Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
ZZR-Erling

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av ZZR-Erling »

Her var det mye fin lesing!..men,, det med ørepropper..bruker du det ei stund, vil du nok aldri slutte med det..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Bestilt Booster Plug nå. Disse syklene er mappet med en litt kvass fuelcut og går litt magert under visse forhold av utslippsårsaker.

Når det blir under 10-12 grader så merker man godt dette. I tillegg når man ligger bak kamerater i sving på et turtall mellom 5-8krpm(der motoren drar verst) og man må gå litt av å på gassen for å ikke ta dem igjen så kraftig så rykker det kraftig med tanke på fuelcut, da blir sykkelen litt halv-ekkel å ha med å gjøre.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Ellers er det full jobbkjøring om dagen. Ettersom jeg ikke alltid bare sitter på kontor, men også bistår litt ute på anlegg må man pakke med seg mye utstyr. Koffertene veier bortimot 45kg hver, så verktøyveske, tankbag med klær og anleggshjelm og vernesko så blir det fort mange kilo. Fryktelig glad for å ha litt plass på sykkelen.

Vurderer å lage en ramme bakpå som jeg skrur en alu. Kasse alà låsbar Zarges til. Da som erstatning for toppkoffert. Rund fasong er lite praktisk. Vi får se! Fint vinterprosjekt!
image.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ZZR-Erling

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av ZZR-Erling »

Blir interessant å høre din mening om Booster Plug.
Hele greia vedrørende inj og mc er nok delvis relatert til at de er så lette ifht en bil, at på en mc er det mye verre å tune vekk en litt rufsete lastvekselreaksjon, typisk å gå fra stengt til åpen gass og litt turtall..da rykker det ofte litt til på en god del inj bikes.
Det er kanskje best å "ha litt dusj på", selv på stengt gass..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Absolutt, jeg merker også at jeg blir litt nølende når man skal gå på gassen igjen etter en skarp sving og motbakke, typ hårnålsving i forhold til en kamerat som kjører en V-twin med gassere(1200 med rundt 65hk).

Da vi kjørte opp mot Gaustadtoppen så lå han først og du verden så godt sykkelen hans gikk oppover der. Ut av hver sving så dro han så fryktelig i fra inntil jeg fikk orden på sykkelen før jeg følte jeg kunne ha stram wire igjen. Han hadde god flyt, jeg måtte ligge bak og kompensere en del, og da man var på vei ut av svingen så sleit jeg med festet rett og slett.. Sykkelen var svært urolig ut av hver sving etter å ha fått fuelcut et par tre ganger på vei rundt. Fikk ikke hentet han igjen før neste sving. Saken hadde vel vært en annen om det var jeg som lå først og bestemte farten dog. Det er hvert fall et irritasjonsmoment. Følte ikke at det gikk helt på skinner, blir veldig av og på gassing og ikke jevnt pådrag på vei ut. En annen ting er utvekslingen, 1. gir ut av hver sving gjør det hele ekstra spennende med tanke på festet, og fuelcut gir utslag som kan minne om bakhjulslås på det verste. Blir spennende å se.

Nå kan det nesten høres ut som jeg kjører idiot stadig vekk, men det er ikke tilfelle. Vi snakker om relativt få hendelser hvor jeg har følt på fuelcuten på den måten. Ellers synes jeg motoren har en tendens til å gå en smule magert på vei ned på tomgang før den henter seg inn igjen, det gir litt ujevn gange.
Sist redigert av FredrikE24 den 11 des 2016, 23:18, redigert 1 gang totalt.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av KevinmsR6 »

Hva jobber du med? I og med du er ute på anleg til tider?
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jobber som ingeniør, innenfor automasjon og prosess. Et fagbrev i bunn(telemontør), satt meg på skolebenken igjen i 2012(fagbrevet landa jeg i 2011) og var ferdig i våres med studiene. Så fersk mc-fører(en slags gave til meg selv etter litt over 4 års "fattigdom") og fersk i jobben. Perfekt for meg egentlig, mye tenking og regning på kontoret, så oppfølging og litt småfeilsøking og fiksing ute på anlegg.

Runda 10 000km kjørte kilometer siden jeg fikk lappen den 11. Juli nå. Ikke så verst når jeg bare har vært på to litt lengre turer.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av KevinmsR6 »

FredrikE24 skrev:Jobber som ingeniør, innenfor automasjon og prosess. Et fagbrev i bunn(telemontør), satt meg på skolebenken igjen i 2012(fagbrevet landa jeg i 2011) og var ferdig i våres med studiene. Så fersk mc-fører(en slags gave til meg selv etter litt over 4 års "fattigdom") og fersk i jobben. Perfekt for meg egentlig, mye tenking og regning på kontoret, så oppfølging og litt småfeilsøking og fiksing ute på anlegg.

Runda 10 000km kjørte kilometer siden jeg fikk lappen den 11. Juli nå. Ikke så verst når jeg bare har vært på to litt lengre turer.
Viktig og belønne seg selv :)
Og enda bedre er det når en nyter belønningen en har :)
Kjekt og se :thumleft
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Er på kurs om dagen, Kursledern kjører en meget kul R90S!
image.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av Geiroe »

Kurs hos Siemens ser jeg.
Prøvekjørte en R100 back in the day, ingen kruttønne, men overraskende god å kjøre. Den appellerte vel ikke akkurat designmessig til en ungdom, så det ble ingen BMW på meg.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, det er hos Siemens, må ha påfyll av kunnskap rundt Siemens-utstyr.

BoosterPlug'en ramla nedi postkassa idag. Så da heiv jeg av venstre kåpe og monterte den(kåpedemontering på en side tar rundt 10 minutter om man tar det lugnt). Jeg må jo si at jeg ikke forventet stort. Etter å ha fyra opp første gang og kjørt en tur rundt huset så var jeg litt skuffa. Reiste så ut med en kamerat til Grava mm. Skal si det er forskjell ja!! Helt annen sykkel å kjøre, nå drar den uten å klage i alle gir på alle turtall over 1000rpm. Mindre vibrasjon på visse turtallsområder(har kjent det såvidt i fotpinnene før). I tillegg har jeg en stund nå følt at sykkelen er litt treig i frasparket, særlig fra mellomregisteret og opp mot 5krpm. Nå derimot er den med, med en gang man vrir på håndtaket. Tomgang er mye roligere, jevn kjøring i sving har blitt en lek..
Vel benyttede kroner med andre ord! En helt annen sykkel, finnes ikke sliten i gasshånda idag, har slitt med det hele veien at jeg trøtner litt i gasshånda fordi jeg må være så forsiktig når man kobler ut og inn gass.. Nå var jeg helt slapp i hele kroppen når man kjørte..

ZZR-Erling

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av ZZR-Erling »

Så bra!
Er lastvekselreaksjonene også redusert?
Altså overgangen fra stengt til åpne spjell.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

På høyt turtall, så er det jo der, men langt ifra så "rå" som tidligere!

Høsten har kommet og temp ute kryper under 10 grader om morgenen, så da måtte en diger vindskjerm til! I nedre posisjon ser jeg greit over den. Vipper jeg den opp, da var man rett over hjelmen. Begge deler er helt topp med tanke på vind og ikke minst støy.. Kjørte en tur uten ørepropper på motorveien og i 140 så var det....stillhet. Hørte girkassa.....!
image.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ZZR-Erling

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av ZZR-Erling »

Kanskje det er mulig, på en grei måte, å få på litt dusj ved "stengte" spjell.
Ligger nok en fuel cut gjemt ett sted i ECU.
Hvis du får til det, er min teori at den vil bli betydelig smootere i lastvekselreaksjon, særlig på høyt turtall. Jeg vil tro at en slik, (har ikke satt meg helt inn i greia), kan finne den fuel cutten, og manipulere den, og hele turtall/spjeldåpningsområdet.
http://www.rexxer.com

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Flott vær idag, så ble en tur nedom Oslo sentrum, kjente på kroppen at man ikke skulle legge ut på langtur idag, så det må man bare respektere :roll

Lunket derfor pent og pyntelig ned til Sentrum, satt meg i sola med en kopp kaffe for så å kjøre ned på Akershus for å nyte solsteika!
image.thumb.jpeg.87cc817069bfc72db091860ee4984532.jpeg
image.thumb.jpeg.65b2be01e2480a7c3e8b11dcfd0399c1.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar