"Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av cannon »

Det brukes stort sett storfe. Noe geit og kenguru. Alle mine dresser har vært merket med skinn-type. Jeg ville styrt unna skinndresser som ikke er merket. Det samme gjelder hansker og støvler.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av mortenolb »

Poenget her er vel uansett å finne alternativer, kall det gjerne en vegansk løsning.

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av Desmo »

Jeg vet ikke hva som er verst; Inhuman slakting av dyr for skinn til MCklær, eller utnyttelse av billig arbeidskraft til å sy dyre "-tex" klær. Skinnklærne blir jo også produsert på billigste måte, så de er ikke bedre på det feltet.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av ojda »

Desmo skrev:Jeg vet ikke hva som er verst; Inhuman slakting av dyr for skinn til MCklær, eller utnyttelse av billig arbeidskraft til å sy dyre "-tex" klær. Skinnklærne blir jo også produsert på billigste måte, så de er ikke bedre på det feltet.

Neste år blir det nok til å kjøre naken :redface
Håper dt blir en varm sommer :-)å :lol :lol :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av kjellv »

Ingen steder i verden blir storfe, geit eller kenguru slaktet pga. skinnet! Garantert!
Skinn er for det aller meste tilnærmet verdiløst i slakteprosessen (med unntak av pels). I Norge koster et førsteklasses råskinn av storfe rundt 200 kr. Foredlingsprosessen i skinnproduksjon er dyr, det er der verdien oppstår. Skinn til klær er derfor for det aller meste et biprodukt av kjøttproduksjon over hele verden.
Skinn brukt i MC-dresser krever høy kvalitet/ førstesortering. Da blir det ikke brukt skinn fra dyr som har levd et hardt liv. Skinnet fra et dyr som ikke har hatt det bra, fått mye juling og mishandling vil aldri oppnå førstesortering. Sårskader, skader fra slag, brennemerking og lignende vil vises på skinnet og gjøre det uegnet til klær.
Min konklusjon er derfor at du kan være helt sikker på at skinnklær er skinn fra dyr som har hatt det bra :prf
Propagandafilm fra ideelle dyrevernorganisasjoner er ALDRI egnet til dokumentasjon. Heller ikke når superstjerner bruker millioner av kroner for å fremme sitt syn på problemene i verden. Disse lever i sin egen beskyttede boble og ser verden med helt andre øyne enn resten av oss.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av jhn »

Skinn og pels er vel i bunn og grunn ganske så likt. Det er frakken til et dyr. Det er bare etterbehandlingen som er forskjellig.
Noe pels kommer fra dyr vi også bruker i matproduksjon, reinsdyr, geit, sau, hare, kanin, sel og storfe. Helt greit
Kjøttet fra rev eller mink kan ikke brukes til matproduksjon, det inneholder for mye nitritt elns. Denne industrien har vi ikke behov for
50% av skinnsko f.eks som selges i Norge kommer fra Asia, der har de jo en litt annen kultur mtp dyrevelferd.
Norge er vel det eneste europeiske landet som tillater import av hunde- og katteskinn.
Kjellv konkluderte med at man kan være helt sikker på at skinnklær er skinn fra dyr som har hatt det bra, det er vel en konklusjon mange ikke er heelt enige i. Tro om han selger skinnklær? :-)å
Merkingen av skinnklær er vel heller ikke standardisert og er både mangelfull og ofte uriktig.
Selv har jeg ingen problemer med hverken skinn eller pels, så lenge det kommer fra kjøttproduserende dyr i et land med et nogenlunde fungerende mattilsyn e.l. Eller et vilt dyr ... men etter min mening burde pelsdyroppdrett vært forbudt ... både oppdrett og import

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av Banditmannen »

mortenolb skrev:Poenget her er vel uansett å finne alternativer, kall det gjerne en vegansk løsning.
"vegan-skinndress"
Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av jhn »

Banditmannen skrev:
mortenolb skrev:Poenget her er vel uansett å finne alternativer, kall det gjerne en vegansk løsning.
"vegan-skinndress"
Bilde
... og noen små dotter med pels ... kanskje

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av Banditmannen »

jhn skrev:
Banditmannen skrev:
mortenolb skrev:Poenget her er vel uansett å finne alternativer, kall det gjerne en vegansk løsning.
"vegan-skinndress"
Bilde
... og noen små dotter med pels ... kanskje
:knegg

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av kjellv »

jhn skrev:Skinn og pels er vel i bunn og grunn ganske så likt. Det er frakken til et dyr. Det er bare etterbehandlingen som er forskjellig.
Noe pels kommer fra dyr vi også bruker i matproduksjon, reinsdyr, geit, sau, hare, kanin, sel og storfe. Helt greit
Kjøttet fra rev eller mink kan ikke brukes til matproduksjon, det inneholder for mye nitritt elns. Denne industrien har vi ikke behov for
50% av skinnsko f.eks som selges i Norge kommer fra Asia, der har de jo en litt annen kultur mtp dyrevelferd.
Norge er vel det eneste europeiske landet som tillater import av hunde- og katteskinn.
Kjellv konkluderte med at man kan være helt sikker på at skinnklær er skinn fra dyr som har hatt det bra, det er vel en konklusjon mange ikke er heelt enige i. Tro om han selger skinnklær? :-)å
Merkingen av skinnklær er vel heller ikke standardisert og er både mangelfull og ofte uriktig.
Selv har jeg ingen problemer med hverken skinn eller pels, så lenge det kommer fra kjøttproduserende dyr i et land med et nogenlunde fungerende mattilsyn e.l. Eller et vilt dyr ... men etter min mening burde pelsdyroppdrett vært forbudt ... både oppdrett og import
I denne tråden diskuteres skinn i MC-klær, og ikke skinnklær og sko generelt.
Ja, vi kan selge skinnklær hos oss, men har ikke solgt så mye som ei skinnjakke de siste tre årene. Dette markedet er nok i svært stor grad overtatt av nettbutikkene, og kun de store forhandlerne med bra kundegrunnlag har råd til å kjøpe inn en utstilling av klær av en viss mengde.
MC-klær i skinn krever tjukt, stivt og slitesterkt lær. Dermed utelukker vi ganske greit skinn fra hunder og katter i dette produktspekteret. Denne type skinn har ganske tynn lærhud (det er kun lærhuden som brukes, evt overhuden også hvis pelsen skal være med) og brukes mest til finsko, vesker og skinndetaljer på tekstilklær. Geiteskinn er mest egnet fordi det er sterkt, mykt og har tjukkere lærhud.
Mitt poeng er at dyr som har blitt utsatt for vanskjøtsel/mishandling ikke vil ha god nok skinnkvalitet til og bli med i førstesortering. Om en oksekalv har fått en rift eller skade vil arrvevet være svært synlig når oksen/kua blir slaktet 2-10 år senere. Arrvevet på dette området kan gjøre at skinnet er opptil dobbelt så tjukt akkurat der skaden var. Et råskinn fra førstesortering er uansett så billig før garving at skinnprodusentene tar ikke med noe annet.
Jeg er også ganske skeptisk til det meste av skinn og tekstil som kommer fra en mengde land i Asia. Spesielt hvis det er billig! Det er en grunn til at det er billig :-k

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av Busa Trond »

...tørr nesten ikke tenke på hvordan det hadde gått med BlåMalawi firfisle bestanden om alle motorsyklister hadde kjørt med dette hjelmovertrekke :lol

Bilde

Toven

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av Toven »

Busa Trond skrev:...tørr nesten ikke tenke på hvordan det hadde gått med BlåMalawi firfisle bestanden om alle motorsyklister hadde kjørt med dette hjelmovertrekke :lol

Bilde
Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av mortenolb »

Hahahaha. Om det gikk noen dyr med i produksjonen av den der så skal jeg påstå at det var verdt det :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av Bjerknez »

Ta heller på deg denne :lol
image.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: "Dyrevennlige" mc-klær type skinn?

Legg inn av Busa Trond »

Bilde
Det var noe kjent med han der :scratch

Svar