Tydelig i trafikken...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Tydelig i trafikken...

Legg inn av spidair »

Koster på meg et lite hjertesukk jeg om tydelighet i trafikken, nå midtvinters...

Jeg pendler fram og tilbake mellom Hokksund og Kongsberg hver dag (jobb) og har i de siste månedene sett en gjentagende trend som forverrer seg bland mine medbilister.....

Blinklys er en av dem, er vel snart bare en av ti som gidder å benytte den lille hemmelige hendelen på rattstammen for å fortelle dem foran og bak seg og ikke minst møtende trafikk hvor de har tenkt seg hen...

Plassering i veien... Hvorfor er det så utrolig vanskelig for folk flest å plassere seg så det går tydelig frem hvor man skal hen? For ikke å snakke om i rundkjøringer og i kryss? Denne vinglingen, kombinert med totalt fraværende blinklys, gjør det jo helt håpløst å forstå hvor vedkommende skal før bilen plutselig skjærer ut til høyre eller venstre... Har til og med sett et par politi biler som heller ikke hadde funnet denne hemmelige hendelen, eller hatt kontroll på hvordan de kjører... Men hvor ofte bøtelegger de seg selv egentlig? Aldri vil jeg tippe...

Fart inn i rundkjøringer... Enkete tror, når de kommer i godt driv mot en rundkjøring uten trafikk fra venstre, at biler som kjører ut i utkjørselen etter den de selv kommer i har en spesiell vikeplikt for dem slik at de kan opprettholde farten de har inn i rundkjøringen og ut på den andre siden og jeg har opplevd å bli tutet på og vist fingeren til fordi jeg var dum nok til å tro at rundkjøringen var for meg også. De skjønner ikke bæret av hvordan de skal forholde seg til andre biler i rundkjøringer, (eller at de har vikeplikt eller må vise hensyn for de som er INNE i rundkjøringen) , ei heller plassering i rundkjøring, og igjen, med den totale mangelen på blinklys, gjør det til en skummel affære å møte slike i rundkjøringer, og i trafikken forøvrig, for de er ikke tydelige i det hele tatt...


Skulle ønske at politiet, og biltilsynet, brukte pengene de bruker på en del av kontrollene sine, til å lage OFFENTLIGE kampanjer hvert år, der de opplyste folk om noen grunnleggende ting (blinklys for eksempel) i trafikken. Virker på meg som om disse gutta i politiet og biltilsynet (les: politikere og slike) driter i folks kjøre egenskaper, det er nesten så de ønsker at folk ikke skal kunne trafikk reglene bare for å kunne bøtelegge dem for brudd og overtredelser liksom... Sier ikke at det er sånn, bare at det virker sånn noen ganger...

For nå begynner folk å bli sløve i trafikken syntes jeg, er jo helt zombier enkelte jo, kjører helt på autopilot virker det som og autopiloten deres er ikke oppgradert til en sikker versjon... Og jeg kan ikke akkurat si at jeg gleder meg til sommeren med slike idioter på veien... Blir ganske masete å måtte tenke for dem hele tiden også...

Vel, i det minste håper jeg at jeg har fått DEG til å tenke litt over din egen kjøring... Bruker DU blinklys? Er DU tydelig i trafikken, i rundkjøringer, fil plasseringer og ellers? For det er der det hele begynner, med deg! :)

Som min meget kjøreglade fetter en gang sa: "Mange tror de er gode sjåfører når de kjører for fort, ikke bruker blinklys, tar snarveier og ikke overholder trafikk reglene, men det kan faktisk enhver idiot klare! Det som gjør en sjåfør virkelig god er når sjåføren klarer å overholde fartsgrenser, bruker blinklys hver gang, kjører sikkert og tydelig og overholder trafikk reglene, for det er faan så vanskelig og krever sin sjåfør!" Og de ordene er det noe i :)

Så legg av deg zombie tendenesene, våren er snart her og det samme er jeg, på to hjul... :)

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av hakhap »

spidair skrev: Blinklys er en av dem, er vel snart bare en av ti som gidder å benytte den lille hemmelige hendelen på rattstammen for å fortelle dem foran og bak seg og ikke minst møtende trafikk hvor de har tenkt seg hen...
Jeg er overbevisst på at den hendelen er ekstra utstyr på nyere lit dyre biler, i min erfaring er det mest disse som ikke har det tilbehøret :-)å
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av spidair »

hakhap skrev: Jeg er overbevisst på at den hendelen er ekstra utstyr på nyere lit dyre biler, i min erfaring er det mest disse som ikke har det tilbehøret :-)å
Merkelig fenomen det der... Som om de som kjører dyr bil blir BEDRE sjåfører av at bilen er dyr liksom... Har sett den samme tendensen ja...

Vet ikke om det er sant, men en kompis påsto at selv rattet til enkelte av de dyreste bilene var ekstrautstyr, men siden jeg enda ikke har sett noen sitte å styre med en vannpumpetang tror jeg ikke helt på det.... :)

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av cevillan »

spidair skrev:Koster på meg et lite hjertesukk jeg om tydelighet i trafikken, nå midtvinters...

Jeg pendler fram og tilbake mellom Hokksund og Kongsberg hver dag (jobb) og har i de siste månedene sett en gjentagende trend som forverrer seg bland mine medbilister.....

Blinklys er en av dem, er vel snart bare en av ti som gidder å benytte den lille hemmelige hendelen på rattstammen for å fortelle dem foran og bak seg og ikke minst møtende trafikk hvor de har tenkt seg hen...

Plassering i veien... Hvorfor er det så utrolig vanskelig for folk flest å plassere seg så det går tydelig frem hvor man skal hen? For ikke å snakke om i rundkjøringer og i kryss? Denne vinglingen, kombinert med totalt fraværende blinklys, gjør det jo helt håpløst å forstå hvor vedkommende skal før bilen plutselig skjærer ut til høyre eller venstre... Har til og med sett et par politi biler som heller ikke hadde funnet denne hemmelige hendelen, eller hatt kontroll på hvordan de kjører... Men hvor ofte bøtelegger de seg selv egentlig? Aldri vil jeg tippe...

Fart inn i rundkjøringer... Enkete tror, når de kommer i godt driv mot en rundkjøring uten trafikk fra venstre, at biler som kjører ut i utkjørselen etter den de selv kommer i har en spesiell vikeplikt for dem slik at de kan opprettholde farten de har inn i rundkjøringen og ut på den andre siden og jeg har opplevd å bli tutet på og vist fingeren til fordi jeg var dum nok til å tro at rundkjøringen var for meg også. De skjønner ikke bæret av hvordan de skal forholde seg til andre biler i rundkjøringer, (eller at de har vikeplikt eller må vise hensyn for de som er INNE i rundkjøringen) , ei heller plassering i rundkjøring, og igjen, med den totale mangelen på blinklys, gjør det til en skummel affære å møte slike i rundkjøringer, og i trafikken forøvrig, for de er ikke tydelige i det hele tatt...


Skulle ønske at politiet, og biltilsynet, brukte pengene de bruker på en del av kontrollene sine, til å lage OFFENTLIGE kampanjer hvert år, der de opplyste folk om noen grunnleggende ting (blinklys for eksempel) i trafikken. Virker på meg som om disse gutta i politiet og biltilsynet (les: politikere og slike) driter i folks kjøre egenskaper, det er nesten så de ønsker at folk ikke skal kunne trafikk reglene bare for å kunne bøtelegge dem for brudd og overtredelser liksom... Sier ikke at det er sånn, bare at det virker sånn noen ganger...

For nå begynner folk å bli sløve i trafikken syntes jeg, er jo helt zombier enkelte jo, kjører helt på autopilot virker det som og autopiloten deres er ikke oppgradert til en sikker versjon... Og jeg kan ikke akkurat si at jeg gleder meg til sommeren med slike idioter på veien... Blir ganske masete å måtte tenke for dem hele tiden også...

Vel, i det minste håper jeg at jeg har fått DEG til å tenke litt over din egen kjøring... Bruker DU blinklys? Er DU tydelig i trafikken, i rundkjøringer, fil plasseringer og ellers? For det er der det hele begynner, med deg! :)

Som min meget kjøreglade fetter en gang sa: "Mange tror de er gode sjåfører når de kjører for fort, ikke bruker blinklys, tar snarveier og ikke overholder trafikk reglene, men det kan faktisk enhver idiot klare! Det som gjør en sjåfør virkelig god er når sjåføren klarer å overholde fartsgrenser, bruker blinklys hver gang, kjører sikkert og tydelig og overholder trafikk reglene, for det er faan så vanskelig og krever sin sjåfør!" Og de ordene er det noe i :)

Så legg av deg zombie tendenesene, våren er snart her og det samme er jeg, på to hjul... :)
Enig med zombie-tendensene. Men jeg mener veimyndigheter er de største zombiene oppi dette.

Holdningskampanjer har veldig tidsbegrenset effekt. Det eneste som funker er å lage idiotsikre system, der man ikke er så avhengig av hver enkelts førers vurdering. Man vet vel nå at folk ikke kan kjøre spesielt bra. Da er det bedre å ta konsekvensen av dette og heller se på andre løsninger. Man må utvide veien noen meter og lage skikkelige avkjøringsfiler slik at man ikke behøver å forholde seg til andres idiotkjøring/vurderinger.

Å ta stilling til hvor man skal plassere seg inn mot en rundkjøring bør ikke være opp til hver enkelt, men styres med jernhånd av filer i kombinasjon med skilting.
Bilde

Så må vi få flere informative skilt opp langs veiene. Dette er min favoritt;
Bilde

Da kan det være at jeg unngår bøter som dette i fremtiden;
Bilde

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av spidair »

Den boten var for jævlig!!!! Helt enkelt!!! Må bare anses som et legalt landeveis ran fra øvrigheta...

For du har helt rett. Hver eneste gang jeg kjører til Olso fra Drammen blir jeg liggende bak en sånn lompekjører i venstre fil, som hverken ser i speilene ELLER fløtter vraket over i høyre fil selv om han er under eller på farstgrensen eller at det er helt klart i høyre fil og etter å ha blinket og gjort tegn til at man vil forbi og lompekjøreren enda ikke flytter seg så er fristelsen stor for å kjøre forbi på høyre side... Har faktisk gjort det også, men kommer nok ikke til å gjøre det igjen etter å ha sett prisen på hva en sånn forbi kjøring koster når øvrigheta ser på...

Neste gang skal jeg tute som ville faan og blinke med lysene til lompekjøreren skjønner tegninga. Spesielt opp Lier bakkene er dette et problem, for enkelte biler har så små motorer at de ikke orker å holde farta der og da skal neimen ingen andre gjøre det heller liksom... Der har du også problemer med at enkelte tung transporter legger seg ut i høyrefila for å passere andre og mer langsommere kjøretøy som kjører i krabbefila...

I mine øyne var det fyren du kjørte forbi som burde vært bøtelagt, og du har helt rett i at det burde vært bedre skiltet at høyre fil SKAL brukes som hovedfil og venstre som forbi kjøringsfil på norske veier, om trafikken tillater det... Da jeg kjørte opp i fjor ble dette mast på utallige ganger, man skal IKKE kjøre forbi annet enn trikken på høyre side, men ute på veien ser man ikke et eneste skilt for dette... og det går derfor, tydeligvis, i glemme boka hos folk flest....

Nå er ikke folk flest oppmerksomme på skilting i det hele tatt da, gjengs over... Men det hadde nok hjulpet litt å fått store skilt langs veien, spesielt opp bakker, om dette... Det tror jeg ihvertfall...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av LordShaft »

Jeg tror dette går veldig på noe så enkelt at vi er blitt så innihelvetes egoistisk! Vi tenker mer og mer på oss selv, og de andre er ikke så nøye med, så lenge JEG kommer meg fram eller får fri bane.

Her i Bergen blir du presset, tutet relativt hardt på om du prøver å skifte felt uten å bruke blinklys....Eneste byen jeg har opplevd dette så strengt før. Men når det kommer til trafikkflyt har jeg aldri vært i en by der det er så dårlig før. Er helt hjelpesløst.

Det var gjort en undersøkelse i byen her.... med folk som spilte akutt syk, for å se hvordan folk reagerte og om de hjalp til. Det var skremmende å se resultatene i dette forsøket. Jeg finner ikke igjen saken nå, eller tallene.
Her er vi faktisk PLIKTIG til å gjøre noe, men folk velger å fortsette med sitt.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av spidair »

Ja, kan nesten virke sånn ihvertfall, de fleste gidder ikke å slippe inn biler i en kø engang, de SKAL frem først!

Ikke bare er du pliktig til å hjelpe, det er faktisk straffbart å ikke gjøre det... Kanskje vi begynner å se fruktene av den årelange trenden vi har hatt her i landet mot en induvidualisering over alt? Det er DEG det kommer an på, det er DEG som skal tjene pengene og fuck alle på din vei dit liksom... Først deg og så kan de andree klare seg så best de kan... Samhold, dugnad og slikt er ut...

I såfall en skremmende trend... Også i trafikken... I Oslo har det vært sånn så lenge jeg kan huske, hvis du ikke holder på retten din, enten du har den eller ikke, er det ingen som slipper deg fram der... Merker at jeg får en mye mer agresiv kjørestil i Oslo enn ellers (har jobbet noen år i Oslo og kjørt mye der...), så mye at de som sitter på merker forskjell faktisk... Men kjører man ikke litt agressivt der så blir man stående der, for ingen ville funnet på noe så galt som å slippe deg inn, ikke i en stille stående kø engang... Bare det å skifte fil der gjør deg totalt likegyldig til hvordan det går med bilen din... når folk later som de ikke ser at du er i ferd med å bytte fil og bare kjører til de nesten kolliderer med deg... for å slippe frem selv..

Merkelig holdninger egentlig, og man gjør det jo selv fra tid til annen... Men jeg stopper alltid om jeg er den første bilen/sykkelen som kommer til en ulykke, men aldri om det er folk der, stopper ikke for å glane engang... Noen arbeids kolleger og jeg reddet livet til en eldre herremann for noen år siden da vi så han ligge ved siden av bilen sin på en rasteplass rett ved siden av veien. Hvor mange som hadde kjørt forbi tør jeg ikke å tenke på engang, men han hadde fått et illebefinnende på veien hjem etter å ha måkt snø på hytte taket sitt og vi fikk ham inn i bilen vår og kjørte til nærmeste sykehus så fort vi kunne mens en av arbeids kollegene mine kjørte bilen hans etter oss... Det gikk bra med fyren takket være oss....

Når folk mener at deres tid er for dyrbar til å redde folk er det fare på ferde... Aldri godt å vite når det er de som ligger der...

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av hakhap »

LordShaft skrev:Jeg tror dette går veldig på noe så enkelt at vi er blitt så innihelvetes egoistisk! Vi tenker mer og mer på oss selv, og de andre er ikke så nøye med, så lenge JEG kommer meg fram eller får fri bane.

Her i Bergen blir du presset, tutet relativt hardt på om du prøver å skifte felt uten å bruke blinklys....Eneste byen jeg har opplevd dette så strengt før. Men når det kommer til trafikkflyt har jeg aldri vært i en by der det er så dårlig før. Er helt hjelpesløst.

Det var gjort en undersøkelse i byen her.... med folk som spilte akutt syk, for å se hvordan folk reagerte og om de hjalp til. Det var skremmende å se resultatene i dette forsøket. Jeg finner ikke igjen saken nå, eller tallene.
Her er vi faktisk PLIKTIG til å gjøre noe, men folk velger å fortsette med sitt.
Har riktig nok ikke prøvd meg på Bergen i bil eller på mc, men Malmø er eller var kjent som Sveriges Chicago når det kom til trafikken. Dårligst (minst å tape) eller størst fordon kjører først :) Der var det viktigst å slenge seg inn i filen hvis en ønsket byte og null innsats til å lage smidig trafikk, Gøteborg er å andre sidne en nytelse å kjøre i.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av hakhap »

spidair skrev:Ja, kan nesten virke sånn ihvertfall, de fleste gidder ikke å slippe inn biler i en kø engang, de SKAL frem først!

Ikke bare er du pliktig til å hjelpe, det er faktisk straffbart å ikke gjøre det... Kanskje vi begynner å se fruktene av den årelange trenden vi har hatt her i landet mot en induvidualisering over alt? Det er DEG det kommer an på, det er DEG som skal tjene pengene og fuck alle på din vei dit liksom... Først deg og så kan de andree klare seg så best de kan... Samhold, dugnad og slikt er ut...

I såfall en skremmende trend... Også i trafikken... I Oslo har det vært sånn så lenge jeg kan huske, hvis du ikke holder på retten din, enten du har den eller ikke, er det ingen som slipper deg fram der... Merker at jeg får en mye mer agresiv kjørestil i Oslo enn ellers (har jobbet noen år i Oslo og kjørt mye der...), så mye at de som sitter på merker forskjell faktisk... Men kjører man ikke litt agressivt der så blir man stående der, for ingen ville funnet på noe så galt som å slippe deg inn, ikke i en stille stående kø engang... Bare det å skifte fil der gjør deg totalt likegyldig til hvordan det går med bilen din... når folk later som de ikke ser at du er i ferd med å bytte fil og bare kjører til de nesten kolliderer med deg... for å slippe frem selv..

Merkelig holdninger egentlig, og man gjør det jo selv fra tid til annen... Men jeg stopper alltid om jeg er den første bilen/sykkelen som kommer til en ulykke, men aldri om det er folk der, stopper ikke for å glane engang... Noen arbeids kolleger og jeg reddet livet til en eldre herremann for noen år siden da vi så han ligge ved siden av bilen sin på en rasteplass rett ved siden av veien. Hvor mange som hadde kjørt forbi tør jeg ikke å tenke på engang, men han hadde fått et illebefinnende på veien hjem etter å ha måkt snø på hytte taket sitt og vi fikk ham inn i bilen vår og kjørte til nærmeste sykehus så fort vi kunne mens en av arbeids kollegene mine kjørte bilen hans etter oss... Det gikk bra med fyren takket være oss....

Når folk mener at deres tid er for dyrbar til å redde folk er det fare på ferde... Aldri godt å vite når det er de som ligger der...

Det å ikke slippe inn i kø kommer mest av disse , nok engang dyre bilene, som fortsetter kjøre forbi til de komme til front av køen og trenger seg inn der isteden for som de fleste av oss legge seg inn i køen så tidlig som mulig.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av jhn »

spidair skrev:Koster på meg et lite hjertesukk jeg om tydelighet i trafikken, nå midtvinters...

Jeg pendler fram og tilbake mellom Hokksund og Kongsberg hver dag (jobb) og har i de siste månedene sett en gjentagende trend som forverrer seg bland mine medbilister.....

Blinklys er en av dem, er vel snart bare en av ti som gidder å benytte den lille hemmelige hendelen på rattstammen for å fortelle dem foran og bak seg og ikke minst møtende trafikk hvor de har tenkt seg hen...

Plassering i veien... Hvorfor er det så utrolig vanskelig for folk flest å plassere seg så det går tydelig frem hvor man skal hen? For ikke å snakke om i rundkjøringer og i kryss? Denne vinglingen, kombinert med totalt fraværende blinklys, gjør det jo helt håpløst å forstå hvor vedkommende skal før bilen plutselig skjærer ut til høyre eller venstre... Har til og med sett et par politi biler som heller ikke hadde funnet denne hemmelige hendelen, eller hatt kontroll på hvordan de kjører... Men hvor ofte bøtelegger de seg selv egentlig? Aldri vil jeg tippe...

Fart inn i rundkjøringer... Enkete tror, når de kommer i godt driv mot en rundkjøring uten trafikk fra venstre, at biler som kjører ut i utkjørselen etter den de selv kommer i har en spesiell vikeplikt for dem slik at de kan opprettholde farten de har inn i rundkjøringen og ut på den andre siden og jeg har opplevd å bli tutet på og vist fingeren til fordi jeg var dum nok til å tro at rundkjøringen var for meg også. De skjønner ikke bæret av hvordan de skal forholde seg til andre biler i rundkjøringer, (eller at de har vikeplikt eller må vise hensyn for de som er INNE i rundkjøringen) , ei heller plassering i rundkjøring, og igjen, med den totale mangelen på blinklys, gjør det til en skummel affære å møte slike i rundkjøringer, og i trafikken forøvrig, for de er ikke tydelige i det hele tatt...


Skulle ønske at politiet, og biltilsynet, brukte pengene de bruker på en del av kontrollene sine, til å lage OFFENTLIGE kampanjer hvert år, der de opplyste folk om noen grunnleggende ting (blinklys for eksempel) i trafikken. Virker på meg som om disse gutta i politiet og biltilsynet (les: politikere og slike) driter i folks kjøre egenskaper, det er nesten så de ønsker at folk ikke skal kunne trafikk reglene bare for å kunne bøtelegge dem for brudd og overtredelser liksom... Sier ikke at det er sånn, bare at det virker sånn noen ganger...

For nå begynner folk å bli sløve i trafikken syntes jeg, er jo helt zombier enkelte jo, kjører helt på autopilot virker det som og autopiloten deres er ikke oppgradert til en sikker versjon... Og jeg kan ikke akkurat si at jeg gleder meg til sommeren med slike idioter på veien... Blir ganske masete å måtte tenke for dem hele tiden også...

Vel, i det minste håper jeg at jeg har fått DEG til å tenke litt over din egen kjøring... Bruker DU blinklys? Er DU tydelig i trafikken, i rundkjøringer, fil plasseringer og ellers? For det er der det hele begynner, med deg! :)

Som min meget kjøreglade fetter en gang sa: "Mange tror de er gode sjåfører når de kjører for fort, ikke bruker blinklys, tar snarveier og ikke overholder trafikk reglene, men det kan faktisk enhver idiot klare! Det som gjør en sjåfør virkelig god er når sjåføren klarer å overholde fartsgrenser, bruker blinklys hver gang, kjører sikkert og tydelig og overholder trafikk reglene, for det er faan så vanskelig og krever sin sjåfør!" Og de ordene er det noe i :)

Så legg av deg zombie tendenesene, våren er snart her og det samme er jeg, på to hjul... :)
Du har mange gode poeng her ... men så sier du også dette:

"For du har helt rett. Hver eneste gang jeg kjører til Olso fra Drammen blir jeg liggende bak en sånn lompekjører i venstre fil, som hverken ser i speilene ELLER fløtter vraket over i høyre fil selv om han er under eller på farstgrensen eller at det er helt klart i høyre fil og etter å ha blinket og gjort tegn til at man vil forbi og lompekjøreren enda ikke flytter seg så er fristelsen stor for å kjøre forbi på høyre side... Har faktisk gjort det også, men kommer nok ikke til å gjøre det igjen etter å ha sett prisen på hva en sånn forbi kjøring koster når øvrigheta ser på...

Neste gang skal jeg tute som ville faan og blinke med lysene til lompekjøreren skjønner tegninga. Spesielt opp Lier bakkene er dette et problem, for enkelte biler har så små motorer at de ikke orker å holde farta der og da skal neimen ingen andre gjøre det heller liksom... Der har du også problemer med at enkelte tung transporter legger seg ut i høyrefila for å passere andre og mer langsommere kjøretøy som kjører i krabbefila...
"
... da tenker jeg at et annet problem er folk som liksom "vet" hvordan man skal oppføre seg i trafikken.
At man tror man klarer å oppdra noen trafikanter ved hjelp av blinking, veiving, fløyting og langfingre i lufta er ganske naivt. Det er i alle fall ikke slike folk jeg spør om råd til hvordan oppføre seg i trafikken.
Jeg tror det beste hadde vært om færrest mulig hadde oppført seg som trafikklærere ... og heller passe på egen adferd.
En hel haug med trafikale eksperter som vingler fra felt til felt, kjører forbi på gal side og gestikulerer osv ... som en slags rullende trafikk-konstabel, og mener de har "svaret" er kanskje et like stort problem som alle zombiene?

Det som sies om egoisme kommer jo godt til syne i trafikken når så mange skal mene noe om andres kjøremønster ... "alle som kjører saktere enn meg, og ikke gjør det jeg mener er best, er trafikkfarlige" er en holdning som er godt utbredt blandt motorsyklister

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av spidair »

jhn skrev:At man tror man klarer å oppdra noen trafikanter ved hjelp av blinking, veiving, fløyting og langfingre i lufta er ganske naivt. Det er i alle fall ikke slike folk jeg spør om råd til hvordan oppføre seg i trafikken.
Det har du helt rett i, og heller ikke noe jeg bruker å gjøre i trafikken til vanlig. Trenger ikke å tute og blinke til alt, ei heller hytte neve eller vise fingeren til folk, ikke engang når de gjør grove feil og ihvertfall ikke for å få fart på gamle tanter eller menn med hatt, da det ofte har stikk motsatt virkning har jeg observert.

Men når det koster 5200,- for å passere en som ikke skjønner at han ikke skal ligge i venstrefila (og det går smått) så ville jeg nok ha blinket et par ganger med lysene og kanskje tutet litt etterhvert hvis vedkommende ikke flyttet seg. Kaller ikke det å oppdra, jeg kaller det å gjøre oppmerksom på... Ellers enig med deg i at den "alle som kjører saktere enn meg, og ikke gjør det jeg mener er best, er trafikkfarlige" er en holdning som er godt utbredt blandt motorsyklister" stemmer, også for bilister...

Er ikke så lenge siden jeg selv ble forsøkt "oppdratt" i rundkjøringen ved Langebro her i Hokksund, da jeg kom fra eiker senteret og skulle ned mot Drammen og siden det ikke kom noen i venstre feltet fra Kongsberg kjører jeg uti og holder på å bli påkjørt av en kis i en rød pickup av amerikansk type som tutet, viste fingeren og var så sint som fy på slike "idioter" som meg at han endte med å stoppe bilen foran min så jeg måtte bråstoppe hvorpå han kom ut for å gi meg en på snørra (så det ut til ihvertfall) Han kom imidlertid på bedre tanker da jeg også gikk ut av bilen med et digert smil om munnen (Er ingen liten kar akkurat og ville han ha bråk så skulle han jammen fått det også....) hvorpå han smatt inn i bilen igjen, åpnet skyvevinduet i bakvinduet på pickupen og prøvde å lære meg at biler inne i rundkjøringen, spesielt de som lå i den innerste fila i rundkjøringer (Og som derfor skal ta til venstre i rundkjøringen), har forkjørsrett samme hva.... Jeg gadd ikke mer jeg, så jeg husjet ham avgårde foran meg, der han ble liggende foran meg på veien og vise fingeren og blinke med baklysene og hytte med neven mens han vinlet hit og dit i veien omtrent til vi kom til Mjøndalen.. Siden da har jeg ikke sett "Rundkjørings mesteren"... . Sa nok noen ord underveis på den turen jeg har fått tilbake igjen senere av min ti åring som også var med på den turen og som kanskje ikke har hørt pappa'n sin snakke i de vendingene før, men jeg hverken blinket med lysene eller viste noen figre tilbake... :)

Tror denne bilisten var temmelig fubar og langt forbi til å bli "oppdratt" til noe som helst.. :) Men det er som sagt en forskjell på å prøve å appelere til fornuft ved å gjøre noen oppmerksom på sine ønsker og "oppdra" andre i trafikken da....

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av JohnnyTh »

hakhap skrev:
spidair skrev: Blinklys er en av dem, er vel snart bare en av ti som gidder å benytte den lille hemmelige hendelen på rattstammen for å fortelle dem foran og bak seg og ikke minst møtende trafikk hvor de har tenkt seg hen...
Jeg er overbevisst på at den hendelen er ekstra utstyr på nyere lit dyre biler, i min erfaring er det mest disse som ikke har det tilbehøret :-)å
Det stemmer ikke. Jeg har en slik bil som er av klassen litt dyrere og den har en slik hendel som gjør at blinklysene blinker. Den virker hver eneste gang jeg bruker den og.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av hakhap »

JohnnyTh skrev:
hakhap skrev:
spidair skrev: Blinklys er en av dem, er vel snart bare en av ti som gidder å benytte den lille hemmelige hendelen på rattstammen for å fortelle dem foran og bak seg og ikke minst møtende trafikk hvor de har tenkt seg hen...
Jeg er overbevisst på at den hendelen er ekstra utstyr på nyere lit dyre biler, i min erfaring er det mest disse som ikke har det tilbehøret :-)å
Det stemmer ikke. Jeg har en slik bil som er av klassen litt dyrere og den har en slik hendel som gjør at blinklysene blinker. Den virker hver eneste gang jeg bruker den og.
Der er alltid en :mrgreen:
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av Fjeldern »

Jeg er fort en synder på blinklys noen steder, men er konsekvent å bruke blinklys alle steder hvor andre trafikkanter har nytte av det.
Altså, jeg glemmer fort å blinke til f.eks. høyre hvis det ikke er noen bilister den veien alikvel. Selv om det er en svært dårlig vane å annlegge seg

Jeg blinker ALDRI til vestre i en rundtkjøring, samme hvilken retning jeg skal. Aldri skjønt poenget. Ligger du til vestre i rundkjøringa skal du mest trolig til vestre, og i noen få tilbake dit du kom fra. Og du blinker uansett ut av rundkjøringen. I min erfaring blir blinklys til vestre i rundkjøringer brukt av folk som ikke vet hvordan dem skal plassere seg der uansett. Og stoler ikke på folk som plaserer seg feil, men ikke blinker.

Og det med at man kan "kutte" rundkjøringen med å kjøre "innern" som vist på et bilde her, er forsåvidt feil fra den trafikkopplæringen jeg har hatt(altså, ihvertfall ikke vært normalt siden 2010). Bare hvis det er en 3 punkt rundkjøring hvor det er avkjøring til høyre og rettfrem skal man holde seg i innerfeltet når man skal rett frem.
Jeg blir rett som det er nesten påkjørt i rundkjøringer, fordi folk holder innerfeltet, kjører i det som virker som 5 km, for så å skulle gi på ut av rundkjøringen (rett frem), da jeg allerede har passert dem og skal ut av den.
Og det virker som det er mange som glemmer at høyre regelen gjelder inne i rundkjøringen. Du har vanligvis ikke vikeplikt for folk på vei inn i rundkjøringen, men du har vikeplikt fra det innerste feltet til det(de) ytterste feltet(ene). I fletting også, så virker det veldig ofte at de i innerste feltet tror de har forkjørsrett over de som ligger ytterst.
Også veldig ofte opplevd at folk tror alle som holder til høyre skal ta første avkjøring i rundkjøringen, og derfor nesten kjører på en, eller kjører ut rett foran en.

På motorveier har vi mye å lære av svenskene! (dog ikke rundkjøringer. De er faktisk verre enn folk flest)
Sist gang jeg var i Gøteborg var det bare en bil på de 3-4 timene (hver vei) som loka i vestre feltet. Den hadde norske skilt.. Nå var det ingen på høyre siden så langt øyet kunne se fremover, men norsken lå så klart fortsatt i vestrefeltet.. Så jeg fikk blunket og tuta vedkommende inn til høyre så jeg fikk passert. Men så fort jeg var forbi så var han tilbake i vestrefeltet..

Sist jeg var i Oslo med sykkelen, så hadde jeg en litt artig, men ikke helt "bra", opplevelse. Det var en foran meg som nektet å legge seg inn da jeg lå bak, selv om jeg prøvde å hinte til det så bra jeg kunne. Så til slutt var jeg nødt til å kjøre forbi på høyre side. Mens jeg gjorde det, så "slo jeg ut med armene" mot personen, for å vise at jeg var litt oppgitt (hadde vært bak han lenge), samtidig som bilen kom litt nærmere, og klarte å helle litt mot den bilen, så jeg faktisk endte med å "slå" på ruta til vedkommende..
Ikke heeelt bra, men vedkommende så da ut til å våkne til ihvertfall.

Vedrørende bot for å kjøre forbi på høyre side, så hadde jeg i det minste krevd at den jeg kjørte forbi fikk bot for å hindre trafikken i tillegg. Og hvis det var politiet som du kjørte forbi på høyre side, så er det en dobbelmoral uten like.


Om jeg høres litt oppgitt ut her, så er det mest trolig fordi jeg også er det. Har opplevd alt for mange nesten ulykker fordi folk ikke ser i speil, eller fordi dem ikke fortstår rundkjøringer. Noen forstår jo heller ikke vanlig kryss helt 100%.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tydelig i trafikken...

Legg inn av SuperMorten »

Jeg tok hengerlappen i høst (C1E) og fikk en oppfriskning av både plassering i rundkjøring og blinklysbruk, samt en viss forståelse av hvordan det er å kjøre noe litt større enn privatbilen.. Er egentlig nazi på blinklys, men kanskje litt sløvere på plassering..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar