Ermans verksted

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Lovlig sent med en turrapport fra i sommer, men la gå... noe døtid på jobben.

Kjørte alene til Sweden Rock i Sölvesborg, Sverige:
[album]2450[/album]

Pakket i boksen: regntøy, kompakt sovepose og div. klær
Pakket i sidevæskene: klær, håndkle, etc.
Pakket i sekken: verktøy
Ellers på sykkel: telt/teltstang
Finurlige modifikasjoner: Solcellebatteri på toppboksen, med kabel trukket til styret. Hjemmemekka stativ til å feste mobilen med borrelås. Hjemmemekka skvettlapp XL, holdt motoren og eksosen ren under hele turen, men måtte gaffes da limet ikke holdt. Manowar-logo på sidevæskene - bare for å markere... Sidevæskene er kjøpt på Clas Ohlson og festet til skinnene som holder toppboksen med stålplater, deretter stroppet fast over setet.

Sekken og regntøy byttet plass rett etter Moss, da det begynte å regne som faen! Like etter Göteborg skjedde dette:
[album]2451[/album]
Liten milepæl. På dette tidspunktet har jeg eid sykkelen i 3277 km. uten videre store problemer....
Litt mat og risting av beina, så var man tilstede på festivalområdet 8 timer etter at man kjørte fra Oslo.
Turen nedover gikk veldig fint, med en snittfart på 160 km/t.
Returen var nokså mer eventyrlig. Kjørte fra festivalområdet med ca 6 liter bensin i tanken, i den troen at jeg ville passere en bensinstasjon... Og det jeg jo, i og for seg, 104 kilometer etter festivalområdet! Mellom Hässleholm og Skåneporten måtte jeg spare bensin til de grader at jeg til og med kutta motoren på nedoverbakker. Akkurat da motoren putret av bensinmangel, kom vi fram til Statoil på Skåneporten, fylte på, og kunne peise videre hjem.
Omsider kom man frem til Göteborg og spiste på en truckstop, bare for å score høyest mulig på harryfaktor. Det var i Göteborg jeg skulle finne ut at sykkelen drakk olje i løpet av de siste 900 kilometerne... 2,8 L olje hadde antakeligvis blitt mindre enn 1 L, ettersom oljelampa lyste. Uforventet, ja, men heldigvis var det olje å oppdrive på en bensinstasjon. Resten av turen hjem var kjedelig, rett som det er!
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Ermans verksted

Legg inn av fikse »

Høres ut som en interessant tur :knegg
Spesielt kjekt å lese om en som legger ut på såpass lange turer med langt-fra nytt maskineri. Det _må_ ikke være nytt og fjongt og koste mange hundre tusen for å kose seg på 2 hjul!

Har du en tanke om hvor den oljen forsvinner? Lekker den ut, eller brennes det ut i eksosen? Hvordan er kompresjonen, dvs hadde ikke du målt den til å være ganske grei?
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
stiandre
Innlegg: 114
Registrert: 06 aug 2011, 21:22
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F - 650kubikk - 2011 modell
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ermans verksted

Legg inn av stiandre »

Kult sideveske... Manowar, :thumleft

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Snikkeren »

:\m/: Hail and Kill. :\m/:
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

fikse skrev:Høres ut som en interessant tur :knegg
Spesielt kjekt å lese om en som legger ut på såpass lange turer med langt-fra nytt maskineri. Det _må_ ikke være nytt og fjongt og koste mange hundre tusen for å kose seg på 2 hjul!

Har du en tanke om hvor den oljen forsvinner? Lekker den ut, eller brennes det ut i eksosen? Hvordan er kompresjonen, dvs hadde ikke du målt den til å være ganske grei?
Jupp, målte kompresjonen til over 130 på alle sylindre. I regnvær merker jeg at det bobler bittelitt på tennpluggene. Kan være dette, men mest sannsynlig brennes oljen opp i større hastigheter.
Nå er turtelleren min konk, men utifra motorlyden gikk det i alt fra 9 til 12k over lengre strekninger...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Da er sykkelen parkert for sesongen i kjelleren til Rock In her i Oslo. Det blir nesten daglig mekking og pussing frem til våren. Planen er fullstendig sjekk og overhaling før den settes ut på veien i april 2012.

Har opplevd mye de 8000 km. jeg har kjørt i år. Fått kjenne biler på nakken (en som sneia meg forbi lyskryss på Fagerborg), fått kjenne grusen to ganger da sykkelen veltet, fått oppleve hvordan det er å eie en Harley da tenninga kuttet og bensinen antente i pottene osv.

Jeg kommer nok til å invitere til mekkekvelder etterhvert...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Ermans verksted

Legg inn av fikse »

Erman skrev:Da er sykkelen parkert for sesongen i kjelleren til Rock In her i Oslo. Det blir nesten daglig mekking og pussing frem til våren. Planen er fullstendig sjekk og overhaling før den settes ut på veien i april 2012.

Har opplevd mye de 8000 km. jeg har kjørt i år. Fått kjenne biler på nakken (en som sneia meg forbi lyskryss på Fagerborg), fått kjenne grusen to ganger da sykkelen veltet, fått oppleve hvordan det er å eie en Harley da tenninga kuttet og bensinen antente i pottene osv.

Jeg kommer nok til å invitere til mekkekvelder etterhvert...
Høres ut som en interessant sesong.. :D
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Tok en runde med demontering igår og fikk vekk pottene, sidedeksler, bakdelsel + lyktholder, bakre fothvilere, skiltholder, bakre blinklys, sete, luftfilter, batteri, tank og speil.
Skruer er markert med tekst og lagt i hver sin sorteringspose, og alle delene fikk plass i en gjennomsiktig plasteske.
So far so good, det eneste jeg la merke til var at luftfilteret - så tett som den var - nok kunne ha bidratt til den dalende ytelsen jeg opplevde de siste 4 ukene.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Alt er nå demontert. Motoren er ute av ramma, svingarmen er ute... Kort sagt, står sykkelen nå fullstendig i deler.
Rengjøring og puss av opptil 27 år med skitt er påbegynt.
Nylonbørste fra Biltema på drill er gull... den tar til og med dårlig kamuflert forsøk på hjemmelakkering av enkelte deler :lol

Plan videre:
Demontering og overhaling av motor, frontgafler, svingarm, styrekrone med knekkende kulelager, og kabling.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Vi er nå kommet så langt i løypa at det er på tide å pulverlakkere ramma + div.

Noen billige (og bra) steder i Oslo/Akershus/Østlandet?
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av taco »

Ta kontakt med Roar's sandblåsing i Frogn og Opems pulverlakkering i Ås. Jeg fikk gjort det der og det ble meget bra. Var først i nærheten av Frogn kirke og leverte ramma + deler til sandblåsing. Disse to har kontakt og transport mellom hverandre, så det gikk helt smertefritt.

http://www.sandbl" onclick="window.open(this.href);return false;åseren.no/
http://www.pulverlakkering.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

taco skrev:Ta kontakt med Roar's sandblåsing i Frogn og Opems pulverlakkering i Ås. Jeg fikk gjort det der og det ble meget bra. Var først i nærheten av Frogn kirke og leverte ramma + deler til sandblåsing. Disse to har kontakt og transport mellom hverandre, så det gikk helt smertefritt.

http://www.sandbl" onclick="window.open(this.href);return false;åseren.no/
http://www.pulverlakkering.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
Takker! Har du sånn ca. pris og delene det omfattet + tid?
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av taco »

Mener det ble ca 4500,- totalt
Sandblås + lakk
Ramme, bakskjerm, støtte + noen smådeler.

Gjort på et par uker da (3 år siden)
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Takk for tips!
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Før helgen ble ramme og fordelingsboks for eksosen levert inn til sveising. I mellomtiden fikk jeg og en kompis dykket ned i motoren.
Ventilklareringene ble sjekket, og det virker som kun innsug- og eksosventilene på sylinder 3 er innenfor spekk...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Svar