Kant'1ns kjøreblogg- Reisen til veiens ende

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Triumph Run- til Osterøy :)

Legg inn av Olav K »

tor2502 skrev:

I dag har jeg en tankveske hvor jeg har en iPad i øverste lomme som igjen er tilkoblet en batteribank som ligger i tankvesken. Funker bra det, men jeg vil nok kanskje ha noe som er litt mer mobilt og som er plassert litt mer synlig (slik du har), så jeg er ute etter en GPS som har konstant tilgang på strøm når tenningen er på. Strømmen må så klart kuttes når tenningen slås av.

Har du link til hvor du kjøpte den iPhone holderen (eller hva det er) som du har? Er den vanntett?
Har TomTom installert på iPhone så kan bruke den som GPS.
Bjerknez:
Så er du ute å kjører så begynner det å pissregne....... iphone eller hvilken annen tlf for den saks skyld blir vel så veldig happy for det
Jeg ville heller ordnet et feste for en skikkelig gps(tomtom/garmin) og koblet dette riktig slik at når tenningen er på så leverer feste strøm.

Men det er jo bare meg da ....
Den Iphoneholderen min har holdt tett i de verst tenkelige regnbyger. Så den er jeg trygg på... men en årntlig GPS har jo muligheter en Iphone med GPS app ikke har.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Mannehule under arbeid

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez:
Så er du ute å kjører så begynner det å pissregne....... iphone eller hvilken annen tlf for den saks skyld blir vel så veldig happy for det
Jeg ville heller ordnet et feste for en skikkelig gps(tomtom/garmin) og koblet dette riktig slik at når tenningen er på så leverer feste strøm.

Men det er jo bare meg da ....
Jeg tror at en iPhone med TomTom app gjør tilnermet samme nytten som en "ekte" GPS. De vanlige GPS'ene jeg har hatt har elendig batterikapasitet (under en time) og mobilen har definitivt lenger batterilevetid enn det. Dessuten så sparer man seg for å ta med BÅDE mobil OG GPS. Så lenge innrettningen Olav K bruker er vanntett i tillegg så tror jeg det er den beste løsningen.
Den Iphoneholderen min har holdt tett i de verst tenkelige regnbyger. Så den er jeg trygg på... men en årntlig GPS har jo muligheter en Iphone med GPS app ikke har.
Det er kun snakk om å finne frem på deler av veien etc. og ikke få hele ruten forklaret til minste detalj og pipelyder etc. for hver gang man passerer en bensinstasjon etc. Er man på tur så er man på tur og da trenger man ingen GPS stort sett, så sant man ikke skal til et spesielt sted etc. Problemet dukker først opp når man skal holde seg til en viss rute eller skal til en viss adresse man aldri har besøkt før etc. Da kan det være greit med GPS den siste biten. :thumleft

Men jeg tar meg definitivt en tur til deg Olav K hvis jeg får tak i skiltholder og været holder seg før 9.oktober.
Men hvis jeg skal stikke fingeren i jorda så tviler jeg på at det blir slik i virkeligheten. Men noe må jeg jo ha og gjøre til neste år også, hehe.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Sv: Kant'1ns kjøreblogg-- Uuuut mot havet

Legg inn av Olav K »

En fin høst-tur blei det idag, drog hjemmefra på morran og møtte Roald på ErAn veikro kl 11.... hadde da kjørt i regn fra Gjermundshavn. Men på med regndress det siste stykket, og vips så blei det blå himmel og fint vær. Asfalten tørker mens vi nyter en Cowboy lunch, og så legger vi ut mot Bergen og Sotra. Må si at jeg er uvant med å ferdes i såpass tett befolkede områder, men jo lengre nordover på Sotra vi kommer jo bedre blir det... I Øygarden er det jo beint fram idyllisk mange steder, så vi tar en liten rast i Nautvik, før vi kjører ut til Hellesøy... her slutter veien, som det stod på et skilt der ute:
"Hellesøy, der vegen blir til vatn"

Bilde

Så satte vi nesa sørover, retur langs samme vei, over sund på flotte broer og videre ned mot Sund, og lengst ut til Glesvær og kafeen der... store gutter kan å nyte godsaker både på to og fire hjul...
Bilde
Igjen måtte vi returnere samme vei, og for min del blei det endel E-stoff på veien hjem.... men veien gjennom Fusa er alltid en vinner :)
Kom hjem etter ganske nøyaktig 12 timer, 390 km og mye flott kjøring....
Takk for turen Roald :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Uuuut mot havet

Legg inn av freddy123 »

Koste meg tekst og bilder,men det bildet av cola og gulrotkake ? Nå rett før middag gjorde at jeg fikk et hav av vann i munn. Poste sånne bilder a gitt fyy deg...

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Uuuut mot havet

Legg inn av Olav K »

freddy123 skrev:Koste meg tekst og bilder,men det bildet av cola og gulrotkake ? Nå rett før middag gjorde at jeg fikk et hav av vann i munn. Poste sånne bilder a gitt fyy deg...

....og hadde du visst det JEG veit, er det flere ting på bildet som ville gitt deg vann i munn :yeyeye :yeyeye
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Sv: Kant'1ns kjøreblogg-- Uuuut mot havet

Legg inn av Olav K »

Dagen begynte som en drøm, selv om det var litt grått og vått på morran, sier Yr at det skal bli nydelig klarvær på formiddagen.
Jeg hadde noen ærend som kunne utføres med Speedy og min nye Kriega ryggsekk.
Så kl 08 var jeg på hjul innover fjorden, i rolig og pent tempo... som alltid. Var jo kjølig og vått må vite :)
Plenty vann i Fureberg-fossen idag:
Bilde

Møter i Odda blir raskt unnagjort, så etter bensinfylling bærer det ut igjen til "utsida" der sola nå skinner...
"Thank you Yr"
svinger mot Jondal, har en synfaring uti "huttaheiti", men en liten fotoshoot kan man ta seg tid til:-)

Bilde
AA12.jpg

Så bærer det raka vegen gjennom nye 10km med tunnell og en synfaring hos en tidligere kunde, som skal utvide huset sitt.
Flott utsikt var det iallefall.... om vi ser bort ifra strøm og telefonlinjene :-D
Bilde
Så kom det telefon, jeg må inn til Odda og hente noe greier; så da er det inn igjen...før jeg returnerer ut igjen...
Kommer meg i arbeid og venter på at Jr skal komme og hjelpe... men han dukker jo f...n ikke opp... men så ringer tlf....
"trur du må henta meg"
.... og siden ett bilde sier mer enn 1000 ord.....
Bilde
Så da gikk det noe tid med å orge henting av sykkelen hans, og få en RELATIVT molefonken pode i hus.

så nå kan vel Duke'n selges tenker jeg

I skumringen fikk vi besøk i hagen,
AA13.jpg
men humøret var ikke heeeelt topp akkurat.

Satser på en bedre dag i morgen :-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Olav K den 02 okt 2014, 22:25, redigert 1 gang totalt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Sv: Kant'1ns kjøreblogg-- Uuuut mot havet

Legg inn av Haymaker »

Olav K skrev:Dagen begynte som en drøm, selv om det var litt grått og vått på morran, sier Yr at det skal bli nydelig klarvær på formiddagen.
Jeg hadde noen ærend som kunne utføres med Speedy og min nye Kriega ryggsekk.
Så kl 08 var jeg på hjul innover fjorden, i rolig og pent tempo... som alltid. Var jo kjølig og vått må vite :)
Plenty vann i Fureberg-fossen idag:
Bilde
Ser nesten ut som veien er i ferd med å røskes med vannmassene her!
Går det flere solide rør under veien der eller? :scratch
Olav K skrev: Bilde
Så da gikk det noe tid med å orge henting av sykkelen hans, og få en RELATIVT molefonken pode i hus.

så nå kan vel Duke'n selges tenker jeg

I skumringen fikk vi besøk i hagen, men humøret var ikke heeeelt topp akkurat.

Satser på en bedre dag i morgen :-)
Ajajaj!
Been there, done that. Vet hvor håpløst det føles.
Kan ikke si annnet enn at det er dyrkjøpt lærdom :thumleft

Var det høy fart som var faktor her?

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Fint vær er ikke alltid nok...

Legg inn av Kmann »

Uffdaaaa :sorry
Ikke så veldig gøy, en dyrekjøpt lærdom...
Trøster.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Sv: Kant'1ns kjøreblogg-- Uuuut mot havet

Legg inn av Olav K »

Haymaker skrev: Ajajaj!
Been there, done that. Vet hvor håpløst det føles.
Kan ikke si annnet enn at det er dyrkjøpt lærdom :thumleft

Var det høy fart som var faktor her?
Ja 77kmt i ei 50 sone, UP på hjul i en sivil bil, kan gjøre hvem som helst til fotgjenger...
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Sv: Kant'1ns kjøreblogg-- Uuuut mot havet

Legg inn av Haymaker »

Olav K skrev:
Haymaker skrev: Ajajaj!
Been there, done that. Vet hvor håpløst det føles.
Kan ikke si annnet enn at det er dyrkjøpt lærdom :thumleft

Var det høy fart som var faktor her?
Ja 77kmt i ei 50 sone, UP på hjul i en sivil bil, kan gjøre hvem som helst til fotgjenger...
Sånn kan det desverre gå..
Han får ta med seg at det er gjerne er i de lave sonene man skal være ekstra forsiktig.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Sv: Kant'1ns kjøreblogg-- Uuuut mot havet

Legg inn av Olav K »

Haymaker skrev:
Olav K skrev:
Haymaker skrev: Ajajaj!
Been there, done that. Vet hvor håpløst det føles.
Kan ikke si annnet enn at det er dyrkjøpt lærdom :thumleft

Var det høy fart som var faktor her?
Ja 77kmt i ei 50 sone, UP på hjul i en sivil bil, kan gjøre hvem som helst til fotgjenger...
Sånn kan det desverre gå..
Han får ta med seg at det er gjerne er i de lave sonene man skal være ekstra forsiktig.

Og har "gamlefar" fortalt det en gang eller hundre... :-k :-k men høre etter skal de f...n meg ikke.
Så dette var ikke noe sjokk akkurat. Var bare såvidt de fikk tatt ham, pga stadige forbikjøringer og smal svingete veg.
"Hadde eg bare hatt meir motor hadde de aldri tatt meg!"... ikke spesielt angrende sånn med det samme nei :-)å
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Fint vær er ikke alltid nok...

Legg inn av Kawagutten »

Kjipe greier,han sønn din får lære seg skiltnr på alle sivil bilene i området,kanskje det er lettere enn lære seg å kjøre i fartsgrensa :prop:
Behøver ikke selge sykkelen for får vel ikke mer enn maks 6mnd ,hvis han er heldig får han 3 og det går jo fort.
http://www.paragrafen.no/?id=172" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Fint vær er ikke alltid nok...

Legg inn av mortenolb »

Kawagutten skrev:Kjipe greier,han sønn din får lære seg skiltnr på alle sivil bilene i området,kanskje det er lettere enn lære seg å kjøre i fartsgrensa :prop:
Behøver ikke selge sykkelen for får vel ikke mer enn maks 6mnd ,hvis han er heldig får han 3 og det går jo fort.
http://www.paragrafen.no/?id=172" onclick="window.open(this.href);return false;
Såvidt jeg har forstått var den lappen ganske ny, og da innebærer vel oppkjøring også uansett lengde på beslag?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Fint vær er ikke alltid nok...

Legg inn av Kawagutten »

mortenolb skrev:
Kawagutten skrev:Kjipe greier,han sønn din får lære seg skiltnr på alle sivil bilene i området,kanskje det er lettere enn lære seg å kjøre i fartsgrensa :prop:
Behøver ikke selge sykkelen for får vel ikke mer enn maks 6mnd ,hvis han er heldig får han 3 og det går jo fort.
http://www.paragrafen.no/?id=172" onclick="window.open(this.href);return false;
Såvidt jeg har forstått var den lappen ganske ny, og da innebærer vel oppkjøring også uansett lengde på beslag?
Denne er jeg litt usikker på men ved prikkbelastning i prøveperioden blir det dobbelt opp.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kant'1ns kjøreblogg-- Fint vær er ikke alltid nok...

Legg inn av mortenolb »

Kawagutten skrev:
mortenolb skrev:
Kawagutten skrev:Kjipe greier,han sønn din får lære seg skiltnr på alle sivil bilene i området,kanskje det er lettere enn lære seg å kjøre i fartsgrensa :prop:
Behøver ikke selge sykkelen for får vel ikke mer enn maks 6mnd ,hvis han er heldig får han 3 og det går jo fort.
http://www.paragrafen.no/?id=172" onclick="window.open(this.href);return false;
Såvidt jeg har forstått var den lappen ganske ny, og da innebærer vel oppkjøring også uansett lengde på beslag?
Denne er jeg litt usikker på men ved prikkbelastning i prøveperioden blir det dobbelt opp.
Såvidt jeg har skjønt må man i prøvetiden avlegge full førerprøve etter tap. Etter prøvetiden er det delvis(bare praktisk) om du mister i mer enn 6mnd, og full prøve om du mister i over ett år.

Svar