Fjeslaus Wannabeblågg | Bestått!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
F4celess
Innlegg: 47
Registrert: 09 feb 2016, 02:49
Motorsykkelen din: 07' FZ6
Kontakt:

Fjeslaus Wannabeblågg | Bestått!

Legg inn av F4celess »

Får hive meg på trenden her på forumet og samtidig utvide min online tilstedeværelse. I utgangspunktet holder jeg på med noe motovlogging på Youtube, men det er på Norwenglish og jeg må bli flinkere på å skrive logger.

Anyway...

Som med mange andre logger her så starter min med påbegynt klasse A opplæring i form av å ha tatt det obligatoriske teorikurset. Eller som jeg ville kalt det: "Det obligatoriske motorsykler er farlig og "hey skal vi stikke ned og se på motorsykler?" kurset". Læreren var en artig skrue som fortalte minst 4 historier fra området på hvert tema vi skulle innom i løpet av de 3 timene vi var der.
Endt kurs betyr maks hype etter å ha fått starte og ruse en illsint Yamaha FZ8. I tillegg til å få bekrefta mye av det jeg lærte fra nettet. Neste prosjekt nå er teorien, skal nok ta den på førstkommende torsdag tenker jeg. Om ikke Prove.no er lettere enn den faktiske prøva da.

Som aktiv mopedist er det lett å teste nyinnkjøpt kjøreutstyr, men som aktiv student ligger lista høyt for å gå for nye innkjøp. Vi får se hvordan ting blir nå som jeg har hoppet oppi Jofama gryta og hentet både jakke og hansker på tilbud. Kjenner det frister med matchende dyr bukse men det sitter litt langt inne når eneste store fordel er å kunne zippe opp mot jakka. Forslag mottas med takk.

Status på teori kommer.
Sist redigert av F4celess den 22 sep 2016, 12:50, redigert 5 ganger totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fjeslaus Wannabeblågg

Legg inn av AJ »

Hey!
Artig!

Ser fram til å lese mer etter hvert.
Velkommen som MCsiden.no loggfører :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fjeslaus Wannabeblågg

Legg inn av Bjerknez »

Velkommen som blogger :twothumbs:

Brukeravatar
F4celess
Innlegg: 47
Registrert: 09 feb 2016, 02:49
Motorsykkelen din: 07' FZ6
Kontakt:

Re: Fjeslaus Wannabeblågg

Legg inn av F4celess »

Status på teori: Bestått!

Så da er det kun morroa som er igjen. Kan egentlig ikke vente, men på grunn av både det ene og det andre så blir det ikke kjøretimer før enn uti juli, noe som selvsagt plager meg. Ettersom jeg egentlig skulle starta på lappen i april, men kjøreskolen slapp ballen 2 ganger før de kom igang med noe. Så da ble det sein start og sikkert sein oppkjøring på meg. Vi får se hvordan det går, er uansett for seint å bytte kjøreskole nå.

Så det betyr egentlig at det blir lite på poste med på flere uker. Om dere ikke vil lese om småturer på moped til Stange da.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fjeslaus Wannabeblågg | Hiatus

Legg inn av AJ »

Gratulerer :twothumbs: !

Uansett så er bloggen din her klar til å spre gode nyheter når ting skjer :thumleft
Mopedturer til Stange... :-k
Kanskje ikke allverdens å skrive hjem om... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fjeslaus Wannabeblågg | Hiatus

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev:Gratulerer :twothumbs: !

Mopedturer til Stange... :-k
Kanskje ikke allverdens å skrive hjem om... :knegg
Nei nå synes jeg du er urettferdig AJ...
Tenk at på mopedturer så går det minst dobbelt så sagt, men man får med seg dobbelt så mye. Kjør på sier nå jeg. En liten moped logg tåler vi vel :knegg

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Fjeslaus Wannabeblågg | Hiatus

Legg inn av CB9 »

F4celess skrev: Som med mange andre logger her så starter min med påbegynt klasse A opplæring i form av å ha tatt det obligatoriske teorikurset. Eller som jeg ville kalt det: "Det obligatoriske motorsykler er farlig og "hey skal vi stikke ned og se på motorsykler?" kurset". Læreren var en artig skrue som fortalte minst 4 historier fra området på hvert tema vi skulle innom i løpet av de 3 timene vi var der.Forslag mottas med takk.

Status på teori kommer.



mener det var litt for mye vås når jeg tok sykkellappen og det kunne vært interessant om noen i vei med å ta lappen skriver noen ord om akkurat det. innbiller meg det er noen lite matnyttige timer som burde vært kutta ned på og som kunne gjort lappen billigere.

forslag? teip og ørepropper når du skal ut og kjøre altså. teipen kan tette det du trenger å tette. er ikke like kult som sammenhengende jakke og bukse men forbausende nyttig og funksjonelt om du har lagt ut på tur uten å tenke først.

Brukeravatar
F4celess
Innlegg: 47
Registrert: 09 feb 2016, 02:49
Motorsykkelen din: 07' FZ6
Kontakt:

Re: Fjeslaus Wannabeblågg | Hiatus

Legg inn av F4celess »

CB9 skrev: mener det var litt for mye vås når jeg tok sykkellappen og det kunne vært interessant om noen i vei med å ta lappen skriver noen ord om akkurat det. innbiller meg det er noen lite matnyttige timer som burde vært kutta ned på og som kunne gjort lappen billigere.

forslag? teip og ørepropper når du skal ut og kjøre altså. teipen kan tette det du trenger å tette. er ikke like kult som sammenhengende jakke og bukse men forbausende nyttig og funksjonelt om du har lagt ut på tur uten å tenke først.
Er nok tilfelle at de dekker mer enn nødvendig. Er vel få som er komplett nybegynner og må få inn allt gjennom kjøretimer alene. Men det er vel bedre med for mye enn for lite. Det ble sagt på teorikurset at vi mest sannsynlig kom til å ta første timene med instruktør bakpå sykkelen, om det er for å lære kontrollene så tror jeg det går fort over.

Ørepropper blir nok et must ja. Skal huske på det med teip om været blir vrangt. Regner med at vannet finner en vei inn uansett.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Fjeslaus Wannabeblågg | Hiatus

Legg inn av CB9 »

nei det er ikke bedre med for mye enn for lite men det er greit.
den teipen kan du fikse mye rart med. selv har jeg et blinklys og girsjaltern dekka i teip. elektriker teip. eneste problemet er at det funker så bra det fort blir en permanent fix.

Brukeravatar
F4celess
Innlegg: 47
Registrert: 09 feb 2016, 02:49
Motorsykkelen din: 07' FZ6
Kontakt:

Legg inn av F4celess »

På tide med en liten oppdatering, og nei, ikke noe om mopedtur AJ.

Hadde etter mye mas endelig en kjøretime for litt siden. Ikke så mye å si om den. Etter en runde med kontroll og sjekker hoppa vi bukk over å spesifikt lære selve kontrollene ettersom jeg har kjørt lettsykkel en del ganger og kjører girped ellers. Ett par runder på en parkeringsplass utenfor kjøreskolen for å få inn følinga for clutch og brems måtte dog til. Doningen var en nesten helt ny Honda CB 650 FA. Overraskende nok føltes det mer naturlig å kjøre enn forventa. Hadde noen tanker om vekt og fysisk størrelse i forkant.
Utover det var det ikke planlagt noe i forbindelse med selve kjøringa, tok bare en tur på varierte veier og inn igjen. Har litt å jobbe med merka jeg, stresser mye med å håndtere krafta.
Skjønner godt hvorfor mange kritiserer innsprøytning, for her gikk det i rykk og napp i sakte fart med lite gasspådrag (20-30kmt). Mulig jeg hadde ett for høyt gir (2). Skal se mer på det neste gang.

Så etter en slik smak på kjøring av skikkelig sykkel gikk jeg selvfølgelig på nettet for å finne flere sykler å vente på. Men ble litt skuffa igjen, problemet mitt er mest det at nesten halvparten er svarte/grå i lakken. Hva er greia med det? Er så klart en del med faktiske farger der også. Men ser ikke helt greia. Hva er attraktivt med en svart sykkel? Er det for å ikke trekke oppmerksomhet? eller er det bare tøft og barskt? Syns det blir litt ironisk med en slik umerkelig farge på en svær kåpe og neongrønn hjelm og jakke. Vil du bli sett eller ikke?
Når det er sagt, er ikke stygt med svart/grå lakk, men det er bare voldsomt mange av de.

Anyway, blir sikkert svart sykkel på meg og, så da blir det en tur innom et vinylwrap sted eller noe.

- F4celess

Brukeravatar
F4celess
Innlegg: 47
Registrert: 09 feb 2016, 02:49
Motorsykkelen din: 07' FZ6
Kontakt:

Re: Fjeslaus Wannabeblågg | Endelig

Legg inn av F4celess »

Nok en kjøretime unnagjort, dobbeltime denne gangen.

Gikk egentlig overraskende bra, med vanlig kjøring, men må nok ture ned på trafikkstasjonen her i Hamar med peden for å øve på krypkjøringa. Får håpe clutchen tåler det.

Hadde en liten diskusjon med kjørelæreren om det å ha på hjelmkamera. Han peker bare på Schumacher og det at han hadde hjelmkamera på. Jeg mener det er trygt når det er kun lim og sprø plast som holder det fast, og det jeg leser på nettet peker mot at det er stort sett trygt også. Så kommer nok til å fortsette med det. Intercom er også montert på hjelm og stikker ut, så hvorfor ikke.

Skal også gå til innkjøp av en skikkelig bukse, ser på Jofama sin Lizard bukse med skogcamo. Får se om det faktisk blir den. Gleder meg.

- F4celess

Brukeravatar
F4celess
Innlegg: 47
Registrert: 09 feb 2016, 02:49
Motorsykkelen din: 07' FZ6
Kontakt:

Re: Fjeslaus Wannabeblågg | Jakten fortsetter

Legg inn av F4celess »

Kjører på jeg.

Stakk innom MC-Huset i Nydal i dag for å høre om litt av hvert og se på sykler. Litt overrasket så jeg at favoritten min, en Yamaha XJ6 Diversion hadde blitt solgt i dag. Ble egentlig litt skuffa, den hadde stått der i hele sommer og jeg håpet at den skulle være der når jeg tok lappen så jeg får prøvekjørt og kjøpt den som førstesykkel. Men neida, den var borte.
På en annen side, de hadde akkurat fått inn en '06 FZ1 som kommer innom budsjettet. Så mulig det blir litring på meg i stedet for 600 som var planlagt. Mener at det er litt synd egentlig, liker ideen om å ha en slags progresjon i størrelsene. Men det får bli som det blir, er jo riktig farge på Fazern attåt.

- F4celess

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Fjeslaus Wannabeblågg | Jakten fortsetter

Legg inn av kjellv »

F4celess skrev:Kjører på jeg.

Stakk innom MC-Huset i Nydal i dag for å høre om litt av hvert og se på sykler. Litt overrasket så jeg at favoritten min, en Yamaha XJ6 Diversion hadde blitt solgt i dag. Ble egentlig litt skuffa, den hadde stått der i hele sommer og jeg håpet at den skulle være der når jeg tok lappen så jeg får prøvekjørt og kjøpt den som førstesykkel. Men neida, den var borte.
På en annen side, de hadde akkurat fått inn en '06 FZ1 som kommer innom budsjettet. Så mulig det blir litring på meg i stedet for 600 som var planlagt. Mener at det er litt synd egentlig, liker ideen om å ha en slags progresjon i størrelsene. Men det får bli som det blir, er jo riktig farge på Fazern attåt.

- F4celess
XJ6 Diversion F er en fin førstesykkel, ingen tvil om det. Særlig hvis du ikke er lang i beina. Den er frisk og fin, lettkjørt og forutsigbar, og ikke minst økonomisk. Både i driftsutgifter, servicekostnader og forsikringer. Er det den du ønsker deg så finnes det flere av dem til salgs.
Fazeren er en helt annen sykkel, det ser jeg at du har skjønt. Med motor som har sitt opphav fra R1 har den nær 150 hissige hester under tanken og blir en langt annen sykkel. Den er dyrere både å eie og bruke, men det trenger ikke bety all verden. Vi bruker jo gjerne det vi har av penger på "babyen" uansett.
Men jeg tror ikke du skal angre om du starter med en FZ1. Er det fullkåpe du liker, så finnes det cowlingsett til akseptable priser for FZ1S. FZ1S med helkåpe er litt sjeldne, og du får gjerne pengene igjen for cowlingsettet når du selger igjen. Kreftene på denne venner du deg fort til. Fullt touringsett finnes også til disse som ser ganske pent ut, blant annet koffertsettet fra FJR tilpasset denne.

Lykke til :thumleft

Brukeravatar
F4celess
Innlegg: 47
Registrert: 09 feb 2016, 02:49
Motorsykkelen din: 07' FZ6
Kontakt:

Re: Fjeslaus Wannabeblågg | Jakten fortsetter

Legg inn av F4celess »

kjellv skrev: XJ6 Diversion F er en fin førstesykkel, ingen tvil om det. Særlig hvis du ikke er lang i beina. Den er frisk og fin, lettkjørt og forutsigbar, og ikke minst økonomisk. Både i driftsutgifter, servicekostnader og forsikringer. Er det den du ønsker deg så finnes det flere av dem til salgs.
Fazeren er en helt annen sykkel, det ser jeg at du har skjønt. Med motor som har sitt opphav fra R1 har den nær 150 hissige hester under tanken og blir en langt annen sykkel. Den er dyrere både å eie og bruke, men det trenger ikke bety all verden. Vi bruker jo gjerne det vi har av penger på "babyen" uansett.
Men jeg tror ikke du skal angre om du starter med en FZ1. Er det fullkåpe du liker, så finnes det cowlingsett til akseptable priser for FZ1S. FZ1S med helkåpe er litt sjeldne, og du får gjerne pengene igjen for cowlingsettet når du selger igjen. Kreftene på denne venner du deg fort til. Fullt touringsett finnes også til disse som ser ganske pent ut, blant annet koffertsettet fra FJR tilpasset denne.

Lykke til :thumleft
Takk for info, ja liker kåpe særdeles godt, så det ville vært topp å fått til det om det blir Fazer.
Rakk å prøvesitte Divvien for en tid siden, veldig komfortabel størrelse på den. Med 183cm var ikke lavt sete en prioritet, men det hjelper såklart.

Nærmere ettertanke sier at alt er bedre om jeg går for en annen sykkel i 600-700 området. Mest fordi forsikringen på Fazern vil bli ganske mye for en med kun deltidsjobb og studier. Har fått øye på en MT07 som ligger innenfor rekkevidde. Klarer meg fint med naken sykkel selv om kåpe er penere. MT serien eier den stilen ganske godt. Bonus at det følger med litt touringutstyr på den. På en annen side er den ikke fulleffekt, så må vel ta en liten jobb der.

Kan det stemme at forsikringsfolka ser mest på hestekrefter og kubikk? eller spiller også kåpe og sånt inn i tillegg?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Fjeslaus Wannabeblågg | Jakten fortsetter

Legg inn av kjellv »

F4celess skrev: Kan det stemme at forsikringsfolka ser mest på hestekrefter og kubikk? eller spiller også kåpe og sånt inn i tillegg?
Det er mange ting forsikringsselskapene legger til grunn for å sette premien. Hestekrefter og kubikk trenger ikke bety så mye. Hvor du bor, din alder og ulykkesfrekvenser for den aktuelle modell teller nok mest. Finnes det en R i betegnelsen på sykkeltype finner de gjerne på å tredoble premiekravet :-k
Selv om Fazeren har en motor med mye R1-gener, er forsikringspremien langt mer spiselig på denne enn for eksempel en YZF-R1. Ta en liten sjekk på FZ1 hos et par forsikringsselskap, det koster ikke noe. Det er gjort med noen tastetrykk fra finn-annonsen.
Skulle jeg anbefalt deg en Yamaha som førstesykkel, ville jeg uten det minste tvil be deg sjekke ut TDM900! Liker du trynet på den, kan jeg garantere deg at du blir fornøyd med den. Passer fint for din høyde, har en herlig motor med krefter i massevis også fra ganske lavt turtall. Som touringsykkel er den bare fantastisk, og de fleste du finner på finn.no er ferdig utrustet for langtur. Med denne kjører du lange etapper etter hvert, du sitter uanstrengt og godt. Servicekostnadene er lave, likeså forsikringskostnadene. Jeg hadde en slik selv som første sykkel i tre år, og hadde sikkert hatt den ennå om det ikke var for at jeg fikk et uventet og godt tilbud på den i fjor sommer.

Svar