Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av bikerdude73 »

Gratulerer med ny jobb Jompa! :thumleft

Håper du finner deg fort til rette og får det greit fremover ;)
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Takk, takk.
Jepp AJ, du treffer spikern på hodet, det er absolutt en god følelse når man blir foretrukket uten å være " ung og kreativ".
Nå mener jeg at de kreative ikke nødvendigvis er de som gjør den beste jobben.
De er ofte opptatt av alt annet enn sin konkrete arbeidsoppgave, og de som ikke er fullt så kreative må da sørge for at hjulene snurrer rundt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Geiroe »

Jompa skrev: De er ofte opptatt av alt annet enn sin konkrete arbeidsoppgave, og de som ikke er fullt så kreative må da sørge for at hjulene snurrer rundt.
Eller for å si det på en annen måte, noen har det i kjeften, mens andre bare gjør jobben sin.
Gratulerer så mye med ny jobb.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Satt akkurat og lesre gjennom de siste innleggene, og ser at jeg fremstår som en høyst levende talsmann for janteloven.
Fy og fy! , Jompa.
Det er da klart for alle noenlunde oppegående mennesker at det er de kreative som finner nye løsninger og bringer verden fremover.
Mens vi andre "sliterne" dilter surmulende etter......
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev:Satt akkurat og lesre gjennom de siste innleggene, og ser at jeg fremstår som en høyst levende talsmann for janteloven.
Fy og fy! , Jompa.
Det er da klart for alle noenlunde oppegående mennesker at det er de kreative som finner nye løsninger og bringer verden fremover.
Mens vi andre "sliterne" dilter surmulende etter......
Gratulerer i massevis herifra også Jompa. Jeg er selv godt over 50 og ikke helt sikker på hvor greit jeg selv hadde klart å skaffe meg ny jobb noe sted..

Nå er det heldigvis slik at samfunnet trenger oss alle med de egenskaper vi har. Enten det er å være kreativ eller bidra på andre måter vil det vel alltid være muligheter for de fleste av oss.
Men det er gjerne slik at i tider da det er langt mellom stillingsannonsene er det vanskeligst for de yngste og de eldste arbeidssøkerne. Jeg tror vel egentlig at mange 18-åringer har vanskeligere for å slippe inn enn oss i andre enden av måletaven.. :-k

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Kun 81 dager igjen av oppsigelsen, av det er det kun to uker med telefonvakt og litt under to uker bakvakt.
Er i Tana og starter hjem nå etter ei utrykning til en bonde med melkerobot.
4 timer kjøring, en halv time arbeid, en kopp kaffe og ei brødskive på gården, og "bare 42 mil hjem".
30. nov er det slutt :thumleft

Turen hit gikk forresten ganske radig, lite trafikk, fint vær ganske bra driv..........
Craftern er ikke noen sinke, det er sikkert.
Selv med sånn bob-bob 200 kgs overlast holder den fint farta opp lange motbakker.
Hadde det vært fartskontroll i kveld kunne æ tilbrakt resten av oppsigelsestida i fengsel :-k

Det har blitt lite mc-kjøring i høst, fikk en tur til Statoil, eller Circle K som det heter nå.
Talentløst navn, spør du meg.
Ellers har mye av tida gått med til å sette opp drivhus til kjerringa, 15 m2 med støpt golv.
Og den kinesiske mur.......
Dattera mi og mannen hennes hadde for mye fyllmasse bak huset, og ville fjerne en del sånn at plenen kom på samme nivå som
naboenes.
Og jeg har hatt planer om å utvide parkeringsplassen bak huset i flere år.
Og plutselig hadde svigersønnen min leid en minigraver.............
Kjør bare det som blir til overs til meg, sa jeg, og tipp det bak parkeringa.
Æ gav han nøkkelen til traktorn, så starta æ og kjerringa på hyttetur. og da vi kom hjem hadde han fylt opp det meste
av plassen med knist skifer og grus.
Vel, det var bare å sette i gang, hente stein, mure og skufle massen utover.
Får vel legg inn etpar bilder av byggverket snart, det ble ca 100 m2 med parkering, nesten dobbel så stor plass som den gamle.

Kjøpte meg bil i går, min første amerikaner.
Dogde Caliber, på størrelse med en Golf og halve prisen. Bruktbil fra helvete iflg noen.
Motor og gearkasse fra VW, så den bør bare være brukbar.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Det ble lite mc- og forumaktivitet i høst.
Jeg har hatt flere "prosjekter" gående, ny parkeringsplass, drivhus til fruen og utebod med verandaplatt ifbm drivhuset.
I tillegg til jobben som jeg hadde tenkt å prøve og avslutte med stil.....
Og mandag skulle fruen og jeg sammen med et vennepar reise på ei ukes ferie til Lisboa.

I går gikk alt i dass. I løpet av et lite øyeblikk med idiotisk ubetenksomhet og min nyinnkjøpte sirkelsag.
Jeg skulle dele ei lekt på langs, saga først halve lekta og skulle ta den siste halvparten.
La enden på lekta oppå pallestabelen som fungerte som arbeidsbenk, tok et godt tak med venstre hand bak saga sånn at bladet
kneip i treet ( har jeg skjønt etterpå) og starta saga.
Den kom bakover i god fart og maltrakterte tommelen på venstre handa.

Det bar i full fart til helsesentret for akuttbehandling og midlertidig reparasjon.
Så mandag blir det Tromsø i stedet for Lisboa for min del.

Jeg var passelig forbanna på meg selv hele ettermiddagen i går, har slett ikke tid til ei lang sykemelding,
det verste er ferien som ble ødelagt.
Vel, legen sa at jeg tross alt var heldig, ingen bortkomne fingre, kun kjøttsår og ei avrevet sene.
Får ta det som et pluss at jeg får mye forumtid utover høsten også
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av kvase »

Så høyre tastehånd er berga + gasshånda ja det var no ikke greit med tap av ferien -Men ta ferien litt senere ut rundt Des/jan med dertil leie MC i Syden som et repp plaster kan vel gå å ? -som en trøste tanke -
Har selv litt erfaring fra Gjerde-sag / bygge-sag og kløyving av fingra smaker ikke godt men det går over
God bedring av Skada hånd :gk
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av hakhap »

Usj kjedelige ting det der. Tenkte akkurat på at noe lignende kunde skje hvis jeg ikek fokusert når jeg kløv ved med sagen igår. God bedring
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av kjellv »

Uffda, så kjedelig!
Lange sykemeldinger pga av et øyeblikks ubetenksomhet vet jeg godt hvordan det føles. Lykke til, og vær nøye med fysioterapi i etterkant. I vår alder får man ingenting gratis, og det må kjempes hardt og smertefullt for å oppnå god bevegelighet i skadde lemmer etter slike skader!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37840
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av AJ »

God bedring, Jompa.
Hendene er svært viktig for oss motorsyklister, så de må man være forsiktig med og ta ekstra vare på!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

kvase. skrev:Så høyre tastehånd er berga + gasshånda ja det var no ikke greit med tap av ferien -Men ta ferien litt senere ut rundt Des/jan med dertil leie MC i Syden som et repp plaster kan vel gå å ? -som en trøste tanke -
Har selv litt erfaring fra Gjerde-sag / bygge-sag og kløyving av fingra smaker ikke godt men det går over
God bedring av Skada hånd :gk

Clutchanda er ikke helt ubetydeli den heller.
Må vel begynne å se meg om etter scooter før neste sesong?

Nå, det går helt sikkert bra, legen sa at operasonen er enkel.
Og takk for alle ønsker om god bedring.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Jompa, en mann i 50-årene og hans sirkelsag

Legg inn av WikingTnT »

Ooops... kjedelig- been there , kutta begge sener på venstre tommel :redface , tar litt tid men beste rådet er å ikke jukse med "opptrening" for å få full førlighet i tommel ( les bøy ).
Kjørte en Aprilia 500 scooter et år - gøy det å :D

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene og hans sirkelsag

Legg inn av Jompa »

Høsten ble ikke helt som jeg hadde planlagt.
Har nå vært sykmeldt i vel ei uke, men sitter ikke og depper av den grunn. Har nok å ta meg til om dagene.
Fredag var jeg en tur innom min nye arbeidsplass og skrev under på ansettelseskontrakten.
Jeg var litt spent på hvordan det skulle bli mottatt at jeg nå er langtidssykemeldt, det viste seg å være null grunn til bekymring.
Helt i orden, du kommer når du er klar til å begynne, var svaret.
Kjenner at jeg begynner å glede meg mye til å begynne å jobbe der :D

Helga gikk med til å få ferdig taket på uteboden, eller sjåen som vi sier.
Dvs at svigersønnen min og broren min gjorde taket ferdig, jeg var byggherre og anleggsleder.
På tross av mine lederevner ble taket veldig bra, og ikke minst ferdig.

Det gamle drivhuset:
DSCF3538.JPG
DSCF3542.JPG
DSCF3543.JPG
Etter at det gamle var revet, var det å sette i gang med å felle trær ( bli enda forbanna når æ tenke på det)
og rydde tomta til det nye.
DSCF3611.JPG

Jeg har i det hele tatt fått gjort ganske mye i høst, fikk skikkelig tiltakslyst straks oppsigelsen var levert.
Med nyinnkjøpt "amerikaner" var det ganske opplagt at den gamle parkeringsplassen hadde blitt for liten :knegg
DSCF3650.JPG
Ble ferdig med parkeringsplassen, riktignok skal det enda være gjerde langs hele, men noe skal man da ha å pusle med neste sommer også.
DSCF3640.JPG
DSCF3659.JPG
Drivhuset til fruen er ferdig montert og tatt i bruk.
Her fra støpinga av grunnmur og golv.
DSCF3628.JPG
DSCF3631.JPG

Litt hjelp er aldri dumt.
DSCF3639.JPG
Her er drivhuset ferdig og sjåen har fått 4 vegger, bildet er tatt forrige lørdag rett før jeg skjønte betydninga
av "handsirkelsag)
DSCF3652.JPG
Og sist helgs dugnad for å bli ferdig med taket
DSCF3660.JPG
Jeg må bare tilstå at jeg stortrives med å være sykemeldt, spesielt når sykemeldinga kommer til å vare ut oppsigelsestida og kanskje litt lenger.
Hadde tenkt å avslutte jobben "med stil" men trives bedre og bedre for hver dag som går uten kunder som ringer, uten lange
dager med milevis i bil, uten fjøslukt....
Flere har spurt meg om det ikke blir kjedelig å bare sitte hjemme.
Ikke det aller minste, det finnes davel mer enn nok å gjøre, som f eks i dag da en kompis kom på besøk og hjalp meg med å skifte hjul
på "amerikanern".
Sykkelen har fått stå i fred ei stund.
Når gipsen en gang bli fjerna fra venstrehanda skal eksosanlegget demonteres, pakkes og sendes for å få ny coating.
Ut over det har jeg vel ikke noen større planer med sykkeln i vinter.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Jompa, en mann i 50-årene og hans sirkelsag

Legg inn av bikerdude73 »

Skal si du er aktiv :thumleft

Her sliter jeg med og hente posten :lol
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Svar