jhn skrev:
Men statister under en øvelse på offentlig vei, er vel ikke nødvendig, og heller ikke helt vanlig i forhold til de øvelsene jeg vet om i allefall
Vet dette ikke er normalt.
Men ved øvelse i en dårlig sikkert tunnel, så kunne dette ha vært noe å tenke på?.
Egentlig vil jeg si at å kjøre i over 200 i denne tunnelen er det samme som å ha ekstremt dårlig dømmekraft.
Politi eller ei.
Noen sitater, hentet fra wikipedia.
"Siden tunnelen ble åpnet har det inntruffet flere hendelser inne i tunnelløpet som har ført til stenging, i alt 300 årlige stengninger, hvor rundt 30 er planlagt.[5] En stenging skyldes alt fra at gjenstander faller av biler og at biler går tomme for bensin, til mer dramatiske årsaker som brann. Oslofjordtunnelen har vært rammet av flere bilbranner, hvor en del har vært gangske alvorlige, sist 23. juni 2011 hvor 34 mennesker måtte bli evakuert. Norges Lastebileier-Forbund har lite positivt å si om Oslofjordtunnelen. Regionsjef i Buskerud, Vestfold og Telemark, Olav Klasson Vefald, sa til VG i dagene etter ulykken at de frykter at en langt alvorligere ulykke snart ville skje ettersom tunnelen er underdimensjonert og i tillegg har en stigning på 7 prosent."
"Den over syv kilometer lange tunnelen har kun én eneste nødutgang, som i tillegg ikke er markert"
Dette var før den store ulykken 23. juni. Nødutgangen skal nå være markert.
Mer om denne tunnelen kan du jo lese på
http://no.wikipedia.org/wiki/Oslofjordtunnelen
Ikke mye hyggelig lesning. En har også omkommet.
Også skal en dundre rundt i 200 km/t i en mørk tunnel 137 meter under havet.
Det kunne ihverfall aldri innfalle meg.
Jeg vil jo gå så langt at hvis politiet hadde hatt et skarpt oppdrag og kjørt etter en galing ned den tunnelen så burde dem ha avsluttet forfølgelsen, da konsekvensene kan bli fatale, for da jager de folk "som ikke er erfarne i høy hastighet"
Også kan en jo spørre seg, hva om det skjedde noe på Hurumsiden som gjorde at politiet i Follo måtte rykke ut og kjøre igjenom tunnelen.. er det da forsvarlig å kjøre igjennom den over 200 km/t ?
Det blir jo et spørsmål om hva du sparer i tid. kontra å kjøre i tunnelen i 110 km/t eller 150 km/t. (du har da mye bedre oversikt og reaksjonsevne)
Samt at de må tas en vudering på hvor alvorlig er utrykkningen.
Norsk strafferett tilsier at du ikke skal utsette flere for livsfare en du kan redde.
Men dette blir å gå langt utenfor diskusjoenen. Men en kan jo tenke litt på det.
PS:så nå at andre har svart noe av det samme, men nå har jeg brukt tid på skrive..så da blir det postet