Pleier dere stroppe fast på ferje?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av tor2502 »

Stropper hver gang, 5 min. extra jobb kan spare deg for 20 lapper on uhellet skulle være ute.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av SuperMorten »

Har selv ikke reist med ferje ennå, men ser for meg at dersom jeg skal reise med Bastøyferja (siden den er nærmest) en sommerdag, er det ikke så veldig farlig med å stroppe fast. Hvis jeg derimot skal ta danskebåten eller krysse Vestfjorden blir det garantert stropper. I mellom her finnes det selvsagt et "hav" av ferjer og muligheter.. :P :p
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av gorbys »

Når vi alikevel er inne på emnet om ferjer, hvordan er køkulturen her da?
Stiller dere opp bakerst tilsammen med resten av bilene eller kjører dere pent forbi og stiller dere fremst?
Tilhører selv den siste kategorien, iallefall lokalt...

Sent from my HTC Vision using Tapatalk 2

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av LordShaft »

gorbys skrev:Når vi alikevel er inne på emnet om ferjer, hvordan er køkulturen her da?
Stiller dere opp bakerst tilsammen med resten av bilene eller kjører dere pent forbi og stiller dere fremst?
Tilhører selv den siste kategorien, iallefall lokalt...

Sent from my HTC Vision using Tapatalk 2
Jeg kjører alltid frem å plasserer meg fremme.

Det er mer plassbesparende å plassere sykler framme og til sidene, enn at en skal stå å ta opp en bilplass :thumleft

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av bjornen »

SuperMorten skrev:Har selv ikke reist med ferje ennå, men ser for meg at dersom jeg skal reise med Bastøyferja (siden den er nærmest) en sommerdag, er det ikke så veldig farlig med å stroppe fast. Hvis jeg derimot skal ta danskebåten eller krysse Vestfjorden blir det garantert stropper. I mellom her finnes det selvsagt et "hav" av ferjer og muligheter.. :P :p
For noen år siden ble jeg faktisk bedt om å stroppe fast på Bastøyferga, en fin sommerdag i juli.
de kan rulle når de klapper i kaia

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av E-strom »

gorbys skrev:Når vi alikevel er inne på emnet om ferjer, hvordan er køkulturen her da?
Stiller dere opp bakerst tilsammen med resten av bilene eller kjører dere pent forbi og stiller dere fremst?
Tilhører selv den siste kategorien, iallefall lokalt...

Sent from my HTC Vision using Tapatalk 2
Nix køståing - kjører helt foran i køen og kjører om bord først. Da skjer ett av to ting:
- blir anvist plass helt fremst (hvis det er god plass / alle kommer med)
- blir anvist plass fremme på babord/styrbord side (hvor det likevel ikke er plass til en bil)
Tar altså egentlig aldri plassen fra en bil, og har (ennå) ikke følt meg uglesett i fergekøen...
Uansett - blir alltid med - har aldri stått igjen :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av SuperMorten »

bjornen skrev:
SuperMorten skrev:Har selv ikke reist med ferje ennå, men ser for meg at dersom jeg skal reise med Bastøyferja (siden den er nærmest) en sommerdag, er det ikke så veldig farlig med å stroppe fast. Hvis jeg derimot skal ta danskebåten eller krysse Vestfjorden blir det garantert stropper. I mellom her finnes det selvsagt et "hav" av ferjer og muligheter.. :P :p
For noen år siden ble jeg faktisk bedt om å stroppe fast på Bastøyferga, en fin sommerdag i juli.
de kan rulle når de klapper i kaia
Eller så var det en av disse "Wannabe-smartassene". Det har visstnok vært til tider veldig dårlig miljø om bord, og dårlig stemning, og tipper at en del av de har behov for rett og slett å markere seg.. :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av Geir »

E-strom skrev:
gorbys skrev:Når vi alikevel er inne på emnet om ferjer, hvordan er køkulturen her da?
Stiller dere opp bakerst tilsammen med resten av bilene eller kjører dere pent forbi og stiller dere fremst?
Tilhører selv den siste kategorien, iallefall lokalt...

Sent from my HTC Vision using Tapatalk 2
Nix køståing - kjører helt foran i køen og kjører om bord først. Da skjer ett av to ting:
- blir anvist plass helt fremst (hvis det er god plass / alle kommer med)
- blir anvist plass fremme på babord/styrbord side (hvor det likevel ikke er plass til en bil)
Tar altså egentlig aldri plassen fra en bil, og har (ennå) ikke følt meg uglesett i fergekøen...
Uansett - blir alltid med - har aldri stått igjen :prf
Som jeg skulle skrevet det selv! :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av DrGreve »

Generelt så er det ingen som klager på at man kjører fremst, men har i enkelte tilfeller blitt bedt om å kjøre tilbake til min plass i køen. Dette skjer hvis det er mange mc-er i køen og smutthullene på bildekket ikke er nok til alle syklene.
Til Norgestreffet i fjor i Lofoten var dette praksisen fra Bodø til Moskenes.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av LordShaft »

DrGreve skrev:Generelt så er det ingen som klager på at man kjører fremst, men har i enkelte tilfeller blitt bedt om å kjøre tilbake til min plass i køen. Dette skjer hvis det er mange mc-er i køen og smutthullene på bildekket ikke er nok til alle syklene.
Til Norgestreffet i fjor i Lofoten var dette praksisen fra Bodø til Moskenes.
Jeg ser den at noen sikkert vil reagere om det kommer haglende 20 sykler.

Vet ikke hvor mange det skal være i følge før det blir naturlig å stille seg i normal kø?
Noen som har noen meninger på det?

Sendt med Note2

Metzeler-et dekknavn
Innlegg: 21
Registrert: 17 jun 2013, 10:35
Motorsykkelen din: Yamaha FJR

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av Metzeler-et dekknavn »

Jeg har ikke noen slags fagkunnskap om stropp- og surring av motorsykler om bord på ferger, men jeg vil gjerne forkynne min erfaring med henblikk på temaet. Jeg kan vel bære navnet «storkunde» på et assortert utvalg av ferge- og fergestrekninger. Både på to og fire hjul. Ikke at det gjør meg noe bedre til å vurdere om man skal eller ikke skal stroppe sykkelen i en gitt situasjon.

Det er opplagt for meg og alltid stroppe motorsykkelen. Unntaket er hvis fergeturen er godt innaskjærs, fergestrekningen kort og at man kan oppholde seg på dekk. Da står eller oppholder jeg meg nært motorsykkelen. Ellers stropper jeg bortimot alltid.

En ferie- og eller søkklastet motorsykkel er det nærmest selvfølgelig å parkere i førstegir og stroppe ned mot sidestøtten. Den blir som andre her har nevnt, topptung. Men den får også noe fjæringsvikt og dermed blir parkeringsvinkelen en smule brattere enn normalt. Står den da parkert uten stropp så er det faktisk nok at man møter er motgående båt som produserer nok bølger til at juvelen din pendler over og slår seg avskyelig mye. (sic!!)

Noen (få) ganger har jeg sett fortørna motorsyklister funnet motorsykkelen i en blodpøl på fergedekket.
Personlig har jeg med meg egen stropp (selvinnrullende, tar liten plass) som jeg bruker, og jeg bruker den besluttsomt. Ikke snakk om at jeg hører på ekspertisen (les; fergemannskapene). Jeg får heller leve med at noen få av ekspertisen ser på meg som en kylling som må frem med stroppa, det selv en godværsdag. Langt de fleste av de erfarne fergemannskapene bemerker at det nok er gunstig å stroppe motorsykkelen.
For noen få uker siden var det en jente som ikke stroppa motorsykkelen sin på en fergestrekning på min hjem kant. I samråd med et noe uerfaren fergemannskap ble hennes motorsykkel ikke stroppet.
Jo da, det stemmer…. motorsykkelen la seg over og krasjet i dekket. Forholdet ble visstnok at selskapet måtte dekke skadeomfanget. Heldigvis for henne.

To anbefalinger som jeg også vil tilføye i denne forbindelsen.
Den første anbefalingen;
Helst ikke sitt to på en feriepakket motorsykkel når ferga skal legge til.
Ikke ofte, men av og til så kan møtet med fergekaien bli litt voldelig og da kan man fort ta telling hvis man sitter to på en ellers pålesset motorsykkel. Dessverre har jeg erfart det. Min kone entret bakpå motorsykkelen samstundes med at ferga rauset i kaien. Vi entret horisontalen både kona, jeg og motorsykkelen. . Motorsykkelen ble kastet over helt brått. Det gikk faktisk greit med både meg og motorsykkel, men kona fikk en litt stygg skade i hånden. Hånden kom på en eller annen måte i klem i møtet med fergedekket. Ingen varig skade på henne, men nok til at vi tar forbehold. Noen få skrubbsår på sykkelen dog, men det var helt til å leve med.

Min andre anbefaling;
Helst ikke stropp sykkelen over salen uten godt med underlag mellom sal og stropp. På en overfart over Østersjøen ble jeg vitne til en herre som fikk salen sin skåret opp av stroppa. Det var sjøgang nok til at motorsykkelen har fått beveget seg og jaget under stroppa, faktisk tilstrekkelig til at stroppa har gnaget seg gjennom sal trekket. Det er mange år siden, men jeg husker enda hvor hissig og utilfreds han var med fergemannskapet. Mest ergerlig var han nok på seg selv.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av Duville »

Elolz skrev:Litt offtopic kanskje, men lurer på hva som egentlig er vanlig praksis for betaling på ferger?

Tok 3 ferger når jeg skulle hjem fra Kristiansand, på en av disse (Mortavika-Årsvågen) hadde de en bomstasjon for betaling like før fergekøen.. Dette er jo utrolig lite gjennomtenkt med tanke på motorsyklister som da må av med hansker, rote inni jakken for å finne lommeboken, og så på med hansker osv med kø bak seg :scratch For ikke å tenke på de som har lommeboken pakket ned eller i en sekk.

På de 2 andre fergene gikk de rundt og tok betaling ombord. Dette eller å gå rundt til biler/mc på fergekaien for å ta betaling er jo mye bedre. :scratch
Lærer vel dette første gang og har en ekstra lommebok med litt penger og kanskje kort veldig nær når man skal på ferjetur og kanskje andre turer også.....

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av knutk »

Duville skrev:
Elolz skrev:Litt offtopic kanskje, men lurer på hva som egentlig er vanlig praksis for betaling på ferger?

Tok 3 ferger når jeg skulle hjem fra Kristiansand, på en av disse (Mortavika-Årsvågen) hadde de en bomstasjon for betaling like før fergekøen.. Dette er jo utrolig lite gjennomtenkt med tanke på motorsyklister som da må av med hansker, rote inni jakken for å finne lommeboken, og så på med hansker osv med kø bak seg :scratch For ikke å tenke på de som har lommeboken pakket ned eller i en sekk.

På de 2 andre fergene gikk de rundt og tok betaling ombord. Dette eller å gå rundt til biler/mc på fergekaien for å ta betaling er jo mye bedre. :scratch
Lærer vel dette første gang og har en ekstra lommebok med litt penger og kanskje kort veldig nær når man skal på ferjetur og kanskje andre turer også.....
Bruker å ha kontanter eller kort i en lomme på tankveska, således trenger jeg ikke ta av hanskene heller.
Er vi flere som kjører sammen bruker første mann å betale for alle.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av JohnnyTh »

På Mortavika-Arsvågen pleier jeg å bli vinket forbi slik at jeg betaler ombord på ferjen. Noen ganger har jeg spurt om jeg kan og det har alltid gått greit.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Sted: Stord

Re: Pleier dere stroppe fast på ferje?

Legg inn av RoJo »

Duville skrev:
Elolz skrev:Litt offtopic kanskje, men lurer på hva som egentlig er vanlig praksis for betaling på ferger?

Tok 3 ferger når jeg skulle hjem fra Kristiansand, på en av disse (Mortavika-Årsvågen) hadde de en bomstasjon for betaling like før fergekøen.. Dette er jo utrolig lite gjennomtenkt med tanke på motorsyklister som da må av med hansker, rote inni jakken for å finne lommeboken, og så på med hansker osv med kø bak seg :scratch For ikke å tenke på de som har lommeboken pakket ned eller i en sekk.

På de 2 andre fergene gikk de rundt og tok betaling ombord. Dette eller å gå rundt til biler/mc på fergekaien for å ta betaling er jo mye bedre. :scratch
Lærer vel dette første gang og har en ekstra lommebok med litt penger og kanskje kort veldig nær når man skal på ferjetur og kanskje andre turer også.....
På de 2 store strekkene Mortavika Arsvågen og Sandvikvåg Haljem er det ikke tid nok til å kunne selge biletter til alle under overfarten, en annen ting er at det ofte var folk som prøvte å reise uten å betale med det til følge at antall solgte biletter ikke stemte med antall kjøretøy og da måtte alle vise bilett ved ilandkjøring, dette tar naturligvis en masse tid som fergeselskapet ikke har, beregnet tid for lossing / lasting er ca 8 min. etter det jeg kan huske. Derfor selges biletter før en kjører inn på venteområdet. På småstrekkene kjøper en normalt bilett på kaien eller under overfart i denne delen av Vestlandet. Motorsykler er en marginal trafikant for selskapene som ikke kan ta spesielle hensyn til, det er nok vi som må tilpasse oss deres måte å selge biletter på.

Svar