Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 213
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av Atrox »

Flott at du beskriver hva du gjør - masse å lære :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4730
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Bremsesystemet er langt i fra standard, men du verden og det bremser :) Det kombinert med at forstillingen ikke "dykker" når man klemmer på bremsen gir mange fordeler. Å prøve andre sykler uten tilsvarende systemer og med forstilling som dykker så føles det veldig gammeldags.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4730
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Trøkka bremsevæske opp gærne veien med ei sprøyte idag. Fikk opp mengder med luft rett opp i reservoaret ved hendelen. Luftet så fremre kontrollkrets på nytt i tilfelle det skulle komme til luft nede ved servoen. Fy flate Karl(ref. Mot i Brøstet) for et flott bremsetrykk jeg har i håndtaket nå, ingen ballongfølelse overhodet! Dette blir skikkelig bra! Stålomspunnede slanger gjør susen!

Bilder får jeg ta i morgen!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4730
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Idag tenkte jeg skulle bli en kosedag med litt montering og moro. Etter å ha montert litt, syntes jeg det ble for mye montering, så demonterte litt. Toppdekselet. Da var det på sin plass å ta en titt på ventilklaringene. Jeg tenkte at dette ville være i orden, men sjekket fordi jeg liker å være på den sikre siden. Glad for jeg gjorde det. Klaringene på innsugssiden skal være mellom 0,15-0,20mm, på eksossiden skal det være mellom 0,25-0,30mm. Måles med bladsøker.

Litt store klaringer går i og for seg bra, ikke noe jeg bryr meg veldig om. Det som derimot er kritisk er for trange klaringer. Ventilen kan i verstefall stå bittelitt åpen når den tenner på den aktuelle sylinderen og kan i verstefall føre til at en ventil brenner seg.

Så resultatet er:

Innsug:
Sylinder 1:
Ventil 1, 0,15 går ikke innunder, 0,10 er løs. Dvs. at klaringen er mellom 0,10 og 0,15 et sted. Med andre ord for trang iht. spec.
Ventil 2: 0,15 er løs, 0,20 er passelig.

Sylinder 2:
Ventil 1 og 2, 0,15 er løs, 0,20 er passelig - Denne er innenfor spec

Sylinder 3:
Ventil 1 og 2, 0,10 er løs, 0,15 går ikke - dvs. utenfor spec

Sylinder 4:
Ventil 1: 0,15 går fint, 0,20 er litt trang - Denne er innenfor spec
Ventil 2: 0,10 går ikke!! 0,05 er TRANG! - Denne er veldig langt utenfor spec.

Eksos:
Sylinder 1:
Ventil 1: 0,30 går perfekt - Denne er innefor spec.
Ventil 2: 0,25 er litt løs, 0,30 går ikke innunder - denne er innenfor spec

Sylinder 2:
Ventil 1: Litt løs på 0,30 - Hårfint utenfor spec, men den er ikke for trang
Ventil 2: Løs på 0,25, får ikke inn 0,30 - Denne er innenfor spec

Sylinder 3:
Ventil 1: Litt i løseste laget på 0,30 - Hårfint utenfor spec, men ikke for trang
Ventil 2: Trang på 0,25 - I trangeste laget, hårfint utenfor spec på den trange siden

Sylinder 4:
Ventil 1: Litt løs på 0,30 - Utenfor spec, men ikke for trang
Ventil 2: 0,30 og går perfekt - Innenfor spec.

Så har jeg tre ganger i mitt eie opplevd at motoren har hatt noe som kunne minne om ettertenning, men nå er jeg ikke så sikker lenger. Jeg tror at det ved noen anledninger har vært en av de trange innsugsventilklaringene som har gjort til at sylinderen har hatt tenning og at det har skyti ut i innsuget.

Det må derfor bli en sjau på dette. Får ta ut kammene i morgen om jeg har tid og lyst til det og sjekket ut shimsingen og få bestilt opp riktig shims til de ventilene som er for trange. En shim koster 230kr, tar derfor i denne om gang bare de som er for trange, så får jeg kjøre en sesong til og sjekke til neste høst hvordan det ligger ann med de som idag er romslige.

Ellers er knastene på kammene i flott stand, litt usikker på om jeg i samme slengen skal skifte sleidene på kjedet og bytte strammer, samt overhale oljepumpe(og vannpumpe, da de er kombinert), evt. også skifte kjedet.

Jeg blir litt betenkt når McOslo har hatt denne på service siste 15 år og noen av klaringene er helt på jordet :-k Fakturerer de for arbeid som ikke gjøres?!

to bilder
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6984
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av Jompa »

230 kr for en shim?
Det var en stiv pris.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4730
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, var ikke billig for noen skarve shims! Til BMW-bilmotorer er prisene 1/5 av dette. Heldigvis har jeg rabatter hos BMW, så jeg kommer nok litt billigere unna.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av haakeik »

På eBay koster en shim 20 pund. Så med frakt og moms er det ikke noe vits å bestille der :O

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4730
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg betaler det det koster, dette må man ha i orden synes jeg. Er jo ikke fler enn 4-5 stykker. Klarer meg fint med å løsne bare ene kammen da jeg anser eksosklaringene til å være greie nok. Så får jeg skiftet sleider(disse skal byttes på 60k) og tatt en titt på vannpumpa/oljepumpa.

Jeg begynner å lure litt på verdien av å ha sykkel på service hos forhandler, dette bør strengt tatt ha vært ordnet ved siste ventilsjekk. Kjører vel mange K-bikes der ute med altfor trange klaringer.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av Kjellrf »

FredrikE24 skrev:Ja, var ikke billig for noen skarve shims! Til BMW-bilmotorer er prisene 1/5 av dette. Heldigvis har jeg rabatter hos BMW, så jeg kommer nok litt billigere unna.
Enkelte mc-verksteder tar byttepris på shims, istedenfor kjøp.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

mekkern
Innlegg: 7610
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av mekkern »

Kjellrf skrev:
FredrikE24 skrev:Ja, var ikke billig for noen skarve shims! Til BMW-bilmotorer er prisene 1/5 av dette. Heldigvis har jeg rabatter hos BMW, så jeg kommer nok litt billigere unna.
Enkelte mc-verksteder tar byttepris på shims, istedenfor kjøp.
Er jo ikke rart at det blir dyrt når shims og "bucket" er en del...
andre har jo løse shims...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4730
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Å kjøpe disse er ikke noe issue for min del. Har jeg noen liggende kan de hjelpe dersom det blir noen flere justeringer på et senere tidspunkt :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4730
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Skrudd av dekselet i front og registerkjedet, sleider og strammer kom til syne. Fikk ut innsugskammen. Bestiller tre shims på 2,80 og én shim på 2,75. Da er vi innafor tolleransene :)
Overraskende enkelt å skru på denne motoren(såfremt motoren ikke må sleppes ned fra ramma).

Bilde
Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6984
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av Jompa »

Motoren er utvilsomt laga for å være servicevennlig, jeg har hørt at det går an å skifte vwivlager med motoren i ramma.
Enda mindre grunn for verksted til å la være å sjekke ventilene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4730
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Fant et bilde av veivsiden, absolutt ålreit. Jeg skal av med dekselet her også og ta en titt. Ikke mye å fikse, men litt rengjøring og se om man kan se noe man bør følge med på :)
Pakningen har jeg bestilt ny, så skal av med dekselet uansett, gammel pakning svetter bittelitt.
Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4730
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Fikk alle delene idag, så var bare å sette i gang

Nytt kjede, sleider og strammer, kam montert og sjekket timing mot merkene på øvre dødpunkt på syl. 1
Bilde
Bilde

Nye pakninger må på plass, fikk tatt en titt under her også i den sammenhengen. Ser veldig bra ut :)
Bilde

Motoren satt sammen. Blir en siste vask før videre sammensettelse, nye plugger og div andre servicedeler
Bilde

Svar