Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Fattern har K1300GT med ESA, og må si det er flotte greier! Effektivt, jeg har alltid hatt en god følelse når jeg har satt meg ned på sykkelen i komfortinstilling. Sykkelen søkker litt sammen bak.. Det har nemlig ikke min gjort, inntil igår, da med preload på det slakkeste(jeg har ikke sett noe på SAG enda). La meg si at demperen bak fikk sykkelen til å være mye sammentrøkka på støtta. Jeg kunne sikkert dratt opp preload, dette gjorde jeg et par ganger, men da ble sykkelen svært spretten.. Så dette ser jeg frem til! Skal notere meg antall klikk på preload-justeringen for ulik bruk(mye lass osv.).

Eksos er for min del ikke så fryktelig viktig enda, synes den låter bra når man lar luften strømme gjennom vidåpne spjeldhus og eksosanlegget er gjennomvarmt!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Lite er gjort i helg egentlig, men noe er da gjort :)

Har skiftet bensinkoblinger, disse er ganske smart laget, de deles bare med et enkelt trykk på knappen. Så løser hun-pluggen ut og de separeres og tetter seg selv samtidig. Problemet er at disse er av plast originalt. De er kjent for å sprekke over tid grunnet sprøhet. Ved frakobling av tank kan fort han-pluggen knekke.
Jeg sporet opp produsenten og kjøpte noen i rustfritt stål(de var svindyre!) og holder medisinsk spec. Ble bra, en bekymring mindre. Ser også at jeg må skifte bensinslangene da tilsetning av etanol i bensinen tærer hardt på slangene.
Bilde
Bilde
Bilde

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av SverreOlsen »

Har lignenes koblinger selv (i plast) på tigeren 900 min. De ser fortsatt fine ut, og hatt av og på tanken rundt 10 ganger etter eg tok over sykkelen, veldi greit da når en slepper att det lekker og blir sølt bensin over alt, ingen kone son klager over bensin "perfymen" når en kommer inn fra garasjen osv XP

Når de va dyre, vill de sei over eller under 1000 kr?

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av TGR »

Takk for tips om dette stedet Fredrik. Og honnør for knallfin blogg. Med en incoming K1200RS så kommer jeg til å følge deg :twothumbs:
(TGR = Tom Reichelt)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Takk for det Tom! Er ikke veldig erfaren som motorsyklist enda, men redskapen må holdes ved like. Det går i rolig tempo nå gjennom vinteren. Jeg skrur når jeg har lyst! :) Så får våren bare komme så fort som mulig!

Jeg tenker at sykkelen ikke nødvendigvis hadde trengt noen omfattende arbeid i vinter, men jeg blir samtidig kjent med sykkelen og retter opp ting jeg mener er slitent og tilpasser litt :) Hadde sikkert fint holdt med et oljeskift med filter på motor :-k

Brukeravatar
Gulars
Innlegg: 51
Registrert: 07 mai 2014, 14:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Bergen

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av Gulars »

Jeg bruker 98 okt. Mindre eller ingen tilsetning av etanol. :)
Kjør sikkert!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg får små-antydning til tenningsbank på 95 med booster-pluggen, så unngår å fylle det, men det har jo blitt brukt 95 i mange år før meg.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av SverreOlsen »

FredrikE24 skrev:Jeg får små-antydning til tenningsbank på 95 med booster-pluggen, så unngår å fylle det, men det har jo blitt brukt 95 i mange år før meg.
Hadde aldri satt meg inn i hva tenningsbank var, men drivstoffet selvantenner eller for tidlig justert tenning, som igjen kan føre til gåent rådelager og andre skader? Hørtes ikke kjekt ut..
Hvordan hørres motoren ut med tenningsbank?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Det er gjerne under belastning og høyt pådrag(med mulig økt fortenning) og lavt turtall. Er gjerne fra 1500rpm og opp mot 3000rpm jeg hører det. Er en slags lett "snattring" i motoren. Dette forsvinner helt med 98 på tanken og var ikke et problem uten booster-pluggen.
Sykkelen trekker like jevnt og fint, men lyden er jo der. Jeg fyller med andre ord 98 når jeg har muligheten, ellers fyller jeg 95 og er oppmerksom på det jeg mener er tenningsbank. Det er såpass lite at om jeg har hatt 98 på tanken og etterfyller la oss si 17-18 liter 95, så er ikke problemet der.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: Jeg tenker at sykkelen ikke nødvendigvis hadde trengt noen omfattende arbeid i vinter, men jeg blir samtidig kjent med sykkelen og retter opp ting jeg mener er slitent og tilpasser litt :) Hadde sikkert fint holdt med et oljeskift med filter på motor :-k
Det er slik det blir med min i vinter. Olje og filter. Og så naturligvis en liten status av ting og tang, med nyinnkjøpt gammel sykkel. :) Nå blir det ikke så mye kjøring til sommeren for mitt vedkommende, står midt i en fullrestaurering av huset. Men jeg måtte plutselig bare ha meg noen hjul igjen, etter 6 sommere uten. Så da blir sommeren 2017 min sesong nr 40 på mc, selv om det ikke blir mye kjøring. Og denne bloggen din er jo veldig inspirerende, så etterhvert så kommer jeg nok til å gå i dine "fotspor". :D

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Hentet meg et løftebord idag. Skulle tro kineserne som monterte det sammen på fabrikk ikke har verktøy. Her måtte alle gjenger smøres, alle skruer tightes og fikk den oppå, begynte å heise hun opp. Så begynte bordet og tippe :[-o<

Viste seg at bolten i ene hjørnet, der hadde de som monterte bommet på hullet :roll Fikk ordnet alt og satt den oppå igjen. Meget stødig bord, heisa helt i toppen er det 10cm før vindskjermen tar i taket :twothumbs: Blir bra!

Bilde

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 210
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av Atrox »

Er det heisen fra Biltema? Vurderer å kjøpe samme.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jepp, Biltema, veldig stødig, stødigere jo høyere man heiser. Husk bare at du må tighte alle bolter før bruk og st man på sikt bør skifte hjula.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Bremseslangeskift og flush av bremsesystem: Integral ABS, dvs. Omfattende saker!

Får komme med en oppdatering senere idag på hvordan det gikk.
IMG_4101.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Slanger skiftet. Dette er i og for seg en ren skrujobb. Utfordringene ligger i integralbremsene.

Kort:
Forbremshendel styrer en "kontrollkrets", noe ventiler og greier. Dette gir trykk på et stempel og får en elektrisk servomotor til å starte. Servomotoren trykksetter "hjulkretsene", både forbrems og bakbrems. ABS jobber også i lag med dette. Reservoaret ved hendelen er kun fir kontrollkretsen. Bak på sykkelen sitter det et andre reservoar med to ulike kammer, et for frambrems og et for bakbrems -hjulkretsene.
Er ikke tenningen på, dvs. at servoen ikke har strøm, så er bremsene heller dårlige, men dersom man klemmer hardt, hører man at en ventil åpner med et bestemt "klakk" og man kobler kontrollkretsen til hjulkretsene via et stempel.

Så skiftet først slangene forran, toppet tanken bak for hjulkrets forran, får servoen til å starte, åpner luftenippel og lar servoen pumpe væske ut. Enkelt og greit.

Så har vi bakbremsen, reservoaret bak for bakbremsen inneholder væske BÅDE for "kontrollkrets" og "hjulkrets", dette fordi at bruk av bakbremspedal ikke kobler inn frambrems. Skiftet slangen som går fra servo-enheten og til kalipper bak, luftet hjulkretsen bak ved hjelp av servoen. Skiftet slange mellom bremsesylinder bak og servo-enhet(kontroll-delen av bakbremsen).

Skiftet så slangen mellom frambremshendel og servoenhet(kontrollkrets).

So far so good. Hjulkretsene er ferdig luftet og nye slanger er dermed fylt. Hva så med kontrollkretsen? Den er jo faktisk full av luft.

Bakbremspedal, helt blaut, samme med hendelen forran.

Nå begynner luftingen av selve servo-enheten. Her har man hele 7 luftepunkter! Luftenippel for strekket mellom hendel forran og servo-enhet, kontrollkrets frambrems, F1, F2 og F3. Så har vi luftenipler for kontrollkretsen bak R1, R2 og R3.

Se illustrasjonen, den svarte kladden med umbrakoen på toppen er lufting mellom servoenheten og hendel forran. Man skrur ut en set-skrue og nedi der finner man en kule, kula er fjærbelastet(den tetter). Her kan man skru ned en vanlig luftenippel. Holder derfor hendelen litt inne og skrur så nippelen bånner, da er den tett.
Bilde

Lufter derfor strekket mellom hendel og dette punktet, masse luft, ettersom det er en slange som er skiftet på strekket.
Når dette er luftfritt vet man at man ikke har noe luft fra hendel og ned dit.
Lufter så kontrollkrets: Åpne F1, lufte med hendel og åpne/lukke til det ikke er mer luft, lufter med F2, og lufter med F3, lufter så en siste gang på F1. Så lufter man på tilsvarende måte kontrollkretsen bak, med bremsepedalen. R1, R2, R3 og R1 tilslutt.

Vips hadde man både hendeltrykk og pedal, men jeg var ikke tilfreds med følelsen på bremsehendelen(så og si ingen bakbrems ved bruk av hendelen forran dersom servoen ikke går, har "ok" frambrems). Jeg tipper jeg enda har luft her, hendelen flytter ikke mye væske hver gang man klemmer inn hendelen, skal tippe at lufta forblir oppe ved hendelen et sted.
Så i morgen skal jeg ta dette på nytt ved å klemme væske opp feil vei, altså fra den svarte skruen og opp til reservoaret forran.


Ble ikke så kort, men dette er ganske omfattende, håper dere hvertfall skjønner litt av det jeg prøver å beskrive :)

Svar