Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

image.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Det går mot sesongslutt, men jeg stanser ikke kjøringen av den grunn. Den nye vindskjermen gjør det akseptabelt å sette avsted i 5 grader og yr om morgenen med bare t-skjorta under jakka. Videre kjøres det en del ila. en arbeidsdag. Mandag-Onsdag ble det kjørt nærere 40 mil rundtom i Oslo, noe som er ganske høyt, men med tanke på hvor mye jeg får gjort på jobb så sier det seg selv at motorsykkel er et effektivt fremkomstmiddel!

Nye deler har blitt bestilt og mottatt. Dette går på simringer til dempere forran, den dagen det blir et problem så har jeg delene. Hjullager forran, dette skiftes ved dekkskifte. Bremseklosser forran.. Det er straks på jernet etter hva jeg hører og ser på skiva, bremsene har i tillegg blitt en del dårligere siste uka. Videre fikk jeg ny holkegummi til den nette sum av 350kr tilsammen fra BMW. Leter man lenge nok i delefilmen til BMW så finner man. Mc Oslo skal ha flere tusen for holkene(er etter hva jeg husker 2400,- pr. side), da de selv mener at gummien ikke kan skaffes løst :redface

Dekk har muligens blitt et problem nå mot sesongslutt, mitt Michelin Pilot Road 3 framdekk er nå så og si nedslitt. Til venstre for midten er det muligens en halv millimeter å spore av mønster(med andre ord ikke lovlig). Det er ikke bra.. Har skvist ut 13 000km på det dekket på egenhånd, mulig forrige eier har kjørt rundt 3000km på det selv. Har snakket med en annen K1200RS eier som forøvrig har kjørt 140 000km med sin sykkel på egenhånd, som sier at det gjerne går rundt 2,5 framdekk på et bakdekk. Hva det skyldes er ikke godt å si, men sykkelen er nok en del tyngre forran enn bak. Merker i tillegg i nedlegg at det kan være lett å bli overrasket når man brekker den ned i høyre sving. I det man kommer over "kneika" så blir den litt vel overstyrt! :roll

Offisielt den siste samlingen på grava i går og stakk innom en tur. Mye moro å se på, ble også en tur til Karl Johans gate senere. Kjente selv at jeg heller hadde ønske om å legge ut på en landevei i går, men det var ikke stemning for det blant kameratene :sorry
Må også si at jeg har blitt teknisk bedre på svingkjøring når det gjelder denne sykkelen, subber så og si aldri lenger og kan kjøre jevnere og bedre med å bruke kroppen litt mer :twothumbs:

På vei inn fra hjulet mot grava igår så kom jeg bak en sykkel jeg en gang vurderte fordi den er både sprek og billig(GSX1100EF), samt tidligere bekjentskaper. I ettertid ser jeg at det er en sykkel som kan være vanskelig, for der 1100EF'n skalv gjennom den første svingkombinasjonen i litt høy fart hadde jeg det helt fint der bak :prf BMWn er en stor og tung sykkel, men du verden og den kan sno seg rundt :thumleft

Ingen bilder av interesse dessverre, blir lite fotografering når jeg er ute og farter.. :redface
Nå er det neste på planen å skifte olje og filter, samt bremseklosser. Så kjøre til det snør. Så skal sykkelen plukkes ned godt nok til å detalj-vaske den før den stues bort i oppvarmet garasje. ](*,)

ZZR-Erling

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av ZZR-Erling »

Med nye dekk,forsvinner den kneika. Som natt og dag!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Heftig punktering idag, en kjempeskrue rett inn i bakdekket med et brak. Det eksploderte faktisk.
Plugget det med TIP TOP BMW Motorrad pluggesettet. Står makshastighet og antall kilometer på esken, men nå får det bare holde ut sesongen tenker nå jeg :P

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Fikk på GT-breddere på kåpa.. Det hjalp mye for fartsvind på henda.. Ble litt greiere å kjøre i minusgrader nå.

Klarte kunstykket å kvele motoren uten å høre det(ørepropper) på selveste Tyrigrava idag på vei ut utkjøringa. Det resulterte i en aldri så liten stillevelt :roll :lol Forrige eier velta den før meg, så tar ikke det så tungt akkurat da kåpa skulle lakkeres i utgangspunktet. :knegg

Bilde

ZZR-Erling

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av ZZR-Erling »

Fått deg nytt fremdekk?..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Nei, har ikke kjøpt nytt framdekk enda. Ikke bakdekk heller. Kjørt godt og vel 80 mil med plugg midt i slitebanen på det bak.

ZZR-Erling

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av ZZR-Erling »

Hmmmm....dersom du mister veigrepet, blir der du sparer på å kjøre dekka helt ned, uvesentlig....

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av SverreOlsen »

FredrikE24 skrev:Fikk på GT-breddere på kåpa.. Det hjalp mye for fartsvind på henda.. Ble litt greiere å kjøre i minusgrader nå.

Klarte kunstykket å kvele motoren uten å høre det(ørepropper) på selveste Tyrigrava idag på vei ut utkjøringa. Det resulterte i en aldri så liten stillevelt :roll :lol Forrige eier velta den før meg, så tar ikke det så tungt akkurat da kåpa skulle lakkeres i utgangspunktet. :knegg

Bilde
La du den flat? :-P Vanskeligt å løfte den etterpå?
Kun kåpa så fikk seg litt? :-# :x

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg skjønte at jeg var på vei til å tippe, og fikk beinet ut og prøvde å få den opp igjen, men fy flate så tung den er, så la den pent nedpå. Når fothvilern går i asfalten, så tipper sykkelen over og legger seg med "toppen" pekende nedi asfalten. Så er litt å løfte før hjula når bakken, og derfra er det ekstra tungt. Samme sted som forrige eier fikk skramme, fikk jeg litt oppå der igjen, så ingen big deal for min del. To mann ilte til og med 20kg ekstra i tanken var det visst ikke bare bare å få den opp. Jeg løfta alt jeg makta og det så ut som de to andre synes det var skrekkelig tungt ;) Har hatt sykkelen på vekta med full tank tidligere og vi snakker 305kg. Når jeg tøffer rundt i byen hver dag så har jeg nok 20kg i hver koffert og vertkøyveske på drøyt 15kg oppå salen bak.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Måtte ha fra hverandre lykta idag. Dårlig kontakt på nærlyset. Dårlig kontakt i en kabelsko, der hadde det vært skrekkelig varmt. Lodda på en ny. Bedre enn nytt :P

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, har jo snakket en stund om dekkslitasjen, nå måtte jeg bare gjøre noe med det da korden er på vei ut på framdekket, så kan man vel si at det er bytteklart! Bakdekket er ekstremt flatt på midten og ganske uhyggelig å svinge med. Jeg har kjørt nesten 250 mil med et plugget bakdekk også, selv om repsettet sa man skulle kjøre maks 60km/h og 40km :lol

Svingte innom MCOslo og fikk noen flotte Metzeler dekk til nesten halv pris. Normalprisen på bakdekket var 2600kr( i følge selger)..
Ved nærere undersøkelser stemmer ikke det helt, men ok :lol

Fikk noen fine kommentarer da jeg bandt dekkene bakpå sykkern og fartet hjemover i hard rushtrafikk, 
Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Nytt hjullager og dekk forran idag. Trenger kun nevene og en skrustikke og noen strips, så er resten enkelt!
IMG_3712.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Plugg sett fra innsiden av bakdekket

Brøyt av bakdekket lett som en plett med noen få strips :)
IMG_3717.JPG
IMG_3716.JPG
IMG_3715.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Noen knep for å skifte hjul i garasjen

- Skrustikke
- Store strips
- Ventilverktøy
- Glidemiddel(vannbasert) eller VVS-spray.

Tapp dekket for luft ved å skru ut innmaten i ventilen. Kjør noe hundre meter på flatt dekk, da slipper det lettere fra felgen.
Demonter og klem sammen dekket med stikka hele veien rundt for å løsne dekket fra felgen på begge sider! Slipper det ikke så bryt litt sideveis.
Når det har løsna trer du inn strips med passe avstand mellom hver hele veien rundt. Klem sammen og stram strips.
Ha på glidemiddel om nødvendig, men nå kan man trekket dekket rett av felgen.

Ta nytt dekk og strips dette sammen, ha på glidemiddel og sett det på felgen. Klipp strips og fyll luft(mye!), pass på at dekket setter seg rett på felgen med et smell eller fire.

Balanser opp felgen med Biltemas "vippe", sjekk Youtube om fremgangsmåte, men dette er enkelt. Bruk opp igjen gamle vekter, men du må muligens ha noen ekstra i bakhånd.

Svar