Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av lasse_hansen »

http://www.vgtv.no/#!/video/63921/motor ... -overlever" onclick="window.open(this.href);return false;

=;

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av mortenolb »

Nå er jeg 100 % ny på mc, men burde han ikke klart å unngå det? I alle fall unngå å kjøre på dem, og heller havne i grøfta alene?

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Bosted: Levanger

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av olepeder »

Eller så kan vi jo snu på flisa: Derfor burde ikke elendige mc-førere kjøre på veien.......

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av RuneMC »

Jo, sikkert dårlig kjøring av motorsyklisten i dette tilfellet. Syklister vil det ofte være i veien og man må kunne justere seg bort fra idealsporet om syklistene ligger i det.

Men det Lasse tenker på er kanskje den typiske situasjonen i Norge hvor syklistene sykler i veien til tross for gangvei ved siden av. Dessverre er gangveien ikke brukbar for treningssyklistene, og det oppdages sikkert av politikerne om en 10-20 år at de heller vil ha bredding av veien og sykkelfelt ytterst...

Dog, en praksis jeg ikke er glad over - er når de sykler to i bredden. Da fjerner de effektivt handlingsrommet til en MC hvis det er trafikk imot. Har sett de sykle to i bredden rett rundt krappe svinger som er uten oversikt i forhold til trafikk bakfra og med fartsgrense 80 (Sylling-Skaret) - det kaller jeg dumt og venter egentlig bare på at det kommer noen slike ulykker. Kanskje det har skjedd allerede... Syklistene bør også være hensynsfulle overfor annen trafikk - det er også den offisielle policy'en til Syklistenes Landsforening.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Bosted: Wherever the road takes me

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av fs650e »

Sykler kan se å pelle seg på gangfelt der det finnes. Kondom-mennesker på "rææsersykkl" gir jeg blanke f i, og har null til overs for dem.

Burde nesten ha en egen "spyle knapp" på bilen i de tilfeller der de absolutt skal presse seg forbi på min høyre side.

Visste dere at det er ulovlig å kjøre forbi på høyre side selv om bilen planlegger venstresving?

Kode: Velg alt

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a)	på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
[b]b)	ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,[/b]
c)	når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d)	når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.
Her er jeg hvertfall en synder
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Bosted: Levanger

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av olepeder »

fs650e skrev:Sykler kan se å pelle seg på gangfelt der det finnes. Kondom-mennesker på "rææsersykkl" gir jeg blanke f i, og har null til overs for dem.

Burde nesten ha en egen "spyle knapp" på bilen i de tilfeller der de absolutt skal presse seg forbi på min høyre side.

Visste dere at det er ulovlig å kjøre forbi på høyre side selv om bilen planlegger venstresving?

Kode: Velg alt

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a)	på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
[b]b)	ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,[/b]
c)	når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d)	når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.
Her er jeg hvertfall en synder
Her blir jeg virkelig imponert over oppførsel og holdninger. Racersyklister har LOV til å sykle to i bredden når de trener. Og samtidig, hvor smart er det å sykle på gangfelt i 30-60 km/t?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Bosted: Hedmark

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av teeU »

fs650e skrev:Sykler kan se å pelle seg på gangfelt der det finnes. Kondom-mennesker på "rææsersykkl" gir jeg blanke f i, og har null til overs for dem.

Burde nesten ha en egen "spyle knapp" på bilen i de tilfeller der de absolutt skal presse seg forbi på min høyre side.

Visste dere at det er ulovlig å kjøre forbi på høyre side selv om bilen planlegger venstresving?

Kode: Velg alt

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a)	på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
[b]b)	ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,[/b]
c)	når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d)	når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.
Her er jeg hvertfall en synder
Er det ikke akkurat dette som er lovlig ihht. det du siterer?

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av jonnykr »

olepeder skrev:
fs650e skrev:Sykler kan se å pelle seg på gangfelt der det finnes. Kondom-mennesker på "rææsersykkl" gir jeg blanke f i, og har null til overs for dem.

Burde nesten ha en egen "spyle knapp" på bilen i de tilfeller der de absolutt skal presse seg forbi på min høyre side.

Visste dere at det er ulovlig å kjøre forbi på høyre side selv om bilen planlegger venstresving?

Kode: Velg alt

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a)	på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
[b]b)	ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,[/b]
c)	når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d)	når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.
Her er jeg hvertfall en synder
Her blir jeg virkelig imponert over oppførsel og holdninger. Racersyklister har LOV til å sykle to i bredden når de trener. Og samtidig, hvor smart er det å sykle på gangfelt i 30-60 km/t?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
For noe tull. INGEN har "LOV" til å sykle 2 i bredden dersom de er til unødig hinder for annen trafikk. Og ALLE syklister har "lov" dersom de IKKE er til unødig hinder for annen trafikk.

Det finnes ingen spesielle regler for "racersyklister på trening".

En syklist på offentlig vei, regnes som kjørende og er underlagt de samme trafikkregler som alle andre kjørende.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av RuneMC »

olepeder skrev: Racersyklister har LOV til å sykle to i bredden når de trener.
Hallo! Det er ikke noen andre regler som gjelder "racersylkister" om de trener eller ikke - de er per def kjørende og skal forholde seg til §3 om å vise hensyn.
Hvis to i bredden er mindre hensynsfullt overfor trafikk som kjører fortere, så bør de jo ta konsekvensen av det.

Stiller også spørsmålet om det er smart - utifra mitt eksempel? (Du kommer i 80 rundt en sving, foran deg er plutselig to syklister i bredden, og imot kommer møtende trafikk. Med 1 syklist inntil kanten av veien går det greit, det er endel margin i veibredden, men med to så er ytterste syklist lett "roadkill".) Reglene sier at man skal passere sykler i "velteavstand". Det blir umulig hvis ytterste syklist er nær midtstripa, for da kan han/hun velte over i motgående kjørefelt og treffe møtende eller passerende bil der. Det virker ikke som om syklistene tenker særlig rasjonelt når de insisterer på å sykle to i bredden :scratch

Det er faktisk ikke særlig hensynsfullt å bruke veien som sin private treningsbane, uten å ta hensyn til andre trafikanter.

Gangvei er jeg enig i at ikke er det beste mange steder pga regelen om at de skal ned i fart om det er fotgjengere og at gangveier i tettbebygde strøk ofte skifter side etter hver få hundre meter. Syklistene får også vikeplikt for alle sideveier med gangvei i motsetning til når de kjører i veien og har samme regler som kjørende - dvs forkjørsrett på forkjørsvei. Skulle derfor gjerne sett bredding av veiene og sykkelfelt på hver side av veien istedenfor. Ganske "høl i hodet" at politikerne fortsetter å vedta bygging av gangveier når primær målgruppe er syklende som ikke vil bruke gangveien (40 mill for 800 meter gangvei som skal bygges ved Heggedal nå....)
Sist redigert av RuneMC den 04 mai 2013, 17:18, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av jonnykr »

I henhold til vegtrafikkloven er du som syklist fører av et kjøretøy når du sykler i kjørebanen, og du har derfor samme rettigheter og plikter som en bilfører.

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... +syklister
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av jonnykr »

RuneMC skrev:
olepeder skrev: Racersyklister har LOV til å sykle to i bredden når de trener.
Hallo! Det er ikke noen andre regler som gjelder "racersylkister" om de trener eller ikke - de er per def kjørende og skal forholde seg til §3 om å vise hensyn.
Hvis to i bredden er mindre hensynsfullt overfor trafikk som kjører fortere, så bør de jo ta konsekvensen av det.

Stiller også spørsmålet om det er smart - utifra mitt eksempel? (Du kommer i 80 rundt en sving, foran deg er plutselig to syklister i bredden, og imot kommer møtende trafikk. Med 1 syklist inntil kanten av veien går det greit, det er endel margin i veibredden, men med to så er ytterste syklist lett "roadkill".) Reglene sier at man skal passere sykler i "velteavstand". Det blir umulig hvis ytterste syklist er nær midtstripa, for da kan han/hun velte over i motgående kjørefelt og treffe møtende bil der. Det virker ikke som om syklistene tenker særlig rasjonelt når de insisterer på å sykle to i bredden :scratch

Det er faktisk ikke særlig hensynsfullt å bruke veien som sin private treningsbane, uten å ta hensyn til andre trafikanter.

Gangvei er jeg enig i at ikke er det beste mange steder pga regelen om at de skal ned i fart om det er fotgjengere og at gangveier i tettbebygde strøk ofte skifter side etter hver få hundre meter. Syklistene får også vikeplikt for alle sideveier med gangvei i motsetning til når de kjører i veien og har samme regler som kjørende - dvs forkjørsrett på forkjørsvei. Skulle derfor gjerne sett bredding av veiene og sykkelfelt på hver side av veien istedenfor. Ganske "høl i hodet" at politikerne fortsetter å vedta bygging av gangveier når primær målgruppe er syklende som ikke vil bruke gangveien (40 mill for 800 meter gangvei som skal bygges ved Heggedal nå....)
En syklist påsto for meg at en sykkelklubb på trening hadde lov til å sykle flere i bredden og mange i rekkefølge og at de da var å anse som et vogntog??? At de da ble regnet som ETT kjøretøy.

Og når det er SÅ mye uvitenhet om trafikkreglene ute hos syklister og ikke minst sykkelklubber, så er det ikke det grannet rart at det blir konflikter.
Tut & Kjør!

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Bosted: Levanger

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av olepeder »

Her er det mange som virkelig driter seg ut og later som de har peiling, er det sånn ang de fleste tema her? Skummelt isåfall.

Her er litt info:
Syklister i kjørebanen. Hva sier gjeldende forskrifter?
Foranlediget av utallige små og større konfliktsituasjoner samt ukvemsytringer mellom veifarende bilister og syklister, har jeg sett nærmere på hvilke formelle regler som gjelder for syklistene når disse ferdes langs våre veier. Jeg er medlem og nestleder i Tromsø Cykleklubb, ved siden av å være jurist og dommer.
For det første må det slås fast at en sykkel er et kjøretøy i vegtrafikklovgivningens forstand. Dette følger klart av trafikkreglene. Syklisten er, når vedkommende sitter på sykkelen, kjørende, og skal forholde seg til reglene for disse. Syklist som leier sykkelen ved sin side, er derimot gående.
Alle kjøretøy, herunder altså også sykler, skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på fortau eller på gangveg, jf. trafikkreglene § 4. Plasseringen i kjørebanen skal være som for andre kjøretøy, likevel slik at sykkel kan ferdes på veiens skulder, noe andre kjøretøy ikke har anledning til. Sykkel kan også ferdes på gangsti, herunder gang/sykkelsti, men bare dersom gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for de gående. Sykling på gangsti og lignende skal foregå i tilnærmet gangfart, og syklisten har vikeplikt for de gående. Dette betyr at transportsykling over gangfart (5-8 km/t) bare unntaksvis kan skje på områder hvor det også ferdes gående. Det er syklisten som har valgretten i forhold til hvor en vil ferdes. Andre kjørende, herunder andre bilister, kan ikke kreve at syklister skal fravike kjøring i veibanen.
Et annet spørsmål som nok ofte er kilde til irritasjon blant bilister, er syklister som i treningssammenheng sykler to i bredden. Trafikkreglene inneholder ingen regler om dette. Reglene om forbikjøring får ikke anvendelse fordi disse bare gjelder der kjøretøyet krysser midtlinjen, og kjører i motsatt kjørebane. En syklist kan, som motorkjøretøy, foreta forbikjøringer hvis forholdene tillater det, og under samme regler for aktsom kjøring som øvrige kjøretøy.
Trafikkreglene er svært detaljerte, og fravær av regulering av dette spørsmålet tilsier at det ikke som utgangspunkt er forbudt å sykle to i bredden. Det er gitt en egen forskrift om konkurransekjøring, herunder sykkelritt, på veg åpen for alminnelig ferdsel. I forskriften gis politiet kompetanse til å fravike deler av trafikkreglene til fordel for avvikling av slike ritt. Av forskriften § 3 om særregler for sykkelritt, følger det at fellesstart (gruppesykling i felt) og andre måter å sykle på med mer enn to i bredden, bare kan gjøres når politiet har gitt tillatelse til avvikling av slikt ritt. Det betyr at dersom en vil sykle mer enn to i bredden, må det gis særskilt tillatelse fra politiet. Sykling med inntil to i bredden, krever ikke slik tillatelse, og er altså tillatt. Jeg har forelagt dette som spørsmål til Politimesteren i Troms, Truls Fyhn, som bekrefter at reglene er slik å forstå. Det betyr at syklister under treningssykling kan velge å sykle to i bredden mens de kjører såkalt kjedekjøring eller lagtempo. Reglene om aktsom ferdsel gjelder naturligvis fortsatt, og dersom forholdene tilsier det (smal veibane eller mye trafikk), bør syklistene plassere seg på en slik måte at de er til minst mulig hinder for den øvrige trafikk.

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Bosted: Levanger

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av olepeder »

RuneMC skrev:
olepeder skrev: Racersyklister har LOV til å sykle to i bredden når de trener.
Hallo! Det er ikke noen andre regler som gjelder "racersylkister" om de trener eller ikke - de er per def kjørende og skal forholde seg til §3 om å vise hensyn.
Hvis to i bredden er mindre hensynsfullt overfor trafikk som kjører fortere, så bør de jo ta konsekvensen av det.

Stiller også spørsmålet om det er smart - utifra mitt eksempel? (Du kommer i 80 rundt en sving, foran deg er plutselig to syklister i bredden, og imot kommer møtende trafikk. Med 1 syklist inntil kanten av veien går det greit, det er endel margin i veibredden, men med to så er ytterste syklist lett "roadkill".) Reglene sier at man skal passere sykler i "velteavstand". Det blir umulig hvis ytterste syklist er nær midtstripa, for da kan han/hun velte over i motgående kjørefelt og treffe møtende eller passerende bil der. Det virker ikke som om syklistene tenker særlig rasjonelt når de insisterer på å sykle to i bredden :scratch
Enn om det er en traktor eller tilsvarende som ligger rundt svingen i samme fart? Er konklusjonen at det er greit å presse syklister?
Sist redigert av olepeder den 04 mai 2013, 18:48, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av jonnykr »

olepeder skrev:Her er det mange som virkelig driter seg ut og later som de har peiling, er det sånn ang de fleste tema her? Skummelt isåfall.

Her er litt info:
Syklister i kjørebanen. Hva sier gjeldende forskrifter?
Foranlediget av utallige små og større konfliktsituasjoner samt ukvemsytringer mellom veifarende bilister og syklister, har jeg sett nærmere på hvilke formelle regler som gjelder for syklistene når disse ferdes langs våre veier. Jeg er medlem og nestleder i Tromsø Cykleklubb, ved siden av å være jurist og dommer.
For det første må det slås fast at en sykkel er et kjøretøy i vegtrafikklovgivningens forstand. Dette følger klart av trafikkreglene. Syklisten er, når vedkommende sitter på sykkelen, kjørende, og skal forholde seg til reglene for disse. Syklist som leier sykkelen ved sin side, er derimot gående.
Alle kjøretøy, herunder altså også sykler, skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på fortau eller på gangveg, jf. trafikkreglene § 4. Plasseringen i kjørebanen skal være som for andre kjøretøy, likevel slik at sykkel kan ferdes på veiens skulder, noe andre kjøretøy ikke har anledning til. Sykkel kan også ferdes på gangsti, herunder gang/sykkelsti, men bare dersom gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for de gående. Sykling på gangsti og lignende skal foregå i tilnærmet gangfart, og syklisten har vikeplikt for de gående. Dette betyr at transportsykling over gangfart (5-8 km/t) bare unntaksvis kan skje på områder hvor det også ferdes gående. Det er syklisten som har valgretten i forhold til hvor en vil ferdes. Andre kjørende, herunder andre bilister, kan ikke kreve at syklister skal fravike kjøring i veibanen.
Et annet spørsmål som nok ofte er kilde til irritasjon blant bilister, er syklister som i treningssammenheng sykler to i bredden. Trafikkreglene inneholder ingen regler om dette. Reglene om forbikjøring får ikke anvendelse fordi disse bare gjelder der kjøretøyet krysser midtlinjen, og kjører i motsatt kjørebane. En syklist kan, som motorkjøretøy, foreta forbikjøringer hvis forholdene tillater det, og under samme regler for aktsom kjøring som øvrige kjøretøy.
Trafikkreglene er svært detaljerte, og fravær av regulering av dette spørsmålet tilsier at det ikke som utgangspunkt er forbudt å sykle to i bredden. Det er gitt en egen forskrift om konkurransekjøring, herunder sykkelritt, på veg åpen for alminnelig ferdsel. I forskriften gis politiet kompetanse til å fravike deler av trafikkreglene til fordel for avvikling av slike ritt. Av forskriften § 3 om særregler for sykkelritt, følger det at fellesstart (gruppesykling i felt) og andre måter å sykle på med mer enn to i bredden, bare kan gjøres når politiet har gitt tillatelse til avvikling av slikt ritt. Det betyr at dersom en vil sykle mer enn to i bredden, må det gis særskilt tillatelse fra politiet. Sykling med inntil to i bredden, krever ikke slik tillatelse, og er altså tillatt. Jeg har forelagt dette som spørsmål til Politimesteren i Troms, Truls Fyhn, som bekrefter at reglene er slik å forstå. Det betyr at syklister under treningssykling kan velge å sykle to i bredden mens de kjører såkalt kjedekjøring eller lagtempo. Reglene om aktsom ferdsel gjelder naturligvis fortsatt, og dersom forholdene tilsier det (smal veibane eller mye trafikk), bør syklistene plassere seg på en slik måte at de er til minst mulig hinder for den øvrige trafikk.
Et viktig moment om å sykle to i bredden, da begge syklistene hver for seg er kjørende, så gjelder også reglen om "å være til unødig hinder for annen trafikk". Det kan ikke bety noe annet enn at de skal legge seg inn etter hverandre om å sykle to i bredden er til unødig hinder.

For som det står, syklister i kjørebanen har ikke bare rettigheter, men også plikter. Og man plikter å kjøre og plassere seg slik i veibanen at man ikke er til unødig hinder. Og det, er det mange som gir beng i.
Tut & Kjør!

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Bosted: Levanger

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av olepeder »

jonnykr skrev:
olepeder skrev:Her er det mange som virkelig driter seg ut og later som de har peiling, er det sånn ang de fleste tema her? Skummelt isåfall.

Her er litt info:
Syklister i kjørebanen. Hva sier gjeldende forskrifter?
Foranlediget av utallige små og større konfliktsituasjoner samt ukvemsytringer mellom veifarende bilister og syklister, har jeg sett nærmere på hvilke formelle regler som gjelder for syklistene når disse ferdes langs våre veier. Jeg er medlem og nestleder i Tromsø Cykleklubb, ved siden av å være jurist og dommer.
For det første må det slås fast at en sykkel er et kjøretøy i vegtrafikklovgivningens forstand. Dette følger klart av trafikkreglene. Syklisten er, når vedkommende sitter på sykkelen, kjørende, og skal forholde seg til reglene for disse. Syklist som leier sykkelen ved sin side, er derimot gående.
Alle kjøretøy, herunder altså også sykler, skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på fortau eller på gangveg, jf. trafikkreglene § 4. Plasseringen i kjørebanen skal være som for andre kjøretøy, likevel slik at sykkel kan ferdes på veiens skulder, noe andre kjøretøy ikke har anledning til. Sykkel kan også ferdes på gangsti, herunder gang/sykkelsti, men bare dersom gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for de gående. Sykling på gangsti og lignende skal foregå i tilnærmet gangfart, og syklisten har vikeplikt for de gående. Dette betyr at transportsykling over gangfart (5-8 km/t) bare unntaksvis kan skje på områder hvor det også ferdes gående. Det er syklisten som har valgretten i forhold til hvor en vil ferdes. Andre kjørende, herunder andre bilister, kan ikke kreve at syklister skal fravike kjøring i veibanen.
Et annet spørsmål som nok ofte er kilde til irritasjon blant bilister, er syklister som i treningssammenheng sykler to i bredden. Trafikkreglene inneholder ingen regler om dette. Reglene om forbikjøring får ikke anvendelse fordi disse bare gjelder der kjøretøyet krysser midtlinjen, og kjører i motsatt kjørebane. En syklist kan, som motorkjøretøy, foreta forbikjøringer hvis forholdene tillater det, og under samme regler for aktsom kjøring som øvrige kjøretøy.
Trafikkreglene er svært detaljerte, og fravær av regulering av dette spørsmålet tilsier at det ikke som utgangspunkt er forbudt å sykle to i bredden. Det er gitt en egen forskrift om konkurransekjøring, herunder sykkelritt, på veg åpen for alminnelig ferdsel. I forskriften gis politiet kompetanse til å fravike deler av trafikkreglene til fordel for avvikling av slike ritt. Av forskriften § 3 om særregler for sykkelritt, følger det at fellesstart (gruppesykling i felt) og andre måter å sykle på med mer enn to i bredden, bare kan gjøres når politiet har gitt tillatelse til avvikling av slikt ritt. Det betyr at dersom en vil sykle mer enn to i bredden, må det gis særskilt tillatelse fra politiet. Sykling med inntil to i bredden, krever ikke slik tillatelse, og er altså tillatt. Jeg har forelagt dette som spørsmål til Politimesteren i Troms, Truls Fyhn, som bekrefter at reglene er slik å forstå. Det betyr at syklister under treningssykling kan velge å sykle to i bredden mens de kjører såkalt kjedekjøring eller lagtempo. Reglene om aktsom ferdsel gjelder naturligvis fortsatt, og dersom forholdene tilsier det (smal veibane eller mye trafikk), bør syklistene plassere seg på en slik måte at de er til minst mulig hinder for den øvrige trafikk.
Et viktig moment om å sykle to i bredden, da begge syklistene hver for seg er kjørende, så gjelder også reglen om "å være til unødig hinder for annen trafikk". Det kan ikke bety noe annet enn at de skal legge seg inn etter hverandre om å sykle to i bredden er til unødig hinder.

For som det står, syklister i kjørebanen har ikke bare rettigheter, men også plikter. Og man plikter å kjøre og plassere seg slik i veibanen at man ikke er til unødig hinder. Og det, er det mange som gir beng i.
Når det f.eks er 20-30 syklister ute og sykler trening sammen vil det under normale trafikkforhold være svært uhensiktsmessig å legge seg på rekke gang etter gang. For å få til effektiv kjedekjøring må man ligge to i bredden. Det er jo ikke slik at en ligger statisk på siden av hverandre, den ene rekka går fortere enn den andre.
En annen ting er at når en skal kjøre forbi må det være klart foran slik at en kan legge seg over i motsatt kjørebane. Det er nok av idioter som kjører forbi når man ligger på rekke uten at det er klart. Da sneier de syklistene og hva skjer om det blir trangt? Hvor legger de seg da? Jo rett inn i rekka av syklister.
Skal en følge denne tankegangen til en del folk her inne så må vel alle de som kjører moped/scooter, eller bare kjører generelt sakte legge seg godt ut til høyre så det går å kjøre forbi selv om det kommer noen i mot...
Hva med mc-kjøring i grupper, de er lette å komme forbi de :evil

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av ega16 »

Hvor mange syklister er det som går av sykkelen og triller den over gangfelt?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av RuneMC »

olepeder skrev:Enn om det er en traktor eller tilsvarende som ligger rundt svingen i samme fart? Er konklusjonen at det er greit å presse syklister?
Og hvordan leste du mitt innlegg som at det er OK å presse syklister ???
Hallo! igjen...
Jeg snakker om sikkerhet for syklistene selv.

Om det er en traktor så vil hverken bil eller MC lage mer enn en liten dult i den - traktorer er massive greier. Da blir det uansett verst for bilisten eller motorsyklisten.

For syklister derimot så er det jo i deres egen interesse - skulle en tro :scratch (igjen dette med rasjonell tankevirksomhet) - å unngå å bli kjørt ned når de ligger i en utsatt posisjon som har høy risiko for å bli påkjørt! Svingen jeg tenker på langs Tyrifjorden er oppoverbakke, rundt en 90-grader sving som er helt skjult av fjellet. Syklistene holder der 5km/t? Det er 80-sone der. Er det da smart å sykle to i bredden ???

Juristen i Tromsø har forøvrig ikke helt rett når det gjelder gang-/sykkelveier - det er full anledning til å sykle på disse i valgfri fart, men man senker selvfølgelig farten idet man passerer gående. Men greit nok - syklister kan kjøre i veibanen så mye de vil. De kan bruke hele veibredden når det ikke er til hinder osv osv... Det finnes heller ingen rene gangveier i Oslo og omegn - de er alltid merket for syklende og gående. Så at juristen snakker om denne teoretiske "gangveien" som kun er for gående, blir ganske lett å mistolke for syklister.

Det synes som om syklistene kronisk tolker reglene til egen gunst og til bilisters ugunst. Det blir ikke riktig. §3 gjelder alle kjørende.

Som MC-fører har jeg selvfølgelig et mer avslappet forhold bortsett fra at denne 2-i-bredden praksisen gjør at biler må bråbremse istedenfor å kunne passere. Syklistene tenker sikkert å tvinge bilene til å ta en "forskriftsmessig" forbikjøring helt over i motsatt kjørefelt, men mitt ankepunkt er at dette kan virke mot sin hensikt. Velteavstanden for han/hun av syklistene som ligger langs midtstripa gjør det umulig for passerende biler og motgående biler å passere i velteavstand. Syklisten som ligger i den posisjonen velger m.a.o. en høyere risiko for seg selv, og det forstår jeg rent logisk lite av... Hvor er sunn fornuft ?

Et annet moment er at selv der det et fine gangveier og absolutt ingen gående, så velger syklistene likevel veien. Jeg sykler mest i terrenget selv, men har f.eks. syklet langs Grimsrudveien her i Hurum der det stort sett er helt folketomt på gang-/sykkelveien. Jeg foreslo engang (jeg syklet selv) for et par treningskledde "racersyklister" at de kunne bruke gang-/sykkelveien og fikk "fingern" tilbake. Så, ja, synes nok at "racersyklistene" har en grunnholdning som ikke er helt bra...


Ad 20-30 syklister i flokk - yes, den er grei. Selv om jeg skulle ønske at de kjørte til siden når det var naturlig i oppoverbakke og med busslommer tilgjengelig f.eks. (men det skjer jo ikke). Det jeg snakker om er 2 syklister som sykler 2 i bredden. Dem er det nemlig mange av - ser ut som om det er 50/50 trening og samtale som er prioriteringen...

MC-kjøring i gruppe holder da stort sett fartsgrensen. Hvis du ikke tenker på ting som 1.ste mai og "Motorsykkelens dag" etc, men da blir det snakk om arrangement og kortesje kjøring - det er det egne regler for. Slike regler/arrangement benytter forøvrig syklistene seg mer av enn motorsyklistene - 4-5 mai så jeg f.eks. at det er redusert framkommelighet i Hønefoss traktene pga sykkelløp og ellers er det ganske mange sykkelløp spredt over hele sommersesongen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av bergenser83 »

Gang og sykkelveier er en vits. Vi syklet Norge på langs for noen år siden. Innimellom når vi syklet parallelt med det som så ut som ok gang og sykkelveier bestemte vi oss for å gi de en sjanse. Da endte vi som regel opp i et boligfelt, i vanskelige veikryssinger (siden det ikke er laget noen fornuftig overgang for gangfelt).

Det var tidvis frustrerende for bilister å måtte kjøre forbi oss når vi lå i bilveien og syklet parallelt med sykkelveier, men lærdommen var at de var mest for gående og hver gang vi syklet på gangveiene så endte det i frustrasjon. Ikke forvent at syklister skal sykle andre plasser enn i bilveien, hverken på treningstur eller som pendlere.

Noen kan jo finne på å si at motorsykler ikke har noe i BILveien å gjøre

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Bosted: Levanger

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av olepeder »

RuneMC skrev:
olepeder skrev:Enn om det er en traktor eller tilsvarende som ligger rundt svingen i samme fart? Er konklusjonen at det er greit å presse syklister?
Og hvordan leste du mitt innlegg som at det er OK å presse syklister ???
Hallo! igjen...
Jeg snakker om sikkerhet for syklistene selv.

Om det er en traktor så vil hverken bil eller MC lage mer enn en liten dult i den - traktorer er massive greier. Da blir det uansett verst for bilisten eller motorsyklisten.

For syklister derimot så er det jo i deres egen interesse - skulle en tro :scratch (igjen dette med rasjonell tankevirksomhet) - å unngå å bli kjørt ned når de ligger i en utsatt posisjon som har høy risiko for å bli påkjørt! Svingen jeg tenker på langs Tyrifjorden er oppoverbakke, rundt en 90-grader sving som er helt skjult av fjellet. Syklistene holder der 5km/t? Det er 80-sone der. Er det da smart å sykle to i bredden ???

Juristen i Tromsø har forøvrig ikke helt rett når det gjelder gang-/sykkelveier - det er full anledning til å sykle på disse i valgfri fart, men man senker selvfølgelig farten idet man passerer gående. Men greit nok - syklister kan kjøre i veibanen så mye de vil. De kan bruke hele veibredden når det ikke er til hinder osv osv... Det finnes heller ingen rene gangveier i Oslo og omegn - de er alltid merket for syklende og gående. Så at juristen snakker om denne teoretiske "gangveien" som kun er for gående, blir ganske lett å mistolke for syklister.

Det synes som om syklistene kronisk tolker reglene til egen gunst og til bilisters ugunst. Det blir ikke riktig. §3 gjelder alle kjørende.

Som MC-fører har jeg selvfølgelig et mer avslappet forhold bortsett fra at denne 2-i-bredden praksisen gjør at biler må bråbremse istedenfor å kunne passere. Syklistene tenker sikkert å tvinge bilene til å ta en "forskriftsmessig" forbikjøring helt over i motsatt kjørefelt, men mitt ankepunkt er at dette kan virke mot sin hensikt. Velteavstanden for han/hun av syklistene som ligger langs midtstripa gjør det umulig for passerende biler og motgående biler å passere i velteavstand. Syklisten som ligger i den posisjonen velger m.a.o. en høyere risiko for seg selv, og det forstår jeg rent logisk lite av... Hvor er sunn fornuft ?

Et annet moment er at selv der det et fine gangveier og absolutt ingen gående, så velger syklistene likevel veien. Jeg sykler mest i terrenget selv, men har f.eks. syklet langs Grimsrudveien her i Hurum der det stort sett er helt folketomt på gang-/sykkelveien. Jeg foreslo engang (jeg syklet selv) for et par treningskledde "racersyklister" at de kunne bruke gang-/sykkelveien og fikk "fingern" tilbake. Så, ja, synes nok at "racersyklistene" har en grunnholdning som ikke er helt bra...


Ad 20-30 syklister i flokk - yes, den er grei. Selv om jeg skulle ønske at de kjørte til siden når det var naturlig i oppoverbakke og med busslommer tilgjengelig f.eks. (men det skjer jo ikke). Det jeg snakker om er 2 syklister som sykler 2 i bredden. Dem er det nemlig mange av - ser ut som om det er 50/50 trening og samtale som er prioriteringen...

MC-kjøring i gruppe holder da stort sett fartsgrensen. Hvis du ikke tenker på ting som 1.ste mai og "Motorsykkelens dag" etc, men da blir det snakk om arrangement og kortesje kjøring - det er det egne regler for. Slike regler/arrangement benytter forøvrig syklistene seg mer av enn motorsyklistene - 4-5 mai så jeg f.eks. at det er redusert framkommelighet i Hønefoss traktene pga sykkelløp og ellers er det ganske mange sykkelløp spredt over hele sommersesongen.
Gode nyanserte poenger som det er vanskelig å si seg uenig i.
Jeg er enig i at det er mange syklister som oppfører seg ganske provoserende, med mangel på samarbeid

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av RuneMC »

@bergenser83: Enig med deg når det gjelder at gang-/sykkelveier er en feilinvestering. Dessverre beslutter fortsatt lokalpolitikere å bygge nye gang-/sykkelveier i 2013, gjerne basert på planer fra 20 år tilbake som er utsatt og utsatt pga økonomi og basert på en helt annen sykkelinteresse og sykkelkultur enn den som finnes idag...

@olepeder - greit, da er vi kanskje ikke såå uenige. Må si at mine synspunkter hovedsaklig er begrunnet utifra at jeg vanskelig kan tenke meg noe verre enn å kjøre ned noen, det være seg syklist eller fotgjenger...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Bosted: Wherever the road takes me

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av fs650e »

olepeder skrev: Her blir jeg virkelig imponert over oppførsel og holdninger. Racersyklister har LOV til å sykle to i bredden når de trener. Og samtidig, hvor smart er det å sykle på gangfelt i 30-60 km/t?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
1) Aldri sagt de ikke har lov
2) Da råkjører de, de kan holde seg til gangfart. Man kjører da VIRKELIG etter forhold..

Om de vil trene kan de etablere sin egen lukkede "sykkelbane", på samme måte som vi må vises til racingbane når vi vil råkjøre.

Holdninger? Har generelt sett ingenting imot syklister, så fremt:
a) De stopper på rødt. (Nei, det gjør meg ikke noe, men det plager meg.)
b) De gir faen i å kjøre forbi alle bilene som nettopp har passert dem fordi vi stoppet ved et lyskryss
c) De holder seg til 1 i bredden. Ingenting som irriterer mer enn å ikke kunne kjøre forbi fordi disse idiotene (kondom-idiot eller ei) skal ligge å skravle.. Da får de få seg intercom!
d) Sikkert noe jeg ikke har tenkt på som jeg mener de bør gjøre
e) LEIE sykkelen over gangfelt! Foreldre som lar barna sykle over burde få så ørene flagrer!
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Bosted: Wherever the road takes me

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av fs650e »

teeU skrev:
fs650e skrev:Sykler kan se å pelle seg på gangfelt der det finnes. Kondom-mennesker på "rææsersykkl" gir jeg blanke f i, og har null til overs for dem.

Burde nesten ha en egen "spyle knapp" på bilen i de tilfeller der de absolutt skal presse seg forbi på min høyre side.

Visste dere at det er ulovlig å kjøre forbi på høyre side selv om bilen planlegger venstresving?

Kode: Velg alt

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a)	på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
[b]b)	ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,[/b]
c)	når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d)	når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.
Her er jeg hvertfall en synder
Er det ikke akkurat dette som er lovlig ihht. det du siterer?
:redface

Jeg har hørt at jeg ikke akkurat er noe flink til å lese lover og regler.. Kanskje derfor jeg har problemer med å følge dem :lol
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Bosted: Wherever the road takes me

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av fs650e »

Elolz skrev: Og når det gjelder scootere så har de heller ingenting på godt trafikkerte veier å gjøre om de ikke greier fartsgrensen.. Fatter ikke hvordan det er mulig å finne på noe så dumt som 45km/t grensen ](*,)
Dette er IKKE scooterne sin feil! Alle (Omtrent alle?) scootere, mopeder, og 125cc (?) er nedplombert! MAKAN til tull?!? De er for faen lagd for å gå i den hastigheten de er DESIGNET for?
Tillat fjerning av plomber! La syklene gå i sin opprinnelige hastighet!
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Bosted: Wherever the road takes me

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av fs650e »

bergenser83 skrev:Noen kan jo finne på å si at motorsykler ikke har noe i BILveien å gjøre
=; =;

Mener du... :scratch
kjørebanen? Det er ikke noe som heter "Bilveien".
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Bosted: Wherever the road takes me

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av fs650e »

Elolz skrev:
fs650e skrev:
Elolz skrev: Og når det gjelder scootere så har de heller ingenting på godt trafikkerte veier å gjøre om de ikke greier fartsgrensen.. Fatter ikke hvordan det er mulig å finne på noe så dumt som 45km/t grensen ](*,)
Dette er IKKE scooterne sin feil! Alle (Omtrent alle?) scootere, mopeder, og 125cc (?) er nedplombert! MAKAN til tull?!? De er for faen lagd for å gå i den hastigheten de er DESIGNET for?
Tillat fjerning av plomber! La syklene gå i sin opprinnelige hastighet!
Vet det, men før de fjerner denne idiotiske 45km/t grensen, eller de velger å bryte den, så er de bare til hinder for trafikken. Enkelte originale(plomberte) scootere og mopeder klarer jo knapt å holde 35-40 i slak oppoverbakke :evil De kunne i det minste hatt fulleffekt opp til 45 :scratch

Moped hadde vært fantastisk for meg der jeg vokste opp, men å kjøre i 45km/t var helt uaktuelt og etter min mening livsfarlig der. Trimming var det bare å glemme da politiet var ekstremt obs på dette og folk som prøvde seg ble tatt før eller siden. Politiet stilte flere ganger opp på skolene med ruller for å teste alle scootere og mopeder. Ressursbruken er det ikke noe å si på :-#
Min moppe gjorde 120 på flata =P Uten trim ble jeg forbikjørt av en SYKLIST! (Ja, det har faktisk skjedd.. Han syklet på meg, til tross for at jeg hadde 50c...)

Suzuki RMX
70cc athena trim, effektanlegg

Fyeah! :D
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Svar