Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
KawaKjetil

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av KawaKjetil »

Jompa skrev: Og i går kveld ble nytt kåpeglass bestilt fra http://www.windshield@shop.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Oiginal look and shape..... jaha, får se hva det er når det kommet.
Hei Jompa. Har du fått kåpeglasset? En kollega har en lik sykkel og trenger nytt kåpeglass..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av Jompa »

Bergen skrev:
Jompa skrev: Og i går kveld ble nytt kåpeglass bestilt fra http://www.windshield@shop.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Oiginal look and shape..... jaha, får se hva det er når det kommet.
Hei Jompa. Har du fått kåpeglasset? En kollega har en lik sykkel og trenger nytt kåpeglass..
Nei, det er ikke kommet enda.
Skal han ha nytt "originalt" eller touring ?
Hvis han skal ha touring med kant på toppen, kan han få mitt billig.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KawaKjetil

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av KawaKjetil »

Jompa skrev:
Bergen skrev:
Jompa skrev: Og i går kveld ble nytt kåpeglass bestilt fra http://www.windshield@shop.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Oiginal look and shape..... jaha, får se hva det er når det kommet.
Hei Jompa. Har du fått kåpeglasset? En kollega har en lik sykkel og trenger nytt kåpeglass..
Nei, det er ikke kommet enda.
Skal han ha nytt "originalt" eller touring ?
Hvis han skal ha touring med kant på toppen, kan han få mitt billig.
Skal høre med han :thumleft
Ellers hadde det jo vært fint å få sett bilde av ditt nye når det kommer på plass!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....har gjort en dårlig hande

Legg inn av Jompa »

Lørdag kveld.
20 års jubileumskonsert med DDE, i reprise på NRK, tredje gang jeg ser programmet, hvis jeg husker rett.
Og etter det, Runaway bride på TV2, reprise den også.

I går kveld dukket min første sykkel opp på Finn.no
-86 mod Suzuki GS1100G, sølv og elfenbenhvit, med røde og blå pinstriper.
Jeg har gått og tenkt en god del på å kjøpe sykkeln tilbake, må vel innrømme at det kunne vært gøy.
Men hva om det hadde blitt tidenes nedtur ?
Sykkelen er garantert ikke den samme som jeg solgte for tjuefire år siden.
I løpet av alle årene og kilometerne må nødvendigvis det meste ha blitt noe slitt, eller hva ?

Jeg har veldig gode minner om både sykkelen og fra den tida, om jeg skulle finne på å kjøpe den tilbake blir
det uansett ingen reprise på min ungdomstid.
Jeg blir uansett ikke tjueto år på nytt, så det er kanskje best å la minnene være minner ?


Bilder.
Det første er tatt for snart 30 år siden, da vi brukte Kodakfilm og måtte vente i 2 uker på bildene.
Det andre er kopiert fra Finn.no i løpet av sekunder.
Gamle bilder 002 - Kopi.jpg
42_1174026434_xl[1].jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av L-NA »

Løp og Kjøp!

For bare to år siden, fikk jeg en telfon av en eldre herremann som, skulle rydde på låven. Der stod min første bil. Merceds Benz 200D 1966 mod. Fullt ut Kjørbar, og ellers bra stand...Fy f...så lyst jeg hadde til å kjøpe den....men så var det dette med fornuften, mye annet som jeg driver med, plass mangel, osv, osv, ....den havnet på dynga, og jeg :scratch :scratch .....angrer fortsatt :roll :roll

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Pollti »

Å herregud Jompa ! Kjenner meg så igjen selv om jeg er litt eldere enn deg. Bremser på NSU 500 som vi fant på en låve ble løst med tresko. Men det ble stor belastning på tresko kontoen så da poppet og limte vi stål under skoa. Det gnistret fint da vi "bremset".
Ikke greit å være passasjer der, 1 av de gikk på trynet rett inn et skilt og ble revisor. En annen syntes det var greit å bli fallskjermjeger. Han angret sikkert da han gikk i bakken i 300 km/t ? Hvor mye uflaks har du når du overlever hjemmemekket MC og dør av kontrollerte fallskjerm hopp ? Da har uflaksen slått inn på galt sted... :scratch De skyldige av oss møtes av og til på grava hans hvor vi kommer med noen pistrete blomster. 40 år siden men vi husker ham enda.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Jompa »

Kveldstur.
Som oftest betyr det stopp innom Statoilbenken, kaffe, røyk, prat, og frosne fingre før jeg er hjemme.
Så kveldsturen i kveld ble litt utafor rammen av en vanlig kveldstur.
Starta hjemmefra i 11-tida i mer enn 15 grader, og kjørte til Kåfjord rett utfor Alta.
Hadde jo lovt LordShaft ett bilde av ei bru, og her er brua.
Kåfjord bru langs den nye E6en inn til Alta vestfra.
DSCF3250.JPG
For de som måtte være interresert i historie er Kåfjord en grei plass å stoppe om man allikevel skal forbi Alta.
Der er det både ruiner etter gammel gruvedrift og ankringsplass for slagskipet Tirpitz.
Og et flott, privat museum med samlinger fra andre verdenskrig.

Rett ved brua er det bygd en rasteplass, og 50 meter fra den står dette skiltet.
DSCF3254.JPG
Tirpitz ble angrepet flere ganger i Kåfjord, med fly og til slutt med miniubåter.
Etter miniubåtangrepet ble skipet aldri mer kampdyktig, og senere senket utenfor Tromsø.

Og her er krateret, større enn kjellertomta til et vanlig husbankhus.
Og bak krateret, mot fjellet var ankringsplassen.
DSCF3256.JPG
En siste stopp før hjemturen. Altafjorden i blått nattlys kl 23.55.
DSCF3262.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av jhn »

Flott bilde av brua. :prf

Jeg har en kompis som bor i Alta. Han er nesten en levende historiebok når det gjelder Kåfjord og Tirpitz og gruvedrift.
Vi stoppet der en gang etter en av våre mc-turer .... han holdt et meget godt foredrag om Kåfjord.
Før den tid var kåfjord bare en irriterende 50 eller 60 sone ... men det var før. Vi har litt Tirpitz-historie i Honningsvåg også.
Den ene hjelpemotoren/generatoren forsynte H-våg med strøm den første tide ette at brøt ut..
Så brukes vel en del skrogplater i forbindelse med vegarbeid i Oslo.

Jeg hadde meg også en fin tur i dag ... først til Lakselv for litt shopping, og så en tur opp i skogen i Stabbursdalen nasjonalpark
Egg og melk er ikke det smarteste å ha slengende rundt koffertene på en dårlig skogsvei... kan vi si..
Du skulle hatt deg en traktor.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av LordShaft »

Se der ja, kjempe flott bilde av broen. :thumleft

Selv skulle jeg ønske du kunne utbrodert enda litt mer om den krigshistorien, men jeg får vel bare gå på nettet å søke :redface Er over gjennomsnittet interessert i krigshistorie. Har selv en Farfar som måtte rømme fra Finnmark under krigen (var med i motstandsbevegelsen der oppe) om en kan kalle de det :redface

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Jompa »

Hvor kom farfaren din fra, og hva gjorde han ?
Anbefaler bøkene av Alf R Jakobsen, både Tirpitz, scharhorst, Blucher, fra kampene i Narvik og Litzafronten og flere.
Han skriver om vanlige soldater, sivile og hverdgslivet under krigen, ikke bare generaler og tapstall.
Og fra begge sider, veldig levende fortalt, og upartisk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i femtiårene....har gjort en dårlig hande

Legg inn av tagesk »

[img]http://girotoscana.sitoscana.com/upload ... 00x323.jpg[/img]
Jompa skrev: Jeg blir uansett ikke tjueto år på nytt, så det er kanskje best å la minnene være minner ?
Hva er galt med minner?

Jeg får ofte spørsmålet: Jammen, savner du ikke Norge?
Eller i mer beruset versjon: Hva er egentlig galt med Norge, da?

Ingenting slår det å spise småsei kokt i sjøvann på Gåsvær utenfor Kvaløya (Tromsø). Men at én ting er fantastisk hindrer ikke andre ting i å være fantastiske.
En Campari mens solen synker i Middelhavet er heller ikke å forakte. Ved å la den ene opplevelsen leve som minner får jeg begge deler.
Det må være trist å være så knyttet til én opplevelse at man ikke kan tenke seg å la den leve som minne.
Livet er langt, verden er stor.

Jeg synes mange undervurderer minner. Konkret: Hvorfor skal du kjøpe tilbake den gamle sykkelen?
Klart det er gøy å se igjen gamle venner. Men det er også greit å nyte minnene uten å "forstyrre" dem med kunstig åndedrett.

Jeg solgte min 1150GS til en fyr i nærheten (for å finansiere en 12GS). Hver gang han suser forbi og gliser fornøyd, så angrer jeg.
Men efter et glass vann tenker jeg på hvordan det er å sitte på snaufjellet, og later ut som om jeg glemmer at jeg kjøpte en 12GS for bedre motor, bedre fjering og bedre bremser.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Jompa »

Ja, Tagesk. Du har skjønt det.
Artig å se at min første sykkel eksisterer fremdeles, og tilsynelatende i god form.
Men har uansett ikke noe "behov for å få den hjem".

Fikk forresten ei varm anbefaling fra en felles bekjent i Sørreisa for ei stund siden.
Han har ved et par anledninger leid hus i Toscana, hos en dame som heter Sissel.
Ho har ikke tilfeldigvis en mann som heter Tage ? Spurte jeg.
Kjenner du dem ? fikk jeg tilbake.
Nei, kan ikke si det, svarte jeg, men de er ikke helt ukjente heller.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av jhn »

Det finnes jo ting som fra ungdommen som kunne vært fantastisk gjenta en gang ... eller to ... eller tre.
Jeg møtte på en sånn "ting" her om dagen ... bar selvfølgelig preg av at tiden har gått, men så likevel nesten like flott som for 30 år ++ siden.
Jeg takket pent nei til en prøvetur i nabolaget ... jeg måtte jo det,, fant jeg ut, siden den som bruker utstyret i dag er en slags kompis.


og så er jo jeg blitt gift.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Bjerknez »

jhn skrev:Det finnes jo ting som fra ungdommen som kunne vært fantastisk gjenta en gang ... eller to ... eller tre.
Jeg møtte på en sånn "ting" her om dagen ... bar selvfølgelig preg av at tiden har gått, men så likevel nesten like flott som for 30 år ++ siden.
Jeg takket pent nei til en prøvetur i nabolaget ... jeg måtte jo det,, fant jeg ut, siden den som bruker utstyret i dag er en slags kompis.


og så er jo jeg blitt gift.
Snakker vi dildo her? :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Jompa »

Nei Bjerknez. NEI:
Her er det snakk om "sweet things".
Jeg ser til stadighet sånne "ting" som du, jhn snakker om, og drømmer om en prøvetur :yeyeye
Men vet ikke om jeg hadde turt, om det skulle by seg en anledning.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar