Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av tagesk »

jongsanim skrev: Likte enda bedre Balansekunst som også tar for seg mennesker i India, kastesystemet, forventninger, osv,....
Intet mindre enn en fantastisk bok!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av gsx750_80 »

Classic Bike (S) nr 1, 2015, tok for seg følgende motorsykkelrelaterte bøker:
The Mint, av T.E. Lawrence
Big Sid's Vincati, av Matthew Biberman
Shop Class as Soulcraft, av Matthew B. Crawford
Zen and the art of motorcycle maintenance, av Robert M. Pirzig
Jupiter's travels, av Ted simon
The motorcycle diaries, av Che Guevara
The perfect vehicle, what is it about motorcycles, av Melissa Pierson
Grønlandsskogen, av Stefan Seeberg
På motorcycel til kapstaden, av Jørgen Bitsch
Riding the edge, av Dave Barr
Sympathy for the devil, Howard Marks
Riding Man, av Mark Gardiner

Selv har jeg kun lest "Zen and the art...", men akkurat bestilt Jupiter's travels og "The perfect vehicle..."
0.01 pund per bok, på amazon, men rundt 170 NOK inkl.frakt.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg startet på bokserien The First Law av Joe Abercrombie i midten av November og har siden da fullført følgende bøker:
The Blade Itself (#1 The First Law)
Before They Are Hanged (#2 The First Law)
Last Argument of Kings (#3 The First Law)

Nå er jeg på slutten av "Best Served Cold" Som er satt i samme univers som en etterfølger av de tre bøkene over.

Utrolig bra bokserie som anbefales på det varmeste om du liker Fantasy.

I høst 2014 leste jeg bøkene i The Stormlight Archive serien til Brandon Sanderson:
The Way of Kings
Words of Radience

Helt klart noe av det beste jeg har lest. Venter i spenning på tredje bok!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Toven

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Toven »

Leser for tiden "Normandie 1944"
Bilde

Neste på lista er "Seilas med døden", om norske krigsseilere

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av mortenolb »

Er mest på "ung voksen" aka. fjortisjente type bøker, Eg!

I 2014 leste jeg Gone girl, paper towns, an abundance of Katherines og Will Grayson, Will Grayson.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Tommas »

Holder fortsatt koken med omtrent 3-4 bøker per mnd. Denne helgen ble det denne, som var bra!

What It Is Like to Go to War

In 1968, at the age of twenty-three, Karl Marlantes was dropped into the highland jungle of Vietnam, an inexperienced lieutenant in command of a platoon of forty Marines who would live or die by his decisions. Marlantes survived, but like many of his brothers in arms, he has spent the last forty years dealing with his war experience. In What It Is Like to Go to War, Marlantes takes a deeply personal and candid look at what it is like to experience the ordeal of combat, critically examining how we might better prepare our soldiers for war. Marlantes weaves riveting accounts of his combat experiences with thoughtful analysis, self-examination, and his readings—from Homer to The Mahabharata to Jung. He makes it clear just how poorly prepared our nineteen-year-old warriors are for the psychological and spiritual aspects of the journey.


http://smile.amazon.com/What-Like-War-K ... +marlantes

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Tommas »

Snikendeugle, jeg har lest First Law serien. Bra saker!

Har du prøvd denne av Steven Erikson? Noe av det beste jeg har lest i fantasy så langt (er på bok 8 av 10).


Gardens Of The Moon: (Malazan Book Of The Fallen 1)

Bled dry by interminable warfare, infighting and bloody confrontations with Lord Anomander Rake and his Tiste Andii, the vast, sprawling Malazan empire simmers with discontent.


Even its imperial legions yearn for some respite. For Sergeant Whiskeyjack and his Bridgeburners and for Tattersail, sole surviving sorceress of the Second Legion, the aftermath of the siege of Pale should have been a time to mourn the dead. But Darujhistan, last of the Free Cities of Genabackis, still holds out - and Empress Lasseen's ambition knows no bounds.


However, it seems the empire is not alone in this great game. Sinister forces gather as the gods themselves prepare to play their hand...

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Tommas »

Og da var "Balansekunst" lastet ned for lesing. Man skal ta med seg gode tips.

Må forøvrig si at jeg likte Shantaram veldig godt. Alkymisten også, synes de begge er verdt å lese.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Snikendeugle »

Tommas skrev:Snikendeugle, jeg har lest First Law serien. Bra saker!

Har du prøvd denne av Steven Erikson? Noe av det beste jeg har lest i fantasy så langt (er på bok 8 av 10).


Gardens Of The Moon: (Malazan Book Of The Fallen 1)

Bled dry by interminable warfare, infighting and bloody confrontations with Lord Anomander Rake and his Tiste Andii, the vast, sprawling Malazan empire simmers with discontent.


Even its imperial legions yearn for some respite. For Sergeant Whiskeyjack and his Bridgeburners and for Tattersail, sole surviving sorceress of the Second Legion, the aftermath of the siege of Pale should have been a time to mourn the dead. But Darujhistan, last of the Free Cities of Genabackis, still holds out - and Empress Lasseen's ambition knows no bounds.


However, it seems the empire is not alone in this great game. Sinister forces gather as the gods themselves prepare to play their hand...
Legges til i Goodreads to-read listen min :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Fjeldern »

I fjor leste jeg:

Alle Song of Ice and Fire bøkene av Geroge RR Martin. -- Kjøpte dem på engelsk for ca 250 kroner. Siden ei halv bok på norsk koster 250 kroner, så sparte jeg jo 2250 kroner på det.
Kjøpt meg A world of Ice and Fire boka, så jeg har noe småtteri å slå opp i på kveldstid.

Ca 5-6 Jack Reacher bøker, av Lee Child -- Veldig bra skrevet bøker egentlig. Veldig flink til å holde alt realistisk. Altså, hvor mange skudd er igjen i magasinet, bruker heller kjent våpen i stedet for et nytt, og sånne små detaljer.

Infero, Dan Brown -- Eneste Dan Brown boka jeg ikke hadde lest (tror jeg). Litt skuffet over den i forhold til en del av hans andre bøker egentlig, men fortsatt ei god bok.

American Gods, Neil Gaiman. -- Interessant konsept, og ei helt grei bok.
Ettersom det er den minst kjente (?) på lista, så har dere en kjapp introduksjon: USA, et land med så og si bare innvandrere fra forksjellige kulturer, finnes det svært mange guder som folk har tatt med seg fra landene dem kom i fra, men som nå for det meste er glemt i nyere tid, ettersom folk har "nye guder", aka media, TV, internett osv. Disse lever blant mennesker, uten at folk vet om det, og Shadow kommer da midt i deres konflikt.


Så nå leter jeg forsåvidt etter nye forslag til lese stoff. Leser for det meste fantasi eller krim, men en bra thriller går det også. Ikke lest igjennom sidene her enda, men regner med det kanskje er noen bra forslag her.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av jongsanim »

Leste (på fars anbefaling) "Hestekrefter" and Lars Mytting (Ja, han som hadde "Hel Ved" og "Svøm med de som drukner" i år).

Liten pocketbok som handler om en bensinstasjon på bygda som frekventeres av rånere og bil-entusiaster og om hva en bensinstasjon var (og burde være).

Sitter akkurat nå og leser "Judaskysset" som ikke er kommet ut for salg enda.

Svar