsk statsborger innen søknadsfristen 1. mars
Ha minimum karakteren 3 i norsk hovedmål (skriftlig) fra videregående skole (snitt av standpunkt og eksamen)
Ha gyldig førerkort klasse B innen søknadsfristen 1. mars"
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Svar