Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

tor2502 skrev:Litt turtall har den bare godt av, er pre innkjøpt på fabrikk, er den ikke det ?
Joda, mulig det, men aner ikke hvor jeg har fått for meg at maks turtall skal være 6.000 rpm...

Har trodd det hele tiden jeg... Finner ingen sted i boken hvor dette står oppført...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Triumph Street Triple R

Legg inn av LordShaft »

Vet ikke om det er blitt nevnt enda, men det laget på dekket ditt er relativt lett å sjekke om er vekke.... Når du parkerer sykkelen dra fingeren hardt over gummien.... Da skal det nesten sitte igjen litt gummi på fingeren eller hvordan jeg skal forklare det. Skal kjennes litt sånn seigt ut

Note 4

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Vet ikke om det er blitt nevnt enda, men det laget på dekket ditt er relativt lett å sjekke om er vekke.... Når du parkerer sykkelen dra fingeren hardt over gummien.... Da skal det nesten sitte igjen litt gummi på fingeren eller hvordan jeg skal forklare det. Skal kjennes litt sånn seigt ut

Note 4
Er ganske trygg på det med dekkene nå da jeg kjørte litt mer aktivt i dag og det virker som om veigrepet er superb :thumleft

Når det gjelder maks rpm ved innkjøring så fant jeg ut at det var forhandler som fortalte meg dette. Men i instruksjonsboken står det ingenting om maks rpm...

Siden det ikke står tydeligere enn dette, så vil jeg vel kanskje konkludere med at Triumph ikke er så redd for at det vil ta noen skade og dra den litt over det?

Jeg vet man skal kjøre motoren lett og ikke bunne nåla, men allikevel....?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bjerknez' logg - Triumph Street Triple R

Legg inn av mortenolb »

Er vel også mange som sier "kjør den inn sånn du har tenkt til å kjøre den", men såklart med måte :P

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

Uansett... I morgen tidlig (ja, på søndags morgen!) skal jeg ut å prøve sykkelen uten lyddemper :prop:

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Bjerknez' logg - Triumph Street Triple R

Legg inn av Busa Trond »

Bytta dekk på gamle Tigern til PrehøstTuren 2013. La på Tourance NEXT på Gjøvik før vi kjørte Dokka-Fagernes-Valdresflye-Otta. Neste dag kjørte vi til Geiranger, og videre opp bakkene der gikk Tigern på TC-lampa så siliconebelegget kan ta noen mil å bli kvitt.
Kjør aktivt og hardt med kontroll på ny sykkelen Bjerknez, flott sykkel du har kjøpt og Gratulerer :bb_p:

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

Busa Trond skrev:Bytta dekk på gamle Tigern til PrehøstTuren 2013. La på Tourance NEXT på Gjøvik før vi kjørte Dokka-Fagernes-Valdresflye-Otta. Neste dag kjørte vi til Geiranger, og videre opp bakkene der gikk Tigern på TC-lampa så siliconebelegget kan ta noen mil å bli kvitt.
Kjør aktivt og hardt med kontroll på ny sykkelen Bjerknez, flott sykkel du har kjøpt og Gratulerer :bb_p:
Takk for det Busa :)
Aktivt og hard skal bli :thumleft kontroll?? :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Triumph Street Triple R

Legg inn av kjellv »

Jeg syns egentlig det høres litt merkelig ut med maks-turtall så lavt som 6000 på denne sykkelen.
Ta det pent og rolig i innkjøringsperioden. Dvs ikke driv å lete etter turtallsperra for å si det sånn. Den tåler nok korte sekvenser med høyt turtall, men ikke gjør det ofte og lenge av gangen. Men fint at du har vært så forsiktig i startfasen i hvert fall. Du har i hvert fall ikke gjort noe feil da.
Hovedpoenget med innkjøringsperioden er at alle bevegelige deler skal få tid til å slite seg til mot hverandre. I gamle dager var nok dette fryktelig mye mer viktig enn det er nå. Moderne motorer (og girkasser) er produsert med langt mindre toleranser enn det var tidligere. Drev i girkassen er høyglanspolert og spesialherdet. De er utformet for å passe perfekt inn i hverandre. I tidligere tider ble dette aldri helt perfekt, og man var veldig avhengig av at motor og girkasse fikk god tid til å slite seg til under innkjøring.
Under innkjøringsperioden vil det gjerne løsne mikroskopiske metallpartikler og drive rundt sammen med oljen en stund før de fanges opp av filteret. Selv om motoren fra fabrikken gjennomgår en seriøs rens før den monteres, er det likevel en viss fare for at det kan være mer igjen. Små metallpartikler i oljen kan lage rifter i kontaktflaten på tennene til drevene, i kulelager og glidelager. Særlig hvis du har høy belastning. Høy belastning får du helst under skikkelige akselerasjoner. Unngå det. Slike rifter vil ikke reparere seg selv, og kan forårsake kortere total levetid på motoren.
Men oljen renses i filteret hele tiden, og gradvis høyere belastning mot slutten av innkjøringsperioden er langt bedre enn om du har slike i begynnelsen.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

Høres fornuftig ut kjellv :thumleft

Ut på tur i morgen og prøve meg litt med høyere turtall. Gjorde vel det i dag også ett par ganger, men fikk nesten dårlig samvittighet etterpå, men nå får jeg nok sove hvis nåla viser en centimeter eller to over 6-tallet :prop:

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Bjerknez' logg - Triumph Street Triple R

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev:Høres fornuftig ut kjellv :thumleft

Ut på tur i morgen og prøve meg litt med høyere turtall. Gjorde vel det i dag også ett par ganger, men fikk nesten dårlig samvittighet etterpå, men nå får jeg nok sove hvis nåla viser en centimeter eller to over 6-tallet :prop:
Bare å la den dra seg litt mer ut nå men fremdeles ikke presse på opp til rødmerket. :prf
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Bjerknez' logg - Triumph Street Triple R

Legg inn av TOH »

I instruksjonsboka til MT-07 står det at man ikke burde holde et høyt turtall over tid.
Det samme sa de hos forhandler. Du kan godt dra på litt, men ikke ligg og tyn motoren over lengre tid.
Syntes det hørtes fornuftig ut :scratch
"Only boring People are brilliant during breakfest"

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Bjerknez' logg - Triumph Street Triple R

Legg inn av 650spleisn »

Drister meg til en personlig mening.
Innkjøring skal ikke gjøres "pent".
Det er viktig å få høyt trykk i sylinderen(e) som i sin tur presser stempelfjørene hardt mot honerillene i sylinderforingen.
Hensikten er å få en tilslipning mellom nevnte komponenter mens det enda er en slipeeffekt i de relativt friske honerillene.
Da får man en perfekt passform på stempelringene i forhold til sylinderforingen. Dvs samme flatetrykk 360 grader.
Jeg tror man da får en motor som yter mer og får et lavere oljeforbruk utover i levetiden.
Det har nok en sammenheng med at de fleste produsenter benytter/anbefaler mineralsk olje (altså ikke syntetisk) den første tiden.
Innser at en mc-motor også har en girkasse som er direkte berørt av effektuttaket, men så lenge den har overlevd fabrikkens egen innkjøring så er det ikke noen grunn til å "dulle" med et maskineri som er bygget for den kraften som den skal kunne håndtere gjennom mange tusen mil.
Dersom det skulle være en fabrikasjonsfeil så gjelder det å få avdekket den så fort som mulig, noe man har større mulighet for hvis man presser maskineriet litt.
Innkjøring må gjøres på flere nivåer.
Alle komponenter i motoren må også få en termisk innkjøring.
Temperaturvariasjonene gir som kjent vekselvis utvidelse og krymping som kan gi både sprekkdannelser og "kniping" mellom bevegelige deler.
Metallurgene vil sikkert kunne si noe om molekyler som skal "normaliseres" og finne sin permanente plass i materialer som er utsatt for store variasjoner i temperaturen.
Poenget mitt er at alt dette bør gjøres så fort som mulig i en ny motor for å se om den holder.
Man skal jo "innkjøres" selv også. Spesielt når man inntar et nytt kjøretøy. Viktig med sikkerhet!

Mener absolutt ikke at man skal kjøre idiot eller gasse maximalt så lenge man ser butikken i bakspeilet.
Turtall opp mot sperra har jeg heller ikke noe tro på når maskineriet er nytt.
Variert belastning med flekkvis full gass gir den beste innkjøringen etter min overbevisning.
Har ikke noe stort erfaringsgrunnlag å vise til men har tatt ut 5 nye tohjulinger av butikken (+ 2 gamle som jeg har overhalt selv) gjennom årene.
Alle har fungert fint, men kan selvsagt ikke vite om de ville hatt litt mere effekt og litt lavere olje/bensinforbruk med en penere innkjøring.
Som jeg sa innledningsvis..... personlig mening

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

Takker for god info alle sammen :thumleft

Da konkluderer jeg som sagt med at det rett og slett er sunn fornuft som gjelder og at man ikke skal presse eller tyne motoren under innkjøring, men at man gjerne kan dra på litt uten å se seg blind på den "magiske" 6.000rpm grensen. Uansett så må jo motoren rekke og bli skikkelig varm først etc.

Got it! :thumleft

Nå skal jeg snart ut på tur og det er bare nesa som peker hvor sykkelen ender til slutt. Håper og få gjort unna 30 mil i løpet av dagen. Har ei bikkje som jeg må hjem til og lufte også så noen overnatting kan det desverre ikke bli. Så det blir nok å kjøre rundt i Østfold distriktet.

Det blåser litt, men det er meldt opphold (men overskyet) hele dagen. Fint kjørevær hvis man kler seg godt.
Cutless slår seg også med etter hvert, så dette kan bli en fin dag :prop:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Triumph Street Triple R

Legg inn av AJ »

Om interessen for innkjøring er blitt ekstra vekket hos enkelte etter triple-kjøpet til Bjerknez kan man ta en tur innom disse trådene, hvor emnet har vært diskutert tidligere... ;-) :

http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=37633#p37633" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=198835#p198835" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=208830#p208830" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Bjerknez' logg - Triumph Street Triple R

Legg inn av PCP »

kjellv skrev:Jeg syns egentlig det høres litt merkelig ut med maks-turtall så lavt som 6000 på denne sykkelen.
Jeg husker jeg stusset litt selv da forumets egne dypvannsfisk-fotograf skulle kjøre sin nye Speed Tripple hjem til Odda/Rosendal. Han hadde innkjøring-plakat på tanken som sa ikke over 3500 rpm første 15 mil, og deretter ikke over 5000 rpm første 50 mil.

Nå er jo det en litt større motor, enn Bjerknez har, men 3500 var likevel forbausende lavt, syns jeg. Men innkjøring finnes det jo en million meninger om. Jeg har ikke fasit men etter å ha lest veldig mange bil-fabrikanters råd er det som går igjen at motoren ikke skal kjøres vedvarende på jevnt turtall, og generelt skal jobbe lett, dvs ingen seigpining, og ikke til turtallsperra på full gass. Selv ville jeg fulgt manualen, men uten å være hysterisk rundt det. Kos deg på tur!! ;-)

Svar