Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av DrGreve »

Muligens at vi møtes på veien. Jeg er på tur nordover og vendepunktet blir Tromsø. Deretter Senja og Vesterålen/Lofoten.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av LordShaft »

Satan det bildet var bra jompa.... flere?

Note4

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av Jompa »

Takk, my Lord.

Får prøve med et av samme båt, litt justert på metning og kontrast.
IMG_4875.JPG
Nå er bagen pakka, kjede strammet og smurt, og i morra tidlig blir det Lofot-tur.
Regner med å treffe Dr Greve på veien.

Forhåpentligvis blir det noen bilder fra treffet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av LordShaft »

Justert litt ned på høylys, fått fram himmelen på det bildet der å jeg hadde kunnet hengt det opp på veggen.
Noe sier meg at du har litt mer peiling på å ta bilder enn du har gitt uttrykk for.
Veldig bra, nok en gang.

Skal du på lofottreffet?

Note4

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av Jompa »

Installert på Løkta etter mye om og men.
Truffet noen kjente. Men ikke mange.
Aller største og artigste overraskelsen var Tordis fra Senja /Østfoldd som var her for 3 år siden på norgestreff.

Det ble 73 mil på meg i dag, egentlig overraskende at jeg kom frem uten en eneste verkende kroppsdel.
Vel, har vært å kveldspissa, kommet meg i soveposen sånn passelig full og frøssen.
Får håpe at sola steike på teltet i morra tidlig. God natt
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av Sprint »

Håper sola skinner og livet er bare lekkert Jompa :prf
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av DrGreve »

Tordis var på NT I Sandnes også og vi kjørte sammen 1 dag etter treffet men vi skilte lag ved Låtefossen. De ville kjøre kysten oppover mens vi valgte R13 og Vikafjellet. Tror hun var innom Torghatt-treffet også på tur nordover til Senja.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av Jompa »

Jess, Sprint. Livet er for øyeblikket bærre lækkert.
Kom hjem for en og en halv time siden, og har fått tømt bagen, dusjet, hengt teltet opp til tørk og begynner å bli veldig klar for senga.
Det ble 73 mil i dag, 162 siden fredagsmorran.
Fremdeles uten smerter hverken her eller der, den gamle harva mi er mao ganske komfortabel.
Hjemturen tok tretten timer inkl en time mekking, middagspause og tre kvarters fergetur.
Får komme tilbake med fyldigere referat og noen bilder fra turen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av Jompa »

Æ hadde store planer fredags morran.
Skulle opp klokka 6 og være på sykkelsetet senest 8. Sånn gikk det ikke.
Begynte med å forsove meg til halv ni, så kunne madammen berette at E 6 var stengt ved Kåfjord i Lyngen pga steinras.
Akkurat det var ingen problem, bare å ta ferga over til Lyngseidet og fortsette vestover derifra.
Endelig klar til å starte i halvti-tida, og lommeboka var sporløst forsvunnet. Etter å ha leita på alle tenkelige og utenkelige plasser, kom æ frem til at den måtte ha blitt igjen på Shell-stasjonen.
Æ va der på torsdag og kjøpte kjedespray. Bestemte meg for å kjøre innom stasjonen, og på turen ned kjenne æ en rar klump på sida av jakken...
lommeboka lå inne i foret.

Kom frem til Olderdalen litt utpå dagen, og fant en fergekø på minst en kilometer.
Lot kø være kø og kjørte helt frem til fergelemmen der det stod noen mc,er fra før.
Alle syklene, omtrent 20 stykker ble vinka rett om bord da ferga kom. Litt artig.
DSCF3200.JPG

Dr Greve var på en av sine rundturer og æ visste at han skulle ta en svipp i helga, så vi avtalte å møtes i Nordkjosbotn, på Vollan gjestehus.
Kanskje ta en Vållnesburger ? :[-X
Greven var der en time før meg, og var nok blitt ganske utålmodig. Det ble uansett en kaffekopp og litt småprat før vi kjørte videre i hver vår retning.

Kjempers møte:
DSCF3201.JPG


Det ble ganske sent før æ starta utover mot Lofoten, gjorde tabben å bestille burger på Det Lille Kjøkken i Bjerkvik.
De har god mat, men verdt å vente på ? Vet ikke, en times venting på en burger er for drøyt.

Nærmer meg Svolvær.
Det blei kjølig utpå kvelden, og tid for en "genserstopp".
DSCF3204.JPG


Kom frem til Leknes sent på fredagskvelden, fikk opp teltet og var klar for en velfortjent pils.
Traff etpar kjente, Tordis var en av dem. Dvs, hun kjente ikke meg, men etter hvert var vi "gamle kompiser". Herlig dame :thumleft

Lørdag var det enten å surre rundt på treffplassen, pubrunde på Leknes :-)å , eller kjøre en tur.
Det ble tur til Å.
DSCF3221.JPG
Her skulle det ha kommet en motorsykkel, men etter 5 min ga æ opp.

Fine mc-veier utover, med innlagte øvelser som "bråstopp i sving" , forbikjøring av turistbuss i yttersving, R-sjokk bakfra i tunnell osv.
Bare 6 mil mellom Leknes og Å, allikevel gikk hele dagen.
Flott vær og mange stopp underveis. Her er et bilde av stranda på Ramberg.
DSCF3225.JPG
Etter å ha vært til veis ende, va æ blitt sulten, og grillkoteletter på treffplassen frista ikke mye.
Kjøpte en bedre middag på Underhuset, en fiskerestaurang på ei lita øy æ ikke husker navnet på.
Og som alle seriøse touringåkare tok æ selvsagt bilde av maten.
Ovnsbakt tørrfisk.
DSCF3220.JPG


Lørdagskvelden stakk Dr Greve så vidt innom treffet, ellers gikk æ litt rundt og prata med folk, og kikka på sykler.
Kom meg tidlig i soveposen for å stå opp tidlig søndag, og var skikkelig heldig med været.
For da æ nesten va begynt å irritere meg over naboene, Tromsøværinga forresten, som satt ute å rauta, kom det ei regnskur og stille ble det.

Hva ville McYver ha gjort ??
DSCF3229.JPG


Oppdaga at klipset på kjedelåset var borte da æ hadde fylt bensin og var i gang med å spraye kjeden før hjemturen.
Plata så ut til å klare seg uten klips, men æ hadde kommet til å bekymre meg hele turen hjem.
Fant etter hvert ei fjær i låset på teltposen og brukte en time og vel så det på å lage to små ringer til å sikre kjedelåset.
DSCF3230.JPG
Hjemturen gikk ellers fint, middag på Vollan i Norkjosbotn, ganske mange pauser utover ettermiddagen og hjemme sent på kvelden.
Skal forresten slå et lite hull i myten om hjelpsomheten blant motorsyklister.
Æ stod over en time i veikanten og fikla med kjedelåsen, og den enste som stoppa var en italiener på en gammel Vespa.
Og det var ganske mange som suste rett forbi.
Ikke at æ trengte hjelp, og prøvde ikke å stoppe noen heller.

Kveld i Lyngen.
DSCF3234.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av DrGreve »

Takk for en hyggelig kaffepause i Nordkjosbotn :thumleft

2 evigunge 30-åringer :prf
2 tredveåringer (640x361).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av LordShaft »

Godt lesestoff dette jompa. Flotte bilder. Skulle jeg finne på å forville meg oppover i løpet av høsten. Når pleier det å komme sne der oppe? Type Tromsø?


Note4

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av Flanker »

Det er ikke snø i Tromsø du skal bekymre deg for, men snø over fjellene på vei oppover. Kom deg avgårde innen midten av september, så bør du være noenlunde safe. Men med denne såkalte sommeren skulle det ikke forbause meg om det snødde på fjellene til uka.

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av Haymaker »

Støtter opp under flankers anbefaling. Saltfjellet er det største hinderet på turen, dersom Tromsø er målet. Gratangsfjellet kan også by på overraskelser. Etter midten av september kan det bli spennende på overgangene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av Jompa »

Fikk bestilt klinka kjedelås og verktøy i dag.
Skal aldri mere ha kjedelås med klips.
Får se om det blir tatt en skikkelig vask av mopeden litt utpå kvelden, etter middagshvilen.
I dag har det vært rene monsunregnet her, og da blir æ skikkelig gørrlat.

Får se om det kan bli litt "cruising" til helga, siste sjanse denne ferien, og mandag går æ direkte på vaktuke.
Vet ikke om andre har det på samme måten, men de siste dagene av ferien går æ bare å grue meg til å starte på jobb igjen.
Selv om æ har en utmerket jobb som æ stortrives i.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av Jompa »

Skal komme med ei anbefaling i dag.
Turtle Wax Pre-wash

Etter Lofotturen sist helg var sykkeln ganske nedgrodd av asfalt-støv, særlig etter etpar våte tunneller
der fokket etter bilene var ganse massivt.
Bakhjulet var også kolsvart av støv og kjedefett.

Spraya stoffet på bakhjul, forside av motor , eksosanlegg og ellers der det var mye skit og
venta de foreskrevne 5 min før jeg spylte med hageslangen.
Og skitten bare rant av, helt utrulig!

Lakken ble ikke matt engang, som den gjerne blir med whitesprit-holdige vaskemidler.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar