Mortenolb - Multistrada 950 S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

kjellv skrev:Etter en kjapp sammenligning med priser på finn.no skal denne bilen være verdt 110-145k i dag alt etter utstyrsnivå, tilstand, utseende, etc.
Banken ordner nok med restlånet på denne og tar over pant på den som en del av sikkerheten. Det gjør de nok også med gsxn din og tenker jeg. Ser ingen grunn til at de forlanger at du skal selge disse. Bil må du ha, og denne regnes ikke som noe ekstravagant og unødvendig dyrt. Verre var det om du hadde noe ganske nytt og dyrt, da ville de nok kanskje at du solgte og skaffet noe billigere.
Suzukien skal du heller ikke selge! Vær tydelig på det. Den er viktig for deg, der er det du henter deg inn, der har du kameratmiljøet ditt og friheten! Heller ikke den er unødvendig dyr og ekstravagant. Sykkeltypen kan ha relativt høye forsikringspremier, og du føler deg kanskje låst til Gjensidige med både finansiering og forsikring? Du er nok ikke det sjø... mange muligheter her og! Kan godt være at du var bedre tjent med en sykkel med lavere forsikringskostnader, men uten at det går på bekostning av kjøregleden.
Hvordan er det ellers da med annet småsnusk i privatøkonomien? Inkassogjeld, avbetalingsløsninger på småvarer og andre faste utgifter? (dette vil jeg innstendig oppfordre deg til å ta på pm, ikke i åpent forum!

Tar det i åpent forum jeg; Nada. Aldri hatt inkasso, har ingen avbetalinger. Faste utgifter utenom det nevnte er vel det samme som alle andre, så ikke noe skummelt der.


Siden du er inne på det, så utfordrer jeg deg til å finne billigere forsikring på sykkelen min. 70 % bonus, 25 år. Betaler 2300kr.
På en annen side betaler jeg 6500kr for bilen, så den er unødvendig dyr å forsikre.
Og hva angår prisen, så er det litt rare bruktpriser. For et år siden lå de på 80-90. 110 hadde jeg nok aldri fått mtp. at den mangler bokstavlig talt alt av ekstrautstyr, og ikke er fin i lakken.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:
kjellv skrev:Etter en kjapp sammenligning med priser på finn.no skal denne bilen være verdt 110-145k i dag alt etter utstyrsnivå, tilstand, utseende, etc.
Banken ordner nok med restlånet på denne og tar over pant på den som en del av sikkerheten. Det gjør de nok også med gsxn din og tenker jeg. Ser ingen grunn til at de forlanger at du skal selge disse. Bil må du ha, og denne regnes ikke som noe ekstravagant og unødvendig dyrt. Verre var det om du hadde noe ganske nytt og dyrt, da ville de nok kanskje at du solgte og skaffet noe billigere.
Suzukien skal du heller ikke selge! Vær tydelig på det. Den er viktig for deg, der er det du henter deg inn, der har du kameratmiljøet ditt og friheten! Heller ikke den er unødvendig dyr og ekstravagant. Sykkeltypen kan ha relativt høye forsikringspremier, og du føler deg kanskje låst til Gjensidige med både finansiering og forsikring? Du er nok ikke det sjø... mange muligheter her og! Kan godt være at du var bedre tjent med en sykkel med lavere forsikringskostnader, men uten at det går på bekostning av kjøregleden.
Hvordan er det ellers da med annet småsnusk i privatøkonomien? Inkassogjeld, avbetalingsløsninger på småvarer og andre faste utgifter? (dette vil jeg innstendig oppfordre deg til å ta på pm, ikke i åpent forum!

Tar det i åpent forum jeg; Nada. Aldri hatt inkasso, har ingen avbetalinger. Faste utgifter utenom det nevnte er vel det samme som alle andre, så ikke noe skummelt der.


Siden du er inne på det, så utfordrer jeg deg til å finne billigere forsikring på sykkelen min. 70 % bonus, 25 år. Betaler 2300kr.
På en annen side betaler jeg 6500kr for bilen, så den er unødvendig dyr å forsikre.
Og hva angår prisen, så er det litt rare bruktpriser. For et år siden lå de på 80-90. 110 hadde jeg nok aldri fått mtp. at den mangler bokstavlig talt alt av ekstrautstyr, og ikke er fin i lakken.
:thumleft
Du er en drømmekunde for banken Morten enten du tror deg eller ei! Dette er ikke noe å vente lenger med :prf
Ingen inkassosaker, det er et veldig pluss!
Forsikringene er det nok heller ingenting i veien med, det virker helt greie både på bil og MC, faktisk veldig bra på GSXR. Jeg antar du er forpliktet til kasko på bilen ettersom du har fullfinans på den. Jeg regner med du har månedlige premietrekk slik at du slipper å ta hele bilforsikringa en gang i året?

Jeg ser ikke noe som helst grunn til at du ikke skal kunne oppnå en langt bedre hverdagsøkonomi om du tar tak i deg selv og gjør noen grep her. Slike grep innbefatter som jeg har sagt før også et budsjett. Dette trenger ikke følges pinlig nøyaktig, men er veldig nyttig for å se hvor pengene blir av. Mange blir veldig overrasket over hvor stor del av inntekten som går til ting de regner som ubetydelige. F.eks en cola og en sjokolade daglig hver måned blir gjerne 1500 kr..

Men igjen, hiv deg rundt, kom i gang! Dette blir en veldig mye bedre hverdag for deg.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Forpliktet til full kasko på både bil og MC, ja. (ja, 2300kr er full kasko, gsx-f og ikke R, riktignok!)

Er veldig klar over at hverdagsøkonomien kunne vært mye bedre. Er faktisk såpass enkelt som at om jeg ble kvitt billånet hadde det hjulpet ekstremt, men er en del andre små ting jeg kan plukke bort også, som alle andre antar jeg. Må bare finne de. Kutter bort snusen, men det er ikke så lett siden hver gang jeg går en dag uten så glemmer jeg hvorfor jeg skulle slutte, og blir frista igjen. Nå har jeg holdt ut siden torsdag kveld, så da får vi se hvor lenge det går når jeg skal på jobb igjen. Fordelen er at nå har jeg bokstavlig talt ikke penger før tirsdag.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:Forpliktet til full kasko på både bil og MC, ja. (ja, 2300kr er full kasko, gsx-f og ikke R, riktignok!)

Er veldig klar over at hverdagsøkonomien kunne vært mye bedre. Er faktisk såpass enkelt som at om jeg ble kvitt billånet hadde det hjulpet ekstremt, men er en del andre små ting jeg kan plukke bort også, som alle andre antar jeg. Må bare finne de. Kutter bort snusen, men det er ikke så lett siden hver gang jeg går en dag uten så glemmer jeg hvorfor jeg skulle slutte, og blir frista igjen. Nå har jeg holdt ut siden torsdag kveld, så da får vi se hvor lenge det går når jeg skal på jobb igjen. Fordelen er at nå har jeg bokstavlig talt ikke penger før tirsdag.
OK, jeg var så sikker på at det var R du hadde, men det forklarer forsikringspremien!
Ja, det er alltid mye justeringer man kan gjøre av små hverdagslige utlegg. Mat for eksempel. Man kan gjøre det så enkelt at man aldri handler på tom mage. Da er man nemlig så sulten at man har lyst på alt man ser, og helst handler raske karbohydrater som man helst ikke burde kjøpe. Men god planlegging av ukens meny er lurt, og handle for hele uka på lørdag for eksempel. Da blir det ikke kjøpt så mye mer enn man trenger.
Likedan ha fokus på hva du gjør med lunch når du er på jobb. Har du med deg lunchpakke hjemmefra, eller blir det noe grisemat fra en bensinstasjon? Her kan det også være mye å spare.
Igjen...alle sånne ting blir avslørt om du setter deg til med et budsjett...

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Jau, handler stort sett mat en gang i uka, kanskje to. Kutta ned på bensinstasjon-handling, men har blitt litt mer av det igjen etter sommeren. Får slutte igjen :P Er dog ikke noe hver dag-greie, men de gangene jeg blir brått sulten pga. lengre enn forventa dag osv.

Har gått over det noen ganger og sett på hva jeg skal bruke mindre av, men har ikke klart å finne noe konkret annet enn nettopp det med bensinstasjon og snus.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:Jau, handler stort sett mat en gang i uka, kanskje to. Kutta ned på bensinstasjon-handling, men har blitt litt mer av det igjen etter sommeren. Får slutte igjen :P Er dog ikke noe hver dag-greie, men de gangene jeg blir brått sulten pga. lengre enn forventa dag osv.

Har gått over det noen ganger og sett på hva jeg skal bruke mindre av, men har ikke klart å finne noe konkret annet enn nettopp det med bensinstasjon og snus.
Bra!
Men da er det vel ganske klart at det ikke er Luksusfella du har gått i, men sitter fast i en liten gjeldsfelle.
Din totale gjeld er det ingen her som vet, og det er kanskje like bra at det blir mellom deg og banken.
Men da har du oppskrifta klar for å komme utav den. Refinansiering i din egen bank!

Du oppnår ennå en ting ved å samle alt i en bank: De blir kjent med deg og din økonomi. Dette gjør ting mye enklere når du en dag skal ta opp et stort lån til bolig!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

Så da er vi tilbake til det jeg har ment hele tiden. Kontakt en rådgiver i banken din, samt forhør deg anngående refinnansering :thumleft

Blir nok bra dette, men du må i gjennom en liten prosess. Kanskje får du såpass mye mer å rutte med til slutt, så du kan ta deg råd til en ny sykkel, selv om dette kanskje ikke er å anbefale hvis målet er p få bedre økonomi.

Du tjener jo ganske greit (450.000) og du har i følge deg selv ingen store lån bortsett fra sykkelen din og bilen. Så da kan jeg ikke forstå at dette skal gå noe annen vei enn oppover :thumleft

Lykke til :vs

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

For ordens skyld: 450 er når jeg er heldig og har 50k i overtid :p

Ny sykkel = nei. Uansett hvor deprimerende det er så kommer jeg ikke til å rævkjøre økonomien på nytt. Blir ikke ny sykkel før alt av lån er borte og jeg har spart så mye at jeg har råd til å ha lån uten at det noen gang blir høyere enn sykkelens verdi.

Hva angår å faktisk ta kontakt med banken i form av telefon/oppmøte er det ingen garanti for at det skjer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:
Hva angår å faktisk ta kontakt med banken i form av telefon/oppmøte er det ingen garanti for at det skjer.
Å der har vi nok sakens kjerne... Nemlig evnen/viljen til å gjøre livet ditt litt enklere økonomisk.

Håper vertfall du en dag får rettet opp i dette en gang for alle.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Er vel en form for angst det også.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Er vel en form for angst det også.
Vi har vel også vert innom den biten også så vidt jeg kan huske? Men når du heller ikke akter å søke hjelp her, så vil jo hullet ditt bare bli større og større.

Det med angst og hvordan dette påvirker mennesker vet jeg svært lite om, men en psykolog kan vel uansett ikke være et dårlig råd i så tillfelle tror jeg.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Tja, sånn bortsett fra at det er grisedyrt og sånn sett forverrer situasjonen, men jeg går langt for å slippe å ha muntlig/face to face kontakt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Tja, sånn bortsett fra at det er grisedyrt og sånn sett forverrer situasjonen, men jeg går langt for å slippe å ha muntlig/face to face kontakt.
Du går til fastlegen din og da blir du etter konsultasjon videresendt til en psykolog. Koster deg egenandelen. Men ja, ingenting er gratis...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

Å bekjempe/kurere sosial angst er ikke enkelt, men det er ikke umulig. Det går ut på det samme enten med eller uten en psykologs hjelp. Dette handler bare om å utsette seg selv for situasjoner man misliker nok ganger til at man takler situasjonen. Det kan være et langt løp å gå, særlig uten profesjonell hjelp.
Du fungerer jo i jobb, så din angst er ikke så veldig langt kommet. Men du må ha dette i tankene og ikke la angsten få anledning til å kontrollere stadig større del av livet ditt. Det vil bli ganske invalidiserende!
Tenk deg at du ikke turte ta bussen eller ikke turte å handle matvarer ved butikker i nærmiljøet av frykt for at du traff på noen du kjente som kunne finne på å snakke til deg... Huff, dette er jævlige greier å plages med!
Dette må du ha sterk fokus på, ikke la angsten få kontrollere deg!
Hadde jeg bodd på din kant av landet skulle jeg nok møtt opp og gitt deg de nødvendige spark i ræva... :[-X

Brukeravatar
quattrokim
Innlegg: 65
Registrert: 17 aug 2015, 21:12
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2012
Sted: Frekhaug, Hordaland

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av quattrokim »

Angående dyrt med psykolog, får du henvisning fra fastlege så betaler du berre eigenandel og når du passerer 2000kr (sånn ca) så får du frikort og resten er gratis.
Nåværende sykkel: Kawasaki Versys 650 2012
Tidligere sykler: Kawasaki ZX6R 2008, Kawasaki ZX10R MotoGP Edition 2010 (stjelt)

Svar