"Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

"Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av mortenolb »

Heja.

Jeg har ikke så lett for å finne info på hva slags type skinn som er brukt i typisk mc-klær. Er det noen som veit noe? Er det noen av de kjente merkene som bruker type "faux leather", eller er det bare "ikke godt nok" til beskyttelsesklær? Jeg må egentlig innrømme at jeg ikke har ekstremt lyst til å kjøre rundt i et dyr som ble flådd levende i kina.

Dette er vel også noe som kan være en interessant diskusjon.

(Neida, jeg er ikke veganer eller veggis, men litt må det gå an å bry seg :P)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av Kawagutten »

Har ikke tenkt noe over det før men geiteskinn er vel brukt i noen skinnklær.Utstyr skal brukes uansett for min del for olabuksa er borte innen 5meter hvis en sklir på asfalten.
Det er nok mange skinnklær som er med fake skinn men hvilke merker er jeg ikke sikker på.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av kjellv »

Akkurat dette tror jeg du kan ta helt med ro.
Det er nok i den grad det er brukt ekte skinn, brukt skinn fra storfe. Dette er tykt og slitesterkt.
Deler av ei skinnjakke kan også bestå av geiteskinn, da i områder som trenger et sterkt skinn men samtidig være mykt og bevegelig. Hansker består også ofte av geiteskinn av samme grunn.
Skrekkhistorier fra bl.a Kina dreier seg nok helst om pelsproduksjon, da helst kanin.
(faktisk et godt argument for å øke pelsdyrnæringen her i landet, og ikke la Kina få den markedsandelen i verdensmarkedet som Norge i dag har. Her i landet foregår det på helt annet og langt mer humant vis)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av mortenolb »

Nja, det kan være greit i Norge, men hvor for eksempel Alpinestars/Dainese osv. får skinnet sitt fra, det er vel nesten mer sannsynlig fra land som driver på langt verre vis. Legger ved eksempel av hvordan det funker i en video under. Bare keep in mind at PETA er flinke til å gå i overkant ekstremt til verks for å få frem poenget sitt, men klippene som vises er reelle.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=CdnZBJjqWe4[/video]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av ojda »

mortenolb skrev:Heja.

Jeg har ikke så lett for å finne info på hva slags type skinn som er brukt i typisk mc-klær. Er det noen som veit noe? Er det noen av de kjente merkene som bruker type "faux leather", eller er det bare "ikke godt nok" til beskyttelsesklær? Jeg må egentlig innrømme at jeg ikke har ekstremt lyst til å kjøre rundt i et dyr som ble flådd levende i kina.

Dette er vel også noe som kan være en interessant diskusjon.

(Neida, jeg er ikke veganer eller veggis, men litt må det gå an å bry seg :P)

De langt fleste av oss bruker vel allerede tekstilklær til motorsykkelhabitt.
Kansje ikke av dyreværnshensyn, men av praktiske årsaker :thumleft
Det er i allefall et vell av muligheter der ute :prf Hvorfor du eventuellt
bruker tekstil er jo opp til deg :P :p
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av mortenolb »

Det er klart, men når jeg en gang får meg R-sykkel så har jeg lyst på skinn for utseendet, og da lurer jeg på om det er noen alternativer innenfor det :P

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av TomB »

Kenguru skinn, blir også brukt, slitesterk og bra.
Om du er skeptisk, så kan du spise Kenguruen først :knegg


http://vollemat.blogspot.no/2013/09/ken ... us_18.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av jhn »

kjellv skrev: ....
(faktisk et godt argument for å øke pelsdyrnæringen her i landet, og ikke la Kina få den markedsandelen i verdensmarkedet som Norge i dag har. Her i landet foregår det på helt annet og langt mer humant vis)
Ja, vi har jo sett en haug med eksempler på hvor flott pelsdyra her i landet blir behandlet.
At kineserne angivelig er litt verre enn oss er ikke et argument for å fortsette mishandlingen.
Jeg klarer ikke å se noen gode argumenter for å bedrive organisert dyreplageri ... bortsett fra å holde noen stakkarslige blåfrosne fruer varme i vinterkulda.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av Bjerknez »

Etter 5min på google så leser jeg at det er vanskelig å finne ut hvor skinnet egentlig kommer fra da dette ikke er merket eller er merket veldig dårlig. Det står over alt at alt skinn og lær kommer fra dyr (selvsagt). Det er nettopp det som gjør det så slitesterkt, forde det er "ekte" skinn.

Når det gjelder såkalt "kunstig" skinn så har jeg hatt et par billige stresslesser med dette en gang og de revnet etter 2mnd. Ikke i sømmen, men midt på en flate.

Konklusjonen blir nok desverre at hvis du skal være dyrevennlig så må du nok gå for stoff. Hvis forfengeligheten og sikkerheten er viktigst for deg så må du desverre støtte opp om de som driver med skinnproduksjon (hvis det kan kalles det).

Når det er sagt, så blir vel mange av dyrene slaktet uansett, slik som storfe etc. og da tenker jeg litt sånn at man kan jo like godt utnytte dyret når man allikevel skal slakte det. Men man vil nok aldri få greie på slikt vil jeg tro. Å hvis det skulle være noen som tilbyr en skinndress med fullstendig "stamtavle" så blir nok ikke den billig er jeg redd og da blir pris noe man må legge til grunn også.

Ville DU betalt 5-lapper ekstra for å få en bekreftelse på at skinnet som er brukt i dressen din kommer fra et dyr som har blitt humant avlivet? Neppe! Vertfall er det svært få som ville gitt mer penger for dette og da forsvinner også markedet. Tror jeg da...

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av mortenolb »

Noe av problemet er jo også at dyr til mat og dyr til skinn/pels er ikke de samme dyrene. Det er to separate produksjoner, så dyra som slaktes for mat blir ikke, normalt sett, brukt også for huden og pelsen. Men ja, jeg ser problemet med slitesterkheten.

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av TomB »

mortenolb skrev:Noe av problemet er jo også at dyr til mat og dyr til skinn/pels er ikke de samme dyrene. Det er to separate produksjoner, så dyra som slaktes for mat blir ikke, normalt sett, brukt også for huden og pelsen. Men ja, jeg ser problemet med slitesterkheten.
Hva mener du?
At skinnet til kua, som blir slaktet, ikke blir brukt? (det blir kalt okse :knegg )
At saueskinn, ikke kommer fra dyr, som går til mat?

I såffal, tar du feil.

Det eneste som ikke blir brukt til mat, er pelsdyr.
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av mortenolb »

Mulig det er varierende praksis rundt om i verden?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av JohnnyTh »

Tror nok bønder ønske å få mest mulig penger ut av produksjonen sin uansett hvor i verden de kommer fra. Det blir nok brukt både skinn og kjøtt fra disse dyrene.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av mortenolb »

Ja, det er kanskje mulig. Skal ikke krangle på det da jeg ikke vet, men så du videoen over? Ser ikke ut sånn ut der. Særlig india, hvor folk fra pelsindustrien kjøper dyr fra folk som har de, med lovnader om at dyrene skal få leve videre på gård. Så får dem dyrene til å gå lengre avstander uten mat og drikke, så de kollapser. Er det ikke noe sånt at kjøttet ikke er no godt om dyret har vært stressa? (Har ikke peil på det området heller :P)

Uansett, det forandrer ikke saken, da måten dyrehold og slakt på er såpass brutalt uansett om de bruker hele dyret eller ikke.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av SuperMorten »

Jobbet som avløser på gård i gamle dager, og da hendte det at vi måtte slakte syke dyr. Dersom kua gikk på medisiner, ble kjøttet destruert, hvis ikke ble det mat. Uansett, så gikk skinnet til produksjon av noe.. Husker ikke hvor slakteren kom fra, men husker han sa at perfekte skinn gikk til Rolls Royce. Mindre perfekte skinn gikk til produksjon av klær osv (mulig mc-klær?)
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar