Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 386
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Kenneth 81 skrev: 28 apr 2024, 10:21 Fokuset for timen var egentlig ganske enkelt: kjør maskinen og plasser seg rett i veibanen i svinger og sånt. Høres veldig lett ut, men blir fort overraskende komplisert når man skal beherske en egentlig ukjent maskintype. Er jo vant med å fokusere på trafikken og hvor jeg skal, men det blir fort litt overbelastning i hodet når man plutselig i tillegg må tenke på hvordan man opererer selve maskinen... :O
Mengdetrening er ikke å kimse av. Jeg har ca 1000km denne sesongen og ser at reflekser og rutine fremdeles er på oppadgående for sesongen. Fikk meg en veldig positiv tilbakemelding fra meg selv for et par uker siden: Tenker hele tiden på styrekommando/counter steering når jeg er ute på smale og svingete veier og så kom jeg plutselig litt for raskt rundt en litt for krapp sving og styrekommando kom som refleks uten at jeg var helt bevisst på det :twothumbs:

Denne her er litt fin (eller stygg alt ettersom...). En ser tydelig hva som gjøres feil (styring uten styrekommando/counter steering) og så alt for tydelig konsekvensen av feilen... [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=GKbmBYKu6ow&rco=1[/youtube]
Kenneth 81 skrev: 28 apr 2024, 10:21 Alt i alt nok en veldig vellykket økt: Jeg føler at den "tekniske" biten av kjøringen sitter mye bedre etter mengdetreningen vi fikk inn på fredag, og så fikk jeg ha det litt artig på slutten og! Gleder meg som en unge til å kunne kjøre på egen hånd! :twothumbs: :biker:
:prf
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Kenneth 81
Innlegg: 69
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

AJ skrev: 28 apr 2024, 11:38 En bakkestartassistent er til god hjelp i mange bakkestartsituasjoner, særlig når det er mye trafikk og komplekse trafikk- og veiforhold, også for erfarne motorsyklister.
Har selv bakkestartassistent på KTM'en og synes dette er en bra greie å ha. Men greier meg også fint uten. Noe jeg har gjort på mine forrige sykler bortsett fra 1290'en jeg hadde før den jeg har nå.

Husker spesielt et krevende bakkestarttilfelle i en av hårnålsvingene i Stelviopasset i Italia for mer enn 10 år side.
I bra driv oppover i passet med passasjer og full oppfatning, måtte jeg stoppe i en sving med god dosering hvor en i kjørefølget, som hadde vært kjappere på gassen enn oss andre, hadde kommet borti en møtende bil med det resultat at hans flotte Moto Guzzi Norge lå i sideleie lett skamfert midt i kjørefeltet vårt.
Synet av sykkelen i denne posisjonen, fører stående (heldigvis!) i grøftekanten kombinert med stigningen og doseringen i svingen gjorde at man måtte holde hodet kaldt, plante rett bein i asfalten i forhold til helningen på veien/doseringen og holde sykkelen i ro til veibanen var klar igjen, for så å ta igang igjen. Uten å kvele Guzzimotoren, trille bakover ved igangsettelse, holde balansen, klar beskjed til passasjeren om å sitte helt rolig... Slippe opp brems, møte med gassen, holde balansen...
Rant noen svetteperler i panna mens det sto på husker jeg... :-)å
Mye trafikk i begge retninger var det også. Så det var en del ting å være spesielt oppmerksom på.
Blir fort mye å passe på når "alt" skjer samtidig. Tror jeg skal vente i hvert fall et par uker før jeg prøver meg på Stelviopasset med passasjer! :O

Synd med den Norge'n som veltet. Håper det gikk forholdsvis bra med både sykkel og fører. Må si at jo mer jeg kiker på finn, jo finere synes jeg de Guzzi'ene er. Må kanskje prøvekjøre en V7, Stelvio eller Norge etter hvert :twothumbs:

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1065
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Domino »

Bjerknez skrev: 28 apr 2024, 12:30 Bakbremsen må vel være fin å bruke i slike tillfeller?
Det kommer jo an på hvilken fot du må sette i bakken. Dersom veiens helling er slik at du må sette ned høyre fot er det greit å ha lært seg å bruka frambremsen.

Kenneth 81
Innlegg: 69
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

SveinHa skrev: 28 apr 2024, 13:34 Mengdetrening er ikke å kimse av. Jeg har ca 1000km denne sesongen og ser at reflekser og rutine fremdeles er på oppadgående for sesongen. Fikk meg en veldig positiv tilbakemelding fra meg selv for et par uker siden: Tenker hele tiden på styrekommando/counter steering når jeg er ute på smale og svingete veier og så kom jeg plutselig litt for raskt rundt en litt for krapp sving og styrekommando kom som refleks uten at jeg var helt bevisst på det :twothumbs:
Det er ingenting som er herligere enn når ting bare sitter! Når automatikken og instinktene stemmer med maskinen man sitter på, og ting bare fungerer! :twothumbs:
SveinHa skrev: 28 apr 2024, 13:34 Denne her er litt fin (eller stygg alt ettersom...). En ser tydelig hva som gjøres feil (styring uten styrekommando/counter steering) og så alt for tydelig konsekvensen av feilen... [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=GKbmBYKu6ow&rco=1[/youtube]
Den der var heftig ja! :O Kjørte den i saktefilm ett par ganger. Fascinerende hvor tydelig man kan se hvordan instinktet jobber mot maskinen: Han styrer til høyre som en bil, sykkelen går til venstre, instinktivt retter han opp sykkelen for så og styre til høyre igjen. Og det sikkert ti ganger på to sekunder. Understreker skikkelig godt hvor viktig det er med fokus og mengdetrening for å unngå instinktive feilhandlinger.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Kan man ikke velge hvilken fot man skal sette i bakken? Det heller vel ikke så mye i et kryss til at det blir et problem?

Tror dette er en teknikk man fort lærer seg. Av alle tingene som kan dukke opp av ubekvemligheter rundt MC kjring så kan jeg ikke huske at dette har vært en problemstilling hos meg vertfall.

Enten så kan man "bremse" ved å slure på klutchen slik at sykkelen ikke går bakover, eller så kan man holde inne frambremsen, eller evt. bakbremsen. Man kan også sette sykkelen i gir og slå av motoren hvis man må stå lenge.

På sykler med hill hold assist er jo uansett dette ikke noe problem.

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 386
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Kenneth 81 skrev: 29 apr 2024, 08:51Den der var heftig ja! :O
Der lå en annen versjon av den på tuben tidligere med kommentarer og repetisjoner i sakte film men fant den ikke i farten. Føreren overlevde utelukkende fordi alle i brannbilen hadde krisemedisinsk utdanning... En må være kresen med hvem en krasjer med... :lol
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37956
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av AJ »

Kenneth 81 skrev: 29 apr 2024, 08:35 Synd med den Norge'n som veltet. Håper det gikk forholdsvis bra med både sykkel og fører. Må si at jo mer jeg kiker på finn, jo finere synes jeg de Guzzi'ene er. Må kanskje prøvekjøre en V7, Stelvio eller Norge etter hvert :twothumbs:
Kun kosmetiske skader på den hvite Norge Guzzi'en, den ble med på turen videre. Men føreren holdt seg "i skinnet" og smilte ikke fullt så bredt resten av turen som han hadde gjort før velten.

Apropos velt; en annen Guzzi i reisefølget, en eldre Norge 850, kom ut på grusen på vei inn på en rasteplass i Timmelsjochpasset der et par av oss andre akkurat hadde parkert. Og vi ble hjelpløse vitner til at forhjulet skled på grusen og sykkel og fører deiset i bakken.
Også denne ble med videre, godt gaffateipbandasjert...

Og endelig, i fergekøen i Kiel skulle en annen i reisefølge slenge beinet over salen på sin Stelvio. Bommet litt og fikk dyttet sykkelen over ende og dro med seg et par andre i fallet... Min Stelvio sto slik til at den ikke kom i kontakt med de andre og unngikk dermed å velte.
Eneste sykkel i dette reisefølget som ikke veltet på denne turen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Kenneth 81
Innlegg: 69
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

SveinHa skrev: 29 apr 2024, 08:58 Der lå en annen versjon av den på tuben tidligere med kommentarer og repetisjoner i sakte film men fant den ikke i farten. Føreren overlevde utelukkende fordi alle i brannbilen hadde krisemedisinsk utdanning... En må være kresen med hvem en krasjer med... :lol
Hvis jeg først kan velge hva jeg skal krasje i, så tror jeg at jeg går for ett hoppeslott! :lol

Kenneth 81
Innlegg: 69
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

AJ skrev: 29 apr 2024, 09:33 Kun kosmetiske skader på den hvite Norge Guzzi'en, den ble med på turen videre. Men føreren holdt seg "i skinnet" og smilte ikke fullt så bredt resten av turen som han hadde gjort før velten.
Enda godt det ikke gikk værre enn det. :-)
AJ skrev: 29 apr 2024, 09:33 Apropos velt; en annen Guzzi i reisefølget, en eldre Norge 850, kom ut på grusen på vei inn på en rasteplass i Timmelsjochpasset der et par av oss andre akkurat hadde parkert. Og vi ble hjelpløse vitner til at forhjulet skled på grusen og sykkel og fører deiset i bakken.
Også denne ble med videre, godt gaffateipbandasjert...

Og endelig, i fergekøen i Kiel skulle en annen i reisefølge slenge beinet over salen på sin Stelvio. Bommet litt og fikk dyttet sykkelen over ende og dro med seg et par andre i fallet... Min Stelvio sto slik til at den ikke kom i kontakt med de andre og unngikk dermed å velte.
Eneste sykkel i dette reisefølget som ikke veltet på denne turen...
Flaks og uflaks kommer man seg ikke unna. Så lenge det bare går ut over stoltheten og kosmetikken så skal man vel ikke klage. Ikke så veldig mye i hvertfall :thumleft

Kenneth 81
Innlegg: 69
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

En litt kort oppdatering fra dagens økt: Miks av litt bykjøring og landevei i dag: området rundt og mellom Lillestrøm og Kløfta. Fikk øvd mer på både kryss, krypekjøring og rundkjøringer både i Lillestrøm og på Kløfta, samt en hel haug med plassering i veibanen og bruk av forsvinningspunkt på landeveien i området rundt og mellom Lillestrøm og Kløfta.

Føler ting begynner å løsne nå! Det går litt mer av seg selv og jeg kan endelig fokusere mer på veien, trafikken og omgivelsene enn på selve sykkelen. Artig! :twothumbs:

Fikk og testet hard nedbremsing fra 80 takket være en Mercedes som mente det var unødvendig med klar bane imot før han kjørte forbi en moped. Ikke fullt så artig! :O

Vikeplikt virker og til å være frivillig på Østlandet, men det viste jeg fra før av. :lol

Dagens høydepunkt: en svingete bite landevei nær Kløfta der jeg fikk god flyt på å gire og bremse ned før svingen, akselerere ut av svingen, gire opp, akselererer videre, brems og gir ned igjen. Gjenta en to-tre ganger med et digert glis! Detta var artig!! :twothumbs: :D :twothumbs:

Kenneth 81
Innlegg: 69
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Da ble det en økt i dag og! :D

Dagens plan var å stikke en tur til kjøregården til Statens Vegvesen og se hvordan jeg får til kjøregårdsøvelsene.
Men når jeg kom til sjåførskolen så tok sjåførlæreren og kiket en gang på sola, så på sykkelen og sa at jeg fikk velge selv: landeveien eller kjøregården. Veldig enkelt valg: ut i grissgrendt strøk på jakt etter svinger! :lol :twothumbs:

Ble stort sett samme området som sist, men med litt variasjoner. Fikk beskjed om å, i tillegg til hva jeg skulle fokusere på sist, så fikk jeg beskjed om å fokusere med på å bruke kroppen og vektforskyvning til å hjelpe å styre sykkelen. Brukte noen svinger for å "kjøre meg varm", men gikk veldig fort å begynne å få sving på sakene (sykkelen ikke minst! :lol ).

Helt hærlig å kjenne at ting bare virker, gikk fra å være litt skummelt å lene seg mot asfalten i svingene, til at det begynte å gå greit, til at på slutten av timen så kunne jeg nærmest kjøre sykkelen med å flytte hodet og overkroppen i den retningen jeg ville ha sykkelen, så kom styrekommando, nedlegg og sykkelen etter på nesten ren automatikk! :twothumbs: De siste to tredjedelene av timen så sluttet sjåførlæreren å gi tips og tilbakemeldinger på kjøringen og ga kun beskjed om hvilken retning jeg skulle ta i rundkjøringer og kryss. Tar det som et tegn på at ting begynner å sitte. :thumleft

Tilbakemeldingen etter kjøreturen var at nå begynner ting å sitte. Hun syntes det var artig å se at de elementene vi snakket om når vi satte avgårde forbedret seg omtrent sving-for-sving igjennom hele kjøreturen. :D
Planen videre er at neste time blir i kjøregården, må tross alt igjennom den på oppkjøringen, så skal hun få booket time på bane så vi kan får unnagjort "kurs i presis kjøreteknikk på bane". 4-timers-kurs på bane der minst 3 timer skal være praktisk.

Begynner å se lyset i enden av tunellen nå. Forhåpentligvis er lappen i boks om ikke så alt for lenge! :twothumbs: :biker: :twothumbs:

kaLARSnikov
Innlegg: 196
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av kaLARSnikov »

Kenneth 81 skrev: 02 mai 2024, 20:29 Planen videre er at neste time blir i kjøregården, må tross alt igjennom den på oppkjøringen, så skal hun få booket time på bane så vi kan får unnagjort "kurs i presis kjøreteknikk på bane". 4-timers-kurs på bane der minst 3 timer skal være praktisk.
Bare å glede seg til dette, banekurset er kjempeartig. Har det blitt sagt noe om hvilken bane dere skal ha det på?

Kenneth 81
Innlegg: 69
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

kaLARSnikov skrev: 03 mai 2024, 09:39 Bare å glede seg til dette, banekurset er kjempeartig. Har det blitt sagt noe om hvilken bane dere skal ha det på?
Gleder meg som en unge! :twothumbs:

Hvis jeg ikke husker feil så er det Gardermoen Raceway vi skal til.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Husker når jeg var på det banekurset at det var en lærer fra en annen kjøreskole som oppførte seg som en skikkelig drittsekk. På langstrekket skulle vi ha god fart og der likte vi å dra på litt for så og bremse ned kontrollert før noen kjegler. På langstrekket så passerte jeg så vidt hans elev da jeg trolig hadde en mer motorsterk sykkel og kanskje litt mer guts. Ikke vet jeg, men i vertfall så klikket kjørelæreren til den andre eleven fullstendig i vinkel på at jeg kjørte forbi hans elev.

Han så trolig dette som en konkurranse? Ikke vet jeg, men han kjeftet meg huden full med en god del barnslige slengkommentarer som jeg ikke helt klarte og ta seriøst så jeg satt vel nærmest og smilte litt. Alt bare prellet fullstendig av meg.

Min kjørelærer kom joggende bort og ga den andre kjørelæreren en verbal opphogning av langt høyere kvalitet og ting roet seg raskt. i ettertid fikk jeg beskjed om at det var en kjennsgjerning at han fort viklet seg bort i trøbbel og han var kjent i negativ grad blandt andre kjøreskolelærere.

Kjørelærer sa til meg at jeg ikke skulle henge meg opp i det han sa og at jeg ikke gjorde noe "ulovlig", for det var nemlig lov og passere verandre på langstrekket.

En litt merkelig opplevelse skal sies, som forøvrig prellet av meg ganske fort. Jeg klarer rett og slett ikke å ta slike folk seriøst. Han sto og kalte meg for alt mulig rart.

Den eneste forklaringen på hvorfor han ble så sint var nok at hans elev tilfeldigvis var litt "umoden" i forhold til andre på kurset. Når jeg da passerte han på rettstrekket så fikk det trolig begeret hans til å renne over.

Men både uteleier av banen og min samt de andre kjørelærerne var enige om at det jeg gjorde var helt innafor og fullt lovlig. Men ellers på banen og i svinger var det ikke lov og kjøre forbi.

Jeg hadde forøvrig en veldig god tone med han jeg kjørte forbi og han heller skjønte ikke problemet.

Men for å understreke. Kappkjøring er altså noe som ikke er tillatt av åpenbare grunner. Men på langstrekket kunne vi som nevnt passere hverandre, men legge oss bak igjen før neste sving. Vi skulle alltid holde samme rekkefølge.

Kenneth 81
Innlegg: 69
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 03 mai 2024, 10:08 Husker når jeg var på det banekurset at det var en lærer fra en annen kjøreskole som oppførte seg som en skikkelig drittsekk. På langstrekket skulle vi ha god fart og der likte vi å dra på litt for så og bremse ned kontrollert før noen kjegler. På langstrekket så passerte jeg så vidt hans elev da jeg trolig hadde en mer motorsterk sykkel og kanskje litt mer guts. Ikke vet jeg, men i vertfall så klikket kjørelæreren til den andre eleven fullstendig i vinkel på at jeg kjørte forbi hans elev.

Han så trolig dette som en konkurranse? Ikke vet jeg, men han kjeftet meg huden full med en god del barnslige slengkommentarer som jeg ikke helt klarte og ta seriøst så jeg satt vel nærmest og smilte litt. Alt bare prellet fullstendig av meg.

Min kjørelærer kom joggende bort og ga den andre kjørelæreren en verbal opphogning av langt høyere kvalitet og ting roet seg raskt. i ettertid fikk jeg beskjed om at det var en kjennsgjerning at han fort viklet seg bort i trøbbel og han var kjent i negativ grad blandt andre kjøreskolelærere.

Kjørelærer sa til meg at jeg ikke skulle henge meg opp i det han sa og at jeg ikke gjorde noe "ulovlig", for det var nemlig lov og passere verandre på langstrekket.

En litt merkelig opplevelse skal sies, som forøvrig prellet av meg ganske fort. Jeg klarer rett og slett ikke å ta slike folk seriøst. Han sto og kalte meg for alt mulig rart.

Den eneste forklaringen på hvorfor han ble så sint var nok at hans elev tilfeldigvis var litt "umoden" i forhold til andre på kurset. Når jeg da passerte han på rettstrekket så fikk det trolig begeret hans til å renne over.

Men både uteleier av banen og min samt de andre kjørelærerne var enige om at det jeg gjorde var helt innafor og fullt lovlig. Men ellers på banen og i svinger var det ikke lov og kjøre forbi.

Jeg hadde forøvrig en veldig god tone med han jeg kjørte forbi og han heller skjønte ikke problemet.

Men for å understreke. Kappkjøring er altså noe som ikke er tillatt av åpenbare grunner. Men på langstrekket kunne vi som nevnt passere hverandre, men legge oss bak igjen før neste sving. Vi skulle alltid holde samme rekkefølge.
Uheldigvis ikke alle som jobber med folk som har verken vettet eller personligheta for oppgaven og som helst skulle vært satt innelåst på et kontor både av hensyn til seg selv og omgivelsene... ](*,)

Om ikke annet så blir det ofte en god historie av sånt. Men forhåpentligvis slipper jeg å forholde meg til knøler av det kalibret når jeg skal på banen. Om ikke så har jeg heldigvis kommet langt nok i livet til å stort sett greit klare å ikke bry meg om sånne idioter. Eller i det minste kjefte like godt (om ikke bedre) tilbake... :thumleft :lol

Svar