off topic- montere vedovn hengende rett på frittstående leca

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

off topic- montere vedovn hengende rett på frittstående leca

Legg inn av bergenser83 »

veldig off topic, men vet det er flere håntverkere her

vi har et beist av en 80 tallspeis som skal bort. I dag var vi en runde for å se på ovner og vi falt for denne http://www.smartvarme.no/index.php/no/v ... hwam-2610c" onclick="window.open(this.href);return false;

i følge selger kunne denne monteres HENGENDE rett på frittstående pipe. ( pipen står frittstående midt i stuen) men han kunne samtidig fortelle at det "sies at man ikke bør det".

jeg snakket med en murer som ikke hadde hørt om dette


Hva sier dere?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: off topic- montere vedovn hengende rett på frittstående

Legg inn av Jompa »

Jeg er ikke handverker, men med veggbeslaget, Lecabolter og sementlim skulle vel dette gå fint ?

Selgern kan vel skaffe dokumentasjon og monteringsanvisning istedetfor og si at "det sies" osv ?
Om ovnen er godkjent for å henges på Lecapipa har produsenten 'nødvendig dokumentasjon på dette.

Den var ihvertfall stilig.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: off topic- montere vedovn hengende rett på frittstående

Legg inn av jongsanim »

Er ikke håndverker men finner ofte ting på nettet:

http://hwam.com/files/products/hwam_261 ... 2610_w.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vel bekomme ;)

Edit: Ikke helt det samme ser jeg nå når jeg faktisk leser hva du skriver, men kanskje i riktig retning? :P

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: off topic- montere vedovn hengende rett på frittstående

Legg inn av SuperMorten »

Syns det ser tøft ut. Ser ingen problemer med montering. Har sett store balkonger montert hengende i Leca.. :knegg

Som snekker med fagbrev, og vant til mange slags spørsmål, er min første tanke at dette har med ild å gjøre. En jeg kjenner lagde peisen selv (det er jo SÅ lett, sa han). Han "prøvefyrte", og huset brant ned påfølgende natt.

Snakk med fagfolk, og følg de råd de måtte gi. Gjør det gjerne selv, men forsikre deg om at det er gjort i henhold til krav. Og ikke fyr opp før feieren har godkjent monteringen.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: off topic- montere vedovn hengende rett på frittstående

Legg inn av bergenser83 »

takk for svar. har i dag snakket med murer, feier og leca. alle er egentlig skeptisk og ber om dokumentasjon. Det finnes en produsent som har utarbeidet dokumentasjon for dette, husker ikke navnet.

har utfordret selger til å komme med dokumentasjon.

jeg skal ikke montere selv. butikken som selger den har egne montører. men jeg ønsker ikke anmerkning ved neste feiing eller at ovnen deiser i parketten i 2022 når jeg sitter og ser på OL sendinger fra Voss.

Svar