Prøvekjørte denne fine kjøregreia hos Motorport på Jessheim idag:
Prøvekjøre Aprilia_1.jpg
Liten og nett sykkel med bra finish på alle detaljer, så det ut til.
Flott lyd fra ekosanlegget under setet - et anlegg som for øvrig avga mye varme som man kjente godt mens man sitter på sykker'n når den går på tomgang...
Lurer på hvordan passasjerer liker denne bi-effekten på varme sommerdager
Passasjersetet virker for øvrig en smule kort og komforten kan man stille spørsmål ved når man også ser på utformingen - bredt foran og ganske mye smalere helt bak. Stoppingen kjentes derimot god ut.
Førersetet var fast, men likevel behagelig. Og kjørestillingen; beinvinkel, setekomforten og avstand til styret var helt perfekt for meg og min kropp
Meget god kjørestilling"
Det brede styret og de flott designede speilene gjør at sikten bakover ikke kunne vært bedre. Ingen skuldre eller albuer i veien her.
Selv om styret vibrerer noe under kjøring på i enkelte turtallsområder er speilene like klare. Imponerende!
Fotpinnene er godt plassert, men jeg savnet hælstøtte slik som TDM'en har. Hælstøtten gjør at føttene hviler bedre og gir også bedre kontakt med sykker'n.
Shiver har tre program for innsprøytningen og det merkes med en gang at sykker'n får en annen karakter når disse velges. "R" for regn (for å unngå slipp på vått føre...) minner mye om mellomklasse effekt, men "S" for sport gir 'illsint' respons på gassen, mens "T" for touring leverer effekten på en smidig og likevel kraftfull måte.
Touringmodusen passet meg best og med denne karakteren viser Shiver seg å være mindre 'nervøs' enn med "S" innstillingen.
En annen egenskap som overrasket var den gode vindbeskyttelsen denne sykker'n har. Lite turbulens og jevnt vindpress som ikke føltes som noen plage siden skjermen åpenbart tok av for mye av fartsvinden.
Så er det lyden, da... Italienerne har skjønt totalestetikken når det gjelder MC. Utseende er én ting, men like viktig er å framheve lyden slik at den står i stil. Og lyden fra MC formidles i all vesentlig grad eksosanlegget. Og det er strålende flott lyd fra det fabrikkoriginale underseat-anlegget på Shiver'n!
Her har en og annen japansk produsent noe å lære når det gjelder enkelte modeller. Og da særlig de to-sylindrede...
Så til en detalj jeg opplevde som unødvendig, og det er sidestøtten. Utspringet på støtta som brukes for å trekke den ut er skjult av fotpinnen. Så jeg måtte under fotpinnen for å få tak i utspringsdetaljen for å få ned støtta.
Liten detalj, men veldig irriterende og unødvendig.
Så til slutt: Shiver'n går bra, men jeg merket at maskineriet er 150 kubikk mindre enn TDM'en.
Jeg er la også merke til at gassresponsen ofte nølte litt før kreftene kom og når de først slapp seg løs var sykker'n kjapt oppe i førerkortbeslagsfarlige hastigheter...
I et hele tatt en artig sykkel, dette! Ser bra ut, gjør den også
Men kommer jeg til å bytte ut TDM'em med en Aprilia Shiver?
Det kommer jeg nok ikke til å gjøre.
Shiver egner seg ikke like godt til langturkjøring med to og full oppakning. Men når det er nevnt vil jeg skynde meg å legge til at jeg
alene gjerne kunne kjøre lengre enn langt på denne sykker'n!
Den er rett og slett god og kjøre!
Prøvekjøre Aprilia_2.jpg
Aprilia detaljer.jpg
Jeg har ikke prøvekjørt mange MC'er etter at jeg kjøpte TDM'en i 2006. Men blir nok flere prøvekjøringer i år. Neste sykkel ut er Moto Guzzi 1200 Sport.
Mer om den senere så snart Motorport ringer og gir beskjed om at den står klar
Etter Aprilia prøvingen hev jeg meg på TDM'en og fór hjemover igjen. Og jeg må bare få fram at jeg fortsatt har godfølelsen for denne, gitt!
Aprilia'en er morsom og har mange gode egenskaper, men i sum passer TDM'en meg mye bedre.
Og så har TDM'en også en lyd som langt på vei matcher den Aprilia'en stiller opp med

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.