Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

LordShaft skrev:[
:-k jeg kan stille lukkertiden til 30 sekund i S modus, i Manuell modus kan jeg dra den helt til BULB, uten at jeg skal si hva dette betyr
30 sekunder er vanlig maks på de fleste fotoapparater, selv de aller dyreste. 30 sek. er vel reservert nattfotografering - selv for astrofotografering er dette mer enn lenge nok (det blir trails etter 20 sekunder med et normalobjektiv). Bulb betyr bare at lukkeren er åpen så lenge man holder utløseren nede.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Ahh.... takk for oppklarende info. Jeg har vel sjeldent behov for å ta så veldig mye bilder med høy lukkertid. Men syns det kan være stilig om kvelden eller når en skal ta bilde av solnedganger for å få helt klare bilder. Da må ISO ned, høy blenderåpning og litt langsom lukkertid. Prøvd noen ganger med håndholdt, det funker dårlig under 1/50 føler jeg... Av og til jeg er heldig med 1/30

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Foto ?

Legg inn av thewiz »

Hvis du tenker å ta bilde av en elv f.eks og du ønsker å få denne blur effekten i vannet trenger du ikke å bruke 30 sekunder lukkertid. Det holder med 5 sekunder eller lignende. Grunnen til at du må bruke ND filter er fordi lang lukkertid betyr at kameraet tar inn alt for mye lys, og du ender opp med et hvitt bilde. Ved å bruke et mørkt ND filter kommer det veldig lite lys inn til kameraet og lang lukkertid kan forsvares. Det er bare å prøve seg frem.

Du kan f.eks teste dette med et par solbriller foran linsen, bare for å se effekten. :-)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

LordShaft skrev:Ahh.... takk for oppklarende info. Jeg har vel sjeldent behov for å ta så veldig mye bilder med høy lukkertid. Men syns det kan være stilig om kvelden eller når en skal ta bilde av solnedganger for å få helt klare bilder. Da må ISO ned, høy blenderåpning og litt langsom lukkertid. Prøvd noen ganger med håndholdt, det funker dårlig under 1/50 føler jeg... Av og til jeg er heldig med 1/30
Slørete vann med håndholdt er umulig - selv ikke Clinter'n er så stødig på hånden. Stativ er obligatorisk..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

Å ta slørete vannbilder håndholdt er ikke umulig, men krever at det er såpass bevegelse i vannet at akseptabel lukkertid er mulig. Som feks. en foss etc. Skal du ta slørete bilder av vann med lite bevegelse i så trenger man ofte 30sek. lukkertid og i dagslys er det strengt tatt umulig med slike lukkertider. Da må man ha et ganske så solid ND filter.

Her er et bilde jeg tok med ND filter for noen år siden:
Bilde

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Foto ?

Legg inn av Tonys »

Jeg er ikke noe annet en amatørfotograf, men har aldri brukt noe nd filter for å få frem denne effekten. Stativ derimot må du ha, håndholdt vil jeg si tommelfingerregel er lukkertid lik linse.
100 linse klarer du 1/100 sek med.

Se på exif på dette bildet, så ser du hvordan dette er produsert.

http://www.fotothing.com/ztwede/photo/6 ... caf229eaf/
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

Tonys skrev:Jeg er ikke noe annet en amatørfotograf, men har aldri brukt noe nd filter for å få frem denne effekten. Stativ derimot må du ha, håndholdt vil jeg si tommelfingerregel er lukkertid lik linse.
100 linse klarer du 1/100 sek med.

Se på exif på dette bildet, så ser du hvordan dette er produsert.

http://www.fotothing.com/ztwede/photo/6 ... caf229eaf/
Om man trenger ND filter kommer helt ann på hva slags motiv man skal ta og hvilken belysning det er snakk om. Man trenger ikke noe ND filter hvis man har mulighet for liten blenderåpning samt et lys som ikke er for sterkt. Men i dagslys/sollys hvor man evt. har behov for mange sekunders lukkertid så er et ND filter et must. Stativ bør man egentlig alltid bruke, uansett.

Men er det litt fart i vannet så klarer man seg ofte fint uten ND filter. Men husk at man også får graderte filtere etc. Men da er man inne på et litt annet nivå :P :p

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

ND filter av forskjellig grad er etter min mening enda et must, jeg har flere grader. ND4, ND8 og ND10 "Big Stopper". Jeg har også graderte filter i filterholdere, men her blir det litt mer klunder, og man kan få tilsvarende effekter i bildebehandlingsprogrammet.

Et annet filTer som jeg synes bør være i en fotobag, er et polafilter. Dette fjerner reflekser i vann, glass, og kan i noen tilfeller forsterke noen farger. Spesielt blått når solen er litt lav.

Her et par kjappe bilder jeg har tatt, der ND filter er brukt.

På den andre siden, så er det ikke kun for å stoppe farten man trenger ND filter. Hvis man vil bruke veldig store blendere for å få uskarp bakgrunn, er det ikke alltid lett når det er veldig lyst ute, uten ND filter. Nå hjelper det på å ha lukkertider på 1/8000, ja til og med har noen kamera også 1/16000 lukkertider nå.

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av Bringisen den 26 apr 2015, 08:22, redigert 2 ganger totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

poulet_cavalier skrev:
LordShaft skrev:Ahh.... takk for oppklarende info. Jeg har vel sjeldent behov for å ta så veldig mye bilder med høy lukkertid. Men syns det kan være stilig om kvelden eller når en skal ta bilde av solnedganger for å få helt klare bilder. Da må ISO ned, høy blenderåpning og litt langsom lukkertid. Prøvd noen ganger med håndholdt, det funker dårlig under 1/50 føler jeg... Av og til jeg er heldig med 1/30
Slørete vann med håndholdt er umulig - selv ikke Clinter'n er så stødig på hånden. Stativ er obligatorisk..
Det er en sannhet som snart står for fall :-) Olympus har innebygget stabilisator som tar bevegelser i 5- aksler, og kan stoppe lukkertiden med inntil 5 blendrer/lukker steg. Begynner å hjelpe på :thumleft

Jeg er overrasket over hvor lange lukkertider jeg kan bruke håndholdt på mitt EM-1. Ned mot 1/8 går helt fint ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Utifra hva jeg kan se på bilder fra Google, så er det fult mulig å få ND filter til Rx100 :-k

Er det andre ting dere bruker ND filter til? Mener å huske jeg hadde dette på hele tiden på et gammelt speilrefleks kamera jeg hadde :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Utifra hva jeg kan se på bilder fra Google, så er det fult mulig å få ND filter til Rx100 :-k

Er det andre ting dere bruker ND filter til? Mener å huske jeg hadde dette på hele tiden på et gammelt speilrefleks kamera jeg hadde :scratch
Det var nok ikke et ND filter, men et UV filter vil jeg tro. Er mange som har på dette for å beskytte linsen. Dog gir faktisk dette en falsk trygghet.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

Hmm... wow... tror nesten det rykker i kjøpefinger'n for Lightroom...
[video]https://www.youtube.com/watch?v=DcnBebmvcgM[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Er du i tvil, så ta en titt på filmene til Serge

[video]https://www.youtube.com/watch?v=UfHT7Xl ... Ls1f9x4bd7[/video]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Prøvde den panorama funksjonen som er i Lightroom 6. Tok 3 relativt ulike bilder i går (med tanke på iso, blenderåpning, eksponering osv) Liker måten Lightroom sydde de tre bildene sammen og hentet det "beste" fra alle 3. Filstørrelsen ble noe stor riktignok, men det er jo fult mulig å skalere ned i ettertid :redface

Bilde
Edit: Dette bildet er nesten ikke redigert i etterkant.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

poulet_cavalier skrev:
LordShaft skrev:Ahh.... takk for oppklarende info. Jeg har vel sjeldent behov for å ta så veldig mye bilder med høy lukkertid. Men syns det kan være stilig om kvelden eller når en skal ta bilde av solnedganger for å få helt klare bilder. Da må ISO ned, høy blenderåpning og litt langsom lukkertid. Prøvd noen ganger med håndholdt, det funker dårlig under 1/50 føler jeg... Av og til jeg er heldig med 1/30
Slørete vann med håndholdt er umulig - selv ikke Clinter'n er så stødig på hånden. Stativ er obligatorisk..
Arresterer meg sjøl litt - prøvde i dag uten stativ: håndholdt, null gråfilter (f14, 1/3 sek. 100 iso):
Edit: Hjelp ! Bildet ble så komprimert for å komme under 512k at det ble ubrukelig (og jeg får ikke slettet det fra innlegget)
Hvordan får jeg linket inn bildet fra flickr?

Her er url til bildet på flickr uansett..
https://flic.kr/p/srKwPJ
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Svar