Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
ZZR-Erling

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av ZZR-Erling »

Tenkte på svingarmen egentlig.. Men, virker ikke som jeg trenger å "bekymre" meg :-)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Foreløpig er hvertfall interessen for å holde denne sykkelen i "top notch" i høyeste grad tilstede. Alle "svake" punkter sjekkes. Ting virker foreløpig veldig bra, har tatt alle punktsjekkene egentlig og de som ikke var helt 100 har blitt rettet opp i(slakk i gasswire feks.) eller deler satt til bestilling. Man må lære sykkelen litt å kjenne da man ikke helt veit hva McOslo har gjort og ikke gjort. Det virker som de har gjort det aller mest nødvendige.

Jeg tenker hvertfall å skifte olje i midten av sesongen samt på høsten. Flushe bremsesystemet, sammen med kardang og giroljeskift hver høst som et minimum sammen med vask.
Tenker samtidig at det ikke er vits i å skru den ihjel. Så ting som funker rører jeg ikke.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Öhlins kom inn døra her igår :) Meget god kvalitet kjenner man :)

Det ble jo kostbart, så absolutt, jeg hadde grovregnet på hva momsen ville bli ved innførsel(25%). Totalen skulle komme på noe rundt 18k. Derimot fikk jeg meg en overraskelse da momsen kom på hele 765kr :D Jeg fikk demperne billig i utgangspunktet gjennom en italiener, den er grei, men hadde med momsen beregnet å ligge på rett under norsk pris. Men når man derimot fikk såpass lite i moms å betale ble jo dette billig :P
IMG_3961.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Full avkledning av sykkelen... igjen! Sjekket at bakdemper og reservoar passer sånn halvveis. Har lest både det ene og det andre på nett om problemene ved montering av Öhlins på denne sykkelen.. Jeg forstår ikke helt problemet. Dette ser ut til å passe perfekt og reservoaret passer perfekt under setet..

Blir bra og få dette montert :)
Blir vel noe bilder etterhvert, og håper styredemper og fothvilere kommer etterhvert :)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av Jompa »

Det er alltid noen som skal gjøre det meste til et problem.
Med den lengda slangen har kan du nok plassere reservoaret omtrent akkurat der du vil. :P
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Bakdemper er levert inn til Snellingen for noen endringer, var ikke fornøyd med hvordan Öhlins hadde utformet greiene. Blir forhåpentligvis bra tilslutt :)
Dempere hadde passet den, men jeg var ikke fornøyd med resultatet :P

Framdemperen er på plass :)
Relativt feit den alu-ramma på denne sykkelen
Ser at jeg må være litt nøyere med vaskinga, men det som man ser på bildene sitter godt fast..

Bilde
Bilde

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av Esveen »

Hei Fredrik og takk for sist :)

Fin tråd og herlig sykkel! Blir spennende å høre hvordan det blir med nye dempere. Hva som var feil med passformen?

Ett spm. Ang. Bagstertrekket. Riper dette opp tanken?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Saken er at BM702 som Öhlins kaller den er en modelltilpasset demper for K1200RS(den går faktisk ut av produksjon nå etter hva jeg har hørt(!). Siden det ikke er plass til et internt gassreservoar som er vanlig, så har de montert et eksternt et med slange i mellom. Problemet er først og fremst at banjokoblingen på demperen hadde så feil vinkel ut fra dempern at det nok inni dekselet. Greit nok, jeg la noe på baksiden og banket det pent inn slik at ting passet.

Facelift har bremsevæsketank bak til bremsekretsene, der tanken er skal man normalt plassere reservoaret på en pre-K1200RS. Siden det åpenbart kræsjet med faceliften, så har de funnet en slags gylden middelvei, og det er å plassere dette under setet. Under verktøyboksen, bak batteriet. Det passet inn der, men ikke godt nok vil jeg si. Undersøkte med Snellingen og de kunne ta på seg å fylle olje og gass og tilpasse slangen og koblinger etter hvordan jeg syntes det bør være.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Bagster-trekket vil jeg nesten si bevarer tanken. Jeg må si at da jeg kjøpte sykkelen så jeg på hele stasen som meningsløs, men jeg må innrømme at jeg kjører mer med tankveske enn uten. Det er veldig veldig praktisk! Rommer også ekstremt mye den bagen jeg har.

Jeg kan være borti dette på jobb at jeg brått må ha med meg en svær kladd av en dings med meg tilbake på kontoret fra site, da er det fint å ha denne i tillegg til koffertene(som jeg har anleggshjelm, vernesko, arbeidsklær, måleinstrumenter, verktøy og nips i fra før). Med hjelp av en glidelås utvider man hele bagen rundt 12cm i høyden. Har også klart å pakke to flasker vin og to six-packs med halvliter Aass pilsner oppi der.

Bilde
Bilde
Bilde

Se hva som dukket opp i posten idag! En Hyperpro styredemper, justerbar! Den gamle var fryktelig sliten og veldig uforutsigbar, merkbar slakk i begge leddene. Veldig ålreit å få skifta. Kom med gode instruksjoner akkurat for K1200GT/RS og med momentene og hele pakka :thumleft
Bilde
Bilde

Så fikk jeg nye fothvilere også, i maskinert aluminium, de var ganske fete! Får ta et bilde av dem en dag!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Fikk beskjed av Snellingen idag at demperen kunne hentes. De hadde fått det hele i orden, ny olje og etterfylt gass. Kjempegreier, prøv å få et MC-verksted til å gjøre det samme :twothumbs: Tommel opp for Snellingen, handlet mopeden min der tilbake i 2007, men har ikke tenkt så mye på dem i det siste, men blir å handle det meste jeg trenger av MC-relaterte ting derfra heretter ;)

Hjem å skru

Bilde
Bilde
Bilde

Etter å ha satt den på hjula og fått tightet det hele med riktig moment, så må jeg jo si at det er første gang jeg har fått full høyde på sykkelen når den har stått på støtta :thumleft Når man setter seg på, så siger sykkelen flott nedpå akkurat slik den skal, før har det vært mer å sette seg nedpå noe litt hardt. Justerte kompresjon(gasstrykket) og "rebound" etter hva Öhlins anbefaler og prøvesatt litt, dette virker veldig lovende! Jeg føler vel at den Showa-demperen har vært utslitt sålenge jeg har hatt sykkelen hvertfall, nå var den høy bak :roll
Jeg har naturligvis satt begge dempere ved siden av hverandre med en bolt gjennom i toppen og sjekket at de er like lange, og det er dem.

Som bildet viser, så er det stuk på sykkelen nå :twothumbs:
Legg også merke til fothvilerne, jeg synes de er ganske fete :redface
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av AJ »

Må si jeg imponeres av den grundige jobben du gjør med sykkelen din :thumleft !
Drister meg til å slå fast at du er et forbilde for mange andre og viser tydelig at eldre sykler har stor verdi og ikke minst potensial.
Dine innlegg her på MCsiden.no viser at mulighetene er mange og at flere kan ta sjansen på en forholdvis rimelig inngang til MC-livet om de tar sjansen på å gjøre mye selv.
Dette er tråden din et strålende godt eksempel på.

Veldig bra!
Ser fram til å lese mer og ikke minst bilder i denne tråden :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Takk for fine ord @AJ ! Det er gøy å skru og det har alltid vært noe man har gjort. Det hele begynte med at jeg i barnehagealder fikk en Suzuki TS50X av fattern sammen med brødrene mine på hytta. Rakk liksom ikke ned i bakken, men det gjorde ingenting, var bare å finne en forhøyning å stanse på, ellers var det mengder av både limte og nye clutch og bremsehåndtak på lager, for de gikk det mange av. Selvsagt skulle det trimmes!
Det vekker selvsagt interesse, og sport og friluftsliv har liksom ikke vært fristende når man kan få et eller annet til å virke og brenne fuel!

Har drevet med bil i mange år da jeg kjøpte en veteran-BMW da jeg var 17 år og senere en Mercedes 124 som har runda 500kkm og vel så det, kjørt og skrudd mye. Nå er det MC for alle penga, og å jobbe på denne, vedlikeholder bare interessen og kjenskap til selve sykkelen, så det er bare fordeler! Skulle jeg i tillegg satt det på verksted og fått like godt arbeid gjort på timer, så hadde det blitt dyrt. Garasjen er selvsagt en velsignelse, i helga fløy jeg rundt der barbeint, i shorts og t-skjorte og hadde det helt topp. Disse mulighetene hadde man ikke før, da skrudde man ute i all slags vær, og jeg forstår at de som ikke har muligheten lar være, det hadde nok jeg også gjort!

Det kommer en MC-løfter inn her om noen dager, så kommer til å rydde og vaske i morgen og se litt på "SAG" og justere dempere etter spec, samt skifte noen hurtigkoblinger på bensinslangene som bruker å knekke på disse BMWene. Når MC-løfter er på plass skal bremseslanger skiftes og ventiler sjekkes, samt bytte av pakninger på oljepumpe og toppdeksel. Videre skal simringer i gaffelbeina skiftes sammen med ny olje. Da mener jeg sykkelen er klar for en ny sesong :)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av Kjellrf »

Fjæring har mye å si for kjøregleden. Dessverre alt for få som oppgraderer. Ingen av mine sykler har originale bakdempere, er på tide å bytte foran også. Satte PS-fjærer foran på CX'en i 87/88, Blei veldig bra, men de har mista glansen...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Forhåpentligvis blir dette bra :) Alt tyder vel egentlig på det :) "Alle" MC-venner mente jeg heller burde kjøpt eksos for litt mer godlyd fra motoren. Men tenker at dette var noe som irriterte meg litt i sesongen som var, og bestemte meg egentlig ganske tidlig for å gjøre noe med fjæringen. Selv om en K1200RS med feks. Remus eller Staintune eksos låter flott(sistnevnte av det litt bråkete slaget uten at db-killern sitter i).

https://www.youtube.com/watch?v=GOtBc1XiwvY

Her er det en som kjører relativt friskt med en K1200RS i Italia, som man ser, er turtall ikke alltid nødvendig. Nesten kjedelig å se på, drar ikke akkurat ut girene :P
https://www.youtube.com/watch?v=kJGNObvTEHw&t=381s

ZZR-Erling

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av ZZR-Erling »

Fjæring først, så kanskje eksos.. Ville jeg sagt da. . Er så heldig å ha ESA

Svar