Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av jhn »

PCP skrev:
Jompa skrev:Har akkurat fått med meg enda en episode av Melkeveien.
Det kan virke som NRK har prøvd å få til en samisk verson av Iceroad Truckers.
Hele firmaets fremtid avhenger av at en bil kommer frem til meieriet presis på klokkeslettet, midt pæ natta. Og produksjonen starter uansett ikke før om mange tima...... blææææ.
Forskjellen fra Iceroad e at ingen står ute iført t-skjorte å jamrer over ekstrem kulde, og bannskapet blir ikke erstatta med et langt piiiiip.
Hehe, litt fjollete dette med firmaets fremtid som du nevner, men likevel litt mindre irriterende enn Ice Road Truckers, syns jeg. Har sett alle episodene av IRT og hvis vi sier at det i snitt er 12 episoder pr år, og at det blir nevnt 20 ganger i hver, så har jeg med dramatisk stemme hørt 1920 ganger at "lastebilen kan rase gjennom isen å gå rett til bunns!!!" Så langt har ingen klart å filme noe sånt, så da sper man heller på med div falske lyder, å vri kamera fra side til side så det skal se ut som de sklir, falske motorfeil, strømutfall, og mye annet rart, for å gjøre det spennende.

Synd at det meste av reallity har blitt sånn, men det er kanskje bare jeg og noen få andre raringer som hadde giddet å se hvis det bare viste virkeligheten.

Vi skulle hatt George Costanca til å regissere denne sjangeren, da hadde det blitt mye bedre! :knegg

[video]https://www.youtube.com/watch?v=jUWiv5r_CZw[/video]
Ja, jeg begynner å bli sånn passelig lei de derre amerikanera ... det finnes jo utallige reality-serier fra us og Canada, IRT, tømmer-huggere, musling-plukkere, sopp-plukkere, hjemme-brennere, gull-gravere, stein-plukkere, tunfisk-fiskere og krabbe-fiskere osv osv. ... og alle, uten unntak, påståes å være verdens farligste yrke i verdens farligste vær, verdens skumleste miljø, og selvfølgelig verdens tøffeste arbeidstakere ... både NRK og Tine har heldigvis et stykke igjen til det nivået

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Jompa »

I helga fikk æ kjørt nesten halve "melkeveien"
Vaktuke, og feil på en robot i Tana fredag. 34 mils kjøring til kunden, og før æ kom dit fikk æ beskjed om en feil til i Sør-Varanger.
Og da ble det "bare" 17 mil i tillegg.
Det blei ikke mye action å berette om, bare 52 mil med sne og isdekt vei, vaskebrett, frosne hjulspor etter forrige mildvær og akkurat så glatt at man må konsentrere seg om å styre bilen hele tida.
Ikke dramatisk, ingen fremtd på spill for hverken kunden eller meg, bare uendelig slitsomme og kjedelige timer i bilen.

Da æ ringte fruen på fredags formiddag og sa at æ ikke kom hjem for lørdag, spurte ho om æ hadde med det æ trengte av klær m.m.
Nei, svarte æ, men æ har det æ treng. PCen og en dasspapirrull.
" Klare du deg med det" spurte ho. Æ brydde meg ikke om å forklare.......

Vel, æ fikk gjort begge jobbene, og var hjemme lørdag i halvti-tida.

I kveld blei æ ferdig med svigerbrors Suzuki, og så snart den er ute av garagen kan æ begynne med min egen.
Æ e litt spent på hvordan de nye bremseskivene tar seg ut på sykkeln.
De ser på en måte litt spinklere ut enn de gamle. Smalere bremseflate og mere luft mellom "ringen" og hjulnavet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Jompa »

Advarsel !
Dette innlegget er skrevet helt uten inspirasjon, så det blir kjedelig.
Mørketida kommer sigende og om sånn bob-bob ei uke er sola borte.
Det er gøørrtungt å stå opp om morran, nesten så man begynner å grue seg til å stå opp allerede kvelden før.
Kvelder som blir tilbrakt i godstolen foran -TVen.
Er ikke kommet igang med vintermekkinga i garagen enda. Ikke for at vinteren er sen, for den kom i rett tid, men svigerbrors sykkel står enda parkert i min garage.
Han skal komme og hente den i helga, hvis ikke får jeg vel sende han en sms med varsel om utkastelse.

Det er forresten ikke helt labert på mc-fronten.
Nytt fremdekk er bestilt og kommer i slutten av måneden, og så snart nydekket er på plass blir det action med montering av nye skiver foran.

Har også fabulert litt ang Norgestreffet neste år.
Det er inn i helvete langt å kjøre, men det kan la seg gjøre på tre dager.
Hvis ryggen holder.
Får se hva det blir til, sist sommer var Norgestreffet borti nabolaget i Bodø.
Og den som ikke kom seg dit var meg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Jompa »

Advarsel !
Dette innlegget er skrevet helt uten inspirasjon, så det blir kjedelig.
Mørketida kommer sigende og om sånn bob-bob ei uke er sola borte.
Det er gøørrtungt å stå opp om morran, nesten så man begynner å grue seg til å stå opp allerede kvelden før.
Kvelder som blir tilbrakt i godstolen foran -TVen.
Er ikke kommet igang med vintermekkinga i garagen enda. Ikke for at vinteren er sen, for den kom i rett tid, men svigerbrors sykkel står enda parkert i min garage.
Han skal komme og hente den i helga, hvis ikke får jeg vel sende han en sms med varsel om utkastelse.

Det er forresten ikke helt labert på mc-fronten.
Nytt fremdekk er bestilt og kommer i slutten av måneden, og så snart nydekket er på plass blir det action med montering av nye skiver foran.

Har også fabulert litt ang Norgestreffet neste år.
Det er inn i helvete langt å kjøre, men det kan la seg gjøre på tre dager.
Hvis ryggen holder.
Får se hva det blir til, sist sommer var Norgestreffet borti nabolaget i Bodø.
Og den som ikke kom seg dit var meg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Banditmannen »

Jompa skrev:Advarsel !
Dette innlegget er skrevet helt uten inspirasjon, så det blir kjedelig.
Var da ikke så kjedelig at det trengte å gjentas! ;-)

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Pollti »

Jompa er ihvertfall ikke en kjedelig person ! Forresten så vil Haus Gestapo nordover. Hu maser fælt om det. At jeg ble vaksinert mot mørketid og midnattsol i 1975/6 overser hun lett. Jeg blir veldig udiplomatisk når hu drar den Nord Norge lengseenl sin som ferie ønske ! Alta,Svolvær,Kirkenes,Harstad, Kautokeino-ikke no for meg :-)å Flymuseet i Bodø lokker hun med. Sett det på internet-det holder. Dessuten så datt jeg ned fra taket over kinoen i 1977.
Det gjorde veldig vondt forresten !
Det holder for meg. Men Tromsø da ? Nei, jeg datt av en moped pga høy promille og jeg har blitt arrestert i vareheisen på SAS hotellet også fløy jeg med Sildelukta i den tiden. Hva kan vel ikke skje hvis Sildelukta ikke lukter sild mere :scratch Frister ikke til gjenmopplevlse. Men vennina til Sildelukta var så fin at vi fant oss en plass på ei frakteskute for å kose oss. Sånn ca 0300 kom en dritafull kokk inn og blei sinna fordi køya var opptatt og han måtte sove i messa. :twisted
Den historien var litt vanskelig å forklare for sjefen på uvben jeg var på for på søndag så var frakteskuta laaaangt unna Trømsø. Men de gikk i overflate stilling for å hente meg. Sjefen gikk helt av skaftet da jeg tilbød han et marsipan brød for bryet. Utakknemlig fyr ! Da måtte jeg reise til Bergen for å sitte 2 uker i kakebu og vaske brannbiler. Jeg var skikkelig lei for det :sorry
Også ble jeg gift og litt ansvarlig borger i Bergen. Så gikk det til helvete men nå er jeg tam selv om ikke HG er helt enig bestandig... :-k Tryggest syd for Dovre ?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Jompa »

Banditmannen skrev:
Jompa skrev:Advarsel !
Dette innlegget er skrevet helt uten inspirasjon, så det blir kjedelig.
Var da ikke så kjedelig at det trengte å gjentas! ;-)
Nei, det har du vel rett i.
Ble det dobbelt så kjedelig andre gangen, eller bare halvparten ?

Spørsmålet må sees i sammenheng med min og Albert sin tekst nedenfor.........
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av DrGreve »

Jompa skrev:Har også fabulert litt ang Norgestreffet neste år.
Det er inn i helvete langt å kjøre, men det kan la seg gjøre på tre dager.
Hvis ryggen holder.
Får se hva det blir til, sist sommer var Norgestreffet borti nabolaget i Bodø.
Og den som ikke kom seg dit var meg.
Jeg syns du skal ta deg 14 dager mc-ferie til neste år, så møter du opp her på Mo fredag eller lørdag helga før Norgestreffet (26-27 juni) og så henger du med sørover. Å bruke 3 dager nedover når du kjører gjennom en region som er noe av det vakreste Norge har å fremvise for oss motorsykkelfantaster er nærmest blasfemi :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Jompa »

Pollti: Æ regne med at Sildelukta jobba på en fiskefabrikk eller nokka sånt ? Hvis ikke....... nei, æ vil ikke tenke mer på det.
Og ja, du e nok tryggest syd for Dovre.

Æ kom akkurat på en selvopplevd historie fra Tromsø.
Det var i 1985, æ var i Tromsø på velferdstur i militæret og skulle bo på Perminor.
Dette må ha vært i mai, for klassen til ho som etterhvert ble kjerringa mi var på russetur til Tromsø samme helga.
De skulle komme med buss fra Alta på ettermiddagen / kvelden, og det her va ganske tidlig på ettermiddagen.
Vel, æ satt alene på en benk i en park i byen, med noen grønne mack da det kom en gubbe og spurte om han kunne slå seg ned.
Etterhvert bomma han en pils hos meg, og vi kom i prat.
Fyren fortalte at han var fisker fra Honningsvåg og hadde båten på verksted i Tromsø. Begynnelsen på mai i nordnorge e sjelden særlig sommerlig, så etterhvert ble vi enige om å sette oss på en pub.
Gikk nedover Storgata, men ingen puber eller uteplasser var gode nok for gubbjæveln.
Ikke før vi kom til Grand Hotell, der vi gikk inn og ble vsit til et bord i restauranten. Æ begynte å mistrives litt, for alt på menyen va svindyrt, særlig for meg som va en fattig artillerist. men tok da enda en pils.

Og fiskern skulle spandere mat på meg, og hotellrom..........
Det va da æ tok tak i bagen min og sprang......



DrGreve:
Æ kunne nok starta helga før og kjørt ned til deg, som du foreslår.
2 dager lengre tur blir jo ganske mye lugnere. Får se ka det blir til. En god plan starter alltid medd en ide :thumleft
Har foreløpig ingen anelse om æ får ferie fra første uka i juli, heller ikke om det blir 3 eller 4 uker.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Pollti »

He he he ! Joa,Sildelukta jobbet på en fiskefabrikk hun. Pen var hun og men den lukta da ! Alta har jeg et anstrengt forhold til etter at vi fikk beskjed om å gå til et pensjonat for å få rom. Vi trasket og gikk øltørste og fæle etter 6 uker i Barentshavet på patrulje. Omsider kom vi fram etter litt krangling i Bossekopp(tror jeg det het ). Telegrafisten var eneste mann som var sjarmerende nok til å legge ei dame på ryggen med dertil hørende flatlus =; Siden sonar og radiostasjon medførte kroppskontakt når gnomen ålte seg forbi så fikk jeg og flatlus. Det klødde no innihelvete skal jeg si dere ! :[-(
Og så syntes Marinen at vi burde pakkes inn i gummilaken på SAS hotellet innsmørt med gugge med 1 sykepleier til å passé på 23 gærninger. Det gikk ikke bra ! Da ble jeg arrestert I vareheisen utpå natta... :lol

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Pollti »

Jompa skrev:Pollti: Æ begynte å mistrives litt, for alt på menyen va svindyrt, særlig for meg som va en fattig artillerist
Det der lærte jeg alt om mha en kokk fra Molde. Vi kledde oss litt opp og skrev alt på rom 116. Ingen spurte om noenting ! Vi var til og med på Ordfører møte i Tromsø og kom på forsiden av Nordlys. Kort etter Sjefen så det ble det degradering. Igjen.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Jompa »

Pollti skrev:
Jompa skrev:Pollti: Æ begynte å mistrives litt, for alt på menyen va svindyrt, særlig for meg som va en fattig artillerist
Det der lærte jeg alt om mha en kokk fra Molde. Vi kledde oss litt opp og skrev alt på rom 116. Ingen spurte om noenting ! Vi var til og med på Ordfører møte i Tromsø og kom på forsiden av Nordlys. Kort etter Sjefen så det ble det degradering. Igjen.
Haha, bra !
Men du va ikke i selskap med en fisker som va ute etter ræva di.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Intruder »

Skulle latt n sikle skikkelig før du sa at det tross alt er håp i hengende snøre... :prop: :knegg

Har forresten under hard festing havnet med antatte rompeliebhabere,selv om jeg var drittfull trur jeg ikke det skjedde noe møkkstaking.har ikke fått noen rævkomplekser iallfall !! :yeyeye
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Jompa »

Det har blitt noen stunder i garagen siste uke og i helga.
Fått unna litt småpusling etter at jeg fikk vaska sykkelen grundig en kveld.
Oljen er bytta og de fleste synlige plastikdelene har fått en omgang med "Tire & bumpershine".
DSCF2949.JPG
DSCF2951.JPG


De nye skive ne ligger enda pent innpakka i platecoverne sine, jeg venter enda på nytt fremdekk.
Har begynt å få litt tru på at det kan bli ganske tøft med "luftigere" skiver, det ender vel med at det blir bytta skive bak også.
Får se, skal ihvertfall legge inn før og etter-bilder når greiene er kommet på plass.

Fikk endelig komla meg til å lage spesialverktøy til å åpne oljepåfyllinga.
Man trenger ett kosteskaft, vinkelsliper ( evt fres) og ett minimum av tiltakslyst.
Nyttig verktøy ? Tja, hvis man, som meg, er hysterisk redd for å lage riper i lakken.
DSCF2952.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Jompa »

Æ fikk meg en litt ekkel overraskelse under middagen, som forøvrig var surra svinesteik, i går.
Da æ tok en god sprut av Johnnys origale Senap, søtstark, oppdaga æ at den smakte akkurat som lukta av Turtle Wax Tire & Bumpershine.
Måtte sjekke innholdet på begge, men fant ingen felles ingredienser. Bortssett fra aromastoffer. :-k
Og ingen tekst på sennepen som sa noe om å kontakte lege omgående ved svelging, puhh.

Nå stod det egentlig veldig lite, nesten ingenting på Turtlewaxflaska om ka den egentlig inneholder.
Og kanskje svenskene har utelatt litt på sennepsflaska ?

I dag kom følgende SMS:
MC-dekket ditt er kommet. Så i kveld har æ demontert forhjulet, levere det i morra tidlig, og så blir det nye skiver etterpå.
Skal prøve og huske å legge inn før og etterbilder.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar