Din erfaring med vogntog sjåfører?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg leste tilfeldigvis denne nyheten ved en slump:
http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/1 ... effe-elgen" onclick="window.open(this.href);return false;

Min mening om de fleste vogntogsjåfører er ikke myntet på denne enkelthendelsen, men allikevel så er mitt generelle inntrykk at vogntog sjåfører er langt mer årvåkne enn bilister i trafikken. Joda, unntak finnes med tanke på useriøse småfulle utenlandske sjåfører med nedslitte dekk og usikkret last etc. men skandinaviske vogntog har jeg aldri hatt problemer med i trafikken. Vertfall ikke hvis man plasserer seg slik man skal slik at dem ser deg.

Noe av grynnen kan nok være at dem ikke har så mye å dra på med og at dem derfor ikke er noen overasskende trussel for oss mc førere, men jeg synes stort sett dem holder god avstand og kjører gjevnt og fint i trafikken.

Jeg er rett og slett litt imponert over mange av vogntogførerene jeg har stiftet bekjentskap til i trafikken med bil og mc. Nå har jo kanskje disse vogntogførerene langt mer erfaring enn bilister etc også, men allikevel så ønsker jeg å starte en tråd som er litt positiv med tanke på andre trafikanter.

Har dere den samme oppfatningen som meg, eller har jeg bare vært heldig?

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av mammut89 »

jeg har kun gode erfaringer med norske vogntogførere. Særlig er de flinke til å gjøre seg små når det er trangt.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av Svolp »

Enig i det som blir sagt.. Inntrykket av vogntog sjåfører er meget godt. Ser det også når jeg kjøre utrykning selv med lastebil at de bruker speilene aktivt og svært flinke til og vike. Svært varierende med bilistene men dem er det jo også mange flere av så gjerne ikke sammenlignbart!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av mortenolb »

Vi har jo på en måte ikke noe valg. Vi har en del ansvar, og må følge mye med, siden bilister ikke gjøre det samme. De fleste bilister tar heller ikke hensyn til oss, og synes vi er i veien for dems frie ferdsel. Jeg er ikke sjenert for å skremme bilister som tar seg litt vél store friheter, men med måte såklart. Kan sikkert se litt rart ut fra utsiden.

Eksempel:
Når du kommer opp fra operatunnelen til Ryenkrysset, så trenger jeg både midterste og høyre feltet når jeg skal rett frem(på grunn av at jeg kjører modulvogntog, altså 25,25 meter langt), så jeg legger meg midt over stripa. Dette er rett og slett for å blokkere for at det kommer noen på sida av meg ute i rundkjøringa, så jeg ikke drar hengeren over bilen dems. Noen fatter ikke dette, blir irritert, og begynner å kjøre forbi i rundkjøringa. De skal jo selvfølgelig ut samme sted som meg, så jeg bare lar være å "se" dem, så får de heller finne ut selv at det blir trangt.
Jada, rasshøl, men kanskje de lærer noe.,

En annen ting som irriterer mye er at når jeg prøver å holde korrekt avstand, så ser alle bilister på det som en luke, men siden jeg kjører like fort som trafikken, så legger de seg bare inn der. De skulle jo forbi siden "jeg kjører vogntog, og da kjører jeg sakte", men så fort de er foran er det greit, og kan kjøre like fort eller saktere enn meg, så jeg må konstant bremse ned for å øke avstand, og så legge meg i vanlig fart igjen. Repeat. Bra for miljøet? Neppe.

Uansett;
Ja, vi har god oversikt. Også mye på grunn av at vi sitter høyt og har svær frontrute. En ting dere bør være obs på, dog, er høyresiden vår. Ser regelrett ikke en dritt av hva som skjer på høyre side. Den blindsona er det plass til 2-3 billengder i. Ikke ligg der.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av L-NA »

Her er jeg bare 99% enig. Den ene prosenten må jeg ta forbehold på bakgrunn av de få, men særdeles stygge nesten ulykker jeg har sett. Igjennom 30 år i trafikken, har jeg dessverre sett litt for mange både ulykker og nesten ulykker, hvor tunge kjøretøy har vert innblandet. Kanskje spesielt i tiden da jeg var ukependler, og kjørte distansen fra Halhjem på Stord, og sør over. Jeg kjørte her som oftest om Torsdag ettermiddag/kveld, på denne distansen var/er det ekstra mye tung trafikk.
Så mye, stygg kjøring som jeg så her var rett og slett skremmende. Selvfølgelig også av andre trafikanter, men groveste /styggeste forbikjøring var ofte store kjøretøy innblandet. (tenker enda med gru på enkelte forbikjøringer jeg var vitne til)
Mange trailere hadde/har det jo selvfølgelig travelt for å rekke disse fergene, og da i begge retninger, og kjøre liten bil med hele familien og da ha 50 tonn på støtfangeren, i tillegg til mye stygg forbikjøringer i mot. Nei, dessverre jeg er ikke tøff nok til dette.
De to siste årene jeg var ukependler, sluttet jeg å kjøre denne ruten. Jeg la om min egen kjøre rute og tok heller turen på vest siden av Stord. Dette gjorde jeg ene og alene p.g.a. jeg rett og slett ikke turde kjøre denne strekningen.
Det er nå ny vei (E39) på strekningen, og fergen i sør, er erstattet med tunnel og bro. Kjører ikke så ofte nå lenger, men det hender, og det jeg har sett, så har/er dette forandret, og i dag er dette en mye tryggere strekning og kjøre. Noe jeg vil anta at skyldes både mindre press på sjåførene, og selvfølgelig bedre veier. :-)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av SuperMorten »

Stort sett syns jeg førere av store biler er flinke. Unntakene er en og annen "ikke-norsk" vogntogsjåfør, og noen norske unggutter med fersk lastebil-lapp som tror de er "king of the road". Min misnøye strekker seg til brudd på vikeplikt, dvs sånne brudd som ikke hadde vært brudd hvis han kjørte personbil (norske guttunger) og vogntog som kjører forbi vogntog på motorveien i svak motbakke. Det tar ca 3 kvarter...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av kjellv »

Jeg også deler den positive oppfatning av vogntogsjåfører, både skandinaviske og utenlandske.
Man ser oftest ikke forskjell på dem, ettersom det nå er svært mange Norske vogntog med sjåfører fra Polen, Baltikum eller andre nasjoner. Det hender også svært ofte at man ser utenlandske vogntog med Bring-containere her i landet.
Uansett er det ofte ikke bare å skylde på sjåføren når et utenlandsk vogntog havner i trøbbel. Ofte er det en dreven sjåfør, men har strenge direktiver og et meget strengt budsjett fra eier eller oppdragsgiver. De har ofte store dieseltanker slik at de slipper å fylle tanken i Norge, men lite penger og må derfor unngå bomstasjoner og fergestrekninger. De har kanskje med seg noen kjettingfiller som er ganske ubrukelige, men må betale fra egen (fra før ganske tomme) lomme hvis de må kjøpe nye. Ofte blir de sående på samme plass ei uke mens de venter på returlass, og har ikke annet å spise enn det de hadde med hjemmefra.
Denne litt utskjelte gruppen er ofte i nærheten av det vi kan kalle slaver...

Svært ofte når det er vogntog innblandet i ulykker er det andre trafikanter som har gjort mest feil. Veldig mange evner ikke å sette seg inn i hvordan det er å ferdes med et vogntog i trafikken, og hvilke utfordringer og begrensninger et slikt har. 18 meter langt trenger mye plass, og er nødt til å bruke langt mer enn sitt eget kjørefelt i kryss og svinger, 50 tonn trenger svært mye lenger bremsestrekning enn en bil. Oversikten rundt bilen er veldig begrenset, både inntil bilen foran, og langt bakover langs høyresida.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av RuneMC »

Blanda drops... men er generelt ikke spesielt imponert over vogntogsjåfører...

Idag var det glatt på småveiene men måtte likevel sette på tåkelyset bak et kort øyeblikk for å signalisere at han i stor lastebil (MAN TGS variant) bak burde holde litt mer enn 0,3 sek avstand. Han skjønte hintet.

På svenske motorveier er generelt de med norske skilt bedre enn de fleste ift å vise hensyn til annen trafikk, men du finner de som i 120-sonen legger seg ut for å kjøre i venstre feltet i 86 km/t for å passere en kollega som kjører 85 km/t - det tar sin tid og skaper tidvis farlige køer når fartsdifferansen til annen trafikk blir 30-40 km/t. Ser det jo også på E18. De vogntogene/lastebilene som "flyter" ut i venstrefeltet og har akselerasjon som en snekke i motvind.

Ellers er endel litt dårlige til å sikre "tomt" lasteplan - det være seg løse stropper som blåser av, bark eller annet - er blitt ekstra oppmerksom på det som motorsyklist.

Negativt å tenke på at mye av tungtransporten som fyller opp veiene og skaper kluss i trafikken ikke er spesielt nyttig men søppeltransport ... ofte til utlandet (!)
Skrapmetall: http://www.nrk.no/trondelag/frikjent-et ... -1.8198262
Resirkulert papir: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bran ... /10087775/
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av KawaJens »

Vogntog sjåfører er det like mangen forskjellige som motorsykkelister. Er av begge leirer og det som er den største likheten mellom yrkesjåfør og motorsykkelist er meningen om vor flinke deres gruppe er og kor farlige og inkompetente alle andre er.
Desverre er det farlige og inkometente sjåfører i allle leirer til og med di uten motor, og det er mye mer en va en innrømmer.
Sikkring av last synest eg er blitt mye verre dei siste årene og har tilogmed gått så langt og ringt inn og anmeldt en. En skal av og til vere glad for en ikkje altid ser korleis lasten ser ut, då er det ikke sikkert en hadde turd seg ut på vegane.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av Intruder »

Bare gode erfaringer stort sett...men finnes nok noen brodne kar der også... :thumleft

...men bajaser i sorte personbiler med sotede ruter skaper nok mer frustrasjon og trøbbel..
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av mortenolb »

KawaJens skrev:Vogntog sjåfører er det like mangen forskjellige som motorsykkelister. Er av begge leirer og det som er den største likheten mellom yrkesjåfør og motorsykkelist er meningen om vor flinke deres gruppe er og kor farlige og inkompetente alle andre er.
Desverre er det farlige og inkometente sjåfører i allle leirer til og med di uten motor, og det er mye mer en va en innrømmer.
Sikkring av last synest eg er blitt mye verre dei siste årene og har tilogmed gått så langt og ringt inn og anmeldt en. En skal av og til vere glad for en ikkje altid ser korleis lasten ser ut, då er det ikke sikkert en hadde turd seg ut på vegane.
Du skal være veldig glad for det, ja. Kan selv skrive under på at det ikke ser særlig pent ut til tider. De varene jeg frakter så skal vi gjerne ha rør, paller og rørkveiler om hverandre, og da blir det mye macgyver-løsninger på sikring av last. Trygt står det, men det ser ikke trygt ut.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av Snikendeugle »

Og vil med det også rette en takk til busssjåfører som ikke akuratt kjører små kjøretøy de heller, men alikevel lar meg sove i fred på vei til jobb hver dag. :thumleft
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av Lamberghini »

Min siste erfaring med vogntog var en trivelig danske som stoppet for å slippe meg forbi på et stykke trang vestlandsvei.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av Bjerknez »

Hyggelig å lese at det ikke BARE er meg som synes de fleste vogntogsjåfører oppfører seg fint i trafikken. Unntak finnes som nevnt her også, men det generelle inntrykket mitt er positivt og noen ganger blir jeg direkte imponert.

Man man frykter kanskje ikke for livet på samme måte når man sitter i et vogntog kanskje, slik at man fjerner noe av frykten fra handlingene man gjør slik at ting blir litt mer kontrollert?

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av Gordon »

Bjerknez skrev:Jeg leste tilfeldigvis denne nyheten ved en slump:
http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/1 ... effe-elgen" onclick="window.open(this.href);return false;

Min mening om de fleste vogntogsjåfører er ikke myntet på denne enkelthendelsen, men allikevel så er mitt generelle inntrykk at vogntog sjåfører er langt mer årvåkne enn bilister i trafikken. Joda, unntak finnes med tanke på useriøse småfulle utenlandske sjåfører med nedslitte dekk og usikkret last etc. men skandinaviske vogntog har jeg aldri hatt problemer med i trafikken. Vertfall ikke hvis man plasserer seg slik man skal slik at dem ser deg.

Noe av grynnen kan nok være at dem ikke har så mye å dra på med og at dem derfor ikke er noen overasskende trussel for oss mc førere, men jeg synes stort sett dem holder god avstand og kjører gjevnt og fint i trafikken.

Jeg er rett og slett litt imponert over mange av vogntogførerene jeg har stiftet bekjentskap til i trafikken med bil og mc. Nå har jo kanskje disse vogntogførerene langt mer erfaring enn bilister etc også, men allikevel så ønsker jeg å starte en tråd som er litt positiv med tanke på andre trafikanter.

Har dere den samme oppfatningen som meg, eller har jeg bare vært heldig?
Hei Bjerknez,
Jeg har den største respekt for både Norsk lastebil og buss sjåfører. Jeg fikk min klasse II lapp i 1989 og lærte mye om oppførelse av å kjøre lastebil. Dessverre fikk jeg aldri mulighet til å praktiserer kjøring med lastebil etter jeg fikk lappen, og etter 20 år ga jeg klasse II fra meg. De alle fleste Norsk lastebil sjåfører er etter min meningen ganske høflig, holde farten og er satt på prøve av mange idiotisk bil/MC sjåfører som oppfører seg som de eier asfalten de kjører på. I take my hat off til disse gutta (og noen damer) som kjøre disse donninger, og hvis mulig vil jeg alltid slippe disse vogntog og busser frem.
Gordon

Svar